Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 18:24

Hallo,

Heb al diverse topic nagelezen maar vind het lastig wat nu goed is voor mijn paard.

Wellicht hebben jullie een voedingsadvies voor mijn voerschema.

5jarige merrie staat 24/7 buiten met onbeperkt kuil/hooi in winterperiode. Zomer laten ze de bak altijd staan. Gras is nu redelijk word vollop gesproeid.

Ze werkt zo 4 a 5 dagen met afwisseling

Voer nu:

Na het rijden een vitaminebrokje van metazoa fitright. Aangevuld met 3/4 muslie endurix cavalor voor wat extra omdat ze dat niet uit het vitamine brokje haalt. Met wat handjes luzerne

Aangezien ik maar 1 x op stal kom word ze 1x pdag gevoerd.

Ze is best kwa omvang wat vol dus moet niet iets hebben wat aanzet.

Merk kwa training dat ze kwa uithoudingsvermogen best snel moe is en buitenadem is dit viel mij laatste tijd pas op.

Kan ik haar verder nog ondersteunen met supplementen? Eiwit voor spieropbouw? Of ander spier supplement?

Ze mag ook wat meer losser worden in haar lijf.

Ben beetje zoekende wil haar zo goed mogelijk ondersteunen omdat ze redelijk moet presteren.

Ik hoor graag suggesties.

Wil niet teveel brok erin gooien omdat ze vroeger wat maagklachten heeft gehad

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:30

Hippiaglo bodybuilding voert fijn vind ik

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:36

Over een hele andere boeg, moe en buiten adem. Wist je dat er heel veel paarden een milde vorm van astma hebben? En zeker nu met het warmere weer?

Soms zijn de enige symptomen moe en buitenadem en geen hoesten of iets dergelijks maar blijken die paarden letterlijk met minder lucht te lopen. Zeker omdat je zegt het je de laatste tijd pas opvalt.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:37

Wat wil je precies bereiken? Meer conditie? Dat bereik je door training.
Meer spieren? Dat bereik je, met een paard wat vol in het gras staat, door training.
Wil je meer power? Dan zou je eens kunnen kijken naar de endurance lijn van bijvoorbeeld Havens.
Het stijve kan goed van de weidegang/ licht overgewicht komen. Een goede magnesium bijvoeren wil dan nog wel eens helpen.
Ik weet niet hoe je training eruit ziet?

Daarnaast, wat Spenk aanhaalt is zeker een goede!

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:41

Mijn paard had ook minder uithoudingsvermogen. Snel buitenadem en gevoel van leeg zijn. Volgens mensen om mij heen was het een gebrek aan conditie maar ze leek nauwelijks conditie op te bouwen, zeker in de zomer niet.

Ik heb mijn paard laten scopen en die bleek - zoals hierboven ook al geopperd wordt - milde equine astma te hebben. Met behandeling ineens weer power en nauwelijks hijgen, zelfs met dit hete weer.

80% van de paarden bleek in onderzoek een vorm van astma te hebben. Ik zou deze optie dus zeker willen onderzoeken als het mijn paard was, zeker omdat het goed behandelbaar is.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 18:46

Bedankt voor reactie! Ik was ook zeker van plan dit verder te onderzoeken. Ik ga dit onderwerp zowieso is nazoeken bedankt

Magnesium is idd een goeie!
Heeft vitamine e nog meerwaarde?

Het is niet dat onze weide nu vollop gras staat het is nu redelijk. Bij teveel gras krijgt ze altijd haar graaskorf om ivm snel dikworden.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 18:57

Ik zou toch meer krachtvoer geven als je zo vaak traint.
Zeker voor de bovenlijn is krachtvoer belangrijk.
Dan moet het toch in meerdere voerbeurten gegeven worden. Wellicht een stalgenoot die op een andere tijd komt vragen of ze een portie kan geven.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:04

Je geeft aan dat ze qua omvang vol is.
Heeft ze dan echt overgewicht? Mensen hebben dan ook vaak minder conditie, snel buiten adem en sneller verzuurd.

Ik zou eerst daar naar kijken ipv meer krachtvoer.

En anders in de vorm van olie. Niet in brok/muesli.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-23 21:07

Ze is gewoon een grof en stevig gebouwd paard maar er mogen echt wel wat kilos af normaal staat ze ook met een graaskorf maar met dit warme weer vind ik dat niks omdat hij rondom met bond is en dan super warm is..

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Voedingsadvies spieropbouw/uithoudingsvermogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:59

Vitamine e heb je in principe niet nodig wanneer je paard op het gras staat, dan zou eerst bloedonderzoek noodzakelijk zijn maar je ziet zelden tekorten bij (goede) weidegang.