Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Komende week al hooien?

 
Profiel   

Flubberboot schreef
Hier in de omgeving is het meeste hooi zelfs al van het land :) Geen idee hoe het zit met voedingswaardes maar omvallen lijkt me ook niet ideaal??


Hier ook. :)

Ik denk wel dat het ideaal hooi weer gaat worden.

Eerste snede is vaak wat rijker.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 08:37 



 
Profiel   

Mijn vader heeft gistermiddag een deel gemaaid. De rest blijft staan gok ik zo als weiland voor de pony's om op te grazen. Ik zit in zuid oost Friesland. Het stond al super hoog. We hebben dit jaar een extra stuk land erbij en nu dus teveel gras. Daarom maakt hij zelf van het restant 10-20 hooibaaltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 08:41 



 
Profiel   

Wij maaien inderdaad ook altijd in de ochtend! (Maar niet om 5:30 al :Z )

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 12:02 



 
Profiel   

Controleren jullie op weidevogelnesten? Voor hun is dit echt (te) vroeg. Reeën idem, de kalfjes liggen nu vaak nog in het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 12:55 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Controleren jullie op weidevogelnesten? Voor hun is dit echt (te) vroeg. Reeën idem, de kalfjes liggen nu vaak nog in het gras.


Dat is hier in ieder geval vaste prik; ik loop altijd door het veld van tevoren!

Ons hooistuk is relatief klein en de reeën die hier zitten, zitten meestal aan de overkant van de weg, omdat daar echt uitgestrekte velden en een bosstrook zijn. Reekalfjes heb ik gelukkig tot nu toe dus nog niet in de wei gezien *klopt af*

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 12:58 



 
Profiel   

Super!
Ik heb hier de kieviten uit zien sterven. Niet omdat wij ze kapot maaiden, maar de buren/boeren wel. En die stomme vogels hadden bij ons nesten mogen maken en dat deden ze niet, de dombo's :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Controleren jullie op weidevogelnesten? Voor hun is dit echt (te) vroeg. Reeën idem, de kalfjes liggen nu vaak nog in het gras.


Ook altijd mijn gedachten als er nu al gemaaid wordt....

De staleigenaar heeft gisteren ook gemaaid. Paar weken terug dacht ik nog 'op het hooi land staat een stuk minder dan in de graasweilanden' maar dat is in rap tempo bijgetrokken en het stond super hoog.

Mijn eigen hooi komt van vogelland dat pas stuk later zal worden gemaaid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:04 



 
Profiel   

Hier geen weidevogels of reeen wel hazen maar die zijn altijd zo weg gelukkig. Hoor hier ook nooit kieviten helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:17 



 
Profiel   

Het gras was bij mij tot mijn middel en ik ben 1.68 met naar verhouding lange benen. Werd echt hoog tijd dat het eraf ging. Ik houd altijd m’n hart vast voor ree kalfjes inderdaad. Weidevogels zitten hier niet buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 13:24 



 
Profiel   

Hier moest het er ook echt af. Werd ook te lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 15:52 



 
Profiel   

Wij controleren altijd voordat de loonwerker komt om te maaien. Is in principe niet nodig want geen weidevogels hier en de reeën komen er niet meer in sinds we er een omheining omheen hebben staan om de dassen en zwijnen buiten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 16:19 



 
Profiel   

Als wij morgen ochtend willen maaien, waneer moeten we de balen maken? We moeten vantevoren zeggen waneer we de balen gemaakt willen. Ik dacht zaterdag of zondag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:36 



 
Profiel   

Wij rijden het nu af. We verwachten komende maandag pas balen te kunnen maken door de koude nachten en toch relatief koud weer. Echter we houden er rekening mee dat het toch zaterdag in balen kan. Hier gelukkig alles in eigen hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:45 



 
Profiel   

Freddydeshet schreef
Als wij morgen ochtend willen maaien, waneer moeten we de balen maken? We moeten vantevoren zeggen waneer we de balen gemaakt willen. Ik dacht zaterdag of zondag?


in plastic kan zaterdag vermoedelijk wel. Werken ze bij jullie op zondag? Hoef je hier niet te proberen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:50 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Freddydeshet schreef
Als wij morgen ochtend willen maaien, waneer moeten we de balen maken? We moeten vantevoren zeggen waneer we de balen gemaakt willen. Ik dacht zaterdag of zondag?


in plastic kan zaterdag vermoedelijk wel. Werken ze bij jullie op zondag? Hoef je hier niet te proberen :))



Oh ja, helemaal niet bij stil gestaan.

Probleem is dat ze al met beginnen van maaien willen weten waneer de balen gemaakt moeten worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Controleren jullie op weidevogelnesten? Voor hun is dit echt (te) vroeg. Reeën idem, de kalfjes liggen nu vaak nog in het gras.


Precies dit. Ons achterste stuk is hooiland en hooien doen wij bewust later. Wij zitten in natuurgebied.

Helaas houden de boeren in de omgeving daar blijkbaar geen rekening mee :( .


Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-05-23 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:54 



 
Profiel   

Ja, ik geeft het ook altijd meteen al aan bij mijn loonwerker, vindt hij wel fijn voor z'n planning, en dan zitten wij niet op het laatst met: "straks gaat het regenen, komt-ie nog wel op tijd"

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 08:55 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ja, ik geeft het ook altijd meteen al aan bij mijn loonwerker, vindt hij wel fijn voor z'n planning, en dan zitten wij niet op het laatst met: "straks gaat het regenen, komt-ie nog wel op tijd"


Als het wel zondag kan, is dat dan beter voor het hooi of maakt dat niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:09 



 
Profiel   

Freddydeshet schreef
Ibbel schreef
Ja, ik geeft het ook altijd meteen al aan bij mijn loonwerker, vindt hij wel fijn voor z'n planning, en dan zitten wij niet op het laatst met: "straks gaat het regenen, komt-ie nog wel op tijd"


Als het wel zondag kan, is dat dan beter voor het hooi of maakt dat niet uit?



Ja, wat als het nog niet droog genoeg is heb je meer kans op broei en schimmel. En van broei kan je hele schuur afbranden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:20 



 
Profiel   

Eerste vraag: wil je het in plastic? Voor plastic moet het gras ook niet té droog zijn. Optimaal voor paarden is rond de 70-75% droog. Onverpakt hooi moet liefst minimaal 85% droog zijn. Die laatste 10 procent duurt 2 dagen.

Dus voor onverpakt is zaterdag veel te vroeg, maar zondag ook nog te vroeg.

Voor verpakt hooi is zaterdag (vermoedelijk) droog genoeg, zondag kan ook, maar dan kan het al aan de droge kant zijn, en dan fermenteert het minder goed en zal het ook stoffiger blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:21 



 
Profiel   

Idd voor kleine baaltjes zonder plastic mag je wel minimaal een week pakken. Het droogt nu wel goed met de wind overdag maar er is nog vrij veel dauw. Dus ook het persen niet in de ochtend laten doen. Wij doen waarschijnlijk vrijdag pakjes maken. Even kijken hoe het droogt. Vooral bij de buren ligt het zo dik dat ik m’n twijfels heb of dat vrijdag droog genoeg is. Denk dat de tweede snede bij de buren in het plastic gaat en dat ik daar wat van koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:35 



 
Profiel   

Bij ons is het donderdag gemaaid en wordt het vrijdag of zaterdag gebaald is de planning. Dan ligt het dus ruim een week

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 09:36 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Eerste vraag: wil je het in plastic? Voor plastic moet het gras ook niet té droog zijn. Optimaal voor paarden is rond de 70-75% droog. Onverpakt hooi moet liefst minimaal 85% droog zijn. Die laatste 10 procent duurt 2 dagen.

Dus voor onverpakt is zaterdag veel te vroeg, maar zondag ook nog te vroeg.

Voor verpakt hooi is zaterdag (vermoedelijk) droog genoeg, zondag kan ook, maar dan kan het al aan de droge kant zijn, en dan fermenteert het minder goed en zal het ook stoffiger blijven.



Inderdaad in plastic. Wij hebben geen opslag mogelijkheid dus laten het buiten staan. Dus dan zou zaterdag beter zijn? Maakt dan nog uit of het eind van de middag gedaan wordt of sochtends?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:59 



 
Profiel   

In ieder geval als de dauw er af is. Verder maakt het niet uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:08 



 
Profiel   

Als je het door een loonwerker laat doen, dan kan die je toch van advies voorzien? Die ziet het gras, de omgeving en de temperaturen zijn door heel het land anders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen