Snachts op de wei? fructaan laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunafloki
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-03-22

Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-23 22:44

Hallo, mijn paard is gevoelig voor suikers. Ik wil hem overdag na 10u in de ochtend op paddock zetten en snachts vanaf 23u tot 10u in de ochtend op het gras. Als ik het zo lees is dan het suikergehalte in het gras op zijn laagst. Klopt dit en wie heeft hier ervaring mee?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 23:31

Ik heb dat vandaag ook in mij om laten gaan. In theorie zou dat wel het beste zijn, maar dan staat ze veel langer in de wei dan nu. En dat durf ik eigenlijk ook niet. En dan hier ook nog de factor wolven.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:30

Ligt eraan. Fructaan gehalte verschilt per uur.
Zeker met een koude nacht en dan zonnige dag wordt het fructaan wel hoger.
In voorjaar is het vaak ook hoger.

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 00:44

Lijkt me geweldig, maar durf het niet ivm wolven. Ik heb een Tinker met zomereczeem, dus in de nacht buiten zou zo fijn zijn.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 06:58

Ik had ze ook snachts buiten. Vinden ze heerlijk. Nu durf ik dat niet meer en haal ik ze echt voor het donker binnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 08:07

Wintu schreef:
Lijkt me geweldig, maar durf het niet ivm wolven. Ik heb een Tinker met zomereczeem, dus in de nacht buiten zou zo fijn zijn.


Even offtopic: zorg er dan wel voor dat je schemertijd overslaat, want dat is het heftigste moment. Maar dat heb je zelf ook al ondervonden waarschijnlijk :o

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:04

Robin_S schreef:
Wintu schreef:
Lijkt me geweldig, maar durf het niet ivm wolven. Ik heb een Tinker met zomereczeem, dus in de nacht buiten zou zo fijn zijn.


Even offtopic: zorg er dan wel voor dat je schemertijd overslaat, want dat is het heftigste moment. Maar dat heb je zelf ook al ondervonden waarschijnlijk :o

Voor de avondschemer binnen en na de ochtendschemwr buiten. Probaat middel voor zowel de knutten als de wolf

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 14:10

Het zal ook afhankelijk zijn van je wei… staat er lang gras op die al in het zaad staat, is het een stuk veiliger dan kleine, schietende sprietjes…

Lunafloki
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 23:16

Ik heb weidegang eerst rustig opgebouwd in de vroege ochtend uren na enkele weken steeds een uurtje er bij. Ipv in de ochtend, zet ik ze nu sinds vorige week laat in de avond 23.00 op de wei tot ochtend 8.00. Dit doe ik nu een week en het bevalt goed. Ik heb hoog hekwerk met goed stroom er op. Camera's en de wei is naast onze woning,slaap met raam open. Overdag voer ik ze stro en gedroogde brandnetels. Die pluk ik zelf en leg ik paar uur in de zon, vinden ze heerlijk. Rond 20u luzerne met balancer, magnesium en glucobalance. Ik ben benieuwd of dit voor de paardjes een goed management blijft, lastig te oordelen na een weekje.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen en naar andermans ervaring/tips paarden die snel aankomen en gevoelig zijn voor suikers.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:32

Zeker als je paarden hebt die gevoelig zijn voor suiker en snel aankomen van zou ik maar wegblijven bij luzerne. Ken bijna geen paard die daar lekker op gaat Ookal hebben de eigenaars dat vaak niet door

Lunafloki
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-03-22

Re: Snachts op de wei? fructaan laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 08:47

Dankje voor de tip! welke ruwvoermix is aan te raden om de balancer en sublementen mee kunnen mixen? Ik voer nu 2 handjes luzerne om de sublementen mee te mixen/voeren. Maar hiervoor beter dus een alternatief..

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:54

pluisje88 schreef:
Zeker als je paarden hebt die gevoelig zijn voor suiker en snel aankomen van zou ik maar wegblijven bij luzerne. Ken bijna geen paard die daar lekker op gaat Ookal hebben de eigenaars dat vaak niet door

Luzerne is zeer laag in suikers (3á4%), wel bevat het "veel" eiwitten, maar van 2 a 3 handjes per dag zal je daar niets van merken.