Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen voer welk voer voeren jullie en waarom?

 
Profiel   

Mijn merrie heeft het meest knappe veulentje op se wereld gezet (mijn mening :P ) maar nu gaat dit kleine knapzakje straks natuurlijk ook eten.

Wat voeren jullie je veulen en waarom heb je voor dit voer gekozen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 07:50 



 
Profiel   

Ik lees even mee.

Ik had al even zitten kijken en twijfel tussen de Pavo Podo start en de Pavo Podo care.
Nadeel van de start is dat ze echt wel veel adviseren qua hoeveelheden. En voer je minder dan raden ze aan om alsnog de care ernaast te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 07:59 



 
Profiel   

Ja Pavo is goed in adverteren.. maar er is meer dan Pavo daarom ben ik aan het zoeken naar wat er buiten Pavo is. Pavo staat niet zo heel goed aangeschreven naar het schijnt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:07 



 
Profiel   

Niets. Melk, ruwvoer.... en dan ruwvoer in de breedste zin.

Al dat bijvoer is bedacht om omzet te creëren. Het probleem is dat je te snel groeiende en te zware veulens krijgt. Paarden ogen dan mooi, en op jonge leeftijd al behoorlijk 'af'. Het komt de duurzaamheid echter niet ten goede.

Er is onderzoek naar gedaan, en het is gewoon erg onverstandig al die bende erin te gooien.

Omdat de voerlobby is Europa enorm is, Nederland loopt behoorlijk voorop, zijn we gaan geloven dat paarden al die zakken kunstmatige voeding nodig hebben.
Investeer liever in echt goed weideland, en kwalitatief echt goed hooi. Vul evt aan met anorganische balancer en zout.

De natuur doet de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:17 



 
Profiel   

Goed ruwvoer, gras en ook gewoon krachtvoer. Want daar zitten ook bouwstoffen in die bijdragen aan de goede groei en ook voor ontwikkeling van bijvoorbeeld botten.

Ik heb pavo gevoerd maar voer nu al een poos havens. Qua aantallen volg ik niet de zak maar doe ik op het oog, maar daarbij staat de melkproductie op 1 bij een veulen natuurlijk.
Ik zit max op een kilo per dag gemiddeld uiteindelijk.

Edit. Ik heb de rijpaard veulens. Warmbloeden. Kwpn stamboek.


Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 30-05-23 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:20 



 
Profiel   

Ik geef mijn veulen onbeperkt hooi van goede kwaliteit daarnaast een vitamine en mineralen brokje (150 gram per dag) en een klein beetje zout.

Edit hij is 7 maanden en drinkt nog bij mam.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:21 



 
Profiel   

wortel115 schreef
[ [url=m/A0vTCo.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:34 



 
Profiel   

wortel115 schreef
Ik geef mijn veulen onbeperkt hooi van goede kwaliteit daarnaast een vitamine en mineralen brokje (150 gram per dag) en een klein beetje zout.

Edit hij is 7 maanden en drinkt nog bij mam.

[ [url=m/A0vTCo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Perfect!

De vraag is ook: wat is je doel?

Wil je een paard voor jezelf dat zonder problemen zo oud mogelijk wordt? Voer dan zo min mogelijk poespas.

Wil je een paard dat er zsm ‘af’ uit ziet om het te verkopen? Dan kun je er wel van alles aan brok in gooien.

Het verschil is de groeicurve die je beïnvloed.
Langzamer maar duurzamer groei waarbij structuren krachtiger worden zorgt voor een sterker paard.
Ja, die kunnen dan eens dikker, en dan eens dunner zijn. Uit verhouding groeien of eens mottig ogen.
Maar al dat aanvullende voer zorgt voor sneller groeiende en daarmee minder krachtige structuren.

Maar goed, mensen zijn geobsedeerd door er iets in willen gooien. Dat geeft ze het gevoel dat ze de beste zorg geven.
Wat dat betreft werkt marketing fantastisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:41 



 
Profiel   

Ruwvoer en een mineralenbrokje zou voldoende moeten zijn. Afhankelijk van de kwaliteit ruwvoer. Jonge paarden tot een jaar of 3 hebben meer behoefte aan eiwit en calcium en ook koper moet niet te laag zijn. Als jouw ruwvoer voldoende eiwit bevat, volstaat het om er een balancer naast te voeren. Is je ruwvoer arm, dan zal het wel nodig zijn er iets bij te geven.
Zelf vind ik Vitalbix breed & grow een fijn product voor een jong paard. Geen overbodige poespas, structuur om kauwen te bevorderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:45 



 
Profiel   

Ninx schreef
wortel115 schreef
Ik geef mijn veulen onbeperkt hooi van goede kwaliteit daarnaast een vitamine en mineralen brokje (150 gram per dag) en een klein beetje zout.

Edit hij is 7 maanden en drinkt nog bij mam.

[ [url=m/A0vTCo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Perfect!

De vraag is ook: wat is je doel?

Wil je een paard voor jezelf dat zonder problemen zo oud mogelijk wordt? Voer dan zo min mogelijk poespas.

Wil je een paard dat er zsm ‘af’ uit ziet om het te verkopen? Dan kun je er wel van alles aan brok in gooien.

Het verschil is de groeicurve die je beïnvloed.
Langzamer maar duurzamer groei waarbij structuren krachtiger worden zorgt voor een sterker paard.
Ja, die kunnen dan eens dikker, en dan eens dunner zijn. Uit verhouding groeien of eens mottig ogen.
Maar al dat aanvullende voer zorgt voor sneller groeiende en daarmee minder krachtige structuren.

Maar goed, mensen zijn geobsedeerd door er iets in willen gooien. Dat geeft ze het gevoel dat ze de beste zorg geven.
Wat dat betreft werkt marketing fantastisch!


Precies dat. Gezond groot groeien zodat we over een jaar of 4 een leuk rijpaard hebben waar we de komende 20 jaar van kunnen genieten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 08:49 



 
Profiel   

Mijn veulen is inmiddels op een paar weken na geen veulen meer maar een jaarling :Y)
Zij heeft in de eerste paar maanden van haar leven een beetje moeite gehad om haar voorbeentjes goed te strekken. Dit is waarschijnlijk voort gekomen uit de tekorten die moeders had tijdens de dracht/eerste weken van lactatie. De combinatie van een goede hoefsmid/veearts en vroeg aanbieden van veulenkorrel hebben waarschijnlijk gemaakt dat daar nu niets meer van te merken is. Overigens heeft onze prop nagenoeg NEGEN maanden aan de voet van moeders gestaan en zijn we dus niet bepaald vroeg gaan spenen. Spenen is daardoor heel geleidelijk, stressvrij en rustig gegaan.

Wij hebben eigenlijk vrij snel veulenkorrel (Vitalbix Breed & Grow, korrel gemengd met muesli, graanvrij en zeer weinig suiker/zetmeel) aangeboden. Met een leeftijd van minder dan een maand at ze al met haar moeder mee en met ruim een maand kreeg ze haar eigen bakje met eten. Ze heeft het er altijd goed op gedaan. Sterker nog: inmiddels staat ze in de opfok en gaan we daar 2-3x per week naartoe en zelfs dan krijgt ze nog een flinke hand Vitalbix.

In het gros van de gevallen is het vooral een kwestie van voorkeur. Feitelijk heeft een paard in de basis genoeg aan voldoende gras en hooi. Al blijft er in veel gevallen altijd een bepaalde mate van aanvulling (wat ook kan zijn een balancer/vitaminebrok). De extra calcium en vitaminen in de leeftijd tot +/- 3 jaar zullen bovendien goed van pas komen vanwege de enorme groei die zo'n dier doormaakt. De leer is in veel gevallen wel dat ze vaak wat meer aan de maat worden wanneer ze bijgevoerd worden t.o.v. schraler dieet.

Zo staat ze er momenteel bij: niets te veel of te weinig, niet te groot en niet te klein <3
[ img ]


Laatst bijgewerkt door _Jelske op 30-05-23 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 09:23 



 
Profiel   

Ik heb hier oud en jong door elkaar, de volwassen dieren moeten niet te hoog in eiwit staan dus naast ruwvoer bied ik Vitalbix Breed and grow (aangeraden hoeveelheid) aan. In de zomer krijgen ze een beperkte tijd toegang tot een rijker stuk wei waar de volwassen dieren dan niet bij mogen, in de winter vul ik de vitalbix aan met luzernebrok om de eiwitgift zo te verhogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 09:28 



 
Profiel   

Ik voer mijn merrie Sure Grow en Mare and Youngstock van Dodson and Horrel. Heel geconcentreerd, dus daar hoef je niet veel van te voeren.
En veulen kan gewoon mee eten, want het is ook voor veulens en jonge paarden. Ze krijgt straks ook wat in haar eigen bakje, maar dat zijn geen kilo's. Maar eerst maar met mamma mee eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 09:58 



 
Profiel   

Veulen eet hier gewoon de brokken van de merrie mee. Ik geef nooit een veulen veulenkorrels weer. Vroeger wel altijd (die van Havens) maar mijn vorige veulen heeft tweemaal serieuze slokdarmverstopping gehad omdat ze die kleine korrels te gulzig at, dus ik ben wel genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 09:59 



 
Profiel   

De twee uit 2021 kregen Pavo Podo Start + Grow. Tot 18 maanden ongeveer. Sindsdien eten ze Havens brok mee met de volwassen paarden. Voorheen voerde ik Havens veulenbrok en ik merk eigenlijk geen verschil. We hebben alleen ervaring met KWPN veulens.

Het 2021 veulen uit eigen fok heeft lang bij de moeder gelopen en zag er fantastisch uit. Het aangekochte veulen kwam al niet lekker uit de veulenvacht toen ze nog bij haar moeder liep. Met krap 4 maand afspenen deed haar vervolgens ook geen goed. Gelukkig heeft ze dat dubbel en dwars ingehaald. Maar goed, dat zijn ook de genen. Het aangekochte veulen heeft giga veel vacht en het veulen uit eigen fok komt uit een merrie die 's winters zonder deken ook nog spiegelglad is. Dat ziet er al snel aantrekkelijker uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:11 



 
Profiel   

Mijn bijna-jaarling drinkt nog steeds bij zijn moeder, ze krijgen allebei balancer naar gewicht (naast onbeperkt ruwvoer en de merrie wat extra krachtvoer).

Met 3 maanden had ik veulenbrok van Pavo voor hem gehaald, maar daar kreeg hij twee keer een slokdarmverstopping van, dus mee gestopt.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:47 



 
Profiel   

Ik heb al veel voer vergeleken maar ik blijf toch bij jepaardgezondenfit. Soms heeft een andere brok iets minder suiker maar dan ook meteen minder mineralen bv. Er staan hier 2 jaarlingen die allebei de pro plus variant krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 10:53 



 
Profiel   

Na vorig jaar alles vergeleken te hebben Dodson en Horrel gaan voeren Combinatie van Suregrow en breeding plus mare &younstock.
Dit is wat mij betreft meest complete krachtvoer prijs/kwaliteit.
Er zit heel veel prijs verschil in opfok brok en als je de waardes dan naast elkaar gaat leggen kan je er een hele studie van maken. Toen ik het uitzocht was van de gangbare merken Havens het goedkoopste.
Wil met 1,5/2jaar overstappen op vitamine brok van Horseadds wat ik gewoon fijn vitamine brok vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:03 



 
Profiel   

Manny schreef
Na vorig jaar alles vergeleken te hebben Dodson en Horrel gaan voeren Combinatie van Suregrow en breeding plus mare &younstock.
Dit is wat mij betreft meest complete krachtvoer prijs/kwaliteit.
Er zit heel veel prijs verschil in opfok brok en als je de waardes dan naast elkaar gaat leggen kan je er een hele studie van maken. Toen ik het uitzocht was van de gangbare merken Havens het goedkoopste.
Wil met 1,5/2jaar overstappen op vitamine brok van Horseadds wat ik gewoon fijn vitamine brok vind.


Klopt, ik ging de D&H qua prijs vergelijken met Pavo en dan is D&H zelfs goedkoper. Bovendien hoef ik geen kilo's brok in mijn toch al dikke merrie te gooien. En zo komen ze beide aan voldoende vit/min.
Ik voer mijn andere paarden ook al jaren D&H naar volle tevredenheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:40 



 
Profiel   

Ninx schreef
wortel115 schreef
Ik geef mijn veulen onbeperkt hooi van goede kwaliteit daarnaast een vitamine en mineralen brokje (150 gram per dag) en een klein beetje zout.

Edit hij is 7 maanden en drinkt nog bij mam.

[ [url=m/A0vTCo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Perfect!

De vraag is ook: wat is je doel?

Wil je een paard voor jezelf dat zonder problemen zo oud mogelijk wordt? Voer dan zo min mogelijk poespas.

Wil je een paard dat er zsm ‘af’ uit ziet om het te verkopen? Dan kun je er wel van alles aan brok in gooien.

Het verschil is de groeicurve die je beïnvloed.
Langzamer maar duurzamer groei waarbij structuren krachtiger worden zorgt voor een sterker paard.
Ja, die kunnen dan eens dikker, en dan eens dunner zijn. Uit verhouding groeien of eens mottig ogen.
Maar al dat aanvullende voer zorgt voor sneller groeiende en daarmee minder krachtige structuren.

Maar goed, mensen zijn geobsedeerd door er iets in willen gooien. Dat geeft ze het gevoel dat ze de beste zorg geven.
Wat dat betreft werkt marketing fantastisch!

Dit vind ik wel erg overtrokken. Ik wil dat mijn paarden gezond en zo oud mogelijk worden maar de veulens krijgen hier toch echt equifyt breeding bij gevoerd. Heb eentje in mijn zorgen gekregen die "met zo min mogelijk poespas" behandeld was in de opfok en daar hebben we twee maanden met DA begeleiding werk aan gehad om die terug gezond te krijgen. Niet elk veulen doet het goed op "er niks in willen gooien".

Er zullen er vast zijn die het prima doen zonder bijgevoerd te worden maar dat geldt simpelweg niet voor elk veulen en dan stellen dat mensen geobsedeerd zijn met er iets in te gooien om het gevoel te hebben dat ze de beste zorg geven vind ik een beetje apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:44 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Perfect!

De vraag is ook: wat is je doel?

Wil je een paard voor jezelf dat zonder problemen zo oud mogelijk wordt? Voer dan zo min mogelijk poespas.

Wil je een paard dat er zsm ‘af’ uit ziet om het te verkopen? Dan kun je er wel van alles aan brok in gooien.

Het verschil is de groeicurve die je beïnvloed.
Langzamer maar duurzamer groei waarbij structuren krachtiger worden zorgt voor een sterker paard.
Ja, die kunnen dan eens dikker, en dan eens dunner zijn. Uit verhouding groeien of eens mottig ogen.
Maar al dat aanvullende voer zorgt voor sneller groeiende en daarmee minder krachtige structuren.

Maar goed, mensen zijn geobsedeerd door er iets in willen gooien. Dat geeft ze het gevoel dat ze de beste zorg geven.
Wat dat betreft werkt marketing fantastisch!

Dit vind ik wel erg overtrokken. Ik wil dat mijn paarden gezond en zo oud mogelijk worden maar de veulens krijgen hier toch echt equifyt breeding bij gevoerd. Heb eentje in mijn zorgen gekregen die "met zo min mogelijk poespas" behandeld was in de opfok en daar hebben we twee maanden met DA begeleiding werk aan gehad om die terug gezond te krijgen. Niet elk veulen doet het goed op "er niks in willen gooien".

Er zullen er vast zijn die het prima doen zonder bijgevoerd te worden maar dat geldt simpelweg niet voor elk veulen en dan stellen dat mensen geobsedeerd zijn met er iets in te gooien om het gevoel te hebben dat ze de beste zorg geven vind ik een beetje apart.[/quote]

Ik weet niet of je op mij doelt met niks erin willen gooien maar ik heb juist mijn best gedaan om een diet samen te stellen dat voor mijn veulen werkt en waar ik achter sta. Dat heeft niks te maken met niets willen geven. (Niet terzake en onnodig in dit topic maar de balancer die ik voer is $99 voor 6,5kg). Het veulen krijgt dan ook alles wat hij nodig heeft met 3 verschillende soorten hooi en zn brokjes het is dus alleen maar een kleine hoeveelheid.

Ik ben ook niet tegen ander voer. Ik heb ook geen onderzoek gedaan naar alle soorten voer dat bestaat. Als het voor jou werkt om anders te voeren als ik is dat toch ook prima?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 12:56 



 
Profiel   

Ik doelde op Ninx. :) Niet op jou Wortel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:08 



 
Profiel   

Ayasha sorry voor mijn post dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:30 



 
Profiel   

Geen probleem. :D Het is soms verwarrend. ;) Ik had wellicht beter enkel Ninx gequote. Dan was het ook duidelijker geweest. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:33 



 
Profiel   

Er zit een heel gebied tussen ‘er niets in gooien’ en je paard volproppen met krachtvoer omdat je bang bent dat hij anders iets te kort komt.

De basis is vooral kwaliteit. Dus goed (en genoeg) hooi van een goede kwaliteit, niet te rijk. Met indien nodig een eiwitaanvulling van goede kwaliteit, en een goede balancer maar ook niet teveel. Daarmee groeit het paard zn eigen groeicurve en voorkom je dat het paard er al vroeg volwassen uit ziet, maar qua inwendige structuren te hard is gegroeid en niet sterk genoeg is. En juist die paarden worden vaak ook al veoeg belast omdat ze er zo volwassen uitzien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen