Voeding voor aankomen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lianne304Jarig

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:29

Eerst een hengst gehad die erg snel afzakte in gewicht.
Nu een merrie die elk jaar weer moeilijk in gewicht te houden is.
24.7 hooi
En staat nu vol op gras, dit is is het beste tot nu toe maar natuurlijk niet te doen in de winter.

Ze krijgt van mij 1 schep metazoa hp23 dit is hoog in eiwit en ik heb nog nooit zo goed een verschil gemerkt.

Na een blessure afgelopen winter zo snel afgetakeld dat ik naar meer moest zoeken.

1 schep droog pavo weightlift
1 schep metazoa hp 23
Vitamine brok metazoa
Lijnzaadolie met extra vitamine E
En een schep of 2 hertog luzerne senior.

Binnen 2 maand is ze van bovenste foto naar het gewicht van de onderste foto gegaan.

Afbeelding
Afbeelding

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:39

leeneliefje schreef:
Hi bokkers

Voor mij alweer heel lang geleden dat ik actief ben geweest op bokt hopelijk werkt het nog net zo fijn als 'vroeger' waarin gelijkgestemden met elkaar mee kunnen denken.
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Sinds ruim een halfjaar heb ik een nieuw paard, even wat info ter context:
- Ruin
- 13 jaar
- 1.64
- Wolkentanz x Wanderbursch
- Loopt z1/z2 niveau, voorheen youngriders gelopen en M springen
- Elke dag minimaal 5 uur weidegang in relatief groene wei met rijk gras (deze tijd van het jaar minder)
- 3 keer p dag ruwvoer, wordt door stal gevoerd, heb niet veel invloed op hoeveelheid. Ieder paard krijgt +- evenveel
- Loopt zo'n 4/5 keer p week, 3 keer intensiever en de rest rust of recreatief (longe benen springen of rondje springen op 60 cm voor de lol/afwisseling)
- Is een stressgevoelig paard, nu die geaard is op deze stal en lekker in de wei loopt is dit al stukken beter maar bij stress eet hij meteen zijn hooi slecht en zie je dit aan zijn lijf (logisch ook)
- Is gecheckt op maagzweer is niks uitgekomen

Mijn casus is nu: ik krijg/houd hem moeilijk op gewicht. hij heeft een enorme looplust en energie, maar ziet er nu m.i. nog wat te kaal uit. Het is al stukken verbeterd en ik weet dat dit tijd en geduld nodig heeft, maar ik zou heel graag willen dat hij voordat hij de winter weer in gaat wat meer aan is gezet.
Wat ik nu voer en waar ik ook invloed op heb qua hoeveelheden:
- 2 x halve schep pianissimo van Cavalor (ivm stressgevoeligheid)
- 2x hele schep Cavalor sportbrok (standaard sportbrok, als ik me niet vergis cavalor action)
- ik voer zelf nog dagelijks seniores priores bij, 1 KG.
- qua supplementen geef ik in de zomer elektrolyten bij ivm zweten, NAF magic (overpriced magnesium) en voor wat extra vetten lijnzaadolie.


Nu is dit paard absoluut niet mager en zou hij waarschijnlijk in de gewichtsschaal als 'perfect' aangeduid worden alleen is het voor mij a) belangrijk dat hij wat extra vet op de botten te hebben om dit goed om te kunnen zetten in spier, met name in de bovenlijn b) ik het persoonlijk mooier vind als een paard wat ronder is en c) ik hem goed aan wil laten komen deze zomer zodat hij straks in nov/dec wat meer reserve heeft.

Ik wil geen advies over huisvesting en stalmanagement waar ik geen invloed op heb, we staan op deze stal heel fijn en hij voelt zich er goed. Dat hij hier door alle regelmaat geen stress meer heeft helpt al ontzettend om beter en ronder in zn vel te zitten dus een verhuizing doen wij niet. Ook ruwvoer zijn wij afhankelijk in wat er gevoerd word dus kan ik helaas ook weinig mee behalve aangeven bij staleigenaar en dit heb ik al gedaan.

Graag jullie advies in:
- Dikmakers om bij te voeren
- Krachtvoer welke soort en welke hoeveelheid

Tips die ik al heb gekregen waar ik over twijfel:
- Verhogen hoeveelheid seniores priores (geef nu 'maar' 1 kg p dag dit opbouwen tot bijvoorbeeld 3kg)
- bietenpulp
- Voer met meer vet erin ipv het zoeken in eiwitten (hier weinig ervaring mee graag tips)
- Luzerne bijvoeren
- Pavo speedibeet als tip gekregen, weet niet of dit beter is dan seniores priores?
- Subli Omega Mix 369
- Masters omgega-plus

Ik zoek geen product met heel veel suiker omdat hij al voldoende krachtvoer krijgt plus zijn energie level is hoog en hij is absoluut niet futloos.

Wie heeft er tips of wil er met me meedenken?
Heel erg benieuwd en bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.


Op basis van mijn ervaring - na 2 jaar struggelen (iedereen zegt wat anders, het meeste hielp bij mij niet) het volgende:

- Sportbrok kreeg ik een gigantisch heet paard van dat niet aankwam; zou dat meteen afraden. Ik vind het grote troep. Dan kan je beter een horsefood digest brok gaan voeren; worden ze minder heet van en die is vet dus gelijk goed om het beest op gewicht te krijgen; echter wel veel zetmeel waar ze weer heet van zouden kunnen worden;
- Multibeet senior weken (4 uur weken, avond maken , volgende dag voeren) -> heeft ons heel goed geholpen en eten ze graag
- Ik heb enige tijd 1 volle emmer Florian growth-mix bijgevoerd per dag (ruwvoer)

Daarnaast nu stabiel op vitalbix breed en growth muesli (paard van 600 kg, ik heb hem nu op 2x daags 400gr). Vettere muesli, krijg je geen heet paard van.

>> Multibeet senior van Horsefood deed bij ons veel meer dan de senior priores; zit veel hoger in vitaminen. Ik vind het derhalve dus ook veel beter spul. Ik gaf destijds 2x per dag 2 kg, maar kan mij voorstellen dat je uiteindelijk begint met 1x per dag 1 kilo (+water is dat dus wat meer)
>> Lijnzaadolie deed bij ons praktisch niks; met de mulitbeet had ik een heel mooi glanzend paard dat ook best snel aankwam.
>> Luzerne heb ik ook langere tijd 2kg per dag bijgevoerd; zag weinig verandering. Ik ben groter voorstander van Florian growth ruwvoermix, dat is veel voedzamer en minder hardstengelig.

Aankomen kost zeker wel tijd. Duurde bij ons echt paar maanden.

Last but not least heb je in Brabant de Dungense Molen. Die hebben Paardenmeel. Dit meel verkopen ze door het land heen ook bij andere molens. Dat vinden paarden lekker en is ook echt een aanzetter. Kan je door het slobber mengen. Ik begon rustig aan, heb uiteindelijk daarvan ook nog een kilo door de multibeet gegeven. Ik heb heel fors bijgevoerd. Tegenwoordig gelukkig niet meer nodig.