Meer vetten of meer eiwitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 07:59

Art_Ificious schreef:
monsera schreef:
Op de laatste foto ziet hij er keurig op gewicht uit :j
Mist inderdaad wel bespiering.

Lang en laag rijden vind ik altijd een mooie oefening. Rek je de hele bovenlijn mooi op.
da's nu net het probleem hij loopt niet veel lang laag. En als hij het wel eens doet valt hij erg op de voorhand.

Hier is een van de weinige keren dat hij lekker liep. Maar is dus wel een paar passen en dan loopt die weer met kop omhoog (al is het niet meer zoals een lama maar ook niet echt op boeghoogte) of achter de teugel.

Het is logisch, er is geen contact aan de voorkant..het is ook niet erg als hij het maar een paar passen doet. Daar begint het mee, gewoon dooroefenen en uitbouwen.

[ [url=m/4iintE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/neqneK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan de longe is het ook erg wisselend. Hij is ook te snel afgeleid van de omgeving. En als ik de zweep erbij neem om vanachter actief te willen houden omdat die anders niet actief is, gaat de ontspanning helemaal verloren dan gaat die in versnelde draf en verliest dan de lengtebuiging.

Eerst even gaan desensibiliseren op de zweep dus, zorgen dat hij daar geen spanning door opbouwt. Het beste kun je dit in een afgesloten ruimte doen.

Een echt goede gediplomeerde lesgever vinden is lastig omdat ik wisselende uren werk en geen echte rijbak heb, ook geen op wandelafstand helaas. Heb ook al een oproep staan voor een lesgever in de buurt. Vond er wel van verder weg maar uiteindelijk kon ik geen les meer vastleggen er was altijd iets wat ertussen kwam aan haar kant en dan kwam het voor mij niet uit op de nieuwe datum (ik werk ook weekenden 1x in de 8 weken). Of dan stak het weer ons stokken in de wielen wat dus een nadeel is als je geen goede rijbak hebt.

Had wel een dressuurles gehad maar zij komt geeb les aan huis geven. Geeft alleen les op haar eigen paard. En eigenlijk heb ik iemand nodig die kan meekijken als ik Dundee rij.

Volgend jaar wil ik een trailer aanschaffen in de hoop dan naar een club te kunnen gaan voor priveles.
Dat lijkt me een heel goed plan. :j
Is er geen rijbak in de buurt op loopafstand waar je eventueel kunt rijden en longeren?


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 08:45

Helaas is er geen bak op loopafstand :(
Ook daarvoor had ik op de fb pagina van die streek een oproep geplaatst. Er bood iemand wel een bak aan, is echter 30 min stappen en een heel drukke baan oversteken.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 13:47

Jammer, het is wel lastig in de wintermaanden zonder bak.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 16:47

Ja begrijp ik. Dat is vooral mijn grootste probleem.
Dichtstbijzijnde pensionstal met binnenbak is al 7 a 8 km helaas.
Er is wel een dressuurstal maar ook dan moet ik meermaals een drukke banen over.
Via google maps zie ik wel 2 buitenbakken binnen een doenbare afstand en zonder de drukke baan over te moeten. Maar ik durf nie zomaar ergens aanbellen om te vragen of ik tegen vergoeding hun bak mag gebruiken :o

Zolang het niet hele dagen achtereen regent is mijn weide prima te berijden. Maar bij vriestemperaturen is de bodem ook wel hard.

Ik wou ook even melden dat ik gisteren nog even op 2de hands gezocht heb naar lesgever/bijrijder. En heb iemand gevonden die ook een diploma initiator heeft. Zij heeft haar draver ook omgeschoold naar rijpaard dus da's wel fijn dat ze met dat ras ook ervaring heeft.
Ik wil haar ook zelf op Dundee laten rijden. Dan voelt zij misschien ook waar het probleem/de problemen zit(ten).

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:10

Art_Ificious schreef:
Via google maps zie ik wel 2 buitenbakken binnen een doenbare afstand en zonder de drukke baan over te moeten. Maar ik durf nie zomaar ergens aanbellen om te vragen of ik tegen vergoeding hun bak mag gebruiken

Ik heb dat wel gedaan hoor. Toen onze paarden thuis stonden was onze paddock in de zomer prima te rijden, maar in de winter niet.

Ik mocht toen die baan gebruiken in de winter, super fijn :) ik zou het gewoon doen. En gaan vragen achter goede les, want dat helpt ook wel denk :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 17:13

Lesgever/bijrijder heb ik misschien gevonden. Moet afwachten welke dagen zij kan en hoe onze kennismaking verloopt :)

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 19:57

Ah fijn , goed bezig hoor!

En misschien een briefje in de brievenbus doen? Is minder confronterend en kunnen ze contact opnemen met jou als ze er voor open staan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 20:06

Elisa2 schreef:
Ah fijn , goed bezig hoor!

En misschien een briefje in de brievenbus doen? Is minder confronterend en kunnen ze contact opnemen met jou als ze er voor open staan.
ohja kan ik idd doen. Misschien dat zij geen lid zijn van de fb groep van die streek. Anders zouden ze mijn oproep wel gezien hebben denk ik?

Vandaag alleen gelongeerd en hem zelf laten zoeken. Valt hij wel op de binnenschouder zowel linksom als rechtsom, terwijl hij dit linksom normaal niet zo fel heeft. Wel zakte hij beide kanten ook met z'n hoofd. Dat vond ik dan wel fijn.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:22

Ik denk niet dat mensen met een rijbak zomaar lid worden van zo'n FB groep. Zijn vaak zaken waar ze helemaal niet bij nadenken is mijn ervaring.

Ja dat doen veel paarden als ze los gelongeerd worden en gaan zakken (vallen op de binnenschouder), eigenlijk mis je dan een beetje de aanspanning om hem in horizontaal evenwicht te houden. Van daaruit is het makkelijker om wat meer buiging te krijgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 08:48

Ok blijkbaar is er een binnenbak én buitenbak op 35 min stappen. (van ruiter F. Mariën) ik kan daar ook les krijgen.

De locatie had ik via google maps ook gevonden, maar ik wist niet zeker of er ook een binnenbak bij was. Een stapmolen is er ook maar daar zie ik geen meerwaarde in.

Helaas ook weer die drukke baan over, maar in het weekend moet dat wel lukken dan is het verkeer minder druk.


Grappige is wel als je zo'n oproep plaatst en duidelijk vermeld max 30min stappen vanaf... Krijg je toch nog aanbiedingen die in een andere gemeente liggen en dus 1u stappen is :')

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:44

35 minuten is best pittig zeg.. ben je meer dan een uur onderweg zonder de training zelf. Na een pittige training is mijn paard echt wel klaar en zou hij geen 35 minuten meer terug willen lopen. Meestal zit ik er dan maar een half uurtje op..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 11:32

2,4 km is zo ver toch niet?
Paard is dan lekker warm gestapt.
Die 35min is wat google maps zegt he. Ik stap doorgaans sneller dan de gemiddelde vrouw, en als ik te paard ga is het staptempo ook sneller dan een mens.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:09

Kun je ook draven? Gewoon lekker stappen en draven..is hij al losgewerkt, dan nog even 20 minuutjes lessen en 30 min terug stappen. Moet prima kunnen.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:24

Wandelend met mijn paard naar mijn buitenrij maatje doe ik over exact 1,2 km echt wel 15 minuten. En dan loop ik vrij snel met soms wat kleine stukjes draf aan de hand erbij. Vanuit deze ervaring denk ik dat je stappend dus zeker wel die 30/35 minuten onderweg bent. Het is inderdaad niet heel ver, maar ik weet van mezelf dat ik dat voor een bak niet zou volhouden. De heenweg is niet zo erg, maar de terugweg met een paard dat er wel klaar mee is na de training 35 minuten nog terug te moeten wandelen (ik zou er terug voor ontlasting van mijn paard al niet meer opgaan bijvoorbeeld).

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:35

Dat moet prima kunnen hoor. Ik leste met mijn paard op 3,7 km afstand, door het bos en een stukje door een woonwijk en dan waren we er. M’n paard was dolgelukkig: voor hem was het gewoon een buitenrit, beetje je best doen in een bak en daarna weer een buitenrit :D Ik trok daar volgens mij 40 minuten voor uit, vooral stappen en een kort stukje draf om wat warm te worden. Op de terugweg werd zijn koppie meteen weer leeg doordat we weer in het bos kwamen, dat vond hij gewoon fantastisch. En van stappen gaan ze niet stuk.

Ik zou dit alleen wel echt opbouwen met een ongetraind paard, die van mij was het gewend lange stukken te lopen op buitenrit of echt aan het werk te gaan in de bak. Beetje van beide combineren werkte voor hem heel goed, maar als je paard het allebei nog niet kan, zou ik het wel eerst goed opbouwen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 14:40

Buitenritten is hij wel gewend.
Zowel aan de hand als onder zadel gaan we regelmatig eens 40 min tot 2u weg. Onder zadel ook draf en galop erbij en pak ik ook 3 straten die bergop lopen wat iets zwaarder is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 17:10

Toch even 1 voersoort veranderd specifiek voor de 5 jarige.

Heb de draversbrok gehaald, als het die van Havens is die bedoeld wordt :) (kon online ook maar alleen die van Havens vinden onder die benaming).

En dan iets nieuws van Best-Mix, Gastrofiber, een ruwvoermix met luzerne, hyprohooi, luzernekorrel, bolkaf en kruidenmix.

Het ruikt heerlijk. En ze eten het nu al graag :)
De draver geef ik een goede portie onder de brok (halve emmer ongeveer) .
De 2 anderen krijgen een handje onder hun brok zodat ze ook beter kauwen. En de draver krijgt daarnaast straks nog een emmer van die Gastrofiber gemengd met Hartog senior wat bijna op is.

Als Gastrofiber goed bevalt ga ik de hartog weglaten.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 14:07

Ik doe ook nog 3x per week de oefeningen die de fysio en de osteopaat hadden uitgelegd.

Bovenlijn stretchen dmv snoepje tussen voorbenen (borsthoogte, polshoogte en dan helemaal laag neus tussen de hoeven) doe ik ook regelmatig.
Ook stretchen naar opzij. Al vind hij rechtsom duidelijk moeilijker.

Dundee vandaag.
Hij staat met een regendeken als we niet trainen.
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:12

Nou ik blijf erbij, hij ziet er echt niet slecht uit! Gewoon iets meer bespiering erbij op de juiste plekken en hij kan alleen maar ronder worden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 14:13

Thnx.

Ik ga vooral focussen op werk aan de hand en als ik ga rijden proberen dat lang en laag te behouden en nog eens wat buitenritten doen lekker kilometers maken rechtuit.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 14:25

Klinkt als een goed plan! Gaan die lessen nog door?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 18:03

Elisa2 schreef:
Klinkt als een goed plan! Gaan die lessen nog door?

Moet er nog heen gaan en bespreken. Zal sowieso niet elke week zijn, dat haal ik gewoon niet.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:06

Hoeft toch ook niet? Al ga je 1 keer per maand..heb je toch les en hulp. :-)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-23 18:17

Ik was eigenlijk aan 2x per maand aant denken :)

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 18:20

Dat zou nog beter zijn als dat lukt. :-)