Tong geamputeerd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:22

Als je denkt dat je alles al wel eens gehoord en meegemaakt hebt..

Mijn paard is 25 jaar, een mooie leeftijd al dus. Maar topfit en nog zoveel energie voor lekkere bosritten, dressuur en zo gezond (en het gedrag) als een jonge hengst. Mijn topper.

Hij had last van EOTRH, wat hem 5 jaar geleden al de helft van zijn snijtanden heeft gekost. Maar daar kan een paard prima mee leven en hij ook. Nu zat het er wel echt aan te komen dat de laatste snijtanden er ook allemaal uit moesten. Ze gingen in no time van 'het zit er ooit aan te komen', naar met haast naar de dierenkliniek omdat ze ineens echt los gingen zitten. Behandeling gehad, een paar snijtanden lichter maar meneer stond direct alles te eten alsof er niets gebeurd was. Niks aan het handje dus.

Het enige verschil was dat er niets meer zat wat zijn tong tegen hield. Met als gevolg een lange tong die lekker aan het chillen was buiten zijn mond. Hij liet z'n tong ook overal wel hangen, in het zand, in de mest van een ander paard wat in de paddock had gestaan.. maar het viel mij vooral op met longeren. Lekker ontspannen, hoofd omlaag en een lekker drafje. Maar ook liet hij zijn tong ongestoord door het zand meeslepen. Ik dacht, als hij daar maar niet een keer op gaat staan..

En dat is wat er gebeurd is. In de wei, afgelopen zondag. Je weet als pensionklant dat als de stalhouder belt dat vaak niet is om te vertellen hoe leuk je paard is. Hij eet niet en zijn tong hang er heel raar bij, was het bericht. Dus stonden we zondag op de kliniek. Uitkomst: een compleet uitgescheurde tong. Niet ingescheurd, geen 'mooi' sneetje wat gehecht kon worden, uitgescheurd door alle kracht die erop gestaan moet hebben. Niet te hechten, niets aan te doen. Moet vanzelf helen. Maandags wilde de dierenarts röntgenfoto's maken om te controleren of het tongbeen ook kapot was en er is een endoscopie gemaakt van zijn strottenhoofd. Alles in orde, gelukkig. Maar hij at en dronk al niet meer sinds zondagochtend en zijn tong was enorm gaan zwellen en wit aan het worden. De dierenarts wilde hem graag op de kliniek houden om hem goed in de gaten te houden. Als hij niet gaan eten moesten we over op plan B...

Dinsdag ochtend, telefoon van de dierenarts. Hij eet niet, zijn tong zwelt compleet en er lijkt steeds minder leven in de komen. We moeten over op plan B: zijn tong amputeren. Ook dan was er geen garantie dat hij zou gaan eten, dus alsnog spannend.

Dinsdag, 15:30: belletje van de dierenarts. De ingreep/operatie was goed gegaan. Tijdens de ingreep bleek de tong ook van binnen nog meer kapot te zijn dan we al hadden gezien. Maar hij stond weer op stal.

Dinsdag, 16:30: ik kwam aan op de kliniek. Mijn paard stond hooi te eten, alsof er niets veranderd was. Ik had de tranen in mijn ogen van opluchting.

Zondag mocht hij weer naar huis. Blij om mijn paard weer te zien staan in de box waar ik niet zeker van wist of mijn paard er nog terug zou komen. Hij eet hooi als een bouwvakker, soms komt er een keer een hapje weer uit. Maar hij eet en goed ook. Zo ook met drinken. Maar krachtvoer, dat wil er maar niet in. In de drie dagen dat hij niet gegeten en gedronken heeft is het zeker zo'n 100/150 kilo afgevallen.

Slobber, subli seniores priores, merriebrok. Hij duikt met zijn neus erin, maar geeft het na een tijdje op. Het lukt hem niet, ik zie hem gefrustreerd zijn. En zo blij als dat ik ben dat hij er nog is en zijn hooi goed eet en goed drinkt, blijf ik me toch een beetje zorgen maken.

Is er iemand die zoiets ooit ook meegemaakt heeft? Of van gehoord heeft? Iemand die weet wat we hier aan kunnen doen (naast de kliniek volgende week even bellen of zij tips hebben)? Iemand die weet of dit misschien nog pijn is waardoor het niet lukt? Een kwestie van tijd waarna het weer goedkomt? Iemand die krachtvoer weet wat geschikt zou kunnen zijn?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 21:42

Jeetje …..wat sneu , maar wat goed dat hij er toch bovenop gekomen is !
Maar waarom wil je je paard perse krachtvoer geven ? Hij eet hooi dat is dan toch oké ?
Zorgen voor goed hooi is dan het belangrijkste
Hij is / was topfit , al 25 … een leeftijd die velen niet halen !
Ik zou me er geen zorgen over maken dat hij geen krachtvoer eet

thatsmeM
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-23 21:54

mirim schreef:
Jeetje …..wat sneu , maar wat goed dat hij er toch bovenop gekomen is !
Maar waarom wil je je paard perse krachtvoer geven ? Hij eet hooi dat is dan toch oké ?
Zorgen voor goed hooi is dan het belangrijkste
Hij is / was topfit , al 25 … een leeftijd die velen niet halen !
Ik zou me er geen zorgen over maken dat hij geen krachtvoer eet


Voornamelijk om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Juist op zijn leeftijd, zodat hij alle ondersteuning krijgt die hij nodig heeft.
Maar ook omdat het een paard is wat echt graag actief is. Rust roest en hij geniet echt enorm van buitenritten en ook het 'werken' in de bak omdat hij het heerlijk vindt om te werken en zo kan ik hem ook goed in zijn lijf houden. Als dat allemaal lukt ben ik er van overtuigt dat hij nog (gezond) veel ouder kan worden.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Tong geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:00

Jeetje, wat een verhaal.
Misschien zelf iets later mengen wat heel ‘geconcentreerd’ is zodat hij niet veel naar binnen hoeft te werken? Bv ‘je paard gezond en fit’ mailen voor advies?
Hooi is het belangrijkste dus niet ‘teveel’ zorgen maken, hef afvallen is logisch :)

Sterkte!

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:01

Poeh, wat een nare blessure.. kun je het niet gewoon drinkbare slobber maken?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 22:07