Eetbare kruiden, bloemen en planten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Plukken jullie wel is kruiden, planten of bloemen voor je paard?

Ja
32 (88%)
Nee
2 (5%)
Ik weet niet welke ik kan plukken
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 36


Kyno_Anouk
Berichten: 41
Geregistreerd: 02-10-23
Woonplaats: Middelburg

Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 13:15

Hallo allemaal,

Voor mijn paard pluk ik wel is kruiden, planten en bloemen. Nu ben ik benieuwd doen jullie dit ook wel is?
En welke planten plukken jullie voor je paard?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:24

Ja. Of eigenlijk pluk ik niets speciaals voor ze maar als ik onkruid trek of snoei krijgen ze dat en ze vissen er zelf uit wat ze wel of niet willen. Uiteraard let ik op dat er niets giftigs tussen zit. Brandnetels worden verslonden als ze droog zijn bijvoorbeeld.

gelato

Berichten: 39
Geregistreerd: 10-10-23

Re: Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:33

Wel bij de planten en bloemen waarvan ik het zeker weet dat ze het mogen. Bij sommigen twijfel ik omdat ik ze niet ken, die pluk ik niet. Wil er eigenlijk wel meer over leren zodat ik bij die bloemen ook weet of het kan of niet.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 13:34

Kleefkruid, brandnetels, wilgentakken, rozenbottels

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 15:57

Ik pluk regelmatig planten en kruiden. Heb ook speciale borders aangelegd met bloemen en kruidenmixen. Ik voer ze in snacknetjes.

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Re: Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:27

Distelbloemen ook groot favoriet!

Daarnaast wilgentakken en blaadjes, zilverschoon, brandnetels, kleefkruid, paardenbloem

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:47

Onze merrie mag van ons lekker snacken in de duinen. Ze pakt zelf wat ze lekker vindt. Wanneer ik op de fiets naar stal ga, kom ik langs veel rozenstruiken met nu rozenbottels eraan, ik stop dan even om wat te plukken en op stal door het voer te doen. Vindt ze heerlijk. Ik wil graag overstappen op ander voer, met meer kruiden enzo. Hangt alleen een ander prijskaartje aan, moet het nog even laten bezinken.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 16:51

Ik heb in mijn tuin van alles staan: kaasjeskruid, duizendblad, goudsbloem, kamille, weegbree, framboos, braam, brandnetel, zonnebloemen, hazelaar, kleefkruid, berk etc etc

Ik droog de kruiden ook voor de winter.

Onderweg op buitenrit eet ze vaak paardenbloem, weegbree en bladeren van de populier/wilg.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 17:48

Jazeker! Ik pluk en geef ook groente die ik over heb. Ik ga met het seizoen mee Eb kijk wat er is in de buurt op de fiets .
Ik doe doe dit al een paar jaar en maak dan gebruik v lijstjes wat hij wel niet mag. En uiteraard heeft ie voorkeuren. Hazelaar blad vind ie zalig bijvoorbeeld en vd groenten bleekselderij.
Tevens vind hij bramenblad ook meer dam lekker. ( en bramen uiteraard) Brandnetels hang ik voorjaar/ zomer te drogen dat vind hij lekker.
Rozenbottels , fluitenruid, duizendblad , weegbree echt van alles lust hij wel en probeer ik wel en ik geef geen bergen maar echt het als een hapje erbij zeg maar van groente en fruit check ik het wel altijd op ;
https://positiefpaard.nl/groente-en-fru ... -je-paard/
verder neem ik ook wel peterselie mee
Bomen planten kruiden check ik op
https://www.beestig.be/wildplukken-voor ... %E2%80%99s meestal

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eetbare kruiden, bloemen en planten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 18:24

Hazelaar, berk, paardenbloem, weegbree, béétje heide, bétje varen, béétje eikeblad, braam, brandnetels, distels als ik ze kan vinden.