Zelf kruidenmix maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Zelf kruidenmix maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 19:40

Hoi ik wil mijn paard graag wat ondersteunen met kruiden. Ik had gelezen dat brandnetel erg goed schijnt te zijn. Nu kom ik uit op de paardendrogist maar in de zomermix zit helaas knoflook. Bij vele lees ik ook over uitmeten maar ik geloof daar niet zo in en je betaald je blauw. Via horseflex kan ik een bundel kopen met 3 verschillende kruiden. Deze worden per kruid in een zak verstuurd, dus niet gemixt. Nou zou ik graag toch wel willen mixen omdat dat handiger geven is, maar dan zit ik weer met de verhoudingen van de grammen en hoeveelheid die je moet geven dan. Daarbij zie ik bij horseflex veel kruiden die allemaal goed zijn voor de bloedsomloop en voor afvalstoffen. Maar als ik bijv paardenbloem brandnetel en kleefkruid bestel dan heb ik 3 kruiden met om en nabij alle 3 dezelfde werking. Is dat niet wat veel voor het paard

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:53

Ik heb juist dit soort dingen nooit gemixt maar altijd het aan de paarden overgelaten wat ze wilden hebben. Bij voorbeeld door verschillende dingen in aparte bakken (NIET over hun brokken) aan te bieden. Eten ze het op dan prima. Eten ze het niet dan ook goed, dan zullen ze er geen behoefte aan hebben. Zo bliefde mijn merrie echt geen rozebottel terwijl mijn ruin het graag at, en was het afhankelijk van het weer of en hoe veel paardebloem ze wilden. Als het bewolkt was aten ze het niet. Als het zonnig was verslonden ze het.

Dan heb ik het overigens over verse paardebloem. De juiste planten groeien in het juiste seizoen ;) Als je in de herfst/winter wat voor het bloed wil doen, pak dan rozebottels. Paardebloemen in de lente. En daarna inderdaad brandnetels.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 19:58

Koper schreef:
Ik heb juist dit soort dingen nooit gemixt maar altijd het aan de paarden overgelaten wat ze wilden hebben. Bij voorbeeld door verschillende dingen in aparte bakken (NIET over hun brokken) aan te bieden. Eten ze het op dan prima. Eten ze het niet dan ook goed, dan zullen ze er geen behoefte aan hebben. Zo bliefde mijn merrie echt geen rozebottel terwijl mijn ruin het graag at, en was het afhankelijk van het weer of en hoe veel paardebloem ze wilden. Als het bewolkt was aten ze het niet. Als het zonnig was verslonden ze het.

Dan heb ik het overigens over verse paardebloem. De juiste planten groeien in het juiste seizoen ;) Als je in de herfst/winter wat voor het bloed wil doen, pak dan rozebottels. Paardebloemen in de lente. En daarna inderdaad brandnetels.

Rozenbottels vind hij helaas echt vreselijk. Die eet hij niet. Ik zou hem in het voorjaar graag willen ondersteunen met monnikspeper (dekkende ruin) en wellicht iets rustgevends. Nu zou ik dan toch eerder naar brandnetel grijpen of evt kleefkruid.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:01

Ik zou dan gewoon kijken wat hij het liefst eet. En apart aanbieden, niet over z'n voer doen.

Houd er ook rekening mee dat monnikspeper nogal sterk ruikt. Bouw het daarom heel langzaam op, het kan zijn dat je paard er erg aan moet wennen of het gewoon altijd vies blijft vinden.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:22

Koper schreef:
Ik zou dan gewoon kijken wat hij het liefst eet. En apart aanbieden, niet over z'n voer doen.

Houd er ook rekening mee dat monnikspeper nogal sterk ruikt. Bouw het daarom heel langzaam op, het kan zijn dat je paard er erg aan moet wennen of het gewoon altijd vies blijft vinden.

Ja hij eet dat dan weer wel gelukkig

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:19


Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Zelf kruidenmix maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:44

Ik heb een abonnement bij Pure Horse. Vind ik persoonlijk ideaal. Ontvang nu gewoon iedere 2 maanden nieuwe selectie kruiden die passend zijn voor het jaargetijde.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:11

Maaik schreef:
Ik heb een abonnement bij Pure Horse. Vind ik persoonlijk ideaal. Ontvang nu gewoon iedere 2 maanden nieuwe selectie kruiden die passend zijn voor het jaargetijde.


Interessant ga ik eens opzoeken :j

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:59

Heb je al eens bij purehorse gekeken?
Die hebben ook een breed assortiment.