Voeding paard in balans?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-23 12:46

Hallo allemaal,

Wanneer is de voeding van mijn paard nu in balans? Ik vind het erg lastig om hier nou inzicht in te krijgen.

Zeker omdat hij ook wel is een supplement krijgt. Hoe weet ik nu of hij niet van een bepaalde vitamine of mineraal een overschot binnenkrijgt of juist te weinig? En krijgt hij wel voldoende eiwitten etc. binnen per dag in combinatie met de training?

Hoe gaan jullie hier mee om? of zien jullie door de bomen het bos ook wel is niet meer?

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:31


SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:49

BoktVerlaten schreef:
https://www.equinerationcalculator.com/

Het is even veel werk om je producten in te voeren maar daarna heb je een geweldig goed overzicht van alles wat je paard binnen krijgt!


Leuke site, net alle ingevoerd bij de Actrive+ ga ik naar 2de pagina grondstoffen is alles weg. Hoe sla je de gegevens op?

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:10

SandraWierda schreef:
BoktVerlaten schreef:
https://www.equinerationcalculator.com/

Het is even veel werk om je producten in te voeren maar daarna heb je een geweldig goed overzicht van alles wat je paard binnen krijgt!


Leuke site, net alle ingevoerd bij de Actrive+ ga ik naar 2de pagina grondstoffen is alles weg. Hoe sla je de gegevens op?


Afbeelding

Je tikt op het pennetje links bij Identity en dan krijg je rechts een scherm met onderaan Save

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:14

BoktVerlaten schreef:
[ [url=m/VPZk1Z.png]Afbeelding[/url] ]

Je tikt op het pennetje links bij Identity en dan krijg je rechts een scherm met onderaan Save


Gelukt, mis nu alleen nog enkele veodingsstoffen welke wel in het voer zitten maar niet in de lijst staan en er staan enkele afkortingen bij die ik niet thuis kan brengen.

En mijn spul. Vit E excellent lukt helemaal niet om in te voeren
Laatst bijgewerkt door SandraWierda op 13-10-23 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:16

Je kunt onderaan bij de voedingstoffelijst nog verder uitklappen. Misschien staat daar nog bij wat je mist

Welke afkortingen loop je tegenaan?

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:21

Ik mis oa Lysine, methionine+cystine, threonine, tryptophan, biothane, diverse vitamines B om er zo ene paar te noemen.

Actieve+, de lege vind ik in de lijst niet terug
Afbeelding

Pharma horse supllement

Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:33

Met een bloedtest weet je in ieder geval of je paard niks tekort krijgt of juist overschot heeft. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig of verwerkt het op dezelfde manier, dus in het wilde weg gaan voeren heeft eigenlijk weinig zin :-)

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:35

Afbeelding

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:38

Je maakt de lijst compleet door alles te selecteren wat je in wil vullen. Het is best een complexe site maar als je eenmaal alles er in hebt, is het ideaal. Voor Cavalor gebruikers staat alles er al in

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:41

Sky_As schreef:
Met een bloedtest weet je in ieder geval of je paard niks tekort krijgt of juist overschot heeft. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig of verwerkt het op dezelfde manier, dus in het wilde weg gaan voeren heeft eigenlijk weinig zin :-)



Min of meer waar….. maar je vult leeftijd, type paard, gewicht, training etc best precies in dus het geeft een mooi beeld.

Bloedbeeld geeft wel enkele tekorten aan maar ook niet van alles. Daarnaast geeft deze calculator ook aan of er voldoende ruwvoer, energie en eiwitten etc gegeven wordt.

Je kunt niet alles in bloedbeeld zien en je wil toch een breed beeld van je voerbeleid hebben en regelmatig herzien. En dat kan met dit hulpmiddel wel.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:35

Maar ze vraagt letterlijk hoe ze weet of hij genoeg (of te veel) binnen krijgt. Maar als hij paard vitamine "x" niet goed kan verwerken of opnemen, kun je wel volgens het boekje voeren, maar heeft dat helemaal geen zin.

Voeding is overigens niet alleen cijfertjes, maar ook oog hebben....
Je kunt nog zo volgens het boekje voeren, maar als je paard veel te dik, of te dun blijft, of niet mooi glimt, krijgt hij blijkbaar toch niet binnen wat hij nodig heeft.

Ik ken ook mensen die er zogezegd veel verstand van hebben, maar als je dan hun paarden ziet, dan zou ik daar toch niet te veel van aannemen.....

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:39

Je hebt gelijk hoor, ervaring en een goed oog hebben voor…..allemaal belangrijk. De discussie is ook niet of je alles met een tool moet berekenen, ik geef alleen een fijn hulpmiddel aan. Tuurlijk is het “en/en”

Ik zeg toch niet dat iedereen alleen met deze tool het voer moet bepalen? Het is maar een hulpmiddel en een tip. Doe er mee wat je wil

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Voeding paard in balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:43

Het is ook lastig. Ik heb zelf een New forest ruin. Echt wat te dik...
Staat hele dag in paddock met hooi in slow feeder. Eet ook echt niet alles op, geen schranserd.
Snachts in een stro stal met ook weer hooi.
Hoe laat je zo 1 afvallen? Is ook pas 4...dus zwaar in het werk zetten vind ik nog geen optie.

Tja, sommige worden helaas dik dan lucht. Ga ik veel minder voeren, is de kans op maagzweren weer aanwezig. Dus waar doe je dan goed aan....

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:18

BoktVerlaten schreef:
https://www.equinerationcalculator.com/

Het is even veel werk om je producten in te voeren maar daarna heb je een geweldig goed overzicht van alles wat je paard binnen krijgt!



Ahh bedankt voor de tip!!

Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 11:25

BoktVerlaten schreef:
Je hebt gelijk hoor, ervaring en een goed oog hebben voor…..allemaal belangrijk. De discussie is ook niet of je alles met een tool moet berekenen, ik geef alleen een fijn hulpmiddel aan. Tuurlijk is het “en/en”

Ik zeg toch niet dat iedereen alleen met deze tool het voer moet bepalen? Het is maar een hulpmiddel en een tip. Doe er mee wat je wil


Jaa klopt het gaat vooral om te kunnen zien wat krijgt hij nu precies binnen. Hij krijgt momenteel ook ontzettend veel voer omdat hij zo mager was, vanwege een maagzweer. Ik wil dit gaan afbouwen omdat het winter wordt en hij een beetje fris aan het worden is. Maar wil er wel voor zorgen dat hij sws alle nodige stoffen in ieder geval binnen krijgt.

En het is behoorlijk moeilijk om iets te zien aan je paard. Je ziet je paard elke dag dus een subtiele verandering zie je vaak niet gelijk. Die van mij krijgt bijvoorbeeld 150 ml lijnzaadolie per dag verdeeld over de voerbeurten dus zijn vacht glimt altijd mooi. Zelfs toen hij die maagzweren had.