Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer vetten of meer eiwitten?

 
Profiel   

Dag Bokkers,
Ik weet dat er wat voedingsdeskundigen zijn op bokt. Dus ik ga hier even te raad.

Wat is nu het beste om een paard (24/7 buiten) te doen aankomen? Meer vetten of meer eiwitten?

En hoe dan? Olie, voer, ander supplement?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:08 



 
Profiel   

Beiden maar indien het je puur om gewicht gaat, en niet zozeer spieren dan vetten.
In de basis net als bij mensen dus vetten(dmv olie of granen) en koolhydraten (bijvoorbeeld maïs,hogere geconcentreerde brok).
Rijker ruwvoer kan ook helpen, sterker nog, daar zou ik mee beginnen.
Dan plus je over het algemeen op eiwitten en suikers, dit zou je dan nog aan kunnen vullen met vetten.
Supplementen echt om in vet/ gewicht aan te komen zijn er weinig volgens mij. Je moet het echt zoeken in je voerbeleid.

Edit, daarnaast bij 24/7 buiten ook goed warm houden(dat vreet nl energie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:16 



 
Profiel   

Ruwvoer krijgen ze onbeperkt. Maar om nou elke week de hooibaal te laten testen kost me teveel.
De balen koop ik bij mijn vriend en hij hooit van 8 of meer verschillende velden. En heb gelezen dat het tijdstip van hooien en schaduwrijk of zonrijk ook veel verschil kan maken.
Dus het hooi testen vind ik niet zo zinvol.

Ik heb pavo weightlift al geprobeerd (nog steeds mee bezig) Al merk ik nog niet veel. En vind het aantal % vet 4,5 en eiwit 15 niet specifiek veel hoger dan bij ander voer.

Cavalor heeft wel een voer met 22% vet. Maar 1 zak kost ook al 70 euro of meer.

Bodybuilder Ben ik ook Nader gaan bekijken maar met 15% eiwit en 8% vet is die dus ook niet zoveel hoger

Coolstance Copra hoor ik ook goede dingen van. Ik wil dus een proefzakje kopen op de hoop dat m'n paarden het lusten.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 09-05-23 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:21 



 
Profiel   

Omdat dit over voeding voor paarden gaat verplaats ik het topic naar VS.

VT --> VS

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:24 



 
Profiel   

Het gaat hier om een draver van 5 en een warmbloed van 25 die beide in gewicht mogen toenemen.
De 25 jarige mag het meest bijkomen, al zullen de spieren op de rug waarschijnlijk niet meer terugkomen omdat hij geen werk/training meer doet.

Beide staan 24/7 buiten. Enige verschil, de warmbloed staat op gras die heeft dus ook nog extra's van het gras.
De draver op een paddock bij de pensionstal dus geen gras, vandaar dat ik hem 2x per dag Hartog grasmix of Luzernemix bijvoer naast onbeperkt hooi.
Ook heb ik sinds zaterdag voordroog (verpakt raaigras/weidegras van Davy's horsesupplies) voor de draver om af te wisselen met het hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:30 



 
Profiel   

Lijnzaad zit vol goede vetten. Ik heb vorig jaar gemicroniseerd lijnzaad bijgevoerd aan mijn shet en hij kwam daar wel wat van aan in vet. Maar ik trainde toen zoveel dat het niet veel mocht baten. Ze staan dit jaar elke dag een paar uren op mooi gras en dat helpt eigenlijk toch het beste om ze vol te houden. Vorig jaar had ik geen weide tot mijn beschikking, dus vandaar de keuze voor lijnzaad toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:39 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Het gaat hier om een draver van 5 en een warmbloed van 25 die beide in gewicht mogen toenemen.
De 25 jarige mag het meest bijkomen, al zullen de spieren op de rug waarschijnlijk niet meer terugkomen omdat hij geen werk/training meer doet.

Beide staan 24/7 buiten. Enige verschil, de warmbloed staat op gras die heeft dus ook nog extra's van het gras.
De draver op een paddock bij de pensionstal dus geen gras, vandaar dat ik hem 2x per dag Hartog grasmix of Luzernemix bijvoer naast onbeperkt hooi.
Ook heb ik sinds zaterdag voordroog (verpakt raaigras/weidegras van Davy's horsesupplies) voor de draver om af te wisselen met het hooi.

Dit gaf ik.precies mijn 5jarige draver ook toen hij eenmaal.op gewicht was
Samen met 2x een bijna volle schep kruidenmeusli,maar weet het merk niet meer en 2x een kwartschep draversbrok en om de dag een scheutje lijnzaadolie
Dasr bleef hij netjes op gewicht van
Wel moet ik zeggen dat ik ook na een tijdje stopte met de luzerne in het weideseizoen,want dan kreeg hij enorm.last van eiwitbultjes
Toen hij nog moest aankomen,,kreeg hij ook elke avond een slobbermix met appels en wortels

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:53 



 
Profiel   

Als ik wil dat paarden aankomen dan kom ik toch telkens weer terug op bietenpulp met zemelen. Ze vinden het hier heel erg lekker en ze komen er mooi van aan. Een scheut olie erdoor met wat lijnzaad en een beetje brok gaat er hier altijd in.

Masters senior brox slobber werkte bij mijn vorige paard fantastisch. Daar kon niks anders tegenop. Had het nog een keer willen proberen bij dit paard alleen moet deze graanvrij eten helaas.

Luzerne komt er bij mij niet in. Bijna alle paarden krijgen daar gezondheidsklachten van is mijn ervaring

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 22:57 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Als ik wil dat paarden aankomen dan kom ik toch telkens weer terug op bietenpulp met zemelen. Ze vinden het hier heel erg lekker en ze komen er mooi van aan. Een scheut olie erdoor met wat lijnzaad en een beetje brok gaat er hier altijd in.

Masters senior brox slobber werkte bij mijn vorige paard fantastisch. Daar kon niks anders tegenop. Had het nog een keer willen proberen bij dit paard alleen moet deze graanvrij eten helaas.

Luzerne komt er bij mij niet in. Bijna alle paarden krijgen daar gezondheidsklachten van is mijn ervaring

Helaas geef ik al de hele winter pulp en slobber maar helpt het totaal niet.

Met luzerne gelukkig nog geen klachten gehad.
Welke klachten ondervonden jouw paarden hiervan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 23:51 



 
Profiel   

Ik ga rijsteiwit proberen voor beide paarden.

Ik zag ook rijstolie, deze bevat dan meer vetten. Maar ik probeer eerst met de eiwitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 00:45 



 
Profiel   

Als je al de hele winter pulp en slobber geeft in flinke mate dan kan het zijn dat je ruwvoer gewoonweg arm is. Ik snap dat testen niet altijd handig is, maar rijk ruwvoer doet wonderen, daar valt amper tegenaan te voeren.

Toen ik mijn paard aan wilde laten komen gaf ik hem zowel extra eiwitten (fibrebeet plus sojaschroot) als extra energie (muesli plus olie). De dierenarts die ik daar toentertijd over sprak gaf aan dat ze tot wel een halve liter olie kunnen hebben voordat het er letterlijk aan alle kanten uitkomt en dat ze dus best een flinke scheut mogen hebben dagelijks. Ze halen namelijk de meeste energie uit vetten, veel meer dan uit suiker, dus dat is een goede dikmaker. Eiwitten zijn ook belangrijk, onderschat dat niet, zeker bij die oudjes. Maar ook jonge paarden in de groei hebben meer nodig. Helaas ligt de basis in je ruwvoer, maar wellicht valt er net genoeg te behalen met de bijvoeding. Succes! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 03:19 



 
Profiel   

Het is mij niet helemaal duidelijk wat welk paard nou precies krijgt per dag.

Ze krijgen beide onbeperkt ruwvoer en de jongste krijgt ook nog gras begrijp ik? En ze krijgen ook nog bietenpulp? Wat krijgen ze daarnaast nog als vitamine/mineralenbron?

Je zegt dat je hooi niet getest is. Idealiter is dit wel getest maar wat niet kan, kan niet. Snap ik in jouw geval ook en je doet wat je kan toch?

Wat zijn je mogelijkheden? Kan je 1 of 2 (of meer?) keer per dag een extraatje bijvoeren? En hoe lang mag je paard er dan over doen?

Mijn advies zou het volgende zijn:

- Onbeperkt ruwvoer
- Een balancer/mineralenbrok naar keuze (vitalbix, pavo vital, metazoa etc)
- Pavo FibreBeet (is hoog in eiwit en veel paarden vinden het erg lekker en komen er goed van bij)
- Pompje/scheutje lijnzaadolie (bijv. die van Vitalbix)

Staar je niet blind op eiwit. De basis blijft ruwvoer. Los eiwitpoeder (rijsteiwit?) gaat echt geen zoden aan de dijk zetten, tenzij je grote hoeveelheden gaat voeren. Dat is veel te kostbaar en ook niet gezond voor de spijsvertering van je paard.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je gaat onderzoeken waarom je beide paarden schraal blijven. Zijn de tanden ok? Wormen? Zand? Stress? Geef je een goede basisvoeding zoals een mineralenvoer? Kunnen ze wel echt onbeperkt ruwvoer eten of worden ze vaak weggejaagd? Etc. Totdat je daar achter bent is pavo fibrebeet met wat lijnzaadolie echt een prima oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 05:23 



 
Profiel   

Hoeveel voer je eigenlijk? En zijn ze erg mager? Is dit de eerste winter dat ze vermagerd zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 06:46 



 
Profiel   

Ik zou voor de eiwitten gaan.
Ik ben niet van de olie.
Eten ze in de natuur ook niet.
Musclefit van metazoa.
Onbeperkt hooi,en een balancer.
Als andere dingen uitgesloten zijn.
Zoals wormen,gebit,hebben ze stress.
Kunnen ze rustig eten,en slapen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 06:47 



 
Profiel   

Ik zou bij de draver ook naar de oorzaak gaan kijken, dus inderdaad stress, of maagzweren, want zo te horen ben je met het voer al heel bewust bezig. Het ligt ook niet per sé aan het ras, ik heb al 41 jaar dravers en ze zijn bij mij altijd al snel te dik :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 06:50 



 
Profiel   

Ik heb mijn oudje weer op gewicht gekregen met Pavo Fibrebeet. Nu hij " er weer is " heb ik hem om kostentechnische redenen op bietenpulp gezet. Gaat goed.
Maar dit is dus wel naast onbeperkt hooi en zijn vitaminekorrels met luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:32 



 
Profiel   

Ik zou seniores priores bijvoeren, ik denk dat je daar best nog wel eens snel goed resultaat kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:35 



 
Profiel   

Ik zit in hetzelfde schuitje. Paard heeft 24/7 hooi maar daar heeft hij niet genoeg aan.

Ik heb nu een zak bodybuilder gegeven, geen verschil.
Zijn nu sinds gisteren over op seniores priores en speedibeet.
Hopelijk komt hij hier wel van aan

Coolstance is de volgende optie, hoor ik ook veel goede verhalen over maar ook paarden die het niet lekker vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:39 



 
Profiel   

Ik ken geen enkel paard dat coolstance graag eet. En ik snap het want het stinkt en lijkt op koffieprut. Haal maar eens een zak masters senior slobber brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:46 



 
Profiel   

Waarom niet eens overstappen op rijker hooi en/of voordroog. Stuk voordeliger en gezonder voor paarden dan al die zetmeelbommen( ja ook seniores priores)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 07:53 



 
Profiel   

Mijn Alex kwam dus niks aan op alleen de SP vorig jaar. Ik heb de zak opgevoerd voor wanneer ik slobbers wilde maken en ik heb nu een gewonnen zak die ik gebruik voor als ik slobber maak(suiker+zetmeel bom dus niet de moeite waard om te noemen). Pas met de lijnzaad erbij begon het beter te worden. Maar wat gewoon echt het beste werkt is dus een volle wei, dus verandering in basisrantsoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 08:09 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Waarom niet eens overstappen op rijker hooi en/of voordroog. Stuk voordeliger en gezonder voor paarden dan al die zetmeelbommen( ja ook seniores priores)

Omdat die optie er nu eenmaal niet is.
Dan moet ik eerst de leverancier vragen om het hooi te testen, en dat doen ze niet hier in de buurt.

En ik ben zeer tevreden over het hooi van mijn vriend. Geen schimmel, paarden eten het enorm graag.

Draver staat op pensionstal. Geen weide helaas wel paddocks waar ze lekker kunnen rennen ook. Maar gras is dus direct op.

Oudste staat wel op een weide maar ook geen vette wei. Met 2 paarden is 0,6ha nu eenmaal sneller kaal gegeten. Ik ben 1 deel aan het sparen, daar krijgen ze elke week een strookje van bij op te grazen. Als het gras lang genoeg is van dat deel mogen ze daar overdag wel op.
Maar het gras is hier lang nog niet goed aan het groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 08:32 



 
Profiel   

Tanden worden elk jaar gedaan.
Stress, ze zien er niet gestrest uit, en ik zie ze ook slapen/liggen op de wei of paddock dus rust hebben ze ook zeker wel.

Wormen kunnen ook uitgesloten worden. Ik heb ze in november ontwormd en in maart ook weer.
Ze kunnen onbeperkt eten, worden niet verjaagd. Er blijft zelfs altijd hooi over 's anderdaags, ik geef ook echt wel veel meer dan de aanbevolen 8kg/paard/dag.
Een vol hooinet bv weegt al dik 10kg.

Draver krijgt 2x per dag (bij training telkens 1 schep extra)
1 schep Baetens sportfloc country
1 schep Hartog grasbrok
1 emmer grasmix of Luzernemix omdat die geen weidegras heeft
Halve schep Bodybuilder (maar die is nu op).

De oudste is 25 jaar en krijgt sinds april 2x per dag
2 scheppen Paardenkorrel Baetens
1 schep pavo weightlift

Daarvoor dus slobber of pulp een volle emmer maar dat zette niks aan behalve een ronde buik. Maar toch nog steeds ribben zichtbaar. Hij is wel heel slecht uit de winter gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 08:39 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Waarom niet eens overstappen op rijker hooi en/of voordroog. Stuk voordeliger en gezonder voor paarden dan al die zetmeelbommen( ja ook seniores priores)
Bij de draver ben ik nu voordroog aan het proberen ter afwisseling met gewoon hooi.
Da's van dat raaigras met weidegras verpakt (Davy's horsesupplies levert me die)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 08:57 



 
Profiel   

Hele ronde buik met tonende ribben is uit mijn ervaring vooral te zoeken in het ruwvoer helaas. Zeker als je al veel bijvoert en de medische dingen verder uitgesloten zijn. Hier was het een combinatie van grof ruwvoer met hele lage energiewaarde waar ze dus ontiegelijk veel van aten om maar 'iets' binnen te hebben. 2 weken op rijker voordroog en je zag hem zo aanzetten. Het energietekort wat ze kunnen oplopen met te arm hooi kan gelijk staan aan kilo's sportbrok. Overigens merkte ik ook dat veel bijvoeren in combinatie met het grove ruwvoer gewoon problemen gaf in het lichaam. Het was allemaal vreselijk moeilijk verteren en dan is de opname ook niet meer in orde natuurlijk.

Raaigras is in principe vaak het spul wat voor graszaadhooi gebruikt wordt toch? Moet je erg mee oppassen, zeker in voordroog vorm vanwege bepaalde bacteriën die in dat type gras zitten. Zou toch eens kritisch kijken naar deze leverancier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen