Goede pure mineralenbrok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:13

delist schreef:
hier een half jaar geleden overgestapt op HUGHO, ze doen het er prima op, beter als op Pavo Vital wat ze eerst kregen

heb je een link voor mij? Want tussen hun producten zie ik geen mineralembrok stan.
Maar ik zal ervast overheen kijken :)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:17

Is een mineralen brok genoeg naast goed en voldoende ruwvoer en redelijk actief recreatief arbeid?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:22

Ik ben sinds een maand (geleidelijk) over gegaan van sportbrok naar Pavo Vital. So far so good :) (behalve dat ze heel lang aan de smaak heeft moeten wennen). Echte verschillen zijn moeilijk te benoemen aangezien ook haar volledige leefomgeving is veranderd.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:27

Yenni schreef:
Voor de mensen die marstall force voeren: heeft je paard hier genoeg aan of voer je hier nog een muesli bij?


Ik geef ook marstall force.
Ik vul het aan met ong 300gr Sportsfit van pavo.

In de avond nog 500 gr ongeweekt gewogen lucerne brok.

Suppl: glucobalance, sojaschroot en magnesium.

Betreft een fjord van 25 en hij gaat als de brandweer momenteel :D

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:53

Yenni schreef:
Is een mineralen brok genoeg naast goed en voldoende ruwvoer en redelijk actief recreatief arbeid?


I.m.o. niet. Onze paarden staan op vrijwel onbeperkt goed hooi en gras maar krijgen er altijd nog wel wat bij, afhankelijk van de arbeid, variƫrend van gepunte haver tot Paddy's Choice brokken en esparcette brok.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:00

Is toch echt per paard verschillend denk ik dan.
En wat is de kwaliteit van het ruwvoer?

Maar toen kwpn-er van 172 die 4 keer in de week gereden werd glansde je tegemoet en liep netjes zonder problemen.
Mooi in de spieren.

Mijn koudbloeden hebben er doorgaans ook genoeg aan.
Maar vorig jaar mijn inmiddels 16 jarige niet, maar er zat heel weinig eiwit in het hooi.
Viel af, in vet maar ook bespiering.
Eiwit bij gegeven en hij werd weer mooi.
Mijn merrie had nog steeds wel voldoende.

Dus kijk ook goed per paard.

delist

Berichten: 23
Geregistreerd: 02-03-23
Woonplaats: Haaren (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:15

DuoPenotti schreef:
delist schreef:
hier een half jaar geleden overgestapt op HUGHO, ze doen het er prima op, beter als op Pavo Vital wat ze eerst kregen

heb je een link voor mij? Want tussen hun producten zie ik geen mineralembrok stan.
Maar ik zal ervast overheen kijken :)


het heet officieel kruidenbrok, is misschien geen echte mineralen/vitaminebrok, maar op aanraden van onze osteopaat deze gaan voeren, en ze doen het er echt goed op.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:25

Yenni schreef:
Is een mineralen brok genoeg naast goed en voldoende ruwvoer en redelijk actief recreatief arbeid?


Hier krijgen ze standaard een ruwvoermix bij omdat ze dan beter kauwen. Mijn haflinger ook met wat slobber die rijker in de eiwitten staat omdat ik eiwitarm ruwvoer geef en er een supplement doorheen moet. Zonder eet hij het niet.
De shet krijgt alleen handje ruwvoermix bij de balancer om te kauwen en iets volume te geven.
En mijn paint merrie krijgt meer eiwitten bij, omdat ze dit ook nodig heeft. Ze is nog in de groei + heeft meer behoefte aan eiwit lijkt. Mogelijk een rasgebonden ding? Momenteel is dat in de vorm van lijnzaad en esparcettebrokje.

Wanneer je paard niets doet, zou je bij goed ruwvoer alleen een balancer kunnen voeren. Maar dan is een analyse van je hooi wel nodig. De eerste snede van dit jaar is bijvoorbeeld op veel plekken heel suikerrijk en eiwitarm. De tweede snede andersom of op beiden arm. Maar zeker in het geval van eiwitarm, kan het nodig zijn om een onderhoudsdosering eiwitten toe te voegen. Bijvoorbeeld in de vorm van luzerne, esparcette, lijnzaad, enz.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 17:21

Bedankt voor alle antwoorden, interessant topic is het geworden.

Vitalbix heb ik zelf niet zo'n goede ervaringen mee, de marstall klinkt aantrekkelijk. De mineralcobs van Agrobs vind ik ook interessant.

Hier is het puur bedoelt als aanvulling, ze krijgen goed en voldoende ruwvoer en Fibra als "krachtvoer" maar ik vraag me af of daar voldoende in zit qua mineralen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:08

Oerbalans van Vitalstyle

Hetwaszoiets
Berichten: 96
Geregistreerd: 05-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:23

Hier erg tevreden met Je paard gezond en fit.

Paarden doen het er erg goed op en fijne service

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:05

Equilin, toch wel eentje met goede ingrediƫnten.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Goede pure mineralenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 22:08

Mijn merrie wilde de Marstall Force niet meer eten en werd spooky van Vitalbix. Ze staat nu op de vimi plus van Florian, aangevuld met ruwvoermix en brok van Florian indien ze heeft gewerkt. Voor haar was alleen een mineralen/vitamine brok niet voldoende.