Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer vetten of meer eiwitten?

 
Profiel   

Ook olie blijven toevoegen?

Al wil ik dan zalmolie gaan geven. Omega's zijn daarin beter en mijn zus haar paard doet het daar ook super op. Is ook makkelijker doseren want die kokosolie was niet vloeibaar :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:27 



 
Profiel   

Ja waarom niet? Je paard kan het echt wel hebben nog.
Mijn paard krijgt nu al jaren lijnzaadolie bij (wat ik voor de financiële kant wel eens wat verdun met zonnebloemolie), 200 ml per dag. En ze ziet er gewoon goed uit dus voorlopig zie ik geen reden om dat te veranderen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:42 



 
Profiel   

OK thnx dan gaan we de olie gewoon bestellen :)

De rijsteiwitten heb ik nog 1 vol zakje van en 1 volle gisteren open gedaan. Dus daar kom ik nog even mee toe :)

Vandaag stond een fotoshoot op de planning ook.
Daar zal ik een fototopic van openen zodra ik de foto's heb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:53 



 
Profiel   

Ben ik de enige die balkjes en springtraibubg veel te zwaar vindt voor de staat waarin het paard verkeert? Hij is mooi op weg maar het houdt nog niet echt over wat mij betreft…

Overigens zou ik gewoon voor lijnzaadolie gaan. Een paard is een planteneter. Wat moet die met zalm olie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:01 



 
Profiel   

Ik kijk naar wat het paard aankan hoor. Hij is zelfs nog niet eens moe na een training... Zelfs niet bezweet. En als die goed springt ga ik niet blijven doorvragen. Goed = goed = stoppen.
Weigert hij een keer vaak, dan vraag ik ook niet meer door. Dan leg ik de hindernis wel lager en gaat die er in een drafje overheen en dan stop ik ook. Altijd positief sluiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 22:32 



 
Profiel   

Sintara schreef
Weet ik, toch nog steeds wel reden om ze ernaar te blijven voeren

Eens hoor. Ik zou persoonlijk het vet er ook nog niet af halen. Ze hebben echt wel wat nodig om spieren te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 00:14 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ook olie blijven toevoegen?

Al wil ik dan zalmolie gaan geven. Omega's zijn daarin beter en mijn zus haar paard doet het daar ook super op. Is ook makkelijker doseren want die kokosolie was niet vloeibaar :')

Geen zalmolie. Je paard is geen vleeseter ;)

Kokosolie is prima, rijstolie ook.


pluisje88 schreef
Ben ik de enige die balkjes en springtraibubg veel te zwaar vindt voor de staat waarin het paard verkeert? Hij is mooi op weg maar het houdt nog niet echt over wat mij betreft…

Eens. Pas aan het (zware) werk als hij echt over heeft.

Art_Ificious schreef
Ik kijk naar wat het paard aankan hoor. Hij is zelfs nog niet eens moe na een training... Zelfs niet bezweet. En als die goed springt ga ik niet blijven doorvragen. Goed = goed = stoppen.
Weigert hij een keer vaak, dan vraag ik ook niet meer door. Dan leg ik de hindernis wel lager en gaat die er in een drafje overheen en dan stop ik ook. Altijd positief sluiten

Dat jij niet ziet dat hij moe is zegt niets. Springen is een zware belasting voor het lichaam. En zeker nu. Alles hangt aan banden en pezen, er zijn nog geen spieren die hij kan aanspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 00:17 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Tussen foto 1 en 2 zit 6 weken + een 100 km wedstrijd. Mijn paard had helaas een bloedworm besmetting, ik ben power stance bij gaan voeren https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... en-poeder/


[ img ]
Deze foto is een jaar later. Paard ziet er super uit. Hier krijgt hij nu dus arm hooi, 1 schep ease en excel van pavo, 0,5 schep topsport van pavo. Lijnzaadolie en die kokospoeder. Een grote glimworm met fijne vetjes op zijn lijf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 00:56 



 
Profiel   

Balkjes en springen heeft op deze manier ook niet echt nut, denk ik? Wat is de reden dat je dit nu doet?

Ik vind het persoonlijk geen fijn beeld. Op deze manier rijden gaat je paard niet helpen, denk ik ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 05:36 



 
Profiel   

Tja wat ik doe kies ik zelf. Heb begeleiding ook.
Ik doe tenminste nog geen wedstrijden en doe het rustig aan.

Dat schéma Wat ik aangaf is ruim genomen. Ik werk nog steeds in ploegendienst dwz dat ik sowieso om de week niet toekom aan 3x per week rijden.

En graag on topic blijven... Ging over voeding niet over rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:58 



 
Profiel   

Training is een integraal deel van je management. Het heeft geen nut om spieren en vet erop te voeren als ze vervolgens met rijden net zo hard er weer af gereden worden. Je begeleiding kan je dat ook vertellen. Eerst paard in een goede voedingstoestand met graag wat over, dan gaan trainen op een manier die het paard aankan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:18 



 
Profiel   

Eiwitten voeren als je niet de goede training erbij hebt, heeft weinig zin...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:33 



 
Profiel   

Tieneke schreef
Eiwitten voeren als je niet de goede training erbij hebt, heeft weinig zin...

Klopt, dan bouw je ook spieren op maar vooral op de plekken waar je ze niet wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:39 



 
Profiel   

Tja heb goede begeleiding. Tevens een zeer goede fysiotherapeut en als deze zegt wat wel en niet mag luister ik daar ook zeker wel naar.

En ze heeft nog nooit gezegd dat balkjes of springen niet mag. En ja ze weet dat ik dat doe.

Jezus zeg wat een typische bokt gezaag is dat hier weer. Ik zie paarden gereden worden, ja ook op bokt, die als 3 jarige al in de krul moeten lopen of al wedstrijden moeten doen en daar mag enkel oeh en ah gezegd worden. Die van mij mag zelfs aan een losse teugel z'n galop doen omdat die dan zelf zijn balans kan zoeken.
Een 3 jarige kan ook de juiste spieren nog niet hebben, die zijn (normaal) nog maar pas in training.


Ik post niets meer. Da's beste. Krijg toch enkel kritiek naar m'n kop

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:40 



 
Profiel   

Meid, we proberen je alleen maar te helpen. Adem in, adem uit.

En heeft ze dat expliciet gezegd dat dat wél mag of heb je niet gevraagd of het mocht? Want het kan natuurlijk ook zo zijn dat de fysiotherapeut dacht dat je dat zelf wel inzag en er om die reden niets over heeft gezegd. Het kan geen kwaad deze ernaar te vragen :)

En volgens mij heb ik een paar posts terug gezegd tegen een andere bokker dat het niet realistisch is om nu al spieren te verwachten, want dat duurt maanden en je paard komt echt wel van ver. Dus dat verwacht ik ook helemaal niet. Waar ik alleen voor waarschuw, is dat je met verkeerde training ook verkeerde spieren bouwt op plekken waar je ze niet wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 09:46 



 
Profiel   

Het is zeker niet onlogisch om training te bespreken naast voer en verblijf. Al die zaken hangen samen.

Het probleem met balkjes lopen en springen is dat je een bevestigde nageeflijkheid en aanleuning nodig hebt om de oefeningen op een gezonde manier te doen die bijdraagt aan de gezondheid. Zeker een draver met een verwaarloosde bovenlijn vindt die combinatie enorm moeilijk.

Een sprongetje voor plezier heel af en toe is echt geen probleem lijkt me, zeker als het motiverend werkt voor het paard, maar het lijkt me op dit punt allesbehalve een geschikte manier van werken. Als je slechts 3 keer per week werkt met hem, zou ik niet één van die dagen opgeven aan springen tenzij bijvoorbeeld gecombineerd met een uitgebreide staptraining waarin hij rond gereden wordt (lees: geen te zwaar werk, maar wel gymnastiserend).


Je spreekt heel neerbuigend over mensen die hun paard al vroeg ‘in de krul rijden’ en een te zwaar contact is zeker schadelijk voor paarden van eender welke leeftijd, maar een paard wat laten sloffen met ingetrokken rug is minstens even schadelijk en ik durf zeggen in jouw geval nog schadelijker.

Het lijkt me interessant als je wat meer vertelt over je trainingsschema? Dan kunnen mensen hier adviseren voor het geval dat je ook met de spieren niet juist bezig bent én daarbij vooral dat je voldoende voert om te compenseren voor energieverbruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:28 



 
Profiel   

Ik snap dat training ook deel uitmaakt.

Maar ik heb hier begeleiding in :)
Ik stap trouwens ook enorm veel, vraag daarbij ook oefeningen zoals wijken voor het been en afwisseling in voltes, vergroten en verkleinen.

Inmiddels mogen we tijdelijk niet meer in de grote buitenpiste rijden. Hier moet helaas terug gras op groeien. Maar we hebben nog een klein stuk waar we wel nog op mogen en de binnenbak is ook bijna klaar.

Op dat klein stuk is springen al niet ideaal, maar ik vind het wel ideaal om te oefenen op buiging en meer rust in de galop (omdat hij nu niet lang rechtdoor kan gaan).
Linksom lukt die galop dan ook erg goed en meer gedragen. Stap-galop kan hij ook linksom. (moet soms al opletten dat hij niet zelf vanuit stap aanspringt in de hoeken)

Maar rechtsom merk ik wel dat die het lastiger vind op kleiner oppervlakte. Nu was galop rechtsom sinds de behandeling van de fysio laatste keer ook weer lastiger op grote piste. (vreemd vind ik het wel).
Aan de longe heeft die er geen problemen mee om op kleine cirkel te werken rechtsom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:25 



 
Profiel   

Wij hebben hele goede ervaringen met 2x 2kg multibeet (geweekt is dat dus meer) per dag + een kilo meel van de dungense molen er doorheen (paardenmeel).
Gaat om paard van 1.75. Multibeet is op ruwvoerbasis, worden ze niet heet van, zit hoog in vitaminen.

Fiberbeet en senior priores deed bij ons erg weinig. Van multibeet + meel kregen we ons paard goed op gewicht (en niet heet). Die (senior) multibeet (Horsefood) moet 4 uur weken geloof ik, is een slobber. Gaat er bij ons heel goed in, meneer voelt zich beledigd als hij geen slobber krijgt. Zo graag eet hij het. Voor ons hét middel om ons paard verantwoord op gewicht te houden.

Geen kilo's krachtvoer (hij loopt geen wedstrijden/ intensieve trainingen), overdag op het gras, op stal voordrooghooi (doet blijkbaar ook weer meer dan gewoon hooi) en in de worse case voer ik growth van Florian bij (kilo, ruwvoer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 12:26 



 
Profiel   

Even een update

Door de hete zomer hebben we niet veel kunnen trainen.
Hij staat ook terug op de wei ipv op stalling.

Ik ben inmiddels ook overgegaan op ander voer, voor meer eiwitten en gezonde vetten krijgt hij nu sinds begin september linamix van aveve.
Bestanddelen
17% ruw eiwit
20% ruw vet
5% ruw as
6% ruwe celstof

Ik heb dit vergeleken met linamix van equifirst en het komt 100% overeen ook de samenstelling van ingrediënten (lijnzaad, erwten,...) is identiek hetzelfde.


Dit bevalt me tot nu toe erg goed.
Ik geef 1 voerschep 2x per dag gemengd met basisbrok aveve.

Mijn 2 jarige krijgt dit ook en sindsdien zijn beide paarden mooi aan het bijkomen in gewicht. (2 jarige was afgevallen door wormen).

De draver vandaag in het zonnetje nog eens even op foto gezet

De deuk voor de schoft lijkt me ook weg te trekken
[ img ]
[ img ]

In november komt de fysiotherapeut ook weer langs.

Het trainen wordt rustig terug opgepakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-23 16:47 



 
Profiel   

Hij ziet er inderdaad beter uit. Dus dat is al super fijn. Maar heel eerlijk vind ik wel dat hij veel te weinig is aangekomen voor de tijd die je aan het voeren bent. Is ie goed ontwormd? Tanden gedaan? Eet ie goed ect? Krijgt hij genoeg hooi?

Ik heb menig paard aangevoerd met minder. Zelfs op gewoon hooi en een goede vitaminebrok komen ze bij mij mooi op gewicht.

Ik persoonlijk zou deze niet trainen. Daar vind ik de conditie niet goed genoeg voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-23 22:06 



 
Profiel   

Klopt hoor hij heeft ook een terugval gehad na de laatste foto's die ik hier gepost had. Het was echt zoeken naar wat bij hem nu wel werkt en aanzet.
Bietenpulp en slobber deden bij hem dus niks qua aanzetten.

Hij was in maart ontwormd. Daarna niet meer maar omdat de tweejarige bij mestonderzoek begin september boven de 1.000 eitjes had heb ik alle 3 mijn paarden ontwormd begin september.
Het is dus zeker mogelijk geweest dat de draver ook met wormen zat ondanks de ontworming in maart. Aangezien de 2 jarige in maart en april ontwormd was omwille van fikse besmetting met spoelwormen.

Half juli is hij meegegaan op een Euregio met een andere ruiter. Daar zag ik al dat hij toch meer ribben begon te tonen weer. Hij kreeg er wel goed te eten maar denk dat er ook stress meespeelde.

Hij eet zeer goed, krijgen elke dag 2x krachtvoer. Draver en 2 jarige krijgen meer dan de 22 jarige die goed rond staat.
Staan 24/7 op gras en hebben onbeperkt hooi. Al is het hooi niet rijk in eiwitten en suikers. Maar daarom geef ik hem voer met hoog eiwitgehalte en gezonde vetten.

Ik geef ook ruwvoervervanger (hartog senior) 1 emmer per dag. Dit kan ik wel verhogen. Maar aangezien ik nog maar van 4 september bezig ben met het nieuwe voer kan ik niet verwachten dat hij nu na 10 dagen al véél ronder is.

Begin augustus heb ik ook 5 dagen lang 300 gram psyllium gegeven als zandweg kuur omdat hij op de stalling toch vooral op zand stond en ook bij mij op de wei ondanks gras ook op de "zandpaddock" zoekt naar de lekkere grasjes. En de hooibak staat ook op zandgedeelte. Het hooi wat ernaast valt eten ze het lekkerste er ook nog tussen het zand uit.


Zal over een maand weer een foto maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-23 23:10 



 
Profiel   

Van de fysiotherapeut moet hij wel regelmatig oefeningen voor het rechtrichten doen, ze merkt het ook bij de behandelingen als ik hier minder aan gewerkt heb. Ik doe deze aan de hand het makkelijkste omdat ik dan ook beter zijn schouder en achterbenen in het oog heb. Dat versta ik ook onder trainen omdat 20 min hieraan werken al best zwaar is, zeker als ik zijgangen vraag vind hij het lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-23 23:26 



 
Profiel   

Het is mss niet wat je wilt horen als je een update geeft. Maar ik zie wel wat verbetering en had er eigenlijk veel meer van verwacht.

Als mijn oudje afvalt en ik verhoog de emmers voer is ze met 2 weken weer bijgetrokken en nu zijn we maanden verder.

Ik hoop dat je nieuwe voer je helpt, maar ben nog steeds van mening dat je er beter ook een ruwvoer vervanger door kunt doen. Als extra niet als vervanger van wat hd nu geeft.

Als je dit dan echt met de Hartog senior wilt doen dan zou ik niet een emmer per dag geven maar een speciekuip vol geven per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-23 07:17 



 
Profiel   

Ok dan ga ik dat ruwvoer van hartog sowieso al verhogen voor de draver.
Zodra m'n baal hooi op is ga ik een baal voordroog laten leveren om te proberen.
Op stalling gaf ik ook voordroog maar die leverancier heeft op de website staan dat die toch laag in eiwitten zit.

Het is niet erg om ook even met beide voeten terug naar de grond getrokken te worden. :) Ik zie het dier elke dag dan zie je op den duur ook minder goed of er echt verbetering is of toch net maar een klein beetje.
Het frisse oog van een ander kan mij alleen maar helpen.

Als hij getraind is krijgt hij ook een emmer voer.
Dit omvat
1 schep fibrebeet
1 schep linamix (sinds september)
3 pavo bekertjes lijnzaadvlokken
200 gram rijsteiwitten
En 2 handjes hartog senior eronder gemengd.
Dit alles geweekt met water is 1 volle emmer.

Maar aangezien hij in augustus niet veel gedaan heeft heeft hij dit extra dus ook niet veel gehad.

Ik ben sowieso blij dat er toch een kleine verbetering te zien is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-23 10:23 



 
Profiel   

Je kan een zo een weeglint kopen (van Pavo bv) en dan wekelijks het lint eromheen, dan kun je het bijhouden, en je voer tijdig aanpassen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-23 10:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen