Parafine olie of lijnzaad olie? (Nadelig)Effect?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Parafine olie of lijnzaad olie? (Nadelig)Effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 09:44

Even de situatie toelichten...
We kochten een pony (15j) die het soms wat moeilijker heeft met mesten. Preventief gaven alle vorige eigenaars telkens wekelijks wat parafine olie. Ook de eigenaar waar ze nu de laatste vier jaar verbleef. Pony heeft trouwens nooit problemen gehad door dit aandachtspuntje.
Qua huisvesting verandert er nu wel wat voor de pony nu ze naar ons komt.
Hiervoor stond ze steeds op een binnenstal (met stro als grondbedekking) , soms los in de paddock en werd ze drie à vier keer bereden.

Bij ons heeft ze een buitenstal (houtkrullen) met paddock aan en kans om op de wei te gaan, ruwvoeder naar believen en komt ze op vitalbix voeding te staan (> ik ga haar nutrimash geven en daily complete).

Iemand enig idee wat het effect is van jarenlang parafine olie te geven? Heeft bv de lijnzaadolie van Vitalbix een zelfde/gezonder effect?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:12

Paraffine is een laxeermiddel dat wordt gebruikt bij paarden met koliek. Lijnzaadolie geef je meestal met name voor de voedingsstoffen (omega vetzuren), sommige mensen geven het ook om een paard te laten aankomen. Beide worden dus met verschillende doelen gegeven.

Ik weet zelf niet wat het gevolg is van jarenlang wekelijks paraffine geven, daar kan een dierenarts je denk ik meer over vertellen. Als ze het gaven ter voorkoming van koliek dan zal het in het begin zeker opletten zijn als je ermee stopt. Tegelijkertijd klinkt jouw regime (met veel meer vrije beweging) wel erg positief, zeker ten opzichte van vrijwel altijd op stal staan. Dat gaat denk ik ook veel goeds brengen.

Ik zou dit ter sprake brengen bij je aankoopkeuring.