Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Komende week al hooien?

 
Profiel   

Ik zou uit gaan van 6 dagen drogen met dit weer.
Bij ons is donderdag avond gemaaid. Het is nu op sommige stukken al mooi droog, maar onderop droogt het minimaal.
Hier wordt het 1 x per dag geschud. Ik hoef gelukkig niet al een week vooraf de loonwerker in te plannen. Die zijn hier meer flexibel.

Ik denk dat wij woensdag of donderdag gaan persen. (In plastic)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:15 



 
Profiel   

Blue_flower schreef
Als je het door een loonwerker laat doen, dan kan die je toch van advies voorzien? Die ziet het gras, de omgeving en de temperaturen zijn door heel het land anders.


Goeie, daar ga ik achteraan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:30 



 
Profiel   

Een (ervaren) loonwerker kan het inderdaad doorgaans het beste inschatten. Ik heb dit jaar voor het eerst ooit hooi van eigen land en heb de regie echt volledig aan de loonwerker overgelaten. Hij belde wel steeds om te overleggen (wat ik erg prettig vind!) maar dat was dus echt op zijn initiatief.
Vorige week maandagochtend was het gemaaid en zaterdag eind van de middag geperst en gewikkeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:40 



 
Profiel   

Scheelt het nu nog veel qua kosten op een baal voordroog of je zelf maait of de balen kant en klaar koopt? Wat zijn jullie ongeveer kwijt per baal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 10:49 



 
Profiel   

Een grote ronde baal wordt ongeveer 17,50euro gerekend alleen om te balen.
En dan nog Arbeit betalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:19 



 
Profiel   

vilheide schreef
Scheelt het nu nog veel qua kosten op een baal voordroog of je zelf maait of de balen kant en klaar koopt? Wat zijn jullie ongeveer kwijt per baal?


Gaat ons niet eens om de kosten maar wij weten wel exact wat we voeren omdat we alles zelf doen. Zou niet weten wat de prijs is bij inkoop en eerlijk niet eens weten wat wij nu kwijt zijn. De laatste keer zelf een maaiveld bij gehouden van iemand anders en toen waren we 45 euro kwijt per baal kuil. De grootste maat waar we 3 weken 2 trekpaarden van 1 baal konden voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:24 



 
Profiel   

Loonwerkers weten niet altijd wat goed is voor een paard/pony. De meesten hebben enkel ervaring met gras voor in te kuilen of voordroog voor koeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:59 



 
Profiel   

Hier vragen ze 7,50 per midibaal en bij grotere aantallen minder, is dan voor het persen. Moet je ze wel zelf van het land halen. Voor het persen van kleine baaltjes betaalde ik vorig jaar 73 cent per baaltje en dan ook zelf van het land halen. Onze buurjongen van 16 maait en schud (wij helpen bij hun weer mee) en geef hem dan wat voor het werk. Had vorig jaar een baaltje voor een euro per stuk 15 kilo baaltjes. Dus goedkoper kan je het niet krijgen.

Heb zelf ook een trekker dus zou zelf wel kunnen maaien en schudden maar buurjongen heeft er hobby aan. Nu zijn de ouders ff paar nachtjes weg en dan let ik op de kids en help de buurjongen met schudden bij hun en bij ons. Zo helpen we elkaar weer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:13 



 
Profiel   

Wij persen zelf kleine baaltjes zonder plastic. Ideaal om dat zelf allemaal te kunnen bepalen.
Hier ligt het zo dik, dat we twijfelen of het zaterdag al droog genoeg zal zijn (het ligt dan een volle week), maar we kunnen dus heel makkelijk besluiten om het maandag pas te persen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 20:55 



 
Profiel   

Even dit topic binnenvallen hoor ;) wat is een redelijke prijs wanneer ik een kleine halve hectare laat hooien (kleine pakjes)? Degene die ik heb gevonden wil het doen voor 450 euro, kan ook nog meer worden, dan zouden er volgens hem zeker wel 100 pakjes afkomen maar die moet ik zelf natuurlijk ook nog allemaal laden en afvoeren dus ik vind het nog bestwel aan de prijs uiteindelijk (betaal nu als ik aankoop 5 euro per pakje), wat is volgens jullie redelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 17:50 



 
Profiel   

Doet ie dan alle werk? Dus maaien, paar keer schudden, in rijen leggen en persen? Ik kan het moeilijk inschatten, hier werken ze per uur, en voor het persen per pakje. Kan je ook geen uurprijs onderhandelen? (wel meestal ander tarief voor maaien dan voor schudden, want een maaibalk is duurder). Maar klinkt wel aan de prijs, hier zijn er overal pakjes te koop aan 3,5 a 4 euro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 17:56 



 
Profiel   

Ja hij doet dan idd al het werk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 18:11 



 
Profiel   

Vind t vrij aan de prijs… ik had van een halve hectare (25 baaltjes van 25 kilo) dus echt geen 100 pakjes en mijn buren bij wie het enorm dik stond ook niet (70 baaltjes van 16 kilo) .. hier in de buurt ook zat op marktplaats die het aanbieden om te schudden enz voor wellicht minder geld. Denk dat je van een halve hectare Max 70 baaltjes van 15kilo haalt.

Zou eerst ff wat meer mensen bellen als ik jou was :D

Edit: voor pakjes maken betaalde ik 70 cent per baaltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 20:07 



 
Profiel   

Kleine stukje laten doen is niet aantrekkelijk. Dat zal de prijs verhogen. Maar op zich is 100 pak van een halve hectare niet onrealistisch. Moet het er wel flink echt dik op staan.
Echter niet je het zelf van het land halen, dat zal hij niet voor je doen. Maak een afweging wat eea voor je waard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 20:13 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Vind t vrij aan de prijs… ik had van een halve hectare (25 baaltjes van 25 kilo) dus echt geen 100 pakjes en mijn buren bij wie het enorm dik stond ook niet (70 baaltjes van 16 kilo) .. hier in de buurt ook zat op marktplaats die het aanbieden om te schudden enz voor wellicht minder geld. Denk dat je van een halve hectare Max 70 baaltjes van 15kilo haalt.

Zou eerst ff wat meer mensen bellen als ik jou was :D

Edit: voor pakjes maken betaalde ik 70 cent per baaltje.



450 vind ik wel erg duur, daar zal je heel weinig of niks aan overhouden als je wilt verkopen en voor eigen gebruik ben je niks goedkoper uit, terwijl het wel van eigen grond komt.
Maar maar 25 baaltjes van 25 kilo vind ik ook erg weinig. Wij hebben een stuk van tussen de 6000 en 7000 voor het hooi en daar zijn dit jaar 170 baaltjes van tussen de 15 en 20 kilo afgekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 20:44 



 
Profiel   

Ik vind de prijs van 450€ niet eens absurt. Stel er komen 100 pakjes af. Ik betaalde voor persen 1€ per pakje.

Die man komt maaien. 5000m2 is niet heel groot. dat kan 2 dingen betekenen
1. Hij komt net een grote trekker en maaier maar moet veel draaien en steken, dat kost meer tijd.

2. Hij komt met passend materieel maar is langer bezig. Reken 1 uur voor het maaien (Tussen 60-80€ is niet gek)

Ik weet niet hoe lang hij onderweg is naar jou maar reken die tijd en brandstof mee in de prijs en tijd dat hij bezig is.

Dan 4 tot 6 dagen elke dag schudden. 45 minuten per dag. Beetje afhankelijk van zijn materiaal. Reken voor het gemak even €60 per keer. Dan kom je op 240€ op zijn minst.

Dan moet het op rijen/duinen.

Als laatste persen. €100 voor 100 pakjes.

Is het je directe buurman dan is hij niet zo lang onderweg maar is het een gewone loonwerker dan is de prijs niet gek. Het kan alleen niet uit. Het zijn dan best dure pakjes. Helemaal als het alsnog minder pakjes blijken te zijn of zijn bedrag meer wordt dan doe €450.

Voor dat geld zou ik ze lekker Inkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 21:29 



 
Profiel   

Inderdaad, het kan niet uit... heb ook besloten om het niet te doen en toch de paarden erop te laten. Bedankt voor de input!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-23 21:59 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Denk dat je van een halve hectare Max 70 baaltjes van 15kilo haalt.


Denk dat het dan wel heel kort en dunnetjes moet staan. Van mijn kleine weitje van maar 600m2 had ik al 45 pakken van een 12tal kg. En van mijn 2 andere weides, samen dik een halve hectare, had ik 5 pakken voordroog van 1m20 lang (nu, eigenlijk zelfs 7 denk ik, maar de boer beweerde dat er 2 nog van "zijn gras" waren, maar denk dat hij me bestolen heeft, wou me al overtuigen dat mijn gras niet goed zou zijn voor paarden en dat ik het beter aan hem zou overlaten. Wordt vervolgd als ik de rekening krijg... :( )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 06:00 



 
Profiel   

Nou ik vind t wel heel veel, mijn weide stond niet veel op maar bij de buren gewoon niet te doen zoveel en die hadden echt geen 100 baaltjes van een halve hectare.. en wegen jullie ook baaltjes na? Want zeggen dat ze 15 kilo wegen en het echt wegen is vaak wel een verschil

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 13:58 



 
Profiel   

Hier ruime hectare en 240 baaltjes onbemest hooi van eerder 20 dan 15 kg. Wij stonden er ook van te kijken. Absoluut minder dan 1,5 hectare want dat is totaal oppervlakte en behoorlijk stuk ligt braak.


Laatst bijgewerkt door dierenfan op 13-06-23 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 17:33 



 
Profiel   

Hier 178 van niet bemest land gehaald van ongeveer 6000 m2. Baaltjes van 15 kg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 17:40 



 
Profiel   

Voorheen toen wij kleine pakjes hadden waren ze 22 kilo.
Verschillende keren gewogen.
Ligt aan de pers denk ik.

Vorige week hier 51 grote ronde balen in plastic van het land af.
Heeft 6 dagen gelegen. Dus zo droog als hooi.
Dat vinden wij prettig omdat we een lage voer snelheid hebben en het zo zonder problemen 4 weken open kunnen hebben liggen.

De helft is ook alweer verkocht en opgehaald.
Blij mee :j
Daarmee eten onze paarden dit jaar weer gratis hooi.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 17:50 



 
Profiel   

Klopt dat de afstelling van de pers het gewicht bepaald. Daardoor hadden we vorig jaar 25 a 30 kg per baaltje haha. Was niet fijn ophalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 18:12 



 
Profiel   

Lengte bepaalt ook voor een groot deel het gewicht. Wij willen niet van de woest zware pakjes. Ze moeten ook nog een zolder op hier. :oo

wij hebben daarvoor ook nog 77 midi xl van 100kg gemaaid van ongeveer 2 hectare. Helft verkocht.

Straks nog even de kleine pakjes van het land halen en dan zal het wel weer een hele poos duren voor we weer gaan maaien met die droogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 18:20 



 
Profiel   

Ja het mag echt gaan regenen.
Vorig jaar ook zo weinig 2e snede.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 18:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen