Jeuk door Seniores Priores?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Jeuk door Seniores Priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 22:01

Hi Bokkers,

Ik heb een tweejarige KWPN merrie die ik met 6 maanden heb gekocht. Ze heeft al vanaf veulen
af aan gevoelige darmen wat zich uit in mestwater en dunnere mest bij voer verandering. Dit is vaak na een dag of twee weer over/normaal.
Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt (kleine baaltjes) hooi van eigen land en krijgt daarbij Oerbalans van Vitalstyle. Helaas blijft ze te schraal en wilde ik haar gaan bijvoeren. Ik ben sinds een maand begonnen met het bijvoeren van 1kg (droog) Seniores Priores en begon duidelijk verschil te zien.
Nu zie ik sinds 3 dagen dat ze is begonnen met schuren aan haar manen en staart.

Nu is mijn vraag aan jullie.. komt dit door de SP en zo ja, waar ligt dit dan aan? Er is verder namelijk niks veranderd aan haar voeding of omgeving. Hebben jullie een alternatief voor de SP of moet ik de jeuk ergens anders achter zoeken?

Ik hoor graag jullie adviezen! :)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Jeuk door Seniores Priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:34

Voer je de SP droog of bedoel je de kilo droog afgewogen aangemaakt met water?

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 22:44

Jokonootje schreef:
Voer je de SP droog of bedoel je de kilo droog afgewogen aangemaakt met water?


Sorry, beetje onduidelijk geweest. :+ Ik voer de SP natuurlijk geweekt. Ik bedoel 1kg droog op 3ltr water.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:46

Het zou kunnen! Ik gaf van de zomer een balancer aan de kudde die ik verzorg en waar mijn pony in stond. Een van de merries had in een paar dagen tijd de helft van haar manen er af geschuurd. Gelijk van de balancer af en na een tijdje niks meer aan de hand. Ze schuurt nu ook niet meer. Heb de vrijheid om zelf te beslissen wat ik de kudde geef qua voer.
Mijn pony reageerd bijvoorbeeld ook slecht op balancers (slobber gaat bij hem wel goed. Heb hem nu op een slobber staan om zijn kruiden door heen te mixen zodat hij zijn kruiden op eet). Bij mijn pony komen de klachten ook vaak pas na een paar weken een balancer voeren.
Ik voer nu de Equifyt Gold Mash.

Om zeker te zijn zou je eens kunnen stoppen met de SP om te zien of het schuren dan uiteindelijk vanzelf weer over gaat. Dan weet je het zeker voor je verder onderzoek gaat doen.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:49

Er zitten vast stoffen in het voer waar je paard op zou kunnen reageren. Vergeet ook niet dat de muggen en vliegen nu enorm actief zijn momenteel. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je paard daar last van heeft.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 23:06

xYaartje schreef:
Het zou kunnen! Ik gaf van de zomer een balancer aan de kudde die ik verzorg en waar mijn pony in stond. Een van de merries had in een paar dagen tijd de helft van haar manen er af geschuurd. Gelijk van de balancer af en na een tijdje niks meer aan de hand. Ze schuurt nu ook niet meer. Heb de vrijheid om zelf te beslissen wat ik de kudde geef qua voer.
Mijn pony reageerd bijvoorbeeld ook slecht op balancers (slobber gaat bij hem wel goed. Heb hem nu op een slobber staan om zijn kruiden door heen te mixen zodat hij zijn kruiden op eet). Bij mijn pony komen de klachten ook vaak pas na een paar weken een balancer voeren.
Ik voer nu de Equifyt Gold Mash.

Om zeker te zijn zou je eens kunnen stoppen met de SP om te zien of het schuren dan uiteindelijk vanzelf weer over gaat. Dan weet je het zeker voor je verder onderzoek gaat doen.


Ik ben uiteraard gestopt met het voeren van de SP om te kijken of de jeuk weg gaat. Maar ondertussen ben ik wel alvast opzoek naar een alternatief voor de SP mocht het aan de SP liggen, waar ik in eerste instantie wel vanuit ga.

Celebi schreef:
Er zitten vast stoffen in het voer waar je paard op zou kunnen reageren. Vergeet ook niet dat de muggen en vliegen nu enorm actief zijn momenteel. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je paard daar last van heeft.

Ik denk zelf ook dat het aan de SP ligt alleen ben ik dan benieuwd waar het aan kan liggen zodat ik hier rekening mee kan houden met het zoeken naar een alternatief.
Ik denk zelf eerlijk gezegd niet dat het aan de muggen en/of vliegen ligt omdat ze al sinds ze zes maanden is op deze plek staat en ze al die jaartjes hier ook niet op gereageerd heeft. En er zitten hier elk jaar behoorlijk wat muggen. Maar ik sluit het zeker niet uit.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Jeuk door Seniores Priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 00:41

Is ze wel goed ontwormd?
Alternatief voor de SP: Vitalbix Breed & Grow, eventueel aangevuld met Agrobs Myo protein flakes en Coolstance Copra.
Of als je luzerne helemaal uit wil sluiten ivm de jeuk, dan zonder de Vitalbix. Maar vermijdt sowieso granen en melasse. En ook soja kan reactie geven.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 01:27

Daihyo schreef:
Is ze wel goed ontwormd?
Alternatief voor de SP: Vitalbix Breed & Grow, eventueel aangevuld met Agrobs Myo protein flakes en Coolstance Copra.
Of als je luzerne helemaal uit wil sluiten ivm de jeuk, dan zonder de Vitalbix. Maar vermijdt sowieso granen en melasse. En ook soja kan reactie geven.


Ik doe 4x per jaar een mestonderzoek en ze wordt in het najaar altijd ontwormd met Equest Pramox. Ze staat samen met een andere tweejarige merrie en de wei/paddock wordt elke dag volledig gemest.

Vitalbix durf ik wel te geven gezien ze dit het eerste 1,5 jaar ook heeft gekregen. Ik heb de andere twee even opgezocht en die klinken wel het proberen waard! Bedankt voor je tip over het vermijden van de granen, melasse en soja. Daar ga ik rekening mee houden.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of ik de Oerbalans ernaast moet blijven voeren als ik de Breed & Grow ga voeren?

SeaSide

Berichten: 2329
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:24

xkmmtjeee schreef:
Daihyo schreef:
Is ze wel goed ontwormd?
Alternatief voor de SP: Vitalbix Breed & Grow, eventueel aangevuld met Agrobs Myo protein flakes en Coolstance Copra.
Of als je luzerne helemaal uit wil sluiten ivm de jeuk, dan zonder de Vitalbix. Maar vermijdt sowieso granen en melasse. En ook soja kan reactie geven.


Ik doe 4x per jaar een mestonderzoek en ze wordt in het najaar altijd ontwormd met Equest Pramox. Ze staat samen met een andere tweejarige merrie en de wei/paddock wordt elke dag volledig gemest.

Vitalbix durf ik wel te geven gezien ze dit het eerste 1,5 jaar ook heeft gekregen. Ik heb de andere twee even opgezocht en die klinken wel het proberen waard! Bedankt voor je tip over het vermijden van de granen, melasse en soja. Daar ga ik rekening mee houden.

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk of ik de Oerbalans ernaast moet blijven voeren als ik de Breed & Grow ga voeren?


Pas op, mestonderzoek zegt niet altijd wat. Hier een merrie gehad die extreem schuurde maar geen wormen had met mestonderzoek. Later na bloedonderzoek bleek de oorzaak wel bij een parasieten infectie te liggen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:27

Celebi schreef:
Er zitten vast stoffen in het voer waar je paard op zou kunnen reageren. Vergeet ook niet dat de muggen en vliegen nu enorm actief zijn momenteel. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat je paard daar last van heeft.


Precies. Hier ook enkele paarden die enorm schuren, terwijl ze dat afgelopen jaren niet zo erg deden. Mijne heeft vliegendeken opgekregen en is daarna meteen gestopt, de ander staat kaal en blijft heftig schuren. Sinds paar weken is het echt heftig, de rest van het jaar was er weinig aan de hand. Ik heb er zelf ook last van op stal :')

Het kan aan voer liggen, maar sluit de vliegen en muggen niet uit. Ook al heeft ze nog niet eerder gereageerd. Sowieso kan reactie opbouwen, het is bijna nooit meteen vanaf geboorte heftig. Maar ook kan het per seizoen en in het seizoen enorm wisselen hoe heftig reacties zijn.

Jonge paarden moet je helemaal opletten met alleen maar mestonderzoek.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:39

Ik ontworm de jonge paarden hier op een standaard schema, de volwassen paarden wel op basis van mestonderzoek. Beide op aanraden van de dierenarts.
En uiteraard kunnen er bestanddelen van de Seniores zijn waar je paard gevoelig voor is, maar dat de VitalBix eerder goed ging, wil helaas ook niet perse zeggen dat het nu dan dus ook goed gaat.
Schuurt ze alleen aan manen en staart? Verder nergens jeuk? Ik zou bij een voedselallergie sneller een reactie over het hele lijf verwachten dan alleen zo lokaal.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:49

Sanet schreef:
Ik ontworm de jonge paarden hier op een standaard schema, de volwassen paarden wel op basis van mestonderzoek. Beide op aanraden van de dierenarts.

Dit inderdaad. Ik zou bij een jong paard niet uit gaan van alleen mestonderzoek, maar volgens een schema ontwormen. Die van mij was ook schoon op mestonderzoek, maar vanwege vermoeden van spoelwormen toch ontwormd. Ik ben bij de 30e worm gestopt met tellen zeg maar.
Toen samen met de dierenarts een schema opgesteld voor jonge paarden. Dat heb ik tot 2,5 gedaan en daarna ging ze pas mee met de rest.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:54

kijk eens naar equifyt zupa of gold. is een hele mooie vervanger voor de seniores.
of de combi van pavo fibernuggets met fibrebeet.
dat schrale kan door eiwit tekort in de voeding komen,zou dus zeker kijken of je dat genoeg geeft

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Re: Jeuk door Seniores Priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 11:15

Bedankt voor jullie advies over het ontwormen. Ik heb dit gedaan op advies van de DA. Hebben jullie voor mij een passend ontwormingsschema?

Ook ga ik het hooi laten testen om te kijken of het hooi niet te arm is.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Jeuk door Seniores Priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:28

Mijn fjord (32) die extreem gevoelig op voer is staat op 3 scheppen (voerscheppen) SP per dag, hij schuurt daar helemaal niet op. Terwijl een vitalbix killing voor hem is qua schuren.

Ik vind SP geen voer voor een 2 jarige, schraal of niet. Hoe staat jullie hooi qua waardes?
Ik heb hier een merrie ( geen koudbloed) die zeer schraal bleef. Ik heb contact gehad met Florian Horsefood, ik voer dit nu en zie haar verschrikkelijk mooi bij trekken. Je kan altijd eens mailen of bellen, ze geven graag advies.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:42

mvdbijl schreef:
Mijn fjord (32) die extreem gevoelig op voer is staat op 3 scheppen (voerscheppen) SP per dag, hij schuurt daar helemaal niet op. Terwijl een vitalbix killing voor hem is qua schuren.

Ik vind SP geen voer voor een 2 jarige, schraal of niet. Hoe staat jullie hooi qua waardes?
Ik heb hier een merrie ( geen koudbloed) die zeer schraal bleef. Ik heb contact gehad met Florian Horsefood, ik voer dit nu en zie haar verschrikkelijk mooi bij trekken. Je kan altijd eens mailen of bellen, ze geven graag advies.


Ik weet de waardes van het hooi niet. Die ga ik laten testen.

Uit nieuwsgierigheid.. waarom vind jij SP geen voer voor een 2 jarige en Florian Horsefood wel? Puur om te weten waar ik wel en niet naar moet kijken om bij te voeren.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 13:47

Ik vind een slobber met deze waardes geen voer voor een 2 jarige die ook op de wei staat en onbeperkt goed hooi kan eten. Het is voer voor paarden die moeite hebben met de opname van ruwvoer.

Aankomen kost zijn, zo jong dier zou ik gewoon een goede complete brok geven die meer op zijn leeftijd en behoeftes afgestemd is.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 20:49

mvdbijl schreef:
Ik vind een slobber met deze waardes geen voer voor een 2 jarige die ook op de wei staat en onbeperkt goed hooi kan eten. Het is voer voor paarden die moeite hebben met de opname van ruwvoer.

Aankomen kost zijn, zo jong dier zou ik gewoon een goede complete brok geven die meer op zijn leeftijd en behoeftes afgestemd is.


Ik voer mijn 2 jarige ook SP. Ze stond erg mager en komt nu mooi bij.

xkmmtjeee

Berichten: 387
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-23 21:04

mvdbijl schreef:
Ik vind een slobber met deze waardes geen voer voor een 2 jarige die ook op de wei staat en onbeperkt goed hooi kan eten. Het is voer voor paarden die moeite hebben met de opname van ruwvoer.

Aankomen kost zijn, zo jong dier zou ik gewoon een goede complete brok geven die meer op zijn leeftijd en behoeftes afgestemd is.


Maar dat is natuurlijk nu ook mijn vraag. Wat is dan een goed alternatief voor de SP? Maar ik heb al een aantal alternatieven gekregen waar ik naar ga kijken. Eerst ga ik het hooi testen om te kijken wat daar uit komt.