Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 21:46

Mijn 4 jarige woestijnpaard gaat met een redelijk lage weerstand de herfst/winter in. Wel wil ik het liefste richting spier opbouw werken maar wil ik ook dat ze genoeg energie heeft om haarzelf warm te houden 24/7 buiten. Ze gaat met lange natte tijden al een regendeken om krijgen zodat haar dat niet teveel energie gaat kosten.

Verder heeft ze praktisch 24/7 droog (of natgeregend) hooi ter beschikking. Helaas is dit hooi niet getest en krijgen we regelmatig ander hooi. Ik heb zelf ter aanvulling hooi gekocht voor als ik met haar bezig ben of even apart hooi wil laten eten. Dit is echter een fractie van het hooi wat ze dagelijks krijgt.
Daarvan zijn dit de waarden, redelijk laag in suiker maar in ieder geval met wat meer eiwitten.

Afbeelding


Daarnaast krijgt ze dagelijks:
- halve schep vitalbix nutrimash
- hele schep coolstance copra
- een voor haar gewicht hoeveelheid aan balancer (op het moment Agrobs naturmineral, als deze op is ga ik de balancer van stance proberen)
- een schepje spirulina
- glucobalance, dan weer van pharmahorse, dan weer phytonics. Ik stop hier weer even mee als over 2 weken de pot leeg is.
- magnesium citraat
- Msm ivm continue kwakkel met mok en rotstraal
- op het moment nog monnikspeper omdat ze hengstig niet te hanteren is, en alle stress vervolgens weer in haar hele lijf en koppie gaat zitten.
- 2 handen gemicroniseerd lijnzaad

Ik heb van purehorse ed allerlei adviezen gekregen en kuurtjes van gevolgd maar ze blijft kwakkelen en schraal. Afgelopen kuren zijn gericht geweest op lever ondersteuning.

Er gaat dus dagelijks al een heleboel in. Normaal ben ik van less is more en als ik niet duidelijke achteruitgang zou merken bij het weglaten van bv de Msm, monnikspeper of glucobalance, zou ik ook zeker minderen. (Zonder de spirulina vind ze haar eten minder smakelijk)

Het is een ras wat van oudsher sober maar eiwitrijk gehouden wordt, daarnaast is ze ook gevoelig voor suikers en is ze van voordroog en gestresst gras al een keer bijna HB geweest.

Bloed laten controleren is ook gebeurd , niets ver buiten de marges, alleen ureum was aan de lage kant. Afgelopen winter heeft ze op haar vorige stalling ook (door palpatie gediagnosticeerde) maagzweren gehad. Ivm de overduidelijke symptomen en geen verandering in management mogelijk op dat moment er voor gekozen om geen scopie te laten doen.

Ik geloof niet zo dat soja of bieten gezond zijn en het gaat ook niet zozeer om dikker worden.

Nu is mijn vraag of mensen tips hebben voor een eiwitrijke, ruwvoer achtige toevoeging voor haar voeding. Of advies vanuit een hele andere hoek. Ik ben een beetje huiverig voor luzerne omdat ze erg gevoelig is voor voeding die haar heet maakt in het koppie én voor haar gevoelige maag.

Daarnaast mag het naast alle dure voeding en kruidjes ook wel een keer voeding zijn die wat vriendelijker is voor de portemonnee, maar alle advies is welkom.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 26-10-23 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:59

Misschien zijn lijnzaad brokjes of los lijnzaad iets voor jouw paardje?

Liesbeth1989
Berichten: 10
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:14

Hier ook eentje moeilijk op gewicht te houden + moeilijke eter. Ik geef het ganse jaar door fiberbeet van Pavo. Misschien is Equifyt green power een oplossing als voeder? Heb ik lange tijd gegeven tot ze het weer moe eten was. Ik geef platinum gold van goldmedics als balancer supplement.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:15

Rijstzemelen of bodybuilder (daarin zitten de Rijstzemelen)
Mijn paard krijgt ook bodybuilder, wordt er niet heet van en blijft z'n brave zelf.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:15

Hoe is de ontworming?
Weet je hoeveel hooi ze ook daadwerkelijk eet?
En wat zijn de hoeveelheden in gram of kilogram voer? Een schep kan van alles zijn.
En in dit geval lijkt het me niet onverstandig om een onafhankelijk voedingsadvies te laten doen, zodat je echt gericht kunt bijvoeren ipv van alles proberen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:18

Erwten eiwit isolaat gaan voeren, weinig van nodig, puur plantaardig eiwt. O.a. via Bulk.com. Wij voeren het ook aan schrale/ ondervoede paarden en het werkt prima. Je hebt weinig nodig, 70 tot 120 gram per dag. Het is "bodybuilder" voer en wordt bijv. ook bij PSSM paarden gebruikt.
https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisolaat.html
Bij Holland & Barret kan je "vegan mix proteine" kopen wat uit hennep wordt gewonnen. Ook een prima optie en nu in de aanbieding https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 6100147892. Wel mengen door slobber maar onze paarden aten het na verloop van tijd gewoon "puur" ( wel natgemaakt).

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:19

Grasbrok optie? Ruwvoervervanger en die van hartog zit op16% eiwit. zetmeel & suiker 13%

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:25

Sojaschroot bestaat uit 47% eiwit. Is geurloos en wordt hier met smaak opgegeten. Stukken goedkoper dan eiwit poeder (1 schepje van 10 gram zet geen zoden aan de dijk en is zonde van het geld).

https://kalvervoer.nl/products/sojaschr ... 8-gmo-20kg

Ik voer voor extra vezels zemelen bij. 11 euro per 15 kilo bij de plaatselijke Fourage handel. Ik voer verdeeld over de 2 “krachtvoer rondes” een halve kilo per dag. Kan droog gegeten worden of een plens water eroverheen, het hoeft niet te weken dus is voor mijn stalhouder geen probleem.

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 22:30

Bedankt voor de suggesties allemaal al :)



Daihyo schreef:
Hoe is de ontworming?
Weet je hoeveel hooi ze ook daadwerkelijk eet?
En wat zijn de hoeveelheden in gram of kilogram voer? Een schep kan van alles zijn.
En in dit geval lijkt het me niet onverstandig om een onafhankelijk voedingsadvies te laten doen, zodat je echt gericht kunt bijvoeren ipv van alles proberen.


Ik weet niet hoeveel hooi ze werkelijk eet. Ze is niet zo’n grote eter maar krijgt wel altijd een plekje aan de ruif.

De hoeveelheid gram zal ik deze week even wegen.

Ze werd op de vorige stalling standaard elke 3 maanden ontwormd met diverse soorten. April was de laatste keer en in mei zijn we verhuisd. Sindsdien elke 2 maanden mestonderzoek laten doen waar geen besmetting uit kwam. In november gaan we met de hele kudde een breed spectrum ontworming doen.

Hevonen

Berichten: 5621
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:32

Seniores priores van Subli. Heb daar altijd erg goede resultaten mee behaald als een dier te schraal was. Zit geen luzerne is en ze worden er niet heet van.

bellabo

Berichten: 4
Geregistreerd: 28-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 23:03

Esparcette brokjes, het toevoegen van (hele) zaden aan de voeding (bijv. lijnzaad, chia of hennepzaad) en andere grasbrokken kunnen goede en gezonde opties zijn. Vermijd in ieder geval alsjeblieft seniores priores, schroot, en andere vulmiddelen om (verergeren van) darmproblemen te voorkomen! :\ Want wanneer je gaat vullen ipv voeden, liggen gezondheidsproblemen op de loer. Ik zou dan ook zeker voorzichtig en verantwoordelijk omgaan met het veranderen van de voeding en het proberen van verschillende supplementen.

En let op, een teveel aan eiwit is ook niet goed: dit zorgt voor een hogere belasting op de nieren en kan ook voor de darmen lastig zijn, waardoor je juist weer onbalans in het lichaam creëert en de voedingsstoffen des te minder goed verwerkt kunnen worden. De aanbevolen hoeveelheid eiwitten voor een paard in lichte arbeid ligt tussen de 550/680 gr per dag en een paard wat 24/7 echt hooi (geen voordroog) krijgt, krijgt eigenlijk vrijwel altijd genoeg om zich warm te kunnen houden en spieren op te bouwen. Zeker met de bijvoeding en spirulina die je er nu al bij geeft, die ook al vrij hoog zijn in eiwitten.

Is dit niet het geval dan moet je inderdaad denken aan maagzweren, maar ook gebit, zand, wormen, darm-dysbiose/leaky gut of een tekort aan essentiele aminozuren -> en niet vergeten dat het om een jong paard gaat wat dus nog volop in de groei is en daar simpelweg energie voor gebruikt. Het kan ook zijn dat ze vanwege de maagzweren huiverig is om veel te eten (want doet zeer of heeft zeer gedaan), en daarom toch te weinig hooi binnen krijgt.

Is dat allemaal niet het geval/zit dat allemaal goed, dan zou ik er in dit geval eerder voor kiezen om een mix van de 3 essentiele aminozuren aan te bieden ipv het bijvoeren van nog meer eiwitten. Die essentiële amino zuren zijn immers nodig om de eiwitten ook echt hun werk te kunnen laten doen.

Belangrijk is om vooral te richten op het voeren van cellulose/droge stof voor de energie, dit is waarmee een paard zich verwarmt, en wellicht zelfs overwegen om de nutrimash en coolstance copra af te bouwen/in te ruilen voor dus die esparcette/grasbrokken, gezien dat gezondere opties zijn met minder ballaststoffen. Om diezelfde reden zou ik de metazoa fitright of de Okapi puur P aanraden als balancer. Het kan zijn dat voor jouw paard het ondersteunen van het maag en darm slijmvlies belangrijk is of dat de darmflora hulp kan gebruiken, maar dat kan ik lastig beoordelen zo vanaf de laptop :)

Het is soms spannend maar voor voeding geldt inderdaad zoals je zelf al zegt 'less is more', dus probeer zoveel mogelijk terug te gaan naar een stabiele gezonde basis, en van daaruit te kijken of er echt nog ondersteuning nodig is en waarmee precies. Grote kans dat met een goede maag en darmgezondheid de meeste van haar klachten verdwijnen, en de supplementen niet meer nodig zijn! Succes :)

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:38

Van alfalfa/lucerne worden ze niet heet, en daar zit juist veel proteine in. Daarnaast geven wij het hier juist bij paarden die gevoelig zijn voor maagzweren.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:46

Kwa balancer en eiwitten kan je misschien ook Hartog comfort, vitalbix breed and grow of marstall myocare bekijken? Daar geef je meer van en heb je ook extra eiwitten binnen. Hartog is ruwvoer dus dan geef je ook meer volume.

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 06:59

Subli seniores priores. Is slobber die je moet weken. Met warm water gaat het vrij snel.

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 07:47

En paard kan wel over weg met 24 7 buiten in een kudde? Heeft geen baat bij een droge stal snachts km tot rust te komen en een (groot) portie portie eten te hebben?
Zou dat eens proberen ipv alle middeltjes etc wat dus blijkbaar niet werkt..

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:05

Ik gebruik sinds vorig jaar winter equifyt gold bij mijn shetlanders. Mijn oudste was altijd moeilijk in de spieren en op gewicht te houden vooral als ik actief trainde met veel ritten en kreeg met andere middelen niet bij. Afgelopen jaar niet eens in de problemen gekomen. Maar dat heeft ook ermee te maken dat ze alle dagen konden grazen. Dus mijn voorstel is ook vooral goed gras erin en in de winter dus de gold.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 26-10-23 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:08

Cioccolato schreef:
En paard kan wel over weg met 24 7 buiten in een kudde? Heeft geen baat bij een droge stal snachts km tot rust te komen en een (groot) portie portie eten te hebben?
Zou dat eens proberen ipv alle middeltjes etc wat dus blijkbaar niet werkt..


Dit inderdaad. Heeft je paard beschikking tot een ruime en droge schuilstal? En heeft je paard geen Vitamine E tekort?

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:26

Luzerne is hoog in eiwitten en goed voor de spieren. En gewoon ruwvoer aanvullen.

Ik voer zelf de luzerne brok van hartog (elke winkel die hartog verkoopt kan deze bestellen) omdat die niet zo stoffig is als die van bijv. Havens.

Voordeel van brok vind ik dat 1 kilo ook echt 1 kilo is. Terwijl als je pure luzerne gaat voeren en je 1 kilo wil geven je een hele emmer moet vullen en dus ook 5jaar kan wachten tot je paard klaar is met eten.

Ik voer het nu ruim een jaar en ben zeer tevreden, houd mijn paard veel makkelijker op gewicht. :))

Galeobdolon

Berichten: 1090
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 08:33

Cioccolato schreef:
En paard kan wel over weg met 24 7 buiten in een kudde? Heeft geen baat bij een droge stal snachts km tot rust te komen en een (groot) portie portie eten te hebben?
Zou dat eens proberen ipv alle middeltjes etc wat dus blijkbaar niet werkt..


Ik heb haar een jaar op een stal gehad met overdag weidegang en in de nacht op stal. Ze wilde nooit de stal in en heeft hier ook maagzweren gekregen. Haar grote portie eten, of dit nou slobber of hooi is, laat ze gedeeltelijk staan want ze eet wat ze qua vulling nodig heeft .

Ze staat duidelijk veel liever de hele dag en nacht buiten met haar kudde en is al minder schraal dan toen ze snachts op stal stond. En vooral veel gelukkiger.

Ze is ook niet te dun qua vetjes, maar waar spieren horen te komen blijven deze uit.

Ik zal luzerne equifyt meenemen in de overweging :)

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:36

Wij hebben ons toen 3-jarige paard op gewicht gekregen met multibeet senior. Maar dat wil je niet geven begrijp ik.
Een jong paard op gewicht krijgen, ik ben van mening dat de basis op orde moet zijn en dat je er geen kilo's krachtvoer in moet duwen. Weer slecht voor de maag. Luzerne deed bij ons niks.

Bij ons heeft het ruwvoer van Florian geholpen, de growth. 1-2 emmers per dag bijgeven. De beste manier om aan te laten komen, zo dicht mogelijk bij de natuur. ( https://florianhorsefood.nl/product/flo ... ic-growth/ )
Daarnaast voer ik van Vitalbix de breed en growth, die kan je ook jonge paarden geven, daar geef ik 600 gram per dag van voor een paard van 1.70m (5 jaar) en houd ik die van mij stabiel mee.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:40

Wij hadden vorig jaar eiwit arm hooi.
En bij mijn ruin zag ik ineens de ribben en ook net wat minder spier.
Heb soja schroot gevoerd.
Kan nawegen voor je hoeveel. Maar denk dat het schepje wat ik heb kwart koffie kopje is.

En je zag daarmee duidelijk verschil.

Het is een Tinker die anders te dik staat. Waar ik op moet letten voor suikers.
Dus veel voer soorten vallen af.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-10-23 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:40

bellabo schreef:
Esparcette brokjes, het toevoegen van (hele) zaden aan de voeding (bijv. lijnzaad, chia of hennepzaad) en andere grasbrokken kunnen goede en gezonde opties zijn. Vermijd in ieder geval alsjeblieft seniores priores, schroot, en andere vulmiddelen om (verergeren van) darmproblemen te voorkomen! : Want wanneer je gaat vullen ipv voeden, liggen gezondheidsproblemen op de loer. Ik zou dan ook zeker voorzichtig en verantwoordelijk omgaan met het veranderen van de voeding en het proberen van verschillende supplementen.

En let op, een teveel aan eiwit is ook niet goed: dit zorgt voor een hogere belasting op de nieren en kan ook voor de darmen lastig zijn, waardoor je juist weer onbalans in het lichaam creëert en de voedingsstoffen des te minder goed verwerkt kunnen worden. De aanbevolen hoeveelheid eiwitten voor een paard in lichte arbeid ligt tussen de 550/680 gr per dag en een paard wat 24/7 echt hooi (geen voordroog) krijgt, krijgt eigenlijk vrijwel altijd genoeg om zich warm te kunnen houden en spieren op te bouwen. Zeker met de bijvoeding en spirulina die je er nu al bij geeft, die ook al vrij hoog zijn in eiwitten.

Is dit niet het geval dan moet je inderdaad denken aan maagzweren, maar ook gebit, zand, wormen, darm-dysbiose/leaky gut of een tekort aan essentiele aminozuren -> en niet vergeten dat het om een jong paard gaat wat dus nog volop in de groei is en daar simpelweg energie voor gebruikt. Het kan ook zijn dat ze vanwege de maagzweren huiverig is om veel te eten (want doet zeer of heeft zeer gedaan), en daarom toch te weinig hooi binnen krijgt.

Is dat allemaal niet het geval/zit dat allemaal goed, dan zou ik er in dit geval eerder voor kiezen om een mix van de 3 essentiele aminozuren aan te bieden ipv het bijvoeren van nog meer eiwitten. Die essentiële amino zuren zijn immers nodig om de eiwitten ook echt hun werk te kunnen laten doen.

Belangrijk is om vooral te richten op het voeren van cellulose/droge stof voor de energie, dit is waarmee een paard zich verwarmt, en wellicht zelfs overwegen om de nutrimash en coolstance copra af te bouwen/in te ruilen voor dus die esparcette/grasbrokken, gezien dat gezondere opties zijn met minder ballaststoffen. Om diezelfde reden zou ik de metazoa fitright of de Okapi puur P aanraden als balancer. Het kan zijn dat voor jouw paard het ondersteunen van het maag en darm slijmvlies belangrijk is of dat de darmflora hulp kan gebruiken, maar dat kan ik lastig beoordelen zo vanaf de laptop :)

Het is soms spannend maar voor voeding geldt inderdaad zoals je zelf al zegt 'less is more', dus probeer zoveel mogelijk terug te gaan naar een stabiele gezonde basis, en van daaruit te kijken of er echt nog ondersteuning nodig is en waarmee precies. Grote kans dat met een goede maag en darmgezondheid de meeste van haar klachten verdwijnen, en de supplementen niet meer nodig zijn! Succes :)


Dit scheelt een hoop typ werk!!!

Paard van mijn stalhouder wordt blij van geweekte gras en hooibrok.
Krijgt daar een luzerne ruwvoer mengsel door en 24/7 hooi en staat in de nacht apart, wel buiten.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:42

Je hebt een Akal teke?
In hoeverre wijkt je paard nu af van wat normaal is voor dit ras qua bespiering en hoeveel train je? Het is toch een bijzonder ras die bijvoorbeeld meer dan ondere rassen vet opslaat om de organen ipv onderhuids.
Spieren komen natuurlijk niet alleen door voeding er moet ook gewerkt worden.

Een halve schep is moeilijk mee te rekenen. Weeg eens een keer af wat je nu voert?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:43

laag ureum heeft toch te maken met vertering van eiwitten?
ik zou daar toch iets verder in gaan zoeken…heeft de veearts verder niks gezegd over dat laag ureum of je er ists mee moest?

wat voor ras is jouw paard?

kwa voeding geef je best veel verschillende zaken,misschien een onafhankelijk voedingsspecialist laten kijken?
een die niet aan een bepaald merk zit gebonden?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Eiwit rijke, suiker en zetmeel arme betaalbare vuller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 08:53

Poeh wat een lijst aan supplementen en dergelijke! Ik denk dat je er heel goed over hebt nagedacht en er veel aandacht aan besteed, maar dat het door een energietekort niet het gewenste resultaat geeft.

Ik zou echt even back to basic gaan.
Een paard wat te schraal is zal geen spieren opbouwen, dat komt pas als hij goed op gewicht is.

Hier erg goede ervaring met seniores priores, 2 of 3x per dag 1 schep (+water)
Evt aanvullen met merriebrok voor wat extra eiwitten