Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BellaDonna09
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-02-22

Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 20:33

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar ervaringen voor een goede betrouwbare basis brok.
Mijn paardje (18) kreeg vitalbix tot ze ineens slokdarmverstopping kreeg tot 2x toe, welke de dierenarts heeft verholpen. Ook is de tandarts nog geweest.
Ook het andere paard (17) wat ook vitalbix kreeg, kreeg ineens wat rare symptomen neigend naar slokdarmverstopping.
Heb haar nu op zacht voer zodat alles even rustig kan herstellen. Echter zijn de weken nu voorbij en gaat alles goed, maar ik ben zoekende om terug te gaan op “gewone” brok. Maar welke? Wil dit niet meer meemaken.
Met welke brok hebben jullie goede ervaring?
Ze krijgt veel weidegang, hele dag gras, en in de avond op stal hooi.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:52

slokdarmverstopping krijgen ze toch vaak als ze niet goed kauwen of te snel eten.
die van mij kreeg het van een stuk peer :+

maak je voer anders wat nat?dan gaat het vaak beter :j
ik vind 18 niet heel oud,maar eventueel geef je zoiets als pavo 18 plus,dat kun je ook wat nat maken voor het voeren.
maar alle voer kun je wel nat maken,maak er een dikke pap van,vinden ze vaak nog lekker ook

BellaDonna09
Berichten: 2
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 21:56

Dank voor je reactie.
Toch schijnt dit een bekend verschijnsel te zijn mbt vitalbix bij enkele paarden, zei zelfs de dierenarts. Ze eet gewoon, niet snel oid. Tandarts is ook geweest, geen vreemde zaken, die dit zouden veroorzaken.
Ze krijgt nu al enkele weken nat/zacht voer. En vitalbix nat maken was geen succes. Ik vind haar ook niet oud, maar “ouder”

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:14

Komt me bekend voor! Hier ook 3x slokdarmverstopping gehad met de Vitalbix (verschillende paarden).
Ik voer het sindsdien altijd met een ander voer samen. Bijv lucerne, of geweekte bietenpulp, of strucuurmuesli...

kosseh

Berichten: 2597
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:47

Hier ook bij vitalbix gehad. We gooien er nu een schep slobber door heen en veel water, dat werkt hier goed.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:56

Hier verhoogde kans op slokdarmverstopping bij 20 jarige Fries met iets vergrote slokdarm (geen megaoesofagus want dat zit dieper geloof ik, maar dus wel risico op verstopping) en EOTRH.

sinds hij in de zomer een aantal keer op zijn bix “hoeste” en dit er dus terug uit kwam (klein beetje) de ik nu over op seniores priores. Geen brok dus maar een slobber. Maar omdat hij zijn voordroog/hooi nog goed eet krijgt hij een bekertje in plaats van volledige hoeveelheid dus dekte dat de mineralen/vitamine behoefte niet. In overleg geef ik hem nu onderhoudsdosering Puur Vit bij, een poeder at door zijn slobber gaat.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:22

Ik voer mijn slokdarmpatient al jaren geweekt bix. Gewoon in een koelkast bakje, brokjes erin, water erbij, bakje dicht, klaar. Het is beetje meten hoeveel water er nodig is om de brokjes goed te weken. Het geheel moet wel zachte pap worden, anders bereik je misschien het tegenovergestelde als het juist 1 klont half geweekte dikke drab is.

Op deze manier zet ik ‘s avonds 2 bakjes klaar voor de volgende dag. Alleen als het echt heel warm is, wordt het avond bakje wel eens wat zuur. Maar verder bevalt dit al jaren goed.

Dan kun je je Vitalbix gewoon blijven voeren, als je vindt dat ze het daar goed op doen.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Welke brok ouder paard na slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:24

Zit er luzerne in? Wij hebben expres de vitalbix zonder luzerne voor die reden

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:26

Kijk eens bij pavo 18+ muesli. Die heeft zachte brokken en andere ingrediënten speciaal voor oudere paarden. Brokjes die in deze muesli zitten vallen makkelijk uit elkaar ook bij paarden die niet meer goed kunnen kauwen