Mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 19:33

Hallo
Mijn shetlander heeft best heftige mestwater gehad maar toen we ander hooi hebben genomen was de mestwater zo goed als over alleen heb ik nu nieuwe brokjes en sindsdien heeft hij weer mestwater hij krijgt het nu ong een halve week is dat erg dat hij nu mestwater heeft en gaat dat weer vanzelf over of kan ik beter toch weer het voer geven wat ik eerst gaf?
Ik weet zelf nu ff niet wat ik moet doen,maar misschien heeft iemand van jullie advies.
Alvast bedankt!

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 08:58

Mijn ervaring is dat het maagdarmkanaal een tijdje moet wennen aan nieuwe voeding. De meeste voeding bevat tegenwoordig een vorm van pre/pro biotica en dat duurt een tijdje voordat de balans weer gevormd is. Wat voer je?

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:00

Komt het echt door de brokjes, soms krijgen ze het ook van nat gras.

Wat voor een hooi krijgt hij?

Ik zou zelf denken dat er iets in dit voer zit wat hem niet bevalt, wat voer je nu?

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 09:34

Het gaat nu opeens weer een stuk beter hij heeft geen mestwater meer maar hij staat ook een paar uurtjes per dag op het gras (met graasmasker)

hij krijgt nu vitalbix daily complete en hij krijgt best wel fijn hooi nietheel erg grof.

Maar mischien moest hij ook wel een beetje wennen aan het nieuwe voer maar nu is zijn mestwater gelukkig weer over dus ik weet nu eig niet waar door het komt mss had hij ook wel iets verkeerds gegeten kan ook

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:21

Let er eens op of het erger is als het veel geregend heeft.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 14:07

Ja ga ik doen

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 21:51

Ik heb weer even een vraagje want mijn pony had dus een tijdje geleden mestwater het was daarna een paar dagen een beetje weg maar nu heeft hij opeens weer heeel erge soort van spetterpoep of diarree en ik denk dat het toch door het nieuwe voer komt wat ik nu geef en ik vraag me nu af kan ik niet beter het oude voer weer gaan geven of niet

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:18

Ik zou hem terug zetten op je oude voer en dan een aantal weken minimaal 4 niks veranderen. En daaarna plan maken, Psylium kuur 1gr per 100 kg lichaamsgewicht) met kuur probiotica en L glutamine

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:42

Kan je pony zand in de darmen hebben?

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 07:45

Ik ga vandaag het oude voer kopen en weer geven ik geef al probiotica bij van iris van gulik en dan over 4 weken weer een keer een psylium kuur geven.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:47

Even een worm spuit er in?

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 07:57

eenitraM schreef:
Even een worm spuit er in?

Heb ik 2 maanden geleden gedaan

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:03

Chesss schreef:
Ik zou hem terug zetten op je oude voer en dan een aantal weken minimaal 4 niks veranderen. En daaarna plan maken, Psylium kuur 1gr per 100 kg lichaamsgewicht) met kuur probiotica en L glutamine


100gr psyllium per 100kg anders doet het niks

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 08:54

het is heel raar want ik ging vanochtend de paarden eten geven en mijn andere paard had opeens ook mestwater terwijl hij dit nooit heeft weten juliee waardoor dat kan komen dat ze allebei opeens mestwater hebben

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:04

Voer je ze hooi vanaf de grond?

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 09:07

Meestal doe ik het in de slowfeeder en af en toe een beetje op de grond

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:53

different1 schreef:
Chesss schreef:
Ik zou hem terug zetten op je oude voer en dan een aantal weken minimaal 4 niks veranderen. En daaarna plan maken, Psylium kuur 1gr per 100 kg lichaamsgewicht) met kuur probiotica en L glutamine


100gr psyllium per 100kg anders doet het niks


Excuus bedoelde ik ook idd.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 08:40

Hoi ik heb weer een vraagje
Ik sta een beetje voor een raadsel want mijn pony heeft na het laatste berichtje tot nu toe geen mestwater gehad was ik heel blij mee alleen nu heeft hij 2 weken geleden lichte koliek gehad (dit heeft hij 1 jaar geleden ook gehad en toen heeft hij het bijna niet overleeft dus ik schrok nu natuurlijk heel erg) daarvoor is de dierenarts ook geweest en die heeft naar zijn gebit gekeken of daar mischien iets niet goed was en dat was het geval hij had aan 2kiezen iets ik weet niet precies wat het was maar dat heeft ze wel behandeld alleen sinds de koliek heeft hij nu weer heel erg veel last van mestwater en toen een paar dagen voordat hij koliek kreeg hadden we een ander groot pak hooi gehaald alleen ik denk niet dat daar het mestwater aan ligt want het is precies hetzelfde hooi als de vorige keer alleen een nieuwe baal (het is trouwens geen voordroog hooi maar gewoon normaal hooi) en toen we dat nieuwe pak hooi kregen had hij de eerste dagen dat ik het gaf geen mestwater maar sinds hij een paar dagen later koliek kreeg had hij wel weer mestwater. De dierenarts vond hem ietsjespietsjes te mager dus ze zij dat hij op het gras moest(Ik had hem hier juist de hele zomer niet opgezet omdat hij daardoor waarschijnlijk mestwater kreeg ik heb het wel heel vaak geprobeerd om hem op het gras te zetten maar dan kreeg hij altijd mestwater dus daarom dacht ik dat het gras niet goed voor hem was) maar de da zei dat het niet heel erg was als hij een beetje mestwater kreeg dus ik hem op het gras gezet toen was de mestwater 2 dagen over maar toen kreeg hij opeens weer mestwater en ik dacht dan zet ik hem even niet op het gras maar hij blijft mestwater houden dus nu snap ik niet meer waar die mestwater nou vandaan komt en ik heb hem nu 1 dag helmaal niet op het gras gelaten maar eerder wel maar ik zie eigenlijk geen verschil dus wat moet ik nu doen.
Sorry voor het lange bericht maar ik moest het even kwijt hopelijk heeft iemand advies wat het kan zijn
Alvast bedankt
Groetjes Annelies

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:49

Stel (!) dat hij vol zit met zand dan is de kans dat hij er een keer een (fatale) koliek van krijgt niet ondenkbaar. Koliek, mestwater en zand horen wel bij elkaar.

Ik zou hem opladen en een Rx laten maken op de kliniek. Kost even wat, maar het geeft je wel info die je nodig hebt.

Edit: ik hoor veel over zandkoliekers deze zomer.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 08:57

Ik heb helaas geen trailer maar ik kan toch ook gewoon een zandkuur geven

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:05

Simpel alleen een zandkuur geven gaat niet helpen als er te veel zand in de darmen zit. Er bestaan ook klinieken met een mobiele rontgen apparaat en kunnen ze op stal zelf een foto maken voor zand in de darmen.

Zo ken ik een paard wat zand in de darmen had en 4 weken lang een zandkuur moest krijgen ook deed ze zandtesten. Deze kan je zelf uitvoeren

door mestballen in een zakje te doen, met water dat even fijn knijpen even laten hangen en dan kan je op de bdem van zakje zien of zand in de mest zit. Maar ook dat is niet 100 procent betrouwbaar omdat niet altijd zand mee komt in de mest. Dus belangrijk is dat je het paar dagen achter elkaar doet.

Maar dan nog weet je niet de hoeveelheid zand.

Dus een zandkuur kan zeker helpen.. Maar als hij vol met zand zit gaat een kuur van 7 dagen niet helpen. En ik zou dit soort dingen altijd onder begeleiding/overleg met een dierenarts dus niet dan maar denken ow doe ik ook 4 weken een kuur geven.

Een vriendin van mijn is heel strikt met elke maand een zandkuur geven en haar pony stond ook laatst paar dagen op de kliniek ivm zand in de darmen.

Mestwater,koliek kan ook komen door maagzweren. Maar als je dat wilt uitsluiten zou je en scopie moeten doen en je pony laten vasten. Dan is het wel handig om naar de kliniek te gaan. Er bestaan ook paardentaxi's en misschien is er een stalgenoot/stalbaas met trailer die jou wilt brengen.

Mijn jonge haflinger heeft ook regelmatig mestwater en dit kwam uit een maagzweer. Dit is nu opgelost en nu soms nog mestwater maar hij heeft gewoon gevoeliige darmen.. Toen met de maagscopie controle ook foto laten maken van zand in darmen en dit was minimaal. Dus kon met een zandkuur elke maand volgens da mee weg.

Toch hou ik hem in de gaten. En gaat het nu ook weer goed. Mestwater kan verschilende oorzaken hebben

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:18

PeanutGuapa schreef:
Hoi ik heb weer een vraagje
Ik sta een beetje voor een raadsel want mijn pony heeft na het laatste berichtje tot nu toe geen mestwater gehad was ik heel blij mee alleen nu heeft hij 2 weken geleden lichte koliek gehad (dit heeft hij 1 jaar geleden ook gehad en toen heeft hij het bijna niet overleeft dus ik schrok nu natuurlijk heel erg) daarvoor is de dierenarts ook geweest en die heeft naar zijn gebit gekeken of daar mischien iets niet goed was en dat was het geval hij had aan 2kiezen iets ik weet niet precies wat het was maar dat heeft ze wel behandeld alleen sinds de koliek heeft hij nu weer heel erg veel last van mestwater en toen een paar dagen voordat hij koliek kreeg hadden we een ander groot pak hooi gehaald alleen ik denk niet dat daar het mestwater aan ligt want het is precies hetzelfde hooi als de vorige keer alleen een nieuwe baal (het is trouwens geen voordroog hooi maar gewoon normaal hooi) en toen we dat nieuwe pak hooi kregen had hij de eerste dagen dat ik het gaf geen mestwater maar sinds hij een paar dagen later koliek kreeg had hij wel weer mestwater. De dierenarts vond hem ietsjespietsjes te mager dus ze zij dat hij op het gras moest(Ik had hem hier juist de hele zomer niet opgezet omdat hij daardoor waarschijnlijk mestwater kreeg ik heb het wel heel vaak geprobeerd om hem op het gras te zetten maar dan kreeg hij altijd mestwater dus daarom dacht ik dat het gras niet goed voor hem was) maar de da zei dat het niet heel erg was als hij een beetje mestwater kreeg dus ik hem op het gras gezet toen was de mestwater 2 dagen over maar toen kreeg hij opeens weer mestwater en ik dacht dan zet ik hem even niet op het gras maar hij blijft mestwater houden dus nu snap ik niet meer waar die mestwater nou vandaan komt en ik heb hem nu 1 dag helmaal niet op het gras gelaten maar eerder wel maar ik zie eigenlijk geen verschil dus wat moet ik nu doen.
Sorry voor het lange bericht maar ik moest het even kwijt hopelijk heeft iemand advies wat het kan zijn
Alvast bedankt
Groetjes Annelies


Hooi wat in een pak zit is eigenlijk altijd gefermenteerd hooi, er zijn gewoon paarden die altijd standaard mestwater daarvan krijgen.

Fijn dat de kiezen behandeld zijn, ik denk dat de koliek wellicht een uiting was van het mestwater wat er weer aan zat te komen.

Ik ben het wel met de rest eens dat het verstandig is om zand uit te sluiten. Ik denk aan zand, wormen en het hooi. Dat zouden de eerste drie dingen zijn die ik zou gaan uitsluiten.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:18

Mijn ouders hebben al zo veel betaald en ik denk dat ze dat echt niet gaan doen hoor ik denk niet perse dat het een maagzweer is want vorige herst en winter heeft hij ook heel de winter mestwater gehad en toen is het ook weer over gegaan en de dierenarts zegt dat het niet heel erg is als hij mestwater heeft

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 09:20

Aan het hooi kan het niet liggen dan ga ik nu maar een paar weken die zandkuur geven

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:43

DA zei dat dat bij mij ook.. En bleek achteraf toch een maagzweer te hebben. Nu zeg ik niet dat jou paard het kan hebben. Kan ook andere oorzaken hebben.

Nogmaals zomaar paar weken zandkuur geven zou ik in overleg doen met een dierenarts en niet zomaar wat doen. Ik gaf het alleen als voorbeeld dat je pas gericht kan behandelen door middel van foto van darmen om te zien of er zand in zit en hoeveel.