Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 21:33

Bij de ingrediënten staat bij beiden weidegrassen en kruiden. Nu voer ik graag een ruwvoermix als mengsel door de balancer voor mijn sobere pony’s. Maar nu is de 1 gevoelig voor luzerne en de ander allergisch voor timotheegras.
Iets met een uitdaging :Y)
Ik vind de producten van Agrobs erg mooi, maar weidegrassen is rekbaar. De grünhafer zou nog een alternatief zijn.
Weet iemand of er timothee in zit als onderdeel van de weidegrassen?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:11

Goede vraag, ik kom er ook niet uit en helaas mijn dealers tot op heden ook nog niet.

Ik wil het ook graag weten voor de alpengrun mash, muesli en de Naturalmineral balancer.

Voor puck heb ik inderdaad de groene haver nu als vervanger voor ruwvoermix. Hij smult er van!

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:30

Kán agrobs zelf je hier geen antwoord op geven?
Of weten zij dit ook niet?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:26

Muze schreef:
Kán agrobs zelf je hier geen antwoord op geven?
Of weten zij dit ook niet?


Ik heb al meermaals contact geprobeerd op te nemen, maar dit heeft tot opheden nog geen contact gekregen. En ook mijn leverancier heeft via haar tussenpersoon nog geen antwoord. Deze week ga ik weer nieuwe pogingen doen.

Op de site staat bij veel producten wel als het luzerne vrij is, maar dus niet of er timothee in zit.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:12

En anders zou je misschien voergezond/ hayster eens kunnen benaderen ?
Die hebben wel brokjes met gras, hadden ook altijd een soort ruwvoer mix.. wie weet is die zonder timothee?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 07:47

EliseXJoelle schreef:
Muze schreef:
Kán agrobs zelf je hier geen antwoord op geven?
Of weten zij dit ook niet?


Ik heb al meermaals contact geprobeerd op te nemen, maar dit heeft tot opheden nog geen contact gekregen. En ook mijn leverancier heeft via haar tussenpersoon nog geen antwoord. Deze week ga ik weer nieuwe pogingen doen.

Op de site staat bij veel producten wel als het luzerne vrij is, maar dus niet of er timothee in zit.

Precies dit dus. Ik heb de vragen ook uitgezet, maar ik had gehoopt dat een bokker misschien meer wist.


Muze schreef:
En anders zou je misschien voergezond/ hayster eens kunnen benaderen ?
Die hebben wel brokjes met gras, hadden ook altijd een soort ruwvoer mix.. wie weet is die zonder timothee?

Bedankt voor de tip, daar ga ik eens naar kijken +:)+

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:01

Ik heb die vraag een paar jaar geleden gesteld. Wilde toen weten wat er bedoeld werd onder grassen en kruiden. Toen was het antwoord dat ze nooit precies kunnen zeggen wat er in zit. Omdat het van gemaaid land komt. Dus er kan in wezen het zelfde inzitten als in ene baal kruidenhooi.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 17:58

Mag toch wel aannemen dat ze van tevoren wel checken op giftige planten..?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:34

Ik heb reactie terug op de mail.

Helaas zit er in beide thimotee. Ook in de alpengrun mash/muesli en de Naturalmineral balancer.

Het volgende werd nog gezegd:

But I think even products with lucerne and timothy shouldn’t be an issue, even when an allergic test was positive. I think so because at the moment there is no allergic test for horses, which can offer valid results. Unfortunately current tests are only able to show that the immune system had contact with the allergen in the past. It can’t show whether the immune system reacts with an overshoot or not.

Hier moet ik ze wel gelijk in geven. Mits luzerne of thimotee dus geen zichtbare triggers geeft zoals jeuk bij je paard.
Voor mijn pony moet ik nu elimineren en kan ik later kijken of het wel zou kunnen. Voor hem heb ik de groene haver.
Pre Alpin protein light flakes zijn ook zonder luzerne en thimotee kreeg ik als tip.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:41

Goed te weten dit.
Wel raar dat ze dan van die flakes kennelijk wel weten welke grassen erin zitten?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:44

Goed om te weten.
Overigens ben ik er van overtuigd dat een allergische reactie een overreactie van het immuunsysteem is. En dat wanneer de darmflora goed is en het immuunsysteen weer normaal functioneert er ook minimaal of geen reactie is.
Maar voor nu, zolang dit nog niet okee is, vermijd ik liever de allergenen waar dat kan.
We zijn al van tot bloedens toe open schuren naar af en toe schuren gegaan, dus wat dat betreft zit er vooruitgang in.
Ik denk dat ik overigens ook voor de groene haver ga dan. Dat eten ze graag en is ook prima om te mengen door de balancer.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:48

Muze schreef:
Goed te weten dit.
Wel raar dat ze dan van die flakes kennelijk wel weten welke grassen erin zitten?


Ze konden mij vertellen dat er wel timothy in de meeste producten zit. Omdat dit dus vaakvoorkomt in de grasweides. De exacte hoeveelheid is niet vermeld. dit zal natuurlijk ook wisselen, blijft een natuurproduct met variatie in grassen.





Daihyo schreef:
Goed om te weten.
Overigens ben ik er van overtuigd dat een allergische reactie een overreactie van het immuunsysteem is. En dat wanneer de darmflora goed is en het immuunsysteen weer normaal functioneert er ook minimaal of geen reactie is.
Maar voor nu, zolang dit nog niet okee is, vermijd ik liever de allergenen waar dat kan.
We zijn al van tot bloedens toe open schuren naar af en toe schuren gegaan, dus wat dat betreft zit er vooruitgang in.
Ik denk dat ik overigens ook voor de groene haver ga dan. Dat eten ze graag en is ook prima om te mengen door de balancer.


Hier ben ik het zeker mee eens. Puck schuurt niet extreem, maar wel iets. Daarom wil ik het inderdaad ook even helemaal elimineren. Nu opzoek naar een slobber/muesli/balancer die geschikt zijn voor hem. (zandkuur is essentieel op de stal waar hij staat, maar zonder slobber eet hij het natuurlijk niet :+ )


Welke balancer geef jij? Ik ben voor Puck nog opzoek naar eentje die gegeven zou kunnen worden zonder Timothy en luzerne

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 06:56

Nu de Marstall Force. Maar daar zitten ook grassen in, dus de kans is groot dat er timothee in zit. Maar helemaal uitsluiten kan denk ik ook niet, want in goed hooi en op een goede weide staat het ook.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 06:58

Ja dat bedoelde ik ook, waarom bevat de light flakes dan geen timothee? Weten ze dat dan wel zeker?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 06:59

Kan wel, als ze weten welke grassen er ingezaaid zijn.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:04

Ah dan zou dat misschien van een ander perceel komen waarvan ze het wel weten.
Omdat ze in de mail dus aangeven t niet te weten van de andere producten.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 07:39

Ja geen idee. Maar dat is het enige dat ik zou kunnen bedenken, dat ze weten wel specifiek zaaimengsel daar is gezaaid.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:12

EliseXJoelle schreef:
Ik heb reactie terug op de mail.

Helaas zit er in beide thimotee. Ook in de alpengrun mash/muesli en de Naturalmineral balancer.

Het volgende werd nog gezegd:

But I think even products with lucerne and timothy shouldn’t be an issue, even when an allergic test was positive. I think so because at the moment there is no allergic test for horses, which can offer valid results. Unfortunately current tests are only able to show that the immune system had contact with the allergen in the past. It can’t show whether the immune system reacts with an overshoot or not.

Hier moet ik ze wel gelijk in geven. Mits luzerne of thimotee dus geen zichtbare triggers geeft zoals jeuk bij je paard.
Voor mijn pony moet ik nu elimineren en kan ik later kijken of het wel zou kunnen. Voor hem heb ik de groene haver.
Pre Alpin protein light flakes zijn ook zonder luzerne en thimotee kreeg ik als tip.

Goed dat ik dit topic lees. Hoewel mijn Shet het goed lijkt te doen op deze brok (de natural mineral balancer) heeft die in november 2021 wel een heftige reactie gehad op een ander merk brokken bestaande uit Timothee.

Zijn er gezonde brokken zonder timothee? Die uit te proberen zijn? En natuurlijk zijn?
Pavo, Vitalbix en Metazoa zijn een no go bij hem.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 09:21

OerBalans is ook vrij van timothee.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:31

Hilde_ schreef:
OerBalans is ook vrij van timothee.

Dank je wel voor de tip! Ga het even onthouden. Ik heb een lastige hoor. Een pony die sowieso gevoelig kan reageren op brokken, maar zeker en helemaal op Timothee. En meneer is kieskeurig. Ook nog eens :') . De Agrobs eet hij tot nu toe goed en is er ook dol op, maar wil problemen voorkomen natuurlijk.
Heb ook een jonge merrie in de kudde lopen die op agrobs reageerde (terwijl het echt een super brok is. Zelf de meest kieskeurige merrie van de kudde eet het nu). Dus moet sowieso op zoek naar een andere brok waar de jonge merrie ook op kan zodat ik 1 brok voor de hele kudde heb. Zonder Timothee. Word een uitdaging!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Agrobs Aspero en Leichtgenuss met of zonder timothee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 21:43

Is de Fibra balancer niet ook zonder thimothee?