Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 15:45

Ik ben een beetje dom geweest :o?

Ik heb 4 weken jong hooi laten testen en het suikergehalte is te hoog voor mijn paarden. Helemaal niet bij stil gestaan |o

Weet iemand wat het laten rusten/afsterven tijdens de 8 weken na maaien doet met het suikergehalte in het hooi? Heb me suf gegoogled maar kan er niets concreets over vinden. Behalve dan dat je met een refractometer zelf suiker kan testen dus die is besteld _O-

Het is verder een prachtige partij hooi van onbemest land om de hoek. Kan bij de loonwerker in de loods blijven en dan brengt hij 1x in de maand 2 grote balen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:52

Tja, onbemest land, en dan zo'n langdurige droge periode. Dat geeft stressgras en dus torenhoge suikers.

Koop hooi van bemest land (want je wilt eiwit in je hooi) dat geoogst is als het nog niet wekenlang droog is geweest, maw, als het gras groen en aan de groei is als het gemaaid wordt.

De suikers worden iig niet minder na 8 weken (of langer).

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 15:55

Ik weet niet wat het verschil zal zijn, maar er is wel steeds meer bekend dat van onbemest land vaker hooi komt dat hoger in suiker zit. Daarom gaat er bij ons ook altijd in ieder geval paardenmest overheen.

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:06

Als het onverpakt hooi is zal het niet meer zakken na vier weken is broei wel klaar. Verpakt hooi waar dus nog fermentatie kan plaats vinden kan nog wel iets zakken. Maar verwacht geen enorme daling.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 17:49

Hmm helaas dan gaat die partij ongeschikt zijn.

Hij heeft nog meer liggen van andere percelen, bemest en onbemest. Dus zodra m'n metertje binnen is ga ik op pad +:)+

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:40

Ik heb hooi van mijn eigen land wat met drijfmest bemest is en voor 10.00 uur gemaaid. Het suikergehalte zat op 6 dus heel laag. Ik ga het met 2 maanden nog een keer meten en ben benieuwd of het dan anders is. Dat onbemeste land voor paardenhooi is inderdaad slecht. Vriendin van mij heeft van dat vogeltjesland hooi laten testen. Heel hoog in de suikers en geen voedingswaarde.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 20:32

Weken is wel een manier om het suikergehalte te laten zakken -
maar er verdwijnen ook nuttige mineralen.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 08:46

Ik heb afgelopen winter van de loonwerker ook een paar pakken van bemest land gehad. Daar kreeg mijn grote koudbloed problemen van. Harde manenkam en jeukende benen.

Van hetzelfde veld als ik nu heb getest afgelopen winter gevoerd zonder problemen. Het is ook niet helemaal onbemest. Formeel mag er geen mest worden uitgereden (landgoed staatsbosbeheer) maar hij doet er wel jongvee op weiden. En daar stopt hij natuurlijk geen plug in :+

Kan niet wachten tot mn refractometer binnen is. De bemeste pakken die dus niet goed gingen heeft hij nog een paar van liggen dus die wil ik dan ook wel eens weten.

@janneke; ja dat had ik ook gelezen. Lijkt me wel veel werk en nat hooi wordt hier minder goed gegeten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 09:25

hoe werkt die refractometer dan?

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 09:50


DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:03

Nog als aanvulling op die link. Het is wel belangrijk die refractometer eerst af te stellen op hooi waarvan je het percentage suiker weet anders kun je misschien rare waarden krijgen. Ook is het belangrijk dat je het proces (weektijden enzo) zoveel mogelijk hetzelfde houdt.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:03

Er is een topic (oud) over het gebruik van zo'n meter en hoe je dat het beste kan berekenen.

Vind het wel interessant, maar vooral hooi is wel wat onbetrouwbaarder dan gras bv meten. Weet niet zo goed of ik het dus aan zou durven zonder labtest.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:43

DanielleDV schreef:
Nog als aanvulling op die link. Het is wel belangrijk die refractometer eerst af te stellen op hooi waarvan je het percentage suiker weet anders kun je misschien rare waarden krijgen. Ook is het belangrijk dat je het proces (weektijden enzo) zoveel mogelijk hetzelfde houdt.

Hangt dat er niet vanaf welke refractometer je koopt? Ik heb er eentje besteld die gewoon een percentage in de vloeistof aangeeft.

Ik heb 1 labuitslag en die zegt >131gr per kg ds. Dus daar kan ik niet zoveel mee vergelijken. Kan 132 gram zijn maar ook 231 gram :')

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 12:53

MarliesV schreef:
Er is een topic (oud) over het gebruik van zo'n meter en hoe je dat het beste kan berekenen.

Vind het wel interessant, maar vooral hooi is wel wat onbetrouwbaarder dan gras bv meten. Weet niet zo goed of ik het dus aan zou durven zonder labtest.

Ja klopt zo was ik hem ook op het spoor gekomen :j

Hoeft voor mij ook niet excact. Als ik bij de fourage bestel dan hebben zij een labtest erbij. Maar dan is het €0,25 per kilo en regelmatig hooi wat super mooi lijkt en perfect is op papier maar de paarden niet willen. Bij de loonwerker in de straat betaal ik €0,15 per kilo dus dat scheelt nogal als er 25kg per dag doorheen gaat in deze dure tijden :(

Nu ook 2 balen frans weidehooi staan :$ . De ene eten ze wel en de andere vertikken ze. Dus sta als gekke henkie elke dag 50/50 af te wegen en goed door elkaar husselen voordat het de netten in gaat en dan wordt er 90% in ieder geval opgegeten. Ik heb er 2 altijd op de paddock dus die zijn wel afhankelijk van goed hooi. Als ze het gerstestro tot de laatste kruimel en dikke stengel opeten maar niet omkijken naar het hooi dan klopt er iets niet :=

Een indicatie van suiker zou ik genoeg vinden om bijvoorbeeld 4 partijen van de loonwerker te kunnen vergelijken en dan de meest geschikte eruit te halen.

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:42

Floortje_NL schreef:
DanielleDV schreef:
Nog als aanvulling op die link. Het is wel belangrijk die refractometer eerst af te stellen op hooi waarvan je het percentage suiker weet anders kun je misschien rare waarden krijgen. Ook is het belangrijk dat je het proces (weektijden enzo) zoveel mogelijk hetzelfde houdt.

Hangt dat er niet vanaf welke refractometer je koopt? Ik heb er eentje besteld die gewoon een percentage in de vloeistof aangeeft.

Ik heb 1 labuitslag en die zegt >131gr per kg ds. Dus daar kan ik niet zoveel mee vergelijken. Kan 132 gram zijn maar ook 231 gram :')


Dan heeft je voer dus meer dan 13,1% suiker en dat is sowieso erg aan de hoge kant, ik denk dat de labuitslag daarom niet hoger aangeeft. Refractometers zoals deze hebben een schoefje onder het zwarte dopje aan de bovenkant. Daarmee kun je de percentages gelijkzetten met een sample van de labuitslagen (dus als de labuitslag 80 gram /kg aangeeft stel je hem op 8% af). De tijd dat je het hooi laat weken en hoeveel je het hooi kneed (zoals de link van purehorse genoemd wordt) heeft allemaal invloed hoeveel suiker er uiteindelijk op de refractometer komt. Het vocht wat je er met de knoflookpers uitknijpt heeft bijvoorbeeld een hoger gehalte dan het vocht wat in de zak achterblijft.

Dus ik zou altijd eerst afstellen met hooi waar je een labtest van hebt en daarna het proces zoveel mogelijk hetzelfde houden. Zonder dat zal het alsnog wel een indicatie geven, maar is het veel minder nauwkeurig en kun hij er zo een paar procent naast zitten.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:19

Waarom niet gewoon 10 gram suiker in 100 ml oplossen? Dan heb je daadwerkelijk een 10% oplossing en een rechtstreekse calibratie. Stuk minder indirect dan via een labuitslag.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 14:48

Kalibreren doe je toch altijd met gedeminiraliseerd water?

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:18

Floortje_NL schreef:
Kalibreren doe je toch altijd met gedeminiraliseerd water?


Waarom zou je dat doen? Je wilt suiker meten, geen mineralen.
Trouwens, ga je je hooi dan ook weken in demi-water? En week je daar dan geen mineralen uit, denk je?

hortensia
Berichten: 59
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 16:32

Ik heb ook begrepen dat je hem eerst met dat water op 0 moet zetten , en dan het suiker meten in het water wat uit het hooi komt.
Ik heb daarna ook eens gekeken wat er uit de cola kwam, en dat klopte precies met wat op het etiket stond

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 16:39

Ibbel schreef:
Floortje_NL schreef:
Kalibreren doe je toch altijd met gedeminiraliseerd water?


Waarom zou je dat doen? Je wilt suiker meten, geen mineralen.
Trouwens, ga je je hooi dan ook weken in demi-water? En week je daar dan geen mineralen uit, denk je?

Nee maar als ik een meter koop voor suiker dan neem ik aan dat hij niet reageert op aanwezige mineralen. Van dat demi-water weet je dat alles 100% zeker 0 is en je de meter dus goed ijkt.

Voor zover ik weet doe je altijd alles ijken met demi water. Ook de testen voor mijn aquariumwater.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hooi afsterven/rusten en suikergehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:51

Ik heb ook een refractometer ik vind het een top ding.
Een beetje schommelen in waarden mag en vind ik ook niet erg.
Je kan echt super goed het suikerspin hooi er mee uit pikken.
Ik wil graag onder de 10 blijven liefst lager.

Jong hooi blijft het suiker het zelfde als dat je het een half jaar laat liggen.
Dat verdwijnt niet.
In plastic word er nog wel wat omgezet door het fermenteren.