Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer vetten of meer eiwitten?

 
Profiel   

Goed bezig! Pas wel op met die 0 grams vanaf het weekend. Dan is het precies weer warm. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 12:47 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik zou op deze paddock wel ook hooi geven hoor,hier staat eigenlijk net niks :o
hooi heeft hij idd gekregen ook. :)
Maar dat staat net buiten beeld.

Er komt in deze nog een hooibak. Dat vind ik zelf fijner dan hooi Los op de grond geven, daar gaan ze uiteindelijk toch op plassen of mesten.


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 11-05-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 14:45 



 
Profiel   

Celebi schreef
Goed bezig! Pas wel op met die 0 grams vanaf het weekend. Dan is het precies weer warm. :D

Ja 't is meer voor als het echt een hele dag gaat regenen dat ik voor een deken wil kijken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 14:47 



 
Profiel   

Hooibak zal ook wel een fijne toevoeging zijn. Zowel voor paard als voor jou haha.

Voor deze temperaturen heb ik trouwens nog een zomerdeken / vliegendeken met waterdichte rug. Echt 24/7 zeikweer houdt zo'n deken niet, maar het is wel luchtiger voor dagen met hoge temperaturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:03 



 
Profiel   

Celebi schreef
Hooibak zal ook wel een fijne toevoeging zijn. Zowel voor paard als voor jou haha.

Voor deze temperaturen heb ik trouwens nog een zomerdeken / vliegendeken met waterdichte rug. Echt 24/7 zeikweer houdt zo'n deken niet, maar het is wel luchtiger voor dagen met hoge temperaturen.


Ik ook! Hele heftige buien houdt hij bij mij niet, maar lichte zomer buitjes is hij fantastisch voor. Echt een goeie uitvinding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:33 



 
Profiel   

Mag ik dan nieuwsgierig zijn... Welk merk heeft die dekens? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:46 



 
Profiel   

Ik heb van Horseware de Rambo summer series nu opliggen. 16 graden is hier echt te warm voor 0 grams. Zeker als er een zonnetje op staat. Maar ik zie dat soort dekens nu van talloze merken verschijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:51 



 
Profiel   

Ik heb er voor mijn draver een van amigo, de 3 in 1 evolution om precies te zijn. Horseware past hem sowieso erg goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:53 



 
Profiel   

Dank je dan ga ik vanavond eens online shoppen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 17:55 



 
Profiel   

Amigo 3 in 1 en busse rainfly heb ik. Bucas heeft de buzz of rain zo uit m’n hoofd. Voor een ander paard op stal heb ik net een pagony gescoord op marktplaats. Eerst had alleen horseware het maar inmiddels zijn er heel veel merken die het hebben. De horsewares zijn heel duur. De busse was rond de 90 incl hals en de pagony is nieuw rond de 65 denk ik?

[ img ]

Dit is de busse rainfly. Heel veel draagconfort, nog meer dan de amigo 3 in 1 (terwijl ik alleen maar amigo dekens heb) maar wel net een beetje te licht qua water wat hij kan hebben voor de buien van nu. Zomerbujtjes prima maar de stortbuien van nu blijft ze er niet helemaal droog onder

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 18:14 



 
Profiel   

OK ja stortbuien lijkt me ook dat die dekens het niet houden.
Gaat de rest van het vliegendeken dan niet tegen de buik aanplakken als het nat is?

Maar welk deken zou bij stortbuien dan wel kunnen in de zomer?

Ik heb wel 2 regendekens van 0 gram die voor de draver te groot zijn (205 en draver heeft 185) Misschien kan ik daar zelf een soort liner (rug+nieren) van maken voor over/onder een vliegendeken te leggen als er ook stortbuien verwacht worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 18:56 



 
Profiel   

Let op als je langdurig olie bij voert, dat je zeker ook vitamine E bij gaat voeren. Dat is nodig om de energie uit olie om te zetten.

Zijn medische oorzaken uitgesloten waarom je paarden op onbeperkt ruwvoer niet op gewicht zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:03 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Let op als je langdurig olie bij voert, dat je zeker ook vitamine E bij gaat voeren. Dat is nodig om de energie uit olie om te zetten.

Zijn medische oorzaken uitgesloten waarom je paarden op onbeperkt ruwvoer niet op gewicht zijn?

Heb al 2x bloedonderzoek laten doen bij alle paarden (de oudste ook op cushing). Kwam niets naar boven wat het kan verklaren. Tandarts komt ook elk jaar.
Fysio moest ik noodgedwongen laten komen omdat Dundee enorm scheef was toen ik hem kocht en de eerste week in galop door de track ging en daarbij z'n rechterbocht niet kon maken (rechtergalop kon hij niet) en ferm onderuit gegaan was.

Hij stond die lente en zomer op een volle wei en kwam daarop wel snel aan (wat voor 1 van mijn andere paarden resulteerde in ongeveer 100kg te zwaar zijn) . Maar ben vorige zomer verhuisd naar andere wei die niet zo groot en vet is. Dan was het ook nog eens erg droog dus geen gras. Ze deden het wel goed op hooi.
Tot de winter... Toen begon hij af te vallen. Maar ik zag het eerst niet door z'n dikke vacht.
Ik gaf toen wel al slobber met bietenpulp omdat ik dat aan de oudste ook gaf om te voorkomen dat die te snel zou afvallen (wat helaas toch gebeurd is).

Dus ik weet verder niet wat nog kan.
Eventueel pssm testen?

Hij heeft zojuist een half uur mogen grazen op het pad bij de paddocks.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 21:06 



 
Profiel   

Ik denk dat als je hem zo met de blote rug in de regen kunt staan dat pssm 2 testen geen nut heeft. Aangezien hij goed op gras kan staan heeft pssm1 ook eigenlijk geen reden om dat te testen. Zover ik weet is mager worden ook niet perse een gevolg van pssm. Ik heb zelf een pssm-er maar die laat je echt niet met de blote rug in de regen staan. 5 minuten en ze is spierbevangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 21:14 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Ik denk dat als je hem zo met de blote rug in de regen kunt staan dat pssm 2 testen geen nut heeft. Aangezien hij goed op gras kan staan heeft pssm1 ook eigenlijk geen reden om dat te testen. Zover ik weet is mager worden ook niet perse een gevolg van pssm. Ik heb zelf een pssm-er maar die laat je echt niet met de blote rug in de regen staan. 5 minuten en ze is spierbevangen.

OK fijn om je ervaring te delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 21:16 



 
Profiel   

Eigenlijk zou je een keer een voermeting moeten doen. Dan kun je achterhalen wat wel en wat niet. Als je voor het paard niet passend voert dan heeft het hele systeem heel veel belasting terwijl ze de energie daar niet voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 21:19 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Waar doe je zo'n voer meeting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 22:20 



 
Profiel   

Escada schreef
Ik lees even mee. Waar doe je zo'n voer meeting?


Bij iemand die goed overweg kan met een biotensor. Ik doe het wel maar er zijn er wel meer die het doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 22:51 



 
Profiel   

Sorry voor de vele vragen pluisje88

Moeten ze die meting met het paard doen? En hoe doen ze dit dan? Adhv bloedonderzoek of?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 23:19 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Sorry voor de vele vragen pluisje88

Moeten ze die meting met het paard doen? En hoe doen ze dit dan? Adhv bloedonderzoek of?


Nee ik meet het met een biotensor. Daarmee meet je op de energie van het paard of een bepaald voermiddel geschikt is voor dat specifieke paard.
Het staat op de planning om een keer een filmpje te maken over hoe dat werkt maar door de drukte is dat eigenlijk nog niet gelukt. Ik heb er zeer goede ervaringen mee moet ik zeggen. Ik meer zelf het liefste rechtstreeks op het paard. Op afstand kan ook, maar heeft voor mij persoonlijk minder de voorkeur

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 23:46 



 
Profiel   

Aah ok. Ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje.
Ik hoop dat je deze ook met bokt wil delen te zijner tijd :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 23:50 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Aah ok. Ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje.
Ik hoop dat je deze ook met bokt wil delen te zijner tijd :o


Voer/paard meten met een biotensor is kwakzalverij, steekt daar je geld niet in. ze gaan letterlijk met een stokje trillen in de lucht en dan gaat die zogenaamd de andere kant op als het goed is :roll: . Oplichterij is het. Alleen al het feit dat het op afstand kan, alsof je paard WiFi heeft :') .

Laat gewoon het hooi van 1 wei testen en als dat goed is, vraag of je vriend het hooi van dat land apart houd voor jou. Als je goed hooi hebt hoef je veel minder bij te voeren dan je nu al doet, dus gaat je ook geld schelen op de lange termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 01:25 



 
Profiel   

Voor mijn oudste heb ik vandaag Pavo slobber mash en Equifyt Gold gehaald. Beide kunnen geweekt worden en moeten niet lang staan weken wat voor mij wel handiger is.

De slobber mash at Hij direct op. De equifyt heb ik 2u erna gegeven maar daar heeft hij maar 1/4e van gegeten en is toen weg gestapt.
Straks bied ik hem die emmer opnieuw aan.

Ben ook druk bezig geweest met plannen en bedenken hoe ik ze een strook gras kan bijgeven zonder dat ze op het deel wei moeten komen wat ik vandaag bemest heb met koeienmest (in de hoop dat het gras dan sneller groeit dan het nu deed).

Uiteindelijk is het gelukt en heb ik een track kunnen creëren. Zo hebben ze nu toch weer wat lang gras extra :)
[ img ]

Ik kan ze zo nog 2 a 3 stukken aanbieden. Tegen de tijd dat ze op het laatste deel staan hoop ik dat het eerste kaal gegeten deel terug bijgegroeid is. (dat is nu bemest)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:59 



 
Profiel   

nou dat moet vast wel helemaal goed komen dacht ik zo :j

die gold kende ik helemaal niet joh, ik geef altijd de zupa maar die moet veel langer in weken.
die gold is dan wel handig, eventueel doe je wat van die mash er door om net wat lekkerder te maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:34 



 
Profiel   

ellepel schreef
nou dat moet vast wel helemaal goed komen dacht ik zo :j

die gold kende ik helemaal niet joh, ik geef altijd de zupa maar die moet veel langer in weken.
die gold is dan wel handig, eventueel doe je wat van die mash er door om net wat lekkerder te maken?

Ja ik ga het morgen idd mengen met elkaar :)

Heb het laatste wat over was in de emmer van die gold nu verdeeld over beide oudjes. Nu aten ze het wel op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 9 [ 201 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen