Fibrebeet alternatief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 12:55

Hoi!

Weet iemand een alternatief voor fibrebeet? Paard doet het er goed op, maar best kostbaar in de hoeveelheden die ze nodig heeft.

Groetjes!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:57

Gewoon bietenpulp bij de welkoop halen en minimaal 6u laten weken en je hebt een goedkoper alternatief.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:02

Elisa2 schreef:
Gewoon bietenpulp bij de welkoop halen en minimaal 6u laten weken en je hebt een goedkoper alternatief.

Is niet echt een alternatief, is heel anders van samenstelling en bevat veel minder qua voedingsstoffen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:15

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Gewoon bietenpulp bij de welkoop halen en minimaal 6u laten weken en je hebt een goedkoper alternatief.

Is niet echt een alternatief, is heel anders van samenstelling en bevat veel minder qua voedingsstoffen.


Dat kan je dan toch aanvullen met een balancer?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:22

De fiberbeet lijkt niet gevitamineerd te zijn, dus ik zou denken dat je het kan vervangen door gewone bietenpulp (wel meer geduld hebben om te weken) en na het weken te mengen met luzerne.
Als je fancy wil doen kan je nog altijd er extra lijnzaad(olie) bijdoen...

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:24

Ik zou dan de bietenpulp mengen met luzerne (of wellicht een grasbrok?), dan kom je dichter in de buurt denk ik dan alleen bietenpulp.

/edit wat petitparis ook zegt dus idd.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:16

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Gewoon bietenpulp bij de welkoop halen en minimaal 6u laten weken en je hebt een goedkoper alternatief.

Is niet echt een alternatief, is heel anders van samenstelling en bevat veel minder qua voedingsstoffen.


Ja ik bedoelde het ook niet als enkel voeder, maar aangevuld met gewoon krachtvoer of inderdaad een balancer.

Of de fibrebeet zo gezond is betwijfel ik met de rietsuiker en genetisch gemanipuleerde soja. Ik zou dat mijn paarden nooit voeren in ieder geval.

Kun je beter gaan voor pure bietenpulp, met een pure balancer, een handje luzerne er door en wat lijnzaadolie.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:34

Elisa2 schreef:
Kun je beter gaan voor pure bietenpulp, met een pure balancer, een handje luzerne er door en wat lijnzaadolie.

Op "pure" bietenpulp wordt mijn oudje niet voller van.
Maar zij krijgt dan ook naast fibrebeet een volle schep seniores priores.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:00

Bietenpulpbrok en lucernebrok. Los kopen. De Welkoop vind ik al vrij duur. Het is wel goedkoper te krijgen.
En een balancer bij geven.

Ik geef zelf ook nog een grasbrok bij. Meer vezels maar geef het aan een oude pony.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:04

Brainless schreef:
Elisa2 schreef:
Kun je beter gaan voor pure bietenpulp, met een pure balancer, een handje luzerne er door en wat lijnzaadolie.

Op "pure" bietenpulp wordt mijn oudje niet voller van.
Maar zij krijgt dan ook naast fibrebeet een volle schep seniores priores.


Meestal heb je voor echt voller worden ook olie er bij nodig.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:21

Mijn senior had ik destijds op een mengsel van bietenpulp, grasbrok, zemelen en seniorenmuesli staan.

Ik vond de Senioren Priores te snel zuur worden, vandaar dat ik mijn eigen mengsel mixte.

Naarmate hij minder arbeid verrichtte, ging het aandeel muesli omlaag en de grasbrok en pulp wat omhoog en kwam er een balancer bij voor de vitaminen en mineralen aanvulling.

De fibrebeet bestond nog niet toen ik mijn oudje met slecht gebit op gewicht probeerde te houden.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-23 07:43

Dank voor alle reacties! Ze krijgt naast de fibrebeet inderdaad een balancer!
Ik ga eens kijken voor luzerne of grasbrok, enkel bietenpulp eet ze niet. Misschien een combinatie wel! :)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:46

Senior crumbs van havens vind ik erg fijn. Verder geef ik nog luzerne brok van Lexa erbij en echt een flinke scheut olie

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:22

AnoukWelsh schreef:
Dank voor alle reacties! Ze krijgt naast de fibrebeet inderdaad een balancer!
Ik ga eens kijken voor luzerne of grasbrok, enkel bietenpulp eet ze niet. Misschien een combinatie wel! :)


Mijn paarden eten ook geen pure geweekte bietenpulp, maar van zodra er een beetje slobber (alpen gruen mash), muesli of lijnzaad doorheen zit wel. Al moet ik zeggen dat er veel verschil zit op bietenpulp. Die van horsefood moet ik minder pimpen dan die van Mijten, Roossens of wit product van de lokale voerhandel...
Ik zet trouwens warm water op mijn bietenpulp-mash mengsel voor ik richting stal vertrek en dan is die na het rijden (+/- 2u later) al prima te voeren.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 16:47

Ah super! Enige nadeel is inderdaad dat bietenpulp 8+ uur moet weken tov de fibrebeet van 15 min met warm water.
Ik ga het eens proberen, scheelt toch veel geld. Denk dat ik het sochtends thuis klaar maak en dan savonds mee naar stal ga nemen!

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 16:49

@petitparis ik geef haar het liefst zo min mogelijk suikers/musli ivm gevoelige maag. Maar misschien een combi met 18+ musli zou ook kunnen, dit heeft ze eerder al wel gegeten :)
Ik heb die van horsefood op het oog, de lokale winkel heeft die of die van pavo (speedibeet)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:55

Wat ik opnoemde was allemaal graanvrij, dus zeker geen suikerbommen. Mijn paard heeft ook een enorm gevoelige maag (wordt momenteel ook behandeld voor maagzweren), is erg kieskeurig op haar voer. Maar de agrobs mash eet ze al meer dan een jaar met veel smaak en is imo een goede aanvulling op bietenpulp om de fiberbeet te vervangen.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:11

Ik heb gewone pulpbrok die in 2 uur weken in koud water helemaal goed is.
En met heet water uit de kraan is het in een minuut of 20 geschikt al om te voeren.

Ik zette het ontbijt voor mijn senior paard de avond tevoren klaar voor de stalbaas om te voeren, dus dan stond het de hele nacht.

Avondeten had ik vaak een emmer met deksel mee naar huis. Thuis heet water uit de kraan erop en ik kon het op stal voeren.

Mijn huidige paard krijgt een beetje bietenpulp na een lange buitenrit.

Als ik dat met koud water klaar zet voor vertrek, kan ik het bij terugkomst ook weer voeren.

Ik heb het thuis uitvoerig getest, een emmer met afgemeten pulp en water erop en gewoon elk half uur voelen.
Na 2 uur veranderde de substantie niet meer van structuur.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:13

@petitparis ah veel sterkte voor je paard, maagzweren kunnen zo intens vervelend zijn! Bedankt voor de tips

@Marije oh top! Ik ga ook eens meten qua uitzet hoeveelheid! 2 uur of 8 uur is zeker wel een verschil! Bedankt :)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Fibrebeet alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:18

Ik ben enorm fan van myo protein flakes