Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Goede zout/mineralen steen

 
Profiel   

Net als met voer is er qua zout en mineralen stenen tegenwoordig ook een heleboel keuze.
Maar wat is nu echt een goede nu de zomerperiode aanbreekt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:26 



 
Profiel   

Dat hangt af van wat er in je voer zit. Eerst dat uitrekenen en goed kijken naar calcium/fosfor/magnesium, en daar je steen op uitkiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:33 



 
Profiel   

Ik heb altijd een witte hangen. Voor de rest geloof ik er niet zo in.
Afgelopen winter een hele reeks stenen gekocht maar geen een paard heeft er behoefte aan.

Vraag mij ook af of al die stenen niet gewoon voor de commercie bedoeld zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:36 



 
Profiel   

Aangezien alle zoutstenen voor minimaal 90% uit zout (Na+Cl) bestaan en de meeste zelfs voor 98+% uit zout bestaan, zou ik me er niet druk om maken. Paarden lopen eerder een zoutvergiftiging op dan dat ze hun andere mineralen aanvullen wanneer ze naar behoefte van hun andere mineralen gaan likken.

Ga je naar effectieve likstenen toe dan zit daar vaak flink melasse doorheen om het aantrekkelijk genoeg te maken voor paarden om er op dagelijkse basis voldoende van te likken. Horselyx is daar een voorbeeld van. En je kan dit soort stenen ook niet te geconcentreerd maken, want mocht je er dan een malloot tussen hebben zitten die er een aantal uur aan staat te likken, heb je opeens een doodziek of zelfs dood paard door overdosering in de wei liggen (en dat hoeft echt niet door selenium te zijn, dat kan ook door de koper, vit. A, vit. D of jodium zijn).
Dat maakt het werkelijk supplementeren door likstenen, anders dan zout en eventueel magnesium, heel lastig.

Hier hangen himalaya-stenen in de stallen. Fijn gewicht, makkelijk te bevestigen en ook nog eens decoratief. Maar anders hadden er gewoon van die grote 10kg witte likstenen gehangen, die zijn net zo prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:04 



 
Profiel   

ik heb al jaren de knz standaard steen.
deze:
https://www.knzsalt.com/nl/likstenen/

die ligt er dan voor een groep van 12, doen ze ongeveer een twee maanden mee.
bij mij ligt het altijd naast de waterbak
.himalaya lusten ze hier niet en de stenen van paardnatuurlijk worden ook nooit gewaardeerd.
die van knz dus wel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen