Meer vetten of meer eiwitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 11:45

Avalanche schreef:
Je kan een zo een weeglint kopen (van Pavo bv) en dan wekelijks het lint eromheen, dan kun je het bijhouden, en je voer tijdig aanpassen :)

Helpt dat ook bij grasbuik/ruwvoerbuik?

Viel me wel op dat de draver een wat boller buikje heeft sinds hij weer op gras staat. Maar je ziet idd wel nog lichtjes zijn ribben.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:07

Ik heb ooit gelezen dat een bolle buik met tonende ribben een energietekort kan zijn, vaak in combinatie met armer ruwvoer. Dus wel veel vulling waar enorm veel van gegeten moet worden doordat er (te) weinig bouwstoffen in zitten. Dat kwam ik tegen toen mijn pony met hetzelfde verhouding stond: erg mager, maar een gigantische buik. Kan natuurlijk vast nog wel meer zijn. De overstap naar wat rijker voordroog hielp enorm. En het was niet eens enorm rijk trouwens. Zaten gewoon meer bouwstoffen in. Lijkt me dus een goed plan om dat te testen. Wellicht zie je snel verschil! En qua bijvoeren is het handig dat je ook extra voert denk ik als je een periode weinig doet, in ieder geval zolang je merkt dat je paard nog te mager is. :j

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:27

Art_Ificious schreef:
Avalanche schreef:
Je kan een zo een weeglint kopen (van Pavo bv) en dan wekelijks het lint eromheen, dan kun je het bijhouden, en je voer tijdig aanpassen :)

Helpt dat ook bij grasbuik/ruwvoerbuik?

Viel me wel op dat de draver een wat boller buikje heeft sinds hij weer op gras staat. Maar je ziet idd wel nog lichtjes zijn ribben.

Je doet hem wel niet om de buik. Achter de voorbenen waar ook de singel zit.

Je moet het niet elke dag doen, maar elke week helpt wel

Elisa2

Berichten: 37201
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:28

Celebi schreef:
Ik heb ooit gelezen dat een bolle buik met tonende ribben een energietekort kan zijn, vaak in combinatie met armer ruwvoer. Dus wel veel vulling waar enorm veel van gegeten moet worden doordat er (te) weinig bouwstoffen in zitten. Dat kwam ik tegen toen mijn pony met hetzelfde verhouding stond: erg mager, maar een gigantische buik. Kan natuurlijk vast nog wel meer zijn. De overstap naar wat rijker voordroog hielp enorm. En het was niet eens enorm rijk trouwens. Zaten gewoon meer bouwstoffen in. Lijkt me dus een goed plan om dat te testen. Wellicht zie je snel verschil! En qua bijvoeren is het handig dat je ook extra voert denk ik als je een periode weinig doet, in ieder geval zolang je merkt dat je paard nog te mager is. :j


Bolle buik en ribben kunnen zien betekent ook vaak dat ze wormen hebben.

Edit, even aangepast..ik ben het met mijn voorgangers eens dat een goede kwaliteit ruwvoer echt enorm belangrijk is. Daar vult de bovenlijn ook van op.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 14:41

Ok dan ga ik ook eens kijken voor zo'n meetlint :)

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:56

Art_Ificious schreef:
Als hij getraind is krijgt hij ook een emmer voer.
Dit omvat
1 schep fibrebeet
1 schep linamix (sinds september)
3 pavo bekertjes lijnzaadvlokken
200 gram rijsteiwitten
En 2 handjes hartog senior eronder gemengd.
Dit alles geweekt met water is 1 volle emmer.



Kun je hem dit niet gewoon standaard bij geven tot hij mooi op gewicht is.

Mss zonder de linamix. Die krijgt hij al 2 keer per dag.

En dan pas weer gaan trainen als je dit niet meer hoeft te geven :o

Zo'n meetlint is wel een leuk idee.
Vind ze niet even betrouwbaar. Maar het gaat hierbij ook niet direct om de kilo's maar meer om te kijken of hij Voller wordt. Zou ik zeker doen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:59

Het meetlint kun je wel gebruiken voor trends, maar niet om het daadwerkelijke gewicht mee af te lezen. De mijne is volgens het meetlint 100 kilo lichter dan op de weegschaal :P

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:13

Monsera, ik kan helaas laar 2x per dag voeren.
3x is niet haalbaar ivm voltijds werk.
Geen idee hoeveel uur er minimaal tussen 2 voerbeurten moet zijn? Anders zou ik eventueel bij de avond beurt 1ste om 20u en dan na 2u dus om 22u nog wel die 3e emmer kunnen geven.

Ik kan ook niet op vaste tijden voeren.
De ene week werk ik vroege post en andere week late post.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:20

Sintara schreef:
Het meetlint kun je wel gebruiken voor trends, maar niet om het daadwerkelijke gewicht mee af te lezen. De mijne is volgens het meetlint 100 kilo lichter dan op de weegschaal :P

Idd voor de trend :j een meetlint zegt niet veel over hoeveel ze echt wegen, maar je kan er wel mee weten of ze goed aankomen of niet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 15:25

De 2 jarige lijkt wel sneller aan te komen dan de draver. Maar 2 jarige had dus wormen, stond enkel op zand paddock en arm hooi met 2x per dag merriebrok.

Misschien kan ik de draver nog een bloedonderzoek laten doen? Maar waarop dan testen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 11:38

Aangezien het volgende week frisser wordt snachts we gaan van 20 graden naar 10-13 graden twijfel ik...
Regendeken opleggen 's avonds? Ik heb voorlopig alleen regendeken zonder vulling.

Gekke is ook, soms zie je zijn ribben, en soms zie je ze niet. Afhankelijk van hoe hij staat of aanspant?
Vorige foto was van na het rijden.
Deze is van tijdens het eten.
Afbeelding

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:42

Mijn paard kan slecht tegen regen en zeker als het 's nachts kouder is moet ik weer aan dekens beginnen. 0 grams is voor de nacht vaak prima. Ik heb nu nog een vliegendeken met waterdichte rug omdat het me niet lukt om altijd 2x per dag te gaan en met gaas is het overdag niet te warm. Misschien is dat voor jou ook een oplossing?

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:11

Als ze ergens van invallen dan is het wel regen op de blote rug. Kou helpt ook niet echt als ze al dun zijn. In mijn ervaring helpt een deken altijd

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:55

Op die foto ziet hij er wel prima uit.

Heb je hem weleens goed laten behandelen door een fysio? Soms zorgt veel spanning in het lijf er ook voor dat je de ribben ziet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 12:57

Avalanche schreef:
Op die foto ziet hij er wel prima uit.

Heb je hem weleens goed laten behandelen door een fysio? Soms zorgt veel spanning in het lijf er ook voor dat je de ribben ziet.
die komt in november :)
Elke 6 maanden.
Laatste keer heeft ze vooral gefocust op de rug en bekken.

Laatste foto is van gisteren.

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:01

Ja, als je hem goed wilt laten behandelen, zou je eigenlijk met intervals van 3 of 4 weken een stuk of 5 sessies moeten laten doen. Om het half jaar doet vrij weinig want dat zit hij bij de volgende behandeling weer vast.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57950
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:03

Ik zweer bij de equifyt Zupa icm de Senior ivm de oliën die er in zitten om paarden terug op gewicht te krijgen. :) De gold zou ook een optie zijn ivm minder lang moeten "trekken" (gold en zupa worden best als slobber gevoerd)

Verder zoals gezegd helpt een deken een mager paard eigenlijk altijd zeker in deze tijd van het jaar waar de nachten toch al redelijk fris zijn terwijl ze nog bezig zijn aan de wintervacht en vaak ook nog eens nat (en vooral regen is funest ). Een gezond paard kan daar prima tegen maar een paard met ondergewicht "mag" je niet behandelen als gezond paard. :) Die heeft zijn energie gewoon nodig om bij te komen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 13:13

Avalanche schreef:
Ja, als je hem goed wilt laten behandelen, zou je eigenlijk met intervals van 3 of 4 weken een stuk of 5 sessies moeten laten doen. Om het half jaar doet vrij weinig want dat zit hij bij de volgende behandeling weer vast.

Ok zal vragen of ze dat nodig vind. Ze stelt zelf de interval voor namelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 13:14

Ayasha, klopt maar de equifyt wordt hier niet goed gegeten helaas. Daarom heb ik linamix van aveve voor de eiwitten en vetten.

Dekentje ligt gelukkig in handbereik. Vliegendeken met dichte rug heb ik ook.

Elisa2

Berichten: 37201
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:11

Op die laatste foto ziet hij er prima uit!

In mijn ogen mist hij vooral bespiering op de juiste plekken, de bovenlijn en halslijn..op de foto's is te zien dat zijn middelste spier achter de nek het sterkst ontwikkeld is ipv de bovenste halsspier vanuit de schoft. Ik denk dat er met goed dressuurmatig trainen nog wel winst te behalen is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 14:20

Ik train nu voornamelijk aan de hand omdat ik dan goed kan zien hoe hij zijn schouder en achterbenen plaatst (vooral in draf heeft hij regelmatig dat hij de achterbenen buitenlangs de voorbenen plaatst zoals ze doen in de sulky) en dit makkelijker kan corrigeren aan de hand ipv onder zadel.

Ook hoofd is makkelijker te plaatsen op boeghoogte zonder dat hij tegen teugeldruk/touwdruk (soms met hoofdstel en bit en soms gewoon touwhalster/halster) in gaat.

Hij vind het kantelen van de bekken wel moeilijk. Achteruit gaan doet hij ook niet graag.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 18:59

Op de laatste foto ziet hij er keurig op gewicht uit :j
Mist inderdaad wel bespiering.

Lang en laag rijden vind ik altijd een mooie oefening. Rek je de hele bovenlijn mooi op.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 19:52

monsera schreef:
Op de laatste foto ziet hij er keurig op gewicht uit :j
Mist inderdaad wel bespiering.

Lang en laag rijden vind ik altijd een mooie oefening. Rek je de hele bovenlijn mooi op.
da's nu net het probleem hij loopt niet veel lang laag. En als hij het wel eens doet valt hij erg op de voorhand.

Hier is een van de weinige keren dat hij lekker liep. Maar is dus wel een paar passen en dan loopt die weer met kop omhoog (al is het niet meer zoals een lama maar ook niet echt op boeghoogte) of achter de teugel.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de longe is het ook erg wisselend. Hij is ook te snel afgeleid van de omgeving. En als ik de zweep erbij neem om vanachter actief te willen houden omdat die anders niet actief is, gaat de ontspanning helemaal verloren dan gaat die in versnelde draf en verliest dan de lengtebuiging.

Een echt goede gediplomeerde lesgever vinden is lastig omdat ik wisselende uren werk en geen echte rijbak heb, ook geen op wandelafstand helaas. Heb ook al een oproep staan voor een lesgever in de buurt. Vond er wel van verder weg maar uiteindelijk kon ik geen les meer vastleggen er was altijd iets wat ertussen kwam aan haar kant en dan kwam het voor mij niet uit op de nieuwe datum (ik werk ook weekenden 1x in de 8 weken). Of dan stak het weer ons stokken in de wielen wat dus een nadeel is als je geen goede rijbak hebt.

Had wel een dressuurles gehad maar zij komt geeb les aan huis geven. Geeft alleen les op haar eigen paard. En eigenlijk heb ik iemand nodig die kan meekijken als ik Dundee rij.

Volgend jaar wil ik een trailer aanschaffen in de hoop dan naar een club te kunnen gaan voor priveles.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 20:01

Daarom werk ik ook aan de hand. Dan houdt hij zijn hoofd wel op boeghoogte of lager als ik dat vraag

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:06

Het gaat ook niet vanzelf :P hoe hij loopt is voor het grootste gedeelte een reactie op wat jíj doet. Het hoofd omlaag vragen is een trucje en niet wat je wilt.

Wat je wilt is je paard zo helpen, dat hij netjes in evenwicht komt. Wanneer jij hem in evenwicht brengt zal hij vanzelf zijn buikspieren meer gaan aanspannen, de rug meer loslaten en daarmee houdt een paard zijn hoofd niet te hoog want dan geeft hij aanleuning.

Op de foto hierboven kun je misschien aan je eigen houding zien dat jij naar voren kiept en naar de grond kijkt, je rijdt hem bij wijze van spreken aan de voorkant de grond in. Niet gek dat er dan vrij veel gewicht op de voorhand komt, toch? :) Je handen mogen hem zeker wel deze ruimte geven, maar probeer daarbij zelf rechtop te blijven en als hij zo mooi zakt inbeelden dat je bij elke pas met je navel en heupen zijn rug mee naar boven neemt.