Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rijke wei en toch nog brokken?

 
Profiel   

dag paardenliefhebbers,
Mijn paard staat overdag in de wei, de hele dag eten, tegen de avond op stal. Hij is gewend om dan nog biks te krijgen, volgens de vorige eigenaar kan dat geen kwaad. Ik heb nu het idee dat hij van de biks nog ronder en dikker wordt. Zij geven aan dat onderhoudsbrokken een goede aanvulling op de wei is. Dat zegt de voeradviseur van de brokken ook. Maar er staat veel groen gras!! En het paard is best rond geworden, en dikker dus. Ik zou zeggen gras, vers water, een liksteen en klaar. Hij wordt alleen recreatief bereden, 2 tot 3 keer in de week. Lees het graag, thanks
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:04 



 
Profiel   

Ik zou voor een vitaminebrokje kijken. Dat zijn geconcentreerde vitamines, mineralen en sporenelementen. Daar hoef je niet veel van te geven en zet verder niet aan. Dan weet je zeker dat er geen tekorten komen, maar ook geen dikmakers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:11 



 
Profiel   

Dik worden van (een beetje?) onderhoudsbrok gebeurt niet. Dik worden van de hele dag op vers gras staan wel.
Wil niet zeggen dat je niet beter die brok kunt vervangen door een vitaminebrok, dat zou ik zeker ook doen, maar ik zou ook het gras rantsoeneren: strookbegrazing of een graasmasker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-23 20:16 



 
Profiel   

Het hangt er vanaf hoeveel brok je geeft. Indien er gevoerd wordt zoals op de verpakking staat (meestal is dat rond de kilo per 100 kilo paard om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen) dan zal hij daar idd ook veel dikker van worden.
van 300 gram onderhoudsbrok zal er geen verschil te merken zijn, maar het geeft eigenlijk ook geen nut.
Ik zou de brok vervangen voor een mineraalbrokje. Bv Lexa weidecobs. Krijgen ze een 10 gram per 100 kilo paard van en zit alles in van vitamines en mineralen zonder extra vulstoffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 08:16 



 
Profiel   

Je zou een graasmasker om kunnen doen zolang de wei zo rijk is .
En inderdaad wat vitamine brokjes voeren.
En weet niet hoe laat hij op stal gaat maar te lang zonder eten is niet goed. Dus wat arm hooi zou goed zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 09:28 



 
Profiel   

Met dit groene gras schroeven wij het krachtvoer en de hoeveelheid hooi terug, van zodra er droogte is en het gras weinig meer te bieden heeft (vaak ergens in augustus) gaat het krachtvoer en porties hooi weer omhoog.

Kijk ook even naar de leeftijd en type paard, durf gerust je gevoel volgen als jij hem te dik vindt en wat wil gaan minderen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 09:30 



 
Profiel   

Die van mij worden ook te dik van het gras en krijgen Marstall force bij. Toch alle vitamines en mineralen en geen extra energie.
Op stal krijgen ze voor de nacht hooi laag in suiker

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 09:44 



 
Profiel   

Ik zou een vitamine brokje geven zoals Marstall Force of Pavo Vital zodat ze voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgen, gras is erg eenzijdig.
Verder niets of een handje als alle paarden voer krijgen zodat ze niet als enige niets krijgt.

Mijn paard doet het er prima op en die staat een stuk minder op de wei maar krijgt wel voldoende ruwvoer.
Wel zorgen dat je paard in de nacht ook ruwvoer aangeboden krijgt, de hele nacht niets is niet goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 09:50 



 
Profiel   

Beemsterkaas schreef
Met dit groene gras schroeven wij het krachtvoer en de hoeveelheid hooi terug, van zodra er droogte is en het gras weinig meer te bieden heeft (vaak ergens in augustus) gaat het krachtvoer en porties hooi weer omhoog.

Kijk ook even naar de leeftijd en type paard, durf gerust je gevoel volgen als jij hem te dik vindt en wat wil gaan minderen :)


Dus ondanks dat hij zich behoorlijk vol eet, toch 2e deel van de avond nog wat hooi bijvoeren?
Mijn vorige paard stond in het voorjaar en de zomer 24 uur per dag buiten, liep altijd veel heen en weer en kreeg wat brokken of vitaminekoeken, maar geen biks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:58 



 
Profiel   

Dat doen wij wel, omdat we de paarden 's nachts op stal houden.

Als ze op de wei 24/7 staan, dan natuurlijk niet. Zou bij onze weien ook echt niet nodig zijn, ze zouden het laten liggen momenteel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 17:59 



 
Profiel   

ik zit me wel af te vragen, volgens mij de wei waarin hij staat, heeft geen kunstmest gehad, dat kan ook nog verschil maken in de voeding die erin zit? Een wei die met kunstmest is bemest, zal nog vetter zijn. Maar goed, het paard is niet te vet, moet hem wel in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:00 



 
Profiel   

Overigens zo relaxed en ze kunnen echt paard zijn, in de wei. Heerlijk om naar te kijken :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:00 



 
Profiel   

Een paard moet niet te lang zonder ruwvoer staan.
Dus als hij voor de nacht binnen staat zeker ook wat hooi bij voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:01 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
ik zit me wel af te vragen, volgens mij de wei waarin hij staat, heeft geen kunstmest gehad, dat kan ook nog verschil maken in de voeding die erin zit? Een wei die met kunstmest is bemest, zal nog vetter zijn. Maar goed, het paard is niet te vet, moet hem wel in de gaten houden.


Een wei die geen mest heeft gehad, geen kunstmest en geen dierlijke mest, is niet de beste wei voor paarden.
Een goed bemeste wei geeft over het algemeen eiwitrijk en suikerarm gras - en dat wil je.
Een onbemeste wei schiet snel in de stress, dan gaat het gras suikers aan maken (wil je niet) en daarnaast zit er in een onbemeste wei weinig eiwit. En dat wil je ook niet, want eiwit is nodig voor spieropbouw.

Dus, een paard dat wat aan de dikke kant is, en dan onbeperkt op een onbemeste wei met grote kans op hoge fructaanwaardes is vragen om hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:06 



 
Profiel   

Lenteklokje schreef
Overigens zo relaxed en ze kunnen echt paard zijn, in de wei. Heerlijk om naar te kijken :9


Echt heerlijk hé, ik kan er ook echt naar blijven kijken. Vooral als de zon ondergaat. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:08 



 
Profiel   

Begrijp ik het goed dat je op stal ook geen hooi wilt bijvoeren? Want dan staat je paard véél te lang zonder ruwvoer. Gewicht is geen goede graadmeter daarvoor, eten moet verspreid. Kan je voor de nacht hooi geven in een slowfeeder?

Zoals iemand al zei, van wat handjes brok wordt je paard niet dik, wel van de hele dag op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:23 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Lenteklokje schreef
ik zit me wel af te vragen, volgens mij de wei waarin hij staat, heeft geen kunstmest gehad, dat kan ook nog verschil maken in de voeding die erin zit? Een wei die met kunstmest is bemest, zal nog vetter zijn. Maar goed, het paard is niet te vet, moet hem wel in de gaten houden.


Een wei die geen mest heeft gehad, geen kunstmest en geen dierlijke mest, is niet de beste wei voor paarden.
Een goed bemeste wei geeft over het algemeen eiwitrijk en suikerarm gras - en dat wil je.
Een onbemeste wei schiet snel in de stress, dan gaat het gras suikers aan maken (wil je niet) en daarnaast zit er in een onbemeste wei weinig eiwit. En dat wil je ook niet, want eiwit is nodig voor spieropbouw.

.


nog best wel ingewikkeld.... de wei zal wel dierlijke mest hebben gehad, en is ook al een paar keer netjes gemaaid. Daarbij is het een grote wei, dus de paarden kunnen zelf kiezen waar ze gaan grazen (dat is bij strookbegrazing anders) Tja we hebben weiland genoeg, eigenlijk ook wel weer een luxe, en dat zie je terug aan de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:29 



 
Profiel   

Daancha schreef
Begrijp ik het goed dat je op stal ook geen hooi wilt bijvoeren? Want dan staat je paard véél te lang zonder ruwvoer. Gewicht is geen goede graadmeter daarvoor, eten moet verspreid. Kan je voor de nacht hooi geven in een slowfeeder?

Zoals iemand al zei, van wat handjes brok wordt je paard niet dik, wel van de hele dag op het gras.


ja wel hij krijgt in de late avond hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:32 



 
Profiel   

Ah oké :) Belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:32 



 
Profiel   

Dennis schreef
Een paard moet niet te lang zonder ruwvoer staan.
Dus als hij voor de nacht binnen staat zeker ook wat hooi bij voeren

bedankt Dennis,
"vroeger" (klinkt alsof ik 85 ben...) zette ik de pony (D-pony) tegen 22 uur op stal en kreeg ie een paar bikkels en wat haver. verder een zoutblok. En hij knabbelde wel iets aan het stro. Maar volgens mij kreeg hij dan geen hooi.
De volgende ochtend weer voor 8 uur naar buiten. De wei met vers gras in.
Hij heeft nooit koliek of hoefbevangenheid gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 18:38 



 
Profiel   

Stro is ook ruwvoer.
Het hoeft zeker niet alleen maar hooi te zijn.

En ja vroeger en nu. Soms leren we wat :)
Ja opa rookte ook en werd 99 (nee helaas die van mij niet. Maar ook zo'n uitspraak die je vaak hoort bij iets wat niet gezond is.)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen