oplossing gezocht gulzig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 10:20

Bedankt weer voor alle reacties!

@celebi - Ik heb nooit onbeperkt geprobeerd. Ik ben dan erg bang dat ze zichzelf dood eet. Het is mijn 7jarige Dpony die zich vol vreet. Mijn jonkie eet rustig en staat vaak te rusten netzoals de shet. De stro word al een uitdaging om op te slaan.. Ik zal eens kijken wat ik kan realiseren.

@Nando - Wij zijn bezig met de aanleg van een PP, het gaat alleen niet zo snel als dat ik wil. Ik zal eens kijken of ik een stuk track op de wei kan maken!

@Anastasia24 - Dat zou goed kunnen. Ik denk misschien allebei? Ik zal eens kijken of dat ik onbeperkt stro bij kan gaan voeren.

@meggiemeg - Ik hoop echt dat het kwartje nog een keer gaat vallen. Ikzelf vind het frustrerend maar voor mijn merrie zou het ook wel vervelend zijn.

@Daiho, @ElCid, @Kimddddd, @amyz - dank jullie wel! Ik ga eens kijken voor de eiwitten. Ze krijgt nu de metazoa esparcette brok met glucobalans, magnesium en lijnzaad olie.

@daffodil, @Britta31 - Ze heeft een graasmasker voor als ze op de wei staat. Ik denk dat ze met dat ding niet goed uit een hooinet kan eten.

Ik heb ze vannacht apart gezet maar wel naast elkaar. Zij haar eigen hooinet, en mijn shetlander en jonkie hun hooibak. Ik heb zitten gluren via de camera en merk dat er wel iets meer rust was bij mijn merrie. Ik ga met jullie tips aan de slag!

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:59

daffodil schreef:
Cchanny schreef:
Heel eerlijk?
Ik zou dat geen oplossing vinden. Dat vind ik echt sneu.

IR/EMS is ook genoemd. Daar ga ik mijn paard ook op laten checken.
Lucerne is voor mijn paard geen optie helaas, daar krijgt hij maagzweren van.


Graasmasker is niet zielig, soms is het kiezen tussen een paard zich laten doodeten of hem daartegen beschermen met een graasmasker. Die van mij staat ook 24/7 met graasmasker. Mijn shet stond ook 24/7 met graasmasker. Alternatief was dooreten, hoefbevangen en dus dood.......geen moeilijke keuze!

De mijne raakt super gefrustreerd van het masker. Dus vandaar dat ik het sneu vind. :j
Toen hij nog 24/7 op het gras stond stond hij ook 24/7 met graasmasker. Dat ik iets sneu vind, hoeft niet te betekenen dat ik daardoor er maar voor kies om mijn paard dood te laten gaan..

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:14

amyz schreef:
Honger/schrokken kan ook voortkomen uit een tekort of onbalans ergens. Misschien eens kritisch kijken naar het krachtvoer? Ik had een hungry hungry hippo op marstall Force bijv, geswitcht naar andere vitaminebrok en het was over.

Juist altijd eerst je ruwvoer checken en dan je krachtvoer aanpassen. Als je niet weet wat er in je ruwvoer zit, weet je ook niet wat voor krachtvoer (of balancer) het best past.

jitskenienke: fijn! Zou ook zomaar kunnen zijn dat ze bang is tekort te komen en nu meer rust heeft omdat ze weet dat ze het hooi niet hoeft te delen. Ik heb er hier ook 1 met voernijd, die niet stopt met eten zodra het hooi er net hangt. Cadeautje van een vorige stalling. Inmiddels weet hij dat er geen tekort is, maar nog steeds als ik de netten ophang, loopt hij de eerste minuten van net naar net te ijsberen en te schrokken, terwijl er altijd hooi over is als ik kom en hij tussendoor ook echt wel pauzes neemt. Het is dan echt het eerste kwartier zeg maar. En ineens gaat er een knop om en gaat hij rustig staan eten. Ik meng het overigens ook met arm hooi en stro en nu kan ik onbeperkt voeren zonder dat ze moddervet worden.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:28


daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:39

Cchanny schreef:
De mijne raakt super gefrustreerd van het masker. Dus vandaar dat ik het sneu vind. :j
Toen hij nog 24/7 op het gras stond stond hij ook 24/7 met graasmasker. Dat ik iets sneu vind, hoeft niet te betekenen dat ik daardoor er maar voor kies om mijn paard dood te laten gaan..


Ik zeg niet dat jij jouw paard doodlaat gaan, maar bij andere paarden of pony's is het serieus wel de afweging. Geen masker kan betekenen dat ze zich letterlijk doodeten. Frustratie is vaak ook een kwestie van eraan wennen. En prima, als die van jou zonder kan maar dat geldt dus niet voor iedereen.

Met een graasmasker uit een hooinet eten, lijkt mij ook moeizaam, zou ik persoonlijk niet doen maar ik heb ook geen oplossing voor het gulzige eten. Als mijn paard op stal staat, vreet ze ook binnen tien minuten haar hele hooi voorraad op waar een ander twee uur over doet.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:40

Hooinet met masker zal denk ik niet werken.Mijn haflinger heeft een ruif.Zou dat niet kunnen?Of het net van de hooibak laten.Het masker went snel hoor.Mijn ruin kan er ook mee uit een lepelwaterbak drinken.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 13:34

criollo_yess schreef:
Een vriend van mij maakt slowfeeders op timer die een x aantal momenten per dag open gaat waardoor er gedwongen eetpauzes ontstaan. https://www.facebook.com/slowfeeders/


Heel gaaf! Helaas heb ik nog geen stroom op de wei :(


Super bedankt weer voor jullie reacties!! Graasmasker ga ik alleen opdoen als op het gras staat. Ik heb verschillende hooinetten met verschillende maas gekocht dat moet ook al erg helpen denk ik. Ik laat ze nog eventjes apart staan snachts, kijken of ze hier iets meer rust van gaat krijgen.

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:53

daffodil schreef:
Cchanny schreef:
De mijne raakt super gefrustreerd van het masker. Dus vandaar dat ik het sneu vind. :j
Toen hij nog 24/7 op het gras stond stond hij ook 24/7 met graasmasker. Dat ik iets sneu vind, hoeft niet te betekenen dat ik daardoor er maar voor kies om mijn paard dood te laten gaan..


Ik zeg niet dat jij jouw paard doodlaat gaan, maar bij andere paarden of pony's is het serieus wel de afweging. Geen masker kan betekenen dat ze zich letterlijk doodeten. Frustratie is vaak ook een kwestie van eraan wennen. En prima, als die van jou zonder kan maar dat geldt dus niet voor iedereen.

Met een graasmasker uit een hooinet eten, lijkt mij ook moeizaam, zou ik persoonlijk niet doen maar ik heb ook geen oplossing voor het gulzige eten. Als mijn paard op stal staat, vreet ze ook binnen tien minuten haar hele hooi voorraad op waar een ander twee uur over doet.

Die van mij kan ook niet zonder. Ik zeg nergens dat hij nu zonder staat, maar ik zie wel een ongelukkig paard als hij ook op de track/paddock met moet staan.

Toevallig kwam dit topic voorbij op het moment dat ik ook naar oplossingen zat te zoeken. Dat was mooi meegenomen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 14:44

Ik heb ook een vreetzak, ze neemt wel pauze maar in de niet pauzes vreet ze voor haar leven.
Ik heb een net van 2x2 van barefoot, die is echt heel fijn mazig. Dan los hooi erin, maar zelfs dan at ze haar dag voorraad te snel op. Ik geef nu minstens de helft graszaadhooi en een deel normaal(ook schraal) hooi. En dan nog moet ik afwegen, met het graszaadhooi voer ik wel over maar staat ze zo goed als onbeperkt zonder dat ze nu dikker wordt.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:51

Hier de ervaring dat mijn paard gewoon hooi kan eten uit een hooinet mét graasmasker (wel een thinline)

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 09:47

Waar halen jullie je graszaadhooi vandaan?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 12:49

Herkenbaar. Ik heb die struggle ook.
In een kudde; afgelopen weekend trof ik de mijne hoefbevangen..
Net te rijk onbeperkt ruwvoer en dan ook nog grasjes.
Ik zit ook een beetje met m’n handen in t haar nu.
Hij krijgt metazoa , ga glucobalance bijgeven en ook even denken of ik wellicht extra eiwit toevoeg. Esparcette vindt hij niet zo smakelijk. Misschien dat coolstance wat kan zijn.. nog even over denken.
Met name als je meerdere paarden bij elkaar hebt kan het een hele puzzel zijn

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 13:43

jitskenienke schreef:
Waar halen jullie je graszaadhooi vandaan?


Ik heb een aanhangwagen vol kleine baaltjes bij de fouragehandel gehaald, ik weet niet waar in NL je zit? Deze zit in Burgerveen.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 13:52

Lenexa schreef:
jitskenienke schreef:
Waar halen jullie je graszaadhooi vandaan?


Ik heb een aanhangwagen vol kleine baaltjes bij de fouragehandel gehaald, ik weet niet waar in NL je zit? Deze zit in Burgerveen.



Zuidholland zit ik. Ik ga eens rondvragen :) dankje