Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:23

Tja.. ik wijk af denk ik zou wat minder onbeperkt gaan geven maar een netje mooi stro er bij naast voor de knabbel.. ruwvoer is de basis voor gezond paard en ern stuk goedkoper voeren als alle brokjes er bij naast..

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 22:25

Kan je niet het arme hooi geven als altijd beschikbaar en het rijkere spul na het rijden oid. Meer als beloning.

Ik zou toch eerder gaan voor een zo natuurlijke mogelijke voeding ipv. allerlei brok. Daarnaast is hooi een stuk goedkoper.

Ik ben er bij de mijne ook achter dat beperkt rijker aan eiwit voeren veel beter werkt dan continue schraal spul. Hier staan ze geregeld even zonder eten maar inmiddels zijn ze mooi op gewicht, is de mest flink verbeterd en geen mestwater meer. Grootste verschil was beperkt voeren. En rijker/fijner hooi aangevuld met stro. Ben ik langer weg krijgen ze twee soorten hooi en stro. Dat eten ze in volgorde van lekker.

Grof hooi geeft hier bij een ook sneller darmklachten dan het fijnere spul.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 22:33

Fijn zoveel input, kan ik wat mee!
Snack uurtje is inderdaad heel makkelijk te realiseren want ik ben er vrijwel elke dag zeker minimaal een uur. En dan kan er ook niet gevist en geknoeid worden als ik het beide meng. De basis kan dan het arme hooi blijven en ik vul natuurlijk aan met aminozuren, vitamine brok en lijnzaadolie heb ik ook nog staan. Denk dat ik dit een heel goede optie vind :D

Overigens wordt er niet geschrokt van het arme hooi, ze hebben juist best wat moeite gehad het normaal te eten. Ze staan er nu een week op nadat ze ander te rijk hooi hebben gehad waardoor ik met een paard met buikkrampen stond. Die buikpijn is nu weg op dit hooi, maar ik wil uiteraard ook geen tekorten.. Het hooi is grover, maar niet zo grof als stro bijvoorbeeld.

Overigens wijk ik niet af van onbeperkt hooi uit slowfeeders. De ervaring met mijn paard leert dat ik dan echt problemen krijg, dus dat is een no-go. Evenals stro bijvoeren, dat gaat ook niet bij mijn ruin.

Het is best lastig want ik wil het perfect doen, maar bestaat dat wel? :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 23:28

Wij hadden vorig jaar in eerste instantie hooi 2, maar de paarden aten het zo slecht en vielen kilos af. Ondanks dat we echt dachten er goed aan te doen. Ze begonnen het hout van het hek te knagen zo treurig waren ze. Nu toch terug naar hooi 1. Helaas iets te rijk naar onze zin maar de paarden zijn veel gelukkiger.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 06:41

Jij kent je paard het beste. Het schrale hooi onbeperkt uit slowfeeders en het rijke los bijvoeren als je er bent vind ik niet eens zo’n gek idee. Dan kauwen ze toch ook al snel een paar kg weg.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:26

Ik zou de eerste kiezen, die beperkt voeren en er wat stro (of hooi van partij 2) bij geven zodat ze tussendoor wat te knabbelen hebben.

Van de tweede zullen ze veel nodig hebben, wat ze mogelijk niet eten want minder smakelijk,en nog te weinig binnen krijgen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk hooi zou je kiezen? 2 analyses.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:01

Wordt het 2e goed gegeten?

Want ik lees hier wel ze gaan vanzelf eten. Maar die ervaring heb ik dus helemaal niet. Ook een keer een grove levering gehad met lage waardes en ze gingen niet vanzelf eten... tot opgetrokken aan toe staan. Maar dat hooi eten? Nooit!

Evenals met mengen. Dan willen ze hier ook absoluut het minder lekkere niet meer hebben.

Dus als ze de 2e partij wel eten ging ik daarvoor maar als ze het slecht eten dan alleen de eerste.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 10:28

Spenk, het tweede hooi wordt nu goed gegeten. Voor mijn gevoel ook niet weinig, maar ook niet overmatig veel, ik schat tussen de 10-12 kg per 24 uur oid? Wat jij zegt over mengen is mijn ervaring ook dus vandaar dat ik daar terughoudend in ben. Maar wat eerder geopperd is om elke dag een pluk van het rijke hooi erbij te geven als ik er ben wil ik wel proberen, hopende dat ze dan wel goed hooi 2 blijven eten.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:30

Ja hier heeft dat er toe geleid dat we 43 balen konden weggooien :o

Dus ik doe dat ook niet meer rijker geven als ik er ben :=

Ze gingen er op staan wachten en dan de rest niet meer eten.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 10:37

Spenk schreef:
Ja hier heeft dat er toe geleid dat we 43 balen konden weggooien :o

Dus ik doe dat ook niet meer rijker geven als ik er ben :=

Ze gingen er op staan wachten en dan de rest niet meer eten.


Dat is dus idd precies mijn twijfel :')

Kan ik niet toch gewoon hooi 2 blijven geven en gewoon een tijdje aankijken hoe ze het erop doen..? Ik sta er met mijn neus bovenop dus kan toch vrij snel ingrijpen indien nodig.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:38

Ik prijs mij gelukkig met mijn makkelijke paarden geloof ik :+
Die vreten uiteindelijk alles. Wel is eetgemak bepalend. Daarom doe ik het grovere hooi in grote mazen of los in de bak. Is een drempel minder en dan wordt het goed gegeten. En het rijke hooi in kleine mazen. Dat eten ze meteen, maar doen er zo wel langer van.
Iets met een jaar puzzelen en proberen wat werkt :+

MalaQ: dat laatste kun je zeker doen, maar ik zou dan toch wel gelijk die eiwitten gaan bijvoeren. Om te voorkomen dat ze spieren gaan verliezen. En een balancer voor de vitamines. Ik zou het wel aandurven met sobere rassen.

room10

Berichten: 345
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:52

Hoi, ik zag dat dit het meest recente topic is omtrent hooi/analyses.
Mijn Haf merrie staat met 2 shetten die je niet te dik wil hebben, zij is zowiezo te zwaar. Nu heb ik het geluk dat ik zelf mag kijken voor hun hooi, ze staan op onbeperkt mischien middag paar uurtjes zonder met 4.5 hooinet daar kan ik niet veel aan veranderen . Ik heb een leverancier gevonden welke goede kwaliteit levert, ik twijfel alleen dus 2 soorten . . . Laag in suiker was dit het beste wat ik er uit kon halen, laag in eiwit twijfel ik over . . . Zij is 20jr oud, krijgt een goede basic en balancer ernaast en staat matig (in opbouw voor nu) in het werk. Ik wil haar naast de shetten geen tekort doen wat betreft eiwitten.
Nog een vraag, we mixen het hooi van stal met stro ik twijfel om graszaadhooi (engels raai) bij het nieuwe hooi te bestellen, om dit te mixen, deze ziet er in waarde eigenlijk hetzelfde uit als de uitslag laag in eiwit alleen het schijnt saaier en lang-stengeliger te zijn. Dit dan ipv stro . . .
Ik verneem graag adviezen . . . Alvast mijn dank!!
Gzh heb ik er met opgeschreven.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding