Paard ijsbeert, supplement voor stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 16:14

Mijn pony is altijd al een loper geweest en als de ruimte haar maar ergens niet precies aanstaat gaat ze heen en weer langs de draad.

Nu is de een maand in training geweest waarbij ze het extreem heeft gedaan. Ik merk nu dan ook dat sinds ze terug is het ergere vormen heeft aangenomen ondanks dat ze voorheen content was op deze plek.

Ik zit er aan te denken om haar een supplement tegen stress te geven maar ben benieuwd naar ervaringen van mensen hier. Ik weet dat er meerdere topics over zijn maar die gaan voornamelijk over de spanning bij het rijden, dat is hier absoluut geen probleem

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:36

Ik volg mee. Hier ook zo’n paard die uren heen en weer kan lopen voor de draad omdat ie denkt dat ie nog eten moet krijgen of in de winter ‘s avonds op stal wil. Omgeving aanpassen helpt niks tenzij ik 24/7 lang gras zou geven en dat gaan we absoluut niet doen. Vanaf het gras wat korter wordt (strookbegrazing) of het hooi net op is (ook al heeft ie net 3u aan een stuk gegeten) doet ie het al. Het begint altijd van zodra die mij ziet.

future_vet
Berichten: 2617
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:47

Heeft ze altijd toegang tot ruwvoer? Of weet ze dat als ze later naar binnen mag ze eten krijgt? Dan zou ik ook voor t hek gaan wachten.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:48

Poekkie schreef:
Ik volg mee. Hier ook zo’n paard die uren heen en weer kan lopen voor de draad omdat ie denkt dat ie nog eten moet krijgen of in de winter ‘s avonds op stal wil. Omgeving aanpassen helpt niks tenzij ik 24/7 lang gras zou geven en dat gaan we absoluut niet doen. Vanaf het gras wat korter wordt (strookbegrazing) of het hooi net op is (ook al heeft ie net 3u aan een stuk gegeten) doet ie het al. Het begint altijd van zodra die mij ziet.


Ooit verdiept in hoeveel uur een paard van nature eet?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:51

_Mir schreef:
Poekkie schreef:
Ik volg mee. Hier ook zo’n paard die uren heen en weer kan lopen voor de draad omdat ie denkt dat ie nog eten moet krijgen of in de winter ‘s avonds op stal wil. Omgeving aanpassen helpt niks tenzij ik 24/7 lang gras zou geven en dat gaan we absoluut niet doen. Vanaf het gras wat korter wordt (strookbegrazing) of het hooi net op is (ook al heeft ie net 3u aan een stuk gegeten) doet ie het al. Het begint altijd van zodra die mij ziet.


Ooit verdiept in hoeveel uur een paard van nature eet?


Ooit gezien dat bij strookbegrazing het gras op het eind kort maar niet ‘op’ is? Ze staan in de zomer 24/7 buiten en hij doet het even hard…

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:03

Misschien is een inloopstal iets voor je paard?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:07

In mijn geval niet, hij doet het omwille van een bak krachtvoer en staat verder buiten in de zomer met schuilstal in kudde.

Voor TS weet ik niet hoe de leefomstandigheden zijn?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 17:09

Het klinkt allemaal heel bekend poekkie. Het enige moment wanneer ze het niet doet is als ze in een volle weide staat, maar dan kan ik haar in laten slapen omdat ze hoefbevangen wordt.

Ter aanvulling. Pony staat in een kudde van 3 paarden 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. In de zomer hebben ze gras ter beschikking maar als dat te kort is of een stuk is afgezet doet ze het ook

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:32

Wat een lastig probleem. Hoe lang leeft ze 24/7? En heb je haar weleens in de nacht op stal gehad? Doet ze het dan ook?
Ik herken dit bij die van mij die het deed toen hij net om werd gezet naar 24/7. Dat trok gelukkig wel weg, maar het wegvallen van de structuur viel hem erg zwaar. Wellicht is een meer vaste routine of structuur passender voor je paardje?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:37

Wat gebeurd er als je hem op stal zet? Sommige paarden verkiezen de stal echt boven een land, helemaal als het gras op aan het raken is.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:46

Hier ook een pony die dit jaren gedaan heeft. Vanalles geprobeerd, stallen veranderd, meer hooi, schuilstal, geen brokken meer. Uiteindelijk de strijd opgegeven en haar 's nachts op stal gezet. Dit was uiteindelijk het enige wat hielp. Zeker als het regent of koud is. In de zomer kunnen we nog wel eens rekken.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 17:52

Pony staat al jaren 24/7 buiten, op stal hebben we al geprobeerd.

Het probleem is verergerd na de training, hiervoor deed ze het af en toe. Ik ben dus op zoek naar een supplement om te helpen met de rust en niet perse bij het rijden zoals veel aangeven

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:59

en wat als je eens wat hersenwerk met haar doet?
Eten in een snuffelmat in plaats van in de voerbak.
We houden paarden vaak alleen maar lichamelijk bezig maar waarom niet wat meer geestelijk?

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:00

alice0cullen schreef:
Hier ook een pony die dit jaren gedaan heeft. Vanalles geprobeerd, stallen veranderd, meer hooi, schuilstal, geen brokken meer. Uiteindelijk de strijd opgegeven en haar 's nachts op stal gezet. Dit was uiteindelijk het enige wat hielp. Zeker als het regent of koud is. In de zomer kunnen we nog wel eens rekken.


De mijne ijsbeert dan ‘s avonds om op stal te gaan. Elke winter. Hoe heb jij dat eruit gekregen?

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:16

Eigenlijk is dit "ijsberen" net als weven of luchtzuigen gewoon steriotiep gedrag. Ontstaan om stress om wat voor reden dan ook, op te vangen. Ja en dan wordt het gedrag verslavend en dat is erg lastig weer te veranderen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 18:18

josien_m_ schreef:
Eigenlijk is dit "ijsberen" net als weven of luchtzuigen gewoon steriotiep gedrag. Ontstaan om stress om wat voor reden dan ook, op te vangen. Ja en dan wordt het gedrag verslavend en dat is erg lastig weer te veranderen.


Klopt dat is het ook. Het ging ook een jaren goed maar we hebben nu dus een terug val. Vandaar mijn vraag naar een rustgevend supplement

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 18:30

monnikspeper :j
en ja dat kan ook in dit geval.

en ik heb een ruin gehad die het op de wei deed als er wat te weinig voer was, eventueel kijk je naar iets van takken? voerballen met kruiden, dat soort dingen?
misschien dat dat net even wat meer afleiding kan geven?

en ik heb er ooit iemand bij gehad die met bach remedie werkte.
mijn ruin kon nogal moeilijk bij zijn groep vandaan,stond dan te draaien en te hinniken.
maar die had tijdens dat gebruik van de bach druppels hij veel kalmer was.stond gewoon relax op de poetsplaats.
heb alleen geen idee wie je dan daarvoor moet hebben,misschien kun je via google wat info krijgen

Anoniem

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:30

Ik volg even mee. Heb exact hetzelfde met mijn merrie. Afgelopen half jaar op het weiland gelopen en ze was de rust zelf. Nu sinds kort op de paddock met een hooiruif waar steeds een baal hooi ingeschoven wordt en 3 andere merries en ze staat weer te weven of te ijsberen in de uiterste hoek van de paddock omdat ze naar het weiland wil. Maar het weide seizoen is afgelopen.

Leuk om te weten, het eerste 1,5 jaar dat ik dr had stond ze zomer en winter op de paddock en was er geen probleem. Pas sinds ze op het weiland heeft gelopen is het steeds weer een probleem.

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:39

ellepel schreef:
monnikspeper :j


Dit, dit bleek voor mijn merrie ook de doorbraak.

Mijn merrie heeft deze zomer ook neurotisch heen en weer gelopen langs het hek, een dikke hoefslag erin gelopen.. Terwijl er mooi gras stond, er een maatje was, geen gek weer, niks te klagen. Het dreef me tot waanzin, allerlei supplementen ook geprobeerd.. Tot ik haar monnikspeper gaf, ineens is de rust wedergekeerd.

GabberGill

Berichten: 5757
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:50

Mijn paarden hebben geen routine. Mijn welsh is echt een zenuwelijer en eigenlijk sinds ik het doe zoals ik het nu kan doen is hij vrij relaxed.

Ik geef alleen nog eten wanneer ik er ben. Zo is hij niet op een klokje aan het kijken. De ene keer bij aankomst de andere keer als ik wegga en eigenlijk is hij nu heel relaxed. Ze hebben wel 24/7 ruwvoer en staan buiten met schuilstal

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 02:08

Poekkie schreef:
alice0cullen schreef:
Hier ook een pony die dit jaren gedaan heeft. Van alles geprobeerd, stallen veranderd, meer hooi, schuilstal, geen brokken meer. Uiteindelijk de strijd opgegeven en haar 's nachts op stal gezet. Dit was uiteindelijk het enige wat hielp. Zeker als het regent of koud is. In de zomer kunnen we nog wel eens rekken.


De mijne ijsbeert dan ‘s avonds om op stal te gaan. Elke winter. Hoe heb jij dat eruit gekregen?


Brokken aanbieden als ze bij het draad bleef ijsberen en nog eens voeren. En hele gezette tijden naar binnen doen. Niet eerder zelfs als het vreselijk weer is. Dat ze houvast heeft aan wat er gaat gebeuren. Denk dat ze het idee in haar hoofd kreeg dat ze werd vergeten. Rust op stal is ook erg belangrijk.

Moet wel zeggen dat het niet mijn paard was maar op de stal waar ik toen werkte, eigenaar wou haar eigenlijk in de 24/7 buiten groep en heeft dit op meerdere stallen geprobeerd, maar dit werd hem gewoon niet. Toen ze bij ons op stal kwam kon ze soms maar 3 uurtjes buiten staan als ook maar iets waaide of donker weer werd. Ze had in een weekend al een heel pad uitgesleten.

Momenteel staat ze van 9 tot 6 buiten in een groep waar niet steeds paarden uitgehaald worden om te rijden. Dit heeft uiteindelijk het meeste geholpen. De rest van de groep staat 24/7 buiten en hebben totaal geen drang om bij het hek te zeuren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:23

@alice0cullen: dus dan juist belonen met brokken? Ik heb hem tot nu toe altijd juist laten staan en weggegaan om dan later met eten terug te komen als het gedaan was met ijsberen.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:41

Tijdens de training, ging het paardje toen wel op stal?

Mijn welsh cob deed het ook extreem, ook op de wei, ik heb hem beetje bij beetje opgebouwd paar uur buiten, paar uur stal..maar dan nog wil hij echt geen volle dagen buiten staan. Hij staat wel rustiger buiten als we wat met hem gedaan hebben, rijden, wandelen of fietsen, daarna heeft hij wat meer rust en staat hij wel rustig op paddock of wei hooi te eten

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 13:26

BarbaraNova schreef:
Tijdens de training, ging het paardje toen wel op stal?

Mijn welsh cob deed het ook extreem, ook op de wei, ik heb hem beetje bij beetje opgebouwd paar uur buiten, paar uur stal..maar dan nog wil hij echt geen volle dagen buiten staan. Hij staat wel rustiger buiten als we wat met hem gedaan hebben, rijden, wandelen of fietsen, daarna heeft hij wat meer rust en staat hij wel rustig op paddock of wei hooi te eten


Klopt toen stond ze wel op stal. Ze heeft in het verleden ook op stal gestaan maar ze is heel onrustig en trapt veel tegen de box aan, lokale heeft ze eten.
Pony is het gewend om buiten te staan maar heeft een mentale knauw gehad van de tijdelijke verhuizing.

Ik heb twee verschillende supplementen gekocht. Oa een met monnikspeper, bedankt voor de tips hier

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Paard ijsbeert, supplement voor stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:44

Ik lees dit mee en heb ook zo’n fijne neuroot. Hier ook op de paddock (met inloopstallen) dit gedrag. Ze wil naar wei, dat gaat nu niet in de Noord-Hollandse klei. Maar ze is ook fel en opstandig tijdens trainen (buiten rijden gaat prima )
Wat doet de monnikspeper precies, kan iemand me dat uitleggen?