Paard ijsbeert, supplement voor stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:28

Magnesium met tryptofaan supplement kan helpen, maar in de extreme mate dat jij omschrijft, zou je het patroon ook moeten kunnen doorbreken. Paarden die echt beginnen op en neer te lopen zijn er mentaal niet meer helemaal bij.

Als jouw pony zoveel stress gehad heeft op training, dan zou ik ook checken voor maagzweren.
Hier ook een paard gehad dat door te verhuizen enorm veel verlatingsangst kreeg en ondanks voldoende hooi en extra afleiding beterde dit niet. Elke keer er een paard werd weggehaald ging ze compleet over de rooie en ging non-stop rondjes lopen of head-shaken.
Ondanks dat ze altijd goed gegeten heeft (tussen de paniek episodes door), bleek ze toch maagzweren ontwikkelt te hebben. Nu deze behandeld worden, is haar verlatingsangst veel minder. Ze loopt veel minder rondjes door de stal en ziet er algemeen minder gestrest uit. Voorheen zou ze zelfs de stal uitgesprongen zijn als je met een ander paard terug kwam en deze in het gangpad liet staan ipv de stal in te gaan, want hij moest maar weer eens vertrekken...
Dus onze theorie is dat ze door de verhoogde stress van de verhuis maagzweren ontwikkeld had en deze telkens erger geïrriteerd werden wanneer er een paard weggehaald werd. Dit versterkte haar verlatingsangst, want wanneer er een paard wegging kreeg ze meer maagpijn, wat meer stress gaf en zo zat ze in een viscieuze cirkel.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:09

ipsilonka, op google staat best veel info over de werking van monnikspeper bij paarden.
ik heb zelf vaak gezien dat het gegeven werd aan merries of ruinen met teveel hormonen
problemen en het viel mij altijd op dat die paarden sowieso veel relaxeder waren in omgang en reactie op hun omgeving.

wat petitparis zegt is ook absoluut een goede en wat je als behandeling ook nog kunt proberen is cranio sacraal.
heb daar ook zeker van gezien dat paarden daarna veel rustiger en meer relax waren :j

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:01

Poekkie schreef:
@alice0cullen: dus dan juist belonen met brokken? Ik heb hem tot nu toe altijd juist laten staan en weggegaan om dan later met eten terug te komen als het gedaan was met ijsberen.



Negeren werkte hier niet. Dus over andere boeg gegooit, kwam bij haar waarschijnlijk voort uit het feit dat het een pony was die haar bietenpulp echt nodig had en dacht dat ze werd overgeslagen. Als ze eten had gehad ging ze daarna weer hooi knabbelen.

Op het moment voeren we geen brok meer op de wei maar geven we hooi en dit werkt nu ook af doende.

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:42

Stereotype gedrag komt vaak vanuit darmen/maag. In dit geval zou ik opteren voor een kuurtje Ulcerfoe denk ik, weg geweest voor training zou natuurlijk heel goed zweren kunnen triggeren en de verergering van het lopen past in dat beeld.

Mocht je iets veranderd hebben in voer/supplement kan dat ook nog de moeite zijn om onder de loep te leggen, darm dysbiose geeft ook gekke dingen.