Suikerarm hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StijnDerks

Berichten: 29
Geregistreerd: 20-11-21
Woonplaats: Ysselsteyn

Suikerarm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-23 19:09

Als fouragehandel gericht op de paardenhouderij proberen wij ons te onderscheiden door standaard elke partij ruwvoer die wij verhandelen te laten analyseren.

Hierdoor krijgen wij wekelijks dus best een aantal analyses te zien en hierin valt op dat zowel het Nederlandse, het Duitse en het Franse hooi allemaal hoog in suiker zit dit jaar (gemiddeld hoger dan andere jaren).

Hoe gaan jullie hier mee om met jullie ruwvoer en zijn er nog tops of tricks om het suiker% omlaag te brengen of te regulieren (anders dan weken waar we geen fan van zijn)

DuoPenotti

Berichten: 29544
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Suikerarm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 19:24

Ik ben erg benieuwd wat onze 2e snede gaat doen.
Want onze eerste, in aar staande gras is dit jaar ook hoog in suiker, terwijl het vorig jaar laag was. Zelfde perceel, zelfde bemesting.
Ik baal als een stekker, dat wel.

Geen echte aanvulling op jou bericht als dat ik dat dit jaar ook heb.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31314
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Suikerarm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 23:32

ED -> VS

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Suikerarm hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 00:20

Ik ben heel benieuwd of hier nog meer reacties komen. Wij hebben dit jaar voor het eerst hooi van eigen land. Over een paar weken laten we een analyse doen. Ben benieuwd wat daar uitkomt.

Ibbel

Berichten: 49161
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 08:46

Ik denk niet dat je er na de oogst wat aan kunt doen. Behalve dan dus weken.

Voor de oogst zal je moeten proberen zoveel mogelijk stressgras te vermijden.

Dat betekent in theorie: zorgen dat je gras (nog) aan de groei is (maw, beregenen of niet pas maaien als het al 4 weken droog is of al dagenlang 25 graden of hoger), iig je gras bemest hebben zodat het kán groeien en vroeg op de dag maaien (zodra de evt dauw er af is). Meer valt er voor zover ik weet niet te reguleren.

Dat zou kunnen gaan betekenen dat je als je paardenhooi wilt, je alleen eerste of derde snee moet willen hebben. Tweede snee / 's zomers geoogst zal vermoedelijk nooit meer suikerarm te maken zijn, gezien het huidige klimaat.