De (on)zin van supplementen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 21:12

@ts, van de oude stempel en een balancer voeren gaat niet samen in dezelfde zin ;)

Ik geloof oprecht dat 80% van de verkrijgbare supplementen niets doen. Vanwege het supplement an sich maat ook zeker door de slechte kwaliteit en de vaak veel te lage dosering.
Zo loopt heel paardensport Nederland weg met bijvoorbeeld magnesium voor hun paard maar voert praktisch iedereen de citraat of nog erger, oxide vorm. Daarbij is de opname nog geen 10%. Je gooit dus letterlijk je geld weg. Is magnesium onzin? Zeker niet, maar wél in de juiste vorm en dosering. Dat je dan per pot 130 ipv 30 euro moet betalen is vaak de reden dat dus niet te doen.
Magnesium is hierin een voorbeeld overigens, maar deze vlieger gaat veel vaker op. Zeker bij de populaire kruidenmix op thema. Ik zal geen namen noemen maar één van de grootste supplementen leveranciers uit het land heeft in al haar huismerk mixen een verkeerde verhouding én veel te lage dosering. Je moet wat als je tijd over hebt :D

Ik voer hier basis. Jaarrond op het gras, basis krachtvoer met muesli en evt aangevuld met (merrie) brok. Goed ruwvoer en wortels als beloning.

Ik geef in fases kruiden bij, zelf gemixt wanneer nodig en voor specifieke ondersteuning (wat het ook geeft).
Maargoed, nou ben ik een halve fytotherapeut dus daar zit eigen kennis; geen marketinggevoeligheid.

Oskarrino
Berichten: 798
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 22:45

M'n paard heeft pssm en z'n supplementen werken als een tierelier. Als ik het niet voer, valt hij snel terug in z'n pijn. Dus in dat opzicht werken ze echt. Ik heb ook een tijd met veel kruiden gewerkt, daar zag ik weinig verschil mee. Ben wel van mening dat een gezond paard niet veel supplementen nodig heeft.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 23:15

Mijn zo goed als eigen paard leeft al een paar jaar niet meer, maar toen ik nog voor haar zorgde, gaf ik geen supplementen. Ze kreeg ruwvoer, stond 9 maanden per jaar op gras, deed geen heel zwaar werk en was gezond. Persoonlijk vind ik dat er ongelofelijk getrut wordt met supplementen, op de paarden met een aandoening na natuurlijk. Loopt je paard hoog in de sport, dan kan ik me voorstellen dat ie wel een extraatje nodig heeft af en toe.
Qua allerlei dure muesli's en brokken; nooit verschil gemerkt. Niet dat ze ineens ging glimmen als een spiegel ofzo.

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:38

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Ik ben sindskort ook meer over het nut van supplementen gaan nadenken. De podcast van Dr. Erica Lacher (straight from the horse doctor's mouth) is zeker ook horenswaardig. Zij legt uitgebreid uit dat supplementen vaak écht een marketingsstunt is en dat er bijna geen wetenschappelijk bewijs is voor de meeste supplementen.

Verder zijn er ook diverse wetenschappelijke sites die aangeven dat supplementen niet goed worden opgenomen door paarden en er is simpelweg te weinig bewijs voor dat ze wel werken. Het is een placebo effect voor mensen.


Dus als het werkt en de symptomen minder worden bij een paard dan komt dat omdat mensen dat verzinnen?

Wauw ik wou dat ik zo,n gave had.

Vergeet niet dat de farmaceutische industrie ook heel erg graag wilt dat supplementen niet zouden werken.


Ik zeg nergens dat mensen waarneembare effecten verzinnen, maar zoals c_alsemgeest zegt, er zit psychologie achter. :D Meten is weten en iets "zien" of iets "waarnemen" is niet hetzelfde als een uitgebreid wetenschappelijk onderzoek. Ook wordt er meteen een sneer richting de farmaceutische industrie gegooid. Believe me, als zij geld hadden kunnen verdienen op supplementen, hadden ze dat al lang gedaan. Alleen het verschil daar, een farmaceutische bedrijf moet wel wetenschappelijk bewijs hebben dat hun "supplement" enig effect heeft.

Ik zeg ook niet dat álle supplementen onzin zijn. Het effect van lijnzaadolie is uitgebreid onder de loep genomen: https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=linseed+oil+horse&oq=linseed+oil+hor. Zo ook magnesium (in de juiste vorm): https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=magnesium+horse+stress&oq=magnesium+horse, en duivels klauw: https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=devil%27s+claw+horses&oq=devils+claw+.

Zolang we kritisch blijven op de marketing van supplementen. Er wordt te snel naar een supplementen gegrepen, terwijl je met een bloedonderzoek vaak verder komt en dán kan je kijken welk supplement of voer als toevoeging gebruikt kan worden voor tekorten.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:47

Ja en kijk vooral wat er echt in zit, in welke verhoudingen en welke vulstoffen. De meeste van 'paardenmerken' hebben helemaal geen goede verhoudingen of hebben suiker of zout achtige vulstoffen die helemaal niet nodig zijn. Ook al pretendeert het merk dat het niet zo is :')

Bij veel stoffen zoals selenium is te veel geven ook echt niet goed. En kan je met bloedtesten bepalen of er tekorten zijn zoals op calcium, fosfor, selenium, Vit E, magnesium en fosfor. Zulke supplementen zou ik nooit geven zonder test vooraf of het wel echt nodig is.
De mijne had dus een tekort in magnesium, wat ook overeen kwam met de klachten. Want je hebt ook de klachten nodig bij magnesium, de bloedtest is wat lastig omdat veel magnesium zich in het skelet bevindtm

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 08:57

Bloedtesten zeggen niet altijd voldoende, het moet ook in de cellen kunnen komen. Ik ben in principe ook voor meten is weten maar dan wel uitgebreid meten.

Nee, ik geloof niet in dat psychologie effect..daar wordt veel te makkelijk mee gestrooid.

De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om kritisch te zijn en blijven op supplementen, sommige zijn chemisch samengesteld en bevatten inderdaad veel suiker. Dit zijn niet de juiste merken imo.

ZwarteHeks

Berichten: 607
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:26

Elisa2 schreef:
Bloedtesten zeggen niet altijd voldoende, het moet ook in de cellen kunnen komen. Ik ben in principe ook voor meten is weten maar dan wel uitgebreid meten.

Nee, ik geloof niet in dat psychologie effect..daar wordt veel te makkelijk mee gestrooid.

De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om kritisch te zijn en blijven op supplementen, sommige zijn chemisch samengesteld en bevatten inderdaad veel suiker. Dit zijn niet de juiste merken imo.


Placebo effect wordt niet mee gestrooid in de onderzoeken. Pak eens een paar van de onderzoeken van de links en lees het globaal door. Het is reuze interessant.

Citaat:
De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Ook zijn voerbedrijven hier goed in... "Wij van WC Eend". ;) Daarin tegen, farmaceuten onderzoeken hoe ze de werkzame stoffen beter kunnen laten worden opgenomen. Medicatie wordt dan in een geconcentreerde vorm toegediend, of dat nou oraal is of een injectie. Maar de geconcenteerde vorm, is dus daarom ook duurder, omdat hier meer onderzoek en werk aan is, dan een supplementen van een reguliere merk. Dus ipv een potje van 30 euro, is dat potje 130 euro, omdat dat dus ook écht beter werkt en beter wordt opgenomen.

Kruiden hebben inderdaad een effect, ook daar is onderzoek naar gedaan. Daar moet wel worden opgelet dat er niet te veel of te lang wordt gevoerd.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:34

Kruiden hebben inderdaad effect. Dat weten we al sinds mensenheugenis, en het instinct van onze dieren weet het ook.

Ik ken de uitspraak van een gepromoveerd bioloog 'dat een gezond paard in de vrije natuur tenminste 25 verschillende kruiden/ planten / struiken en bomen eet, doorgaans één of twee happen per dag'.
Idealiter laat je je dier grazen op een wei 'die dit allemaal heeft', zo nee geef je dier op een andere manier de gelegenheid.

Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:41

... en trouwens, wat is het 'werkingsmechanisme' achter het statement
dat 'stof X in geconcentreerde vorm (injectie) duurder is dan een pilletje van stof X,
want er zit meer onderzoek achter'... ?

(Me dunkt dat je onderzoek doet naar stof X. Een geconcentreerdere ampul mag van mij in principe duurder zijn omdat er meer in zit.
Injecties hebben zo hun voordelen: één prik en je weet zeker dat stof X er in zit - versus 'hoe krijg ik Knollie zo gek dat de buut er in gaat?')

axel_1997

Berichten: 1792
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:49

welmoedz schreef:
Toch zie ik, ook bij paardeninfluencers, dat er echt ontzettend veel supplementen gevoerd worden. Ook vaak op basis van een pluk haar wat geanalyseerd wordt. Je kunt hele pakketten bestellen met kruiden etc. Op basis van bloed afgenomen van de dierenarts zou ik wel actie ondernemen indien nodig.


Ik zou je toch adviseren om het bloed van het paard te gebruiken en niet dat van de dierenarts. :+

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:31

Elisa2 schreef:
Nee, ik geloof niet in dat psychologie effect..daar wordt veel te makkelijk mee gestrooid.

De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om kritisch te zijn en blijven op supplementen, sommige zijn chemisch samengesteld en bevatten inderdaad veel suiker. Dit zijn niet de juiste merken imo.


Je kan er wel of niet in geloven, dat is persoonlijk. Maar het is een evidence based aspect waarop veel onderzoek is gedaan en bewijs voor is.

Bretsa

Berichten: 32
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:13

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/naturalfood.html

ik zou dit artikel even lezen (ze hebben een kopje met 'voedingssupplementen').

In principe heeft een paard genoeg aan hooi (en gras), maar kunnen er wel tekorten ontstaan aan magnesium en vitamine e.

ik voer alleen hooi/gras en pavo vital (als beloning met clickeren) en een liksteen met magnesium van paard natuurlijk (naar eigen behoefte).

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:23

ZwarteHeks schreef:
Elisa2 schreef:
Bloedtesten zeggen niet altijd voldoende, het moet ook in de cellen kunnen komen. Ik ben in principe ook voor meten is weten maar dan wel uitgebreid meten.

Nee, ik geloof niet in dat psychologie effect..daar wordt veel te makkelijk mee gestrooid.

De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om kritisch te zijn en blijven op supplementen, sommige zijn chemisch samengesteld en bevatten inderdaad veel suiker. Dit zijn niet de juiste merken imo.


Placebo effect wordt niet mee gestrooid in de onderzoeken. Pak eens een paar van de onderzoeken van de links en lees het globaal door. Het is reuze interessant.

Citaat:
De farmaceutische industrie verdient ook geld met supplementen, vele medicatie is gebaseerd op dezelfde werkzame stoffen alleen dan vergroot of in een net wat andere vorm. En farmaceutisch onderzoek wordt gesponsord door de farmaceuten zelf..die doen dat alleen als er voldoende winst uit te behalen is zodra een medicijn gepatenteerd is. Dat lukt niet met bijv. paardenbloemen die overal groeien.

Ook zijn voerbedrijven hier goed in... "Wij van WC Eend". ;) Daarin tegen, farmaceuten onderzoeken hoe ze de werkzame stoffen beter kunnen laten worden opgenomen. Medicatie wordt dan in een geconcentreerde vorm toegediend, of dat nou oraal is of een injectie. Maar de geconcenteerde vorm, is dus daarom ook duurder, omdat hier meer onderzoek en werk aan is, dan een supplementen van een reguliere merk. Dus ipv een potje van 30 euro, is dat potje 130 euro, omdat dat dus ook écht beter werkt en beter wordt opgenomen.

Kruiden hebben inderdaad een effect, ook daar is onderzoek naar gedaan. Daar moet wel worden opgelet dat er niet te veel of te lang wordt gevoerd.


Wacht even, want we praten over verschillende zaken.

Ik geloof wel in een placebo effect wat uitgevoerd wordt dmv onderzoeken.

Waar ik tegen ageer is dat mensen heel snel tegen andere mensen placebo effect roepen als zij enthousiast zeggen dat iets werkt en dat is imo niet altijd terecht. Of vaak juist helemaal niet.

Ik denk verder niet dat iedereen altijd hoge doseringen ergens van nodig heeft. Juist micro doseren is soms zelfs beter. Maar goed, dat is een andere discussie.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:08

Dan had ik je ook niet begrepen inderdaad :+

Maar zo is het ook... als het werk, werkt het.
Maar soms zie ik mensen met 6 verschillende potten zeulen en zie je 0% verschil :') dan is het echt zonde van je geld en vaak moet het afvoer systeem van je paard harder werken dan nodig.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:41

Hier ook supplementen gegeven, zowel degene die vrij te bestellen zijn als degene op DA-voorschrift.

De "gewone" - ik heb er bij mijn merrie nooit heel veel van gemerkt, om eerlijk te zijn. In de winter een ondersteunde wintermix of souplessemix, duivelsklauw (zowel de vloeibare als poedervorm geprobeerd) in de zomer lookpoeder tegen de vliegen, , .. mwa.
De lookpoeder werkte in ieder geval absoluut niet. Oh, ook een tijdje fenegriek geprobeerd - met even weinig resultaat als de lookpoeder. De vitalmix lustte ze niet eens, en Daisy lustte altijd zo goed als alles :') Over de wintermix en souplessemix was ik niet ontevreden, maar waarschijnlijk was mijn paard haar artrose op dat punt al te vergevorderd om van enkel een kruidensupplement veel resultaat te hebben.

Ook een duurder supplement gegeven ivm een terugkerend proestje (ik kan het geen hoestje noemen, dat was het niet) begin zomer, ik vermoedde altijd een lichte pollenallergie. Daar was ze na een week of 2 altijd wel vanaf, maar het supplement leek wel verlichting te bieden. Ik gebruikte in die periode ook wel vochtige anti-hooikoortsdoekjes voor haar gezicht, dat hielp misschien ook wel.

Het supplement op DA-voorschrift: ik kan er moeilijk over oordelen. Pakweg een maand na de opstart van het supplement is mijn merrie onverwachts ingeslapen, dus ik vind dat we het te kort hebben kunnen gebruiken om echt te oordelen.

Ik ben er op zich in ieder geval niet tegen. Ik geloof wel degelijk dat supplementen ondersteuning kunnen bieden, of in ieder geval gezonde variatie, wat ook mooi meegenomen is.
Maar ik geloof ook in "moderne" geneeskunde, en dat supplementen alleen niet altijd voldoende kunnen zijn.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:47

Ik zat het net terug te kijken en ik moest er ook meteen aan denken. Zeker bij het stukje over magnesium omdat dat bij paarden zoveel gebruikt wordt. Ik heb het ook staan, samen met biotine en vitamine e.. Ohja en elektrolyten voor in de zomer na veel zweten. Tja, of het echt werkt is een hele goede vraag. Ik heb geen bloedtest gedaan maar adviezen van anderen en het internet opgevolgd. Misschien dat ik er net zo goed mee kan stoppen, het is een lastig evenwicht. Aan de ene kant lees je dat in de huidige graslanden en ruwvoer te weinig van bepaalde stoffen zit en wil je dat bij flinke arbeid wel aanvullen, maar anderzijds weet ik ook niet of het wel echt nodig is en of het überhaupt iets doet. Ik gok dat er met mij nog meer mensen met deze zelfde gedachtengang een paar potjes hebben staan. Al is het maar om het uit te proberen of het veranderd. Dat had ik met de biotine. Korte hoeven, deels ontijzerd, meer op steen.. In de hoop dat het iets zou ondersteunen toch maar gaan voeren.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:04

Ik voer de paarden, naast hun ruwvoer en handje basisbrok dat ze van stal krijgen, een balancer, kruidenmix en aanvullende mix (momenteel blad/schors).

Dit is een pakket waarvan de mixen wisselen per seizoen.
Ik ben niet pro-supplement, omdat ik dat duur vind en vaak ook onnodig.
Maar ik denk wel dat veel paarden toch net wat te kort komen uit de standaard voeding, of juist teveel krachtvoer krijgen ter compensatie.

Tot nu toe (ik voer het spul nu sinds juli) vind ik de paarden er goed uit zien. Grootste test komt met de overgang herfst/winter. Daarbij zijn ze de voorgaande jaren wat ziekig geweest.

Qua supplementen krijgt ons ene paard nu even glucobalance bij, op aanraden van een behandelaar.

Maar heb dus ook op stallen gewerkt waar ieder (sport)paard minstens 2 supplementen door het voer kreeg. := stond gewoon een hele plank vol met vanalles

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 07:51

Mijn paard met pssm kan niet zonder haar supplementen, ze heeft ze nodig om happy én gezond te zijn. Ik geloof er dus echt in, ze is van een hoopje ellende naar een fijn sportpaard getransformeerd door dit voermanagement.

Jacksie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:29

Zo kwam 1 van mijn professor vorig jaar met een paar onderzoeken die aantoonde dat MSM bij mensen voor atrose klachten, behalve het placebo effect, geen echt effect heeft. Vond ik wel heel interessant. Verder denk ik dat de meeste paarden echt geen supplementen nodig hebben tenzij ze tekorten hebben oid. Zelf heb ik ook wel supplementen geprobeerd bij mijn eigen paarden (magnesium, vit E en nog wat voor hengstigheid) maar geen van allen vond ik echt een noemenswaardig effect geven. Hier voer ik niks meer dus.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 08:35

c_alsemgeest schreef:
Dan had ik je ook niet begrepen inderdaad :+

Maar zo is het ook... als het werk, werkt het.
Maar soms zie ik mensen met 6 verschillende potten zeulen en zie je 0% verschil :') dan is het echt zonde van je geld en vaak moet het afvoer systeem van je paard harder werken dan nodig.


Ik was ook niet duidelijk. :o

Ja teveel is niet goed, tenzij een paard echt iets mankeert zoals bij PSSM en de supplementen helemaal uitgedokterd zijn.

Wij houden het ook graag simpel, paarden van boven de 14 krijgen standaard glucosamine met MSM, verder om de zoveel tijd een kuur met magnesium citraat en als het warm is doen we een zoutoplossing in het water. Bij een slechte weerstand gaat er een vitaminenspuit in.

Heb trouwens ook wel eens een bijzonder verschil gemerkt bij een paard die een multivitamine kreeg met vit E en selenium. Paard was altijd heel stijf, loswerken duurde echt wel een half uur en met dit supplement was dat in eens nog maar 10 min. Ik denk ook wel dat er eigenlijk meer paarden rond lopen met tekorten waarbij dan eerder wordt aangenomen dat iets gewoon bij het karakter of de lichaamsbouw hoort. Het is alleen lastig om uit te vogelen welke tekorten dat dan precies zijn.

MSM is zwavel en heeft wel degelijk effect, zelf ervaring mee en ook een bijzonder verschil gezien bij een paard die het kreeg wegens andere redenen maar er super soepel door werd. Maar MSM bij mensen moet altijd met mobyldeen (mineraal) gegeven worden om het te activeren.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:04

Sinds ik mij iets meer ben gaan verdiepen in wetenschappelijk onderzoek 4-5 jaar geleden ben ik volledig gestopt met het voeren van supplementen. En wonder boven wonder: mijn paarden leven allebei nog en doen het prima :D voor de mensen die supplementen voeren: verdiep je alsjeblieft in de evidence die beschikbaar is. Er is echt best veel onderzoek gedaan naar populaire supplementen en de meeste onderzoeken tonen duidelijk aan dat het supplement geen verschil maakt. Zo is dit een leuk onderzoek naar vitamine E en selenium en hoe placebo by proxy werkt: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Het is ook interessant om dr David Marlin op Facebook te volgen. Hij is dierenarts en wetenschapper en deelt veel onderzoeken op social media over de zin en onzin van supplementen, maar ook gangbare interventies die wij allen toepassen op paarden (zoals zweetmes gebruiken na het afspoelen, gebruik van therapiedekens, etc).

Je kan aan de verkooppraatjes al aflezen of supplementen bewezen effectief zijn: zodra er dingen staan als ‘ondersteunt de weerstand’ ‘helpt bij het beschermen van gezonde …’ ‘speelt een rol bij het behoud van…’ weet je dat je het niet hoeft te kopen. Producenten mogen geen claims doen als ‘middel x verbetert…’ als dit niet bewezen is.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 15-09-23 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimddddd

Berichten: 463
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:04

Pff die kwijlebal van een Lubach kijk ik sowieso niet.

Maar supplementen zijn hier in Zweden voor de mens wel heel belangrijk en bijna noodzakelijk. Bijvoorbeeld vit D.
Die is erg belangrijk in een land waar de zon niet zo veel en fel schijnt. Zonder dat word je ziek en daar heb ik al eens de gevolgen van mogen ervaren. Ook als je een donkere huidskleur hebt of niet zoveel buiten komt is deze in NL echt een MUST.

Natuurlijk zit het in voedsel...melkproducten en kaas en alle producten waar ze van willen dat wel er mee minderen.

Een pilletje op zijn tijd is dus noodzakelijk mijns inziens.

Voor mijn paarden is het ook belangrijk dat ze vitamines binnen krijgen naast gras en hooi maar ook zaken als Eiwit zijn belangrijk. Ik zag van de winter dat de paarden echt terug vielen in spieren en toen heb ik extra eiwit bijgevoerd.

Het is vooral een kwestie van kijken en voelen wat je nodig hebt. Klakkeloos pillen nemen lijkt me ook niet handig,

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:09

Ik ben ook heel sceptisch wat supplementen betreft maar heb wel mogen aan schouwen dat sommige echt wel werken.
Zo geef ik mijn paarden als de training intensiever word richting een wedstrijd dagelijks 50 ml Sorexil.( flexi4) Dat is een kruidengel die wat doet voor de gewrichten en spieren. Je geeft het als kuurtje en ik merk bij meerdere paarden echt mega verschil. Ze bijven soepel, ook op wedstrijd.

Ook heb ik er 1 die altijd wat druk kan zijn op showlocatie en die geef ik altijd chillpil.
Dat werkt voor hem heel goed.

Het zal per paard verschillen of iets werkt of niet.

Je moet vooral je nuchtere verstand er bij houden.
En naar ervaringen van anderen luisteren

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:11

@Kimdddd Als je de aflevering wel had gekeken dan had je ook gezien dat Lubach letterlijk zegt dat er uitzonderingen zijn zoals de B12 voor veganisten en vit D voor mensen die weinig in de zon zitten.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:13