Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 08:52

Hallo ben opzoek naar ervaringen met het voeren van melkzuur en kruidenazijn. Ik voer dit supplement om de weerstand wat te verhogen en de spijsvertering te ondersteunen nu in het najaar. Mok, stalbenen en wat zand likken zijn een beetje de kwalen. Nou kreeg ik te horen dat melkzuur helemaal niet zo goed blijkt te zijn voor de darmen. Mijn paard heeft sinds van de week ook wat mestwater, wellicht komt dat door de wisseling van wei naar stal of toch door t supplement. Iemand hier ervaring mee? Ik voer er 100 ML per dag van.

“Aanvullende diervoeder op basis van kruidenazijn en melkzuur voor gezonde darmen en verbeterde voedselopname. Toe te dienen bij een verminderde spijsvertering en afweer”

SjonnieZ

Berichten: 2326
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:30

Geen idee of dit helpt maar heb je het bloed van je paard al eens uitgebreid laten testen door een DA. Als er tekorten zijn dan zie je dat daarin.
Dan kun je gericht werken aan evt tekorten die de weerstand beïnvloeden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:47

Zand likken doen ze meestal voor silicium. Heb er ene gehad die echt kuilen likte op de grond. Silicium beginnen geven en het stopte direct met zand likken.

Ik heb verder nog nooit gehoord over het voeren van melkzuur en kruidenazijn (appelazijn wel).

Mestwater kan ook als er zand in de darmen zit.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:13

Melkzuur snap ik ook niet, melkwei daarentegen wel. Of is dat wat hier bedoelt wordt?
Appelazijn ken ik ook als toevoeging, kruidenazijn ( welke kruiden?) niet.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 10:17

Art_Ificious schreef:
Zand likken doen ze meestal voor silicium. Heb er ene gehad die echt kuilen likte op de grond. Silicium beginnen geven en het stopte direct met zand likken.

Ik heb verder nog nooit gehoord over het voeren van melkzuur en kruidenazijn (appelazijn wel).

Mestwater kan ook als er zand in de darmen zit.

Jaa ik dus ook niet. Appelazijn wel idd.
Hij krijgt geregeld een psyllium husk zandkuur.
Silicium bekend mee inderdaad!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 10:19

ElCid schreef:
Melkzuur snap ik ook niet, melkwei daarentegen wel. Of is dat wat hier bedoelt wordt?
Appelazijn ken ik ook als toevoeging, kruidenazijn ( welke kruiden?) niet.

Nee ja melkzuur :+

Hier de hele beschrijving
een aanvullende diervoeder op basis van kruidenazijn en melkzuur, die toegevoegd aan het dagrantsoen van paarden, honden en katten zorgt voor een gezonde darmwerking en een optimale vertering. Digesticur bestaat uit kruidenazijn met melkzuur.

Azijn (4%)
Anethum graveolens (2%)
Astragalus memb. (2%)
Dioscorea opp. (1%)
Sambucus nigra (1%)
Melkzuur (2%)
Toepassing:
Digesticur is te gebruiken bij lichamelijke problemen die worden veroorzaakt door een verminderde vertering en opname van voedingsstoffen. Het slecht door de haren komen bij de rui, het optreden van stalbenen, een verminderde afweer en een verminderde hoefgroei zijn gevolgen die optreden bij een verminderde darmwerking. Door een verbetering van de conditie van het darmslijmvlies zal een overgroei van wormen in de darmen niet of nauwelijks optreden en zullen de gevolgen van te sterke reakties op een voedingsstof worden gereduceerd.

Paarden en pony’s: 1-2 keer daags 100 ml Digesticur door het voer of het drinkwater geven. Bij problemen met de gezondheid van de darmen de eerste week van de behandeling 25 ml per dag geven en vervolgens wekelijks de dosering met 25 ml verhogen tot de aangegeven dosering.
Honden en katten: 1 eetlepel door iedere maaltijd.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:24

In zeewier zitten heel veel mineralen wat helpt tegen zand likken ik zou dat eens een periode proberen ivm jodium geven als kuur niet als standaard supplement.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:43

Hieperdi schreef:
Azijn (4%)
Anethum graveolens (2%)
Astragalus memb. (2%)
Dioscorea opp. (1%)
Sambucus nigra (1%)
Melkzuur (2%)


Het lijkt mij dus een waterige oplossing waar azijn/ melkzuur en kruiden aan zijn toegevoegd.
Anethum is dille
Astralagus is een vlinderbloemige plant ( soort peul in dit geval)
Dioscorea is yam wortel
Sambucus is vlierbes

Kruiden die vooral werken op het o.a. het immuunsysteem/ ontsteking werend zijn; dus in jouw geval prima al vind ik de percentages kruiden wel erg laag.......met melkzuur en azijn erbij kom ik op 12% dat betekent dus dat je 88% water koopt?! De hoeveelheid azijn/ melkzuur is klein en mogelijk deels gebruikt ter conservering. Op basis hiervan zou ik het gewoon een tijdje geven en kijken of het werkt. Het is betaalbaar dus dat scheelt een hoop.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 10:49

ElCid schreef:
Hieperdi schreef:
Azijn (4%)
Anethum graveolens (2%)
Astragalus memb. (2%)
Dioscorea opp. (1%)
Sambucus nigra (1%)
Melkzuur (2%)


Het lijkt mij dus een waterige oplossing waar azijn/ melkzuur en kruiden aan zijn toegevoegd.
Anethum is dille
Astralagus is een vlinderbloemige plant ( soort peul in dit geval)
Dioscorea is yam wortel
Sambucus is vlierbes

Kruiden die vooral werken op het o.a. het immuunsysteem/ ontsteking werend zijn; dus in jouw geval prima al vind ik de percentages kruiden wel erg laag.......met melkzuur en azijn erbij kom ik op 12% dat betekent dus dat je 88% water koopt?! De hoeveelheid azijn/ melkzuur is klein en mogelijk deels gebruikt ter conservering. Op basis hiervan zou ik het gewoon een tijdje geven en kijken of het werkt. Het is betaalbaar dus dat scheelt een hoop.

Klopt het is een beetje troebel waterig. Klopt! Ik heb alleen wel de 10 liter :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:00

Ik zou vooral eens kijken naar je basis: goed ruwvoer (getest), aangevuld met een passende balancer en dan eventueel nog tekorten aanvullen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 12:45

Daihyo schreef:
Ik zou vooral eens kijken naar je basis: goed ruwvoer (getest), aangevuld met een passende balancer en dan eventueel nog tekorten aanvullen.

Mijn paard heeft alleen gras gehad de afgelopen maanden en verder geen hooi. Zijn weerstand is wat verminderd nadat een weidemaatje was overleden. Daar heeft hij wat stress en verdriet van gehad en toen erna is die mok ook gekomen.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:12

Hieperdi schreef:
Klopt het is een beetje troebel waterig. Klopt! Ik heb alleen wel de 10 liter :+


Dan kan je even vooruit ;-). Gewoon proberen, ik zie er weinig kwaad in en als het niet werkt, tja, dan werkt het niet.
Overigens bestaat er een prima homeopathisch middel voor mensen en dieren in de rouw; Ignatia! Je kan dat ook eens geven; bijv. Ignatia D6 3 x per dag ca. 10 korreltjes in de mond. Heeft ons paard ( en mij) enorm geholpen bij het overlijden van zijn maatje!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 15:34

ElCid schreef:
Hieperdi schreef:
Klopt het is een beetje troebel waterig. Klopt! Ik heb alleen wel de 10 liter :+


Dan kan je even vooruit ;-). Gewoon proberen, ik zie er weinig kwaad in en als het niet werkt, tja, dan werkt het niet.
Overigens bestaat er een prima homeopathisch middel voor mensen en dieren in de rouw; Ignatia! Je kan dat ook eens geven; bijv. Ignatia D6 3 x per dag ca. 10 korreltjes in de mond. Heeft ons paard ( en mij) enorm geholpen bij het overlijden van zijn maatje!

Nee ik hoop dat het geen kwaad kan haha. Maargoed grotendeels is water :+ Veel mensen die hier dus niet bekend mee zijn met azijnkruiden en melkzuur. Ik ook niet hoor haha

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:54

Melkzuur wordt inderdaad gebruikt als conserveringsmiddel https://www.veganisme.org/informatie/is ... zuur-e270/
( Appel) azijn en kruiden kunnen wel degelijk een gunstige werking hebben op de immuniteit. Er staat niet duidelijk bij wat voor azijn er gebruikt wordt, dat is jammer.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 16:19

ElCid schreef:
Melkzuur wordt inderdaad gebruikt als conserveringsmiddel https://www.veganisme.org/informatie/is ... zuur-e270/
( Appel) azijn en kruiden kunnen wel degelijk een gunstige werking hebben op de immuniteit. Er staat niet duidelijk bij wat voor azijn er gebruikt wordt, dat is jammer.

Aha conclusie de melkzuur kan dus niet zoveel kwaad en heeft eigenlijk helemaal geen toegevoegde waarde? Het zorgt alleen voor de binding van de andere ingrediënten.

Wel handig dat je dit hebt gestuurd ik had er nooit opgekomen

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Melkzuur en kruidenazijn voeren aan paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:44

Graag gedaan. Wel jammer dat ze dit niet beter vermelden op het etiket.