Hoe weidegang afbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Hoe weidegang afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 17:25

Mijn merrie en shets lopen nu 24/7 buiten. We zitten op klei. De weide wordt steeds drassiger met al die regen. Hoe bouwen jullie af?
Ik kan ze niet in 1x op hooi zetten toch?
Opbouwen weet ik en zijn veel topics over maar over afbouwen kan ik niks vinden.

Hoe doen jullie dit met je paardjes?

En die je ze er (bij droge dagen) af en toe nog een uurtje op in de winter of laat je de weide helemaal rusten?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Hoe weidegang afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:27

De mijne krijgen sowieso altijd (droog) hooi bijgevoerd in de zomer, maar bij mij gaan ze abrupt van het gras af op de paddock met hooi.
Ook toen ik geen hooi bijvoerde.
Ze gaan dan de rest van de winter niet meer de wei op.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe weidegang afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:52

Ik heb ze gewoon in 1x overgezet naar nachten binnen. Niks aan de hand. Voerde ze wel 2x per dag al hooi bij buiten

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 17:55

Volgens mij hoef je dat niet af te bouwen. Alleen het weer zetten op de wei houdt risico's in op een te hoog fructaan en dus spier- en hoefbevangenheid. Maar terug is geen probleem.

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Hoe weidegang afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:35

Overgang terug kan ook problemen geven in de spijsvertering! Vooral verstoppingskoliek en evt zandkoliek (kale wei in het najaar, zandpaddocks) liggen op de loer. Zou rustig hooi beginnen te voeren en een weekje weiland afbouwen naar halve dagen?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 18:50

wij bieden nu gewoon al hooi aan naast nog een beetje weidegang,dan wennen ze er vast aan.
dat kun je dus ook doen :j

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:17

Petunia27 schreef:
Overgang terug kan ook problemen geven in de spijsvertering! Vooral verstoppingskoliek en evt zandkoliek (kale wei in het najaar, zandpaddocks) liggen op de loer. Zou rustig hooi beginnen te voeren en een weekje weiland afbouwen naar halve dagen?

Dit kan een risico zijn inderdaad. Dan is dagelijks wat hooi bij geven om te wennen prima.

Hier staan ze overigens het jaar rond op de wei. In de winter soms 1 of 2 uurtjes. Maar goed, wij zitten op zandgrond, dat is wat makkelijker. Geen problemen met hoefbevangenheid, omdat ze er dagelijks op staan en niet een paar dagen niet en dan weer wel.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 20:54

Hier krijgen ze vaak aan einde seizoen al wat hooi bij op de weide. Ze gaan van 24/7 weide naar nacht paddock en overdag weide. En daarna nog maar paar uurtjes weide. Het ging iets sneller ivm de regen.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 23:43

Het was meer dat ik vorige seizoenen de teleurstelling zag bij m’n merrie. Ze hebben een inloopstal/paddock dus kunnen er af en er op wanneer ze willen, alleen in de winter gaat de ingang dicht. Er lag nog wat hooi maar daar keken ze niet naar om, gras blijft leuker. Nu wat nieuw hooi gegeven en dat eten ze wel. Alleen beide worden ze allemaal snel te dik van dus dat wil ik niet te lang doen.

Hoefbevangen en koliek gelukkig nog nooit gehad, maar dat willen we ook zo houden natuurlijk.
Ik denk dat ik voor nu de nachten op de paddocks met hooi ga doen en zo lang het nog niet helemaal blubberig is overdag op de weides laten.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoe weidegang afbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 08:10

Hier ook klei, nu zijn ze een kleine week uit de weides, het was veeeeeel te nat.

Hier altijd van 100% weide(zonder hooi extra), naar 100% op hooi zonder weide.

In die zovele jaren nog nooit problemen gehad. Dus ik zou me er niet te veel zorgen om maken.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:26

Petunia27 schreef:
Overgang terug kan ook problemen geven in de spijsvertering! Vooral verstoppingskoliek en evt zandkoliek (kale wei in het najaar, zandpaddocks) liggen op de loer. Zou rustig hooi beginnen te voeren en een weekje weiland afbouwen naar halve dagen?


Maar zandkoliek heeft niets te maken met de overgang van weidegang naar geen weidegang. Daar moet je altijd op letten.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:47

Bij mij gaan ze een beetje mee met het donker en licht worden. Overdag op de wei vanaf 9u en tot ongeveer 18:00. Dan de weide dicht. Straks gaat het weer sneeuwen in Zweden en dan is de weide niet perse voor het gras maar gewoon een lekker uitrenveldje dus dan mogen ze erop.