Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:14

Bij mijn paard is eiwittekort vastgesteld ondanks dat ze goed op gewicht is. Ik voer omwille van maagproblemen graan, melasse en soja vrij. Dit laatste omdat mijn merrie zelfs door regumate heen breekt en op bij chemische castratie gewoon weer hengstig wordt, al is het minder uitgesproken.

Ik heb de myocare muesli van Marstall, dewelke 19% ruw eiwit bevat,geprobeerd. Maar paardlief leek deze niet zo graag te eten. Bovendien weegt een standaard voerschep maar tussen 500 en 600g, met 1 schep per dag maakte het dus niet zoveel verschil.
Nu probeer ik de Muscle fit van Metazoa, wat aan 22% ruw eiwit zit. Gezien dit brokjes zijn, weegt een voerschep wel bijna een kilogram. Dus minder volume wat voor mijn zuinige eter wel erg praktisch is en ze lijkt het ook lekker te vinden. Ook krijgt ze elke avond nog een beetje geweekte myoflakes om wat ze aan supplementen/medicatie heeft laten liggen erin te krijgen.

In januari waarschijnlijk weer een bloedname en controle of de waarden veranderd zijn.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:47

petitparis schreef:
.
Nu probeer ik de Muscle fit van Metazoa, wat aan 22% ruw eiwit zit. Gezien dit brokjes zijn, weegt een voerschep wel bijna een kilogram. Dus minder volume wat voor mijn zuinige eter wel erg praktisch is en ze lijkt het ook lekker te vinden. Ook krijgt ze elke avond nog een beetje geweekte myoflakes om wat ze aan supplementen/medicatie heeft laten liggen erin te krijgen.

In januari waarschijnlijk weer een bloedname en controle of de waarden veranderd zijn.


Dit heb ik ook gevoerd en op advies van de internist overgestapt op gewone sojaschroot. Die muscle fit schijnt gewoon een veredelde duurdere versie van sojaschroot te zijn.

Gewone sojaschroot kost €15 voor 20 kg.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:50

Tieme schreef:
petitparis schreef:
.
Nu probeer ik de Muscle fit van Metazoa, wat aan 22% ruw eiwit zit. Gezien dit brokjes zijn, weegt een voerschep wel bijna een kilogram. Dus minder volume wat voor mijn zuinige eter wel erg praktisch is en ze lijkt het ook lekker te vinden. Ook krijgt ze elke avond nog een beetje geweekte myoflakes om wat ze aan supplementen/medicatie heeft laten liggen erin te krijgen.

In januari waarschijnlijk weer een bloedname en controle of de waarden veranderd zijn.


Dit heb ik ook gevoerd en op advies van de internist overgestapt op gewone sojaschroot. Die muscle fit schijnt gewoon een veredelde duurdere versie van sojaschroot te zijn.

Gewone sojaschroot kost €15 voor 20 kg.


Soja schroot is hier geen optie, de muscle fit van Metazoa is zuivere lucerne, dus geen veredeld sojaproduct.
In het verleden wel gevoerd aan een paard met Cushing, maar het werd niet goed gegeten.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 15:51

Tieme schreef:
petitparis schreef:
.
Nu probeer ik de Muscle fit van Metazoa, wat aan 22% ruw eiwit zit. Gezien dit brokjes zijn, weegt een voerschep wel bijna een kilogram. Dus minder volume wat voor mijn zuinige eter wel erg praktisch is en ze lijkt het ook lekker te vinden. Ook krijgt ze elke avond nog een beetje geweekte myoflakes om wat ze aan supplementen/medicatie heeft laten liggen erin te krijgen.

In januari waarschijnlijk weer een bloedname en controle of de waarden veranderd zijn.


Dit heb ik ook gevoerd en op advies van de internist overgestapt op gewone sojaschroot. Die muscle fit schijnt gewoon een veredelde duurdere versie van sojaschroot te zijn.

Gewone sojaschroot kost €15 voor 20 kg.


Metazoa bedoel je?
dat lijkt me stug als er geen soja in zit :D

https://metazoa.nl/product/metazoa-musclefit-hp23

is van luzerne

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:57

Piekosjj schreef:
Jeetje gaat het lekker Rizette? Vraag me echt af waarom je je zo ontzettend aangevallen voelt omdat iemand hier met bewezen resultaten mbt luzerne aan komt zetten? Ik ben echt geen pro of con voor luzerne, ik voer het nu nogeneens zelf aan mijn eigen paard, en er zijn ook meer dan genoeg zaken wanneer luzerne níet goed is, bijv voor oudere paarden. Jij hebt duidelijk een hele negatieve ervaring met luzern maar dat betekent niet dat het een duivels voedingsmiddel is. Ik voer zelf veel liever een product wat dicht bij de natuurlijke behoeftes van een paard staat ipv soja, aardappeleiwit of een of andere nieuwste trend.

Bij deze. Ik heb mijn bachelor van Van Hall Larenstein, een master Animal Science van de Zweedse agrarische universiteit. Ik ben nu werkzaam voor Brogaarden en wij staan inderdaad in verbinding met Dodson in Engeland, en oa Hartog uit NL. Hiervoor heb ik gewerkt bij Pure Feed in Engeland. Dodson heeft nogeneens zo veel luzernproducten dus vraag me echt af waar mijn 'voorkeur' vandaan zou moeten komen? :') Ik kom hier op bokt overigens ook nooit om 'mijn' producten aan te prijzen, dat heeft voor mij geen enkel nut, want ik woon/werk nogeneens in NL, dus wat zou dit voor voordeel voor mij hebben? Mijn doel hier is alleen maar om dingen qua voeding & training vanuit mijn wetenschappelijke oogpunt uit te leggen. En dat deed ik ook al heeeel lang voordat ik bij Dodson kwam te werken. :j

Ik voel me niet aangevallen,Ik verschil met jou van mening, jij voelt je aangevallen, althans dat schrijf je zelf hier. Na het eerste paard wat niet goed op luzerne ging heb ik het zelf niet weer gevoerd. Maar heb veel paarden gezien die er niet goed op gingen. Omdat er zoveel andere mogelijkheden zijn qua eiwit voeren kan ik me niet voorstellen dat je luzerne zou willen voeren. Eiwit kan zo makkelijk met bijv erwtenisolaat aangevuld worden. Het is in jou te prijzen dat je je onafhankelijk van jou werkgever op wilt stellen want dat kan in de praktijk betekenen dat je in principe toch de belangen van jouw werkgever kan schaden. Maar mooi dat je er zo in staat. Je bent de eerste die ik zo tegen kom. Ik ken niet anders dan van wij van wc eend....vwb de voerleveranciers eigenlijk van welk merk dan ook. Maar laten we er verder niet over kissebissen want daar komt het paard van petitparis niet verder mee. Mijn insteek is vanuit de praktijk en zo eenvoudig en kostenbesparend mogelijk maar natuurlijk niet ten koste van het paard maar ten bate van het paard en in de regel kan dat nog best goed samen gaan is mijn ervaring.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 20:24

Bedankt voor alle tips, door alle bomen alleen nog maar meer bos gevonden :+
Ik heb een afspraak staan met een onafhankelijke voedingsdeskundige, hopelijk komt daar iets uit wat haar kan helpen.

Nu ben ik wel weer wat meer op de hoogte van opties zodat ik ingelezen kan ingaan op het advies van de voedingsdeskundigen.

Sinds het voorjaar zijn er geen symptomen meer van een maagzweer en ik ken genoeg paarden die er vanzelf van genezen zijn. Natuurlijk zijn ze waarschijnlijk vatbaarder, maar hoe vaak worden bij scopiën wel geen genezen oude maagzweren gevonden naast nieuwe zonder dat er eerder behandeling is geweest? Verandering in management is key geweest en ik ga haar niet door de stress heen slepen van vasten en een scopie als er geen aanleiding (geen gapen, geen enkele reactie bij palpatie, osteo constateert geen gevoeligheid) voor is.

Voor de mensen die willen weten wat er uit komt en hoe het er mee gaat, dit zal ik waarschijnlijk delen in het volg topic:)

Hopelijk met een mooie before en after foto van haar puntbips:)


Afbeelding

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:37

Hoop dat je jouw paard goed kunt helpen en wens je veel succes met de voerkeuze. Dat het maar goed uit mag pakken voor jullie beiden!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 23:12

Galeobdolon schreef:
Hopelijk met een mooie before en after foto van haar puntbips:)


[ [url=m/TYTKlA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik dit zie denk ik niet meteen aan erg arm bespierd.
Voor een jong paard van een ras wat feitelijk gefokt is als marathonloper en met lichte training is deze bips toch helemaal niet zo verkeerd?

Dit type paard zal m.i. nooit enorm ronde billen krijgen.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:12

Hier ook goede ervaringen met luzerne. Je hebt ook verschillende soorten qua samenstelling en grove en minder grove. Wat rizette schetst zie ik totaal niet terug (en vind haar ook bijzonder aanvallend, dwingend en onaardig overkomen)

Succes met de punt billen :D maar denk ook dat dat wel iets bij je paard hoort qua ras.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:08

Het is ook gewoon lastig om precies te vinden wat je zoekt, er zijn zo veel opties qua voer dat het daarom soms ook juist lastiger is.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:18

Tieme schreef:
petitparis schreef:
.
Nu probeer ik de Muscle fit van Metazoa, wat aan 22% ruw eiwit zit. Gezien dit brokjes zijn, weegt een voerschep wel bijna een kilogram. Dus minder volume wat voor mijn zuinige eter wel erg praktisch is en ze lijkt het ook lekker te vinden. Ook krijgt ze elke avond nog een beetje geweekte myoflakes om wat ze aan supplementen/medicatie heeft laten liggen erin te krijgen.

In januari waarschijnlijk weer een bloedname en controle of de waarden veranderd zijn.


Dit heb ik ook gevoerd en op advies van de internist overgestapt op gewone sojaschroot. Die muscle fit schijnt gewoon een veredelde duurdere versie van sojaschroot te zijn.

Gewone sojaschroot kost €15 voor 20 kg.

Totaal niet waar. Het is een puur luzernebrokje. Zit geen soja in.

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 09:37

Hevonen schreef:
Seniores priores van Subli. Heb daar altijd erg goede resultaten mee behaald als een dier te schraal was. Zit geen luzerne is en ze worden er niet heet van.


Hier zit wel veel zetmeel in. Mijn HB-gevoelige pony kon er niet tegen. Die (oudje met slechte kiezen) hield ik goed op een mix van Agrobs wiesencobs en Quickbeet met nog wat Subli slobber voor de smaak. Was voor hem een goed ruwvoer supplement en laag in zetmeel/suiker. Kan voor jouw paard ook interessant zijn, vooral de wiesencobs, ook voor haar maag.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:44

Nado schreef:
Hevonen schreef:
Seniores priores van Subli. Heb daar altijd erg goede resultaten mee behaald als een dier te schraal was. Zit geen luzerne is en ze worden er niet heet van.


Hier zit wel veel zetmeel in. Mijn HB-gevoelige pony kon er niet tegen. Die (oudje met slechte kiezen) hield ik goed op een mix van Agrobs wiesencobs en Quickbeet met nog wat Subli slobber voor de smaak. Was voor hem een goed ruwvoer supplement en laag in zetmeel/suiker. Kan voor jouw paard ook interessant zijn, vooral de wiesencobs, ook voor haar maag.

Quickbeet is dat gelijk aan Speedibeet / bietenpulp die wat minder lang hoeft te weken?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:50

In een recente studie hebben wetenschappers uit Leipzig echter ontdekt dat de deeltjesgrootte van luzerne belangrijk is met betrekking tot maagzweren. Hiervoor kregen de paarden 14 dagen lang 1,5 kg gehakseld luzerne per 100 kg lichaamsgewicht. Na een uitwasperiode van 16 dagen hadden de paarden 24 uur lang weidegang en kregen ze hooi. Voor en na de twee verschillende voermethoden werden de paarden endoscopisch onderzocht. Het bleek dat de paarden bij het antrum pyloricum (het eerste deel van de maaguitgang) na het voeren met gehakseld luzerne meer veranderingen in het maagslijmvlies vertoonden. Men kan er dus van uitgaan dat de scherpe structuur van het gehakseld luzerne geen bijzonder positief effect heeft op het maagslijmvlies, maar eerder mechanische irritatie van het maagslijmvlies en dus ook maagslijmvlieslaesies veroorzaakt.

Daarom moet luzerne, dat op zich een hoogwaardige voedingsplant voor het paard is, bij voorkeur als pellet of extrudaat worden gevoerd. Dit geldt in het bijzonder voor paarden die gevoelig zijn voor maagproblemen. Paarden die een maagzweer hebben of te snel naar maagzweren neigen, hebben een zeer gevoelige maag, waarvan het slijmvlies speciale bescherming nodig heeft. Bovendien moet vermeld worden dat de laesies van het maagslijmvlies weer genezen konden worden door de 16 dagen durende weidegang. Dit toont aan dat een regelmatige inname van ruwvoer en weidegang een positief effect heeft op de maag van onze paarden.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:26

Rizette schreef:
In een recente studie hebben wetenschappers uit Leipzig echter ontdekt dat de deeltjesgrootte van luzerne belangrijk is met betrekking tot maagzweren. Hiervoor kregen de paarden 14 dagen lang 1,5 kg gehakseld luzerne per 100 kg lichaamsgewicht. Na een uitwasperiode van 16 dagen hadden de paarden 24 uur lang weidegang en kregen ze hooi. Voor en na de twee verschillende voermethoden werden de paarden endoscopisch onderzocht. Het bleek dat de paarden bij het antrum pyloricum (het eerste deel van de maaguitgang) na het voeren met gehakseld luzerne meer veranderingen in het maagslijmvlies vertoonden. Men kan er dus van uitgaan dat de scherpe structuur van het gehakseld luzerne geen bijzonder positief effect heeft op het maagslijmvlies, maar eerder mechanische irritatie van het maagslijmvlies en dus ook maagslijmvlieslaesies veroorzaakt.

Daarom moet luzerne, dat op zich een hoogwaardige voedingsplant voor het paard is, bij voorkeur als pellet of extrudaat worden gevoerd. Dit geldt in het bijzonder voor paarden die gevoelig zijn voor maagproblemen. Paarden die een maagzweer hebben of te snel naar maagzweren neigen, hebben een zeer gevoelige maag, waarvan het slijmvlies speciale bescherming nodig heeft. Bovendien moet vermeld worden dat de laesies van het maagslijmvlies weer genezen konden worden door de 16 dagen durende weidegang. Dit toont aan dat een regelmatige inname van ruwvoer en weidegang een positief effect heeft op de maag van onze paarden.


Heb je de link naar het onderzoek?


Wat is een uitwasperiode?

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:25

www.equine74.com, noemt zich voedingsdeskundige en beweert dit. Ik heb er geen link naar maar zo zie je maar dat de ene voedingsdeskundige dit beweert en de ander dat beweert en niemand van de voedingsdeskundigen linken plaatst naar onderzoeken.

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:44

Rizette schreef:
https://www.equine74.com, noemt zich voedingsdeskundige en beweert dit. Ik heb er geen link naar maar zo zie je maar dat de ene voedingsdeskundige dit beweert en de ander dat beweert en niemand van de voedingsdeskundigen linken plaatst naar onderzoeken.


Tja, het is net het echte leven mensen hebben verschillende meningen :)

Punt met onderzoeken is dat je de uitkomsten soms kunt benaderen op een manier die net goed uitkomt.
Vandaar dat ik graag het volledige onderzoek zou willen zien.

En alsnog is de conclusie dat luzerne niet slecht is maar dat je het dan moet voeren in een wat minder grove vorm, een brokje.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:59

Ik kreeg van de week een proefzakje Havens wat wel een beetje is wat je zoekt..Misschien heb je er iets aan, of niet.. Het is laag in suikers en zetmeel en hoger in eiwitten

Afbeelding

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:42