Welk supplement voor gevoelige spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-23 22:32

Hoi :wave:

Welk supplement raden jullie aan voor een paard dat snel gevoelig is op de spieren?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn paard heeft snel last van stijfheid/gevoeligheid op de spieren.
Uiteraard houd ik hier qua alles al rekening mee, maar een extra ondersteuning lijkt me fijn.
Ik vind veel supplementen voor snelle spieropbouw, maar dat is niet perse nodig. Het gaat meer om herstelvermogen etc.

Hoor graag tips! :D

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:34

Vitamine e met selenium.

Magnesium kun je ook proberen.

Sommige mensen zweren bij Neutradex om spierverzuring te voorkomen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:41

Vitamine E idd. Neutradex heb ik alleen gebruikt op aanraden van da bij 1 die spierbevangen was geraakt. Bij huidige werd het afgeraden nog. Vitamine e mocht wel, selenium was niet nodig. Ik geef het niet los in supplement maar voer met hoger %. Wel zorg ik voor dekens, dat helpt in ons geval ook al enorm.
En als het een merrie is kan het ook met hormonen te maken hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 08:55

Magnesium citraat. Dat suppleren wij op advies van de osteopaat.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:30

Vitamine E en je zou extra aminozuren kunnen voeren.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 11:06

Dank allen! Ik ga even rondneuzen.

@MyWishMax; qua dekens valt hier ook nog wel wat winst te behalen. Maar vind dat heel lastig! Heb je haar bijvoorbeeld nu al ergens onder staan?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:11

Vitamine E en Selenium inderdaad.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:30

Simbaa schreef:
Dank allen! Ik ga even rondneuzen.

@MyWishMax; qua dekens valt hier ook nog wel wat winst te behalen. Maar vind dat heel lastig! Heb je haar bijvoorbeeld nu al ergens onder staan?


Ja, de mijne heeft nu al wat op, ja. Regen met wind is hier echt funest, zelfs als het qua temperatuur nog niet koud is. Ze staat nu onder een regen vliegendeken. Soms is het veel wisselen, maar het werkt qua stijfheid veel beter zo, dus dan maar extra op en neer of iemand regelen die iets wisselt als het nodig is. En ze staat ook eerder onder 0 grams en de opvolgende dekens.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:33

Ik geef altijd vitamine E (afwisselend met of zonder selenium). Ik pak vaak horseflex of pharmahorse.

Nu voer ik zo nu en dan ook de NAF M fit.
En ik weet niet wat het verschil maakt maar ze is qua spierherstel altijd veel fijner als ze dat erbij krijgt.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:44

Ik geef op advies van de paardenkliniek vitamine E bij. Gewoon de capsules bestemd voor mensen. Van het kruidvat. Ik merk dat hij gene last meer heeft van z'n spieren.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:48

Saaams schreef:
Ik geef altijd vitamine E (afwisselend met of zonder selenium). Ik pak vaak horseflex of pharmahorse.

Nu voer ik zo nu en dan ook de NAF M fit.
En ik weet niet wat het verschil maakt maar ze is qua spierherstel altijd veel fijner als ze dat erbij krijgt.


Ik was even aan het mee lezen. Geef jij dan deze? Zoek voor die van mij ook nog een supplement voor spieropbouw/onderhoud. Hij is al wat ouder en wil hem graag ondersteunen

https://www.horseflex.nl/product/natuur ... r-paarden/

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:51

veertje99 schreef:
Saaams schreef:
Ik geef altijd vitamine E (afwisselend met of zonder selenium). Ik pak vaak horseflex of pharmahorse.

Nu voer ik zo nu en dan ook de NAF M fit.
En ik weet niet wat het verschil maakt maar ze is qua spierherstel altijd veel fijner als ze dat erbij krijgt.


Ik was even aan het mee lezen. Geef jij dan deze? Zoek voor die van mij ook nog een supplement voor spieropbouw/onderhoud. Hij is al wat ouder en wil hem graag ondersteunen

https://www.horseflex.nl/product/natuur ... r-paarden/


Ja klopt, ik pak inderdaad die. Je voert er maar weinig van, dus doet best lang met zo’n kleine zak.

Hier eentje van 15 met artrose. Kliniek heeft gezegd dat belangrijkste om te voeren is vitamine E. De rest mag maar vinden ze niet zo spannend.
Alles draait om het spiercorset.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:53

Heeii dit zocht ik dus ook. Mijn paard houdt de spieren heel snel vast zodra er wind of regen is dan is het weer klaar. Gister had ik hem gemasseerd maar omdat iemand anders zijn deken had afgetrokken nou last van zijn lijf had ie! En magnesium krijgt ie al

Dus ik kijk mooi mee in jou topic!

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:56

Saaams schreef:
Ja klopt, ik pak inderdaad die. Je voert er maar weinig van, dus doet best lang met zo’n kleine zak.

Hier eentje van 15 met artrose. Kliniek heeft gezegd dat belangrijkste om te voeren is vitamine E. De rest mag maar vinden ze niet zo spannend.
Alles draait om het spiercorset.

Ga ik die eens proberen denk ik. Zie ook nog Amino voorbij komen, maar alles is voor spieren en ik zie ook niet meer duidelijk verschil wat nu echt voor onderhoud of spieropbouw is. Ook de Muscle Builder is er dan nog, zoveel keuzes :+

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 16:41

Tieme schreef:
Ik geef op advies van de paardenkliniek vitamine E bij. Gewoon de capsules bestemd voor mensen. Van het kruidvat. Ik merk dat hij gene last meer heeft van z'n spieren.


Welke en hoeveel geef je dan? En hoe geef je dat? :D

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:39

Bij paarden die heel snel gevoelig zijn in de spieren, is het ook verstandig om meer olie toe te voegen aan het dieet. Lijnzaadolie bijv.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:39

Dank weer allen! Ik heb nu bij de ruitersportzaak Naf Vitamine E + Selium gekocht. Toevallig heb ik ook nog een nieuwe fles lijnzaadolie, daar zal ik ook mee beginnen.
Vanaf vannacht krijgt hij een ongevoerd regendekentje op. Een ongevoerde staldeken moet ik aanschaffen, maar vind ik eigenlijk zonde. Voor straks als het echt kouder is heb de Bucassen.
Overdag zal ik het nu af laten hangen van het weer. Bij regen/wind krijgt ie ook de regendeken op en misschien dat ik na de warmte van volgende week wel over ga stappen naar de Bucas Power light.

We zullen zien wat het doet!!

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:53


MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:03

Ik heb helemaal geen staldekens meer. Ze staat s nachts gewoon met de dekens van overdag op of krijgt s nachts gewoon regendeken op (of recuptex) als het s nachts kouder is.
Binnen staat met regendeken maakt niet uit, buiten met staldeken wel en zijn ook minder warm als je buitenbox hebt zoals wij :')

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Welk supplement voor gevoelige spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:47

Ik voer sinds kort de MuscleProtect van VITALstyle. Bevat juist geen vitamine E en selenium, maar werkt wel heel goed tegen spierverzuring en zorgt voor een beter herstel. Op de dagen dat we wat intensiever hebben getraind is het een hele fijne ondersteuning. En ik vind het heel handig dat er ook wat elektrolyten in zitten.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:28

Je kunt bij intensieve training of wedstrijd ook Lactatec van Cavalor geven. Dat is er zowel in een spuit als ook in poeder vorm.
Of een kuur Sorexil ( voorheen Flexi4)50ml per dag
Dat helpt ze soepel te blijven.

Ik zelf zweer bij die laatste

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:23

Vitamine e van goldmedics. Duur maar top spul.

Liebe

Berichten: 26
Geregistreerd: 22-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:18

Ik ga ook zeggen magnesium en vitamine E. In het verleden veel succes mee behaald.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 21:10

Heeft er iemand ervaring met Phytonics muscle support of Puur muscle mass? Zoek een zo compleet mogelijk supplement en ik vind deze erg op elkaar lijken, maar Puur is een stuk goedkoper.