Wat voer je een jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 16:04

Onze jaarling krijgt nu de Pavo grow voor jonge paarden, tot welke leeftijd geven jullie jonge paardenvoer en welke ?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:10

Ik heb Juup tot zijn 3e vitalbix breed en grow gevoerd. Vind ik erg mooi voer waar je geen kilo's van hoeft te voeren.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:26

Goed ruwvoer

Hier verder daarnaast niet veel nodig. Vanaf anderhalf basis brok

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:32

Bij ons vanaf ze beginnen te eten, veulenbrok, en altijd ruwvoer. Zodra ze afgespeend zijn sportbrok en ruwvoer, ook op de wei en dat 2x per dag.

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:37

Ze krijgen hier naast onbeperkt ruwvoer 2x per dag Voermeesters Opfok. De ene jaarling was wat schraal en eet sneller, dus die krijgt net wat meer (3/4 schep per voerbeurt) dan de ander (1/2schep per voerbeurt). Ze doen het er naar mijn idee goed op en zolang ze het er goed op doen, dan blijven we dit zo voeren.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:48

Onbeperkt hooi en Vitalbix Breed & Grow. En een voederbiet voor de knabbel

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:20

Voor mijn 1,5 jarige welshjes doe ik het als volgt:

Zomer: 24/7 op het weiland, geen brok
Winter: overdag paddock en in de nacht op stal. Zoveel hooi als mogelijk is zowel buiten als binnen. De hengst staat op de paddock met zijn maatje, maar de merrie staat overdag wel nog op het gras zolang de merrieweitjes het nog trekken. Maar in de avond gaat ook zij binnen en krijgt ze ook gewoon hooi. Naast het hooi krijgt de hengst samen met zijn maatje twee keer per dag 1/2 schep basisbrok die ze delen. De merrie krijgt twee keer per dag metazoa naar haar gewicht (die moet op en zij staat naast haar weidemaatje in een aparte stal waardoor ik die korrel goed kan doseren, want er eet geen andere pony mee).

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:21

Charaz schreef:
Onze jaarling krijgt nu de Pavo grow voor jonge paarden, tot welke leeftijd geven jullie jonge paardenvoer en welke ?


Lijkt me prima, zeker tot 2,5 jaar. En uiteraard goede kwaliteit ruwvoer als basis.

Capriootje

Berichten: 6763
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:55

Ik geef de podo grow vaak tot en met het 3e jaar. Verschilt beetje per dier hoe ontwikkeld ze zijn maar als je ze vanaf jong hebt scheelt het vaak wel tov een opfok waar ze misschien minder aan de beurt komen door rangorde. Met mijn 3,5 jarige ben ik vanaf het voorjaar over op Havens sportbrok, voor de extra eiwitten en hij doet het hier enorm goed op.

Uiteraard onbeperkt ruwvoer en goed worm management is de basis in mijn ogen.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:45

Hier: goed onbeperkt ruwvoer en Equilin Grow.

Lindsey_99
Berichten: 2490
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:13

Ik zou jonge paarden een gezonde bijvoeding geven, naast voldoende hooi en gras.
Op mijn lijstje staat in elk geval niet dit: Gerst / Tarwegries / Sojabonenschroot nonGMO / Sojahullen nonGMO / Zonnebloemzaadschroot / Rietmelasse / Tarwe

Wel voer zonder granen etc. Goed hooi is voldoende, en bij twijfel laten testen op voedingswaarde.
Granen/gries/zetmeel is niet goed, helemaal niet voor jonge paarden.

zie volgende artikel, laatste alinea.
https://www.horses.nl/articles/spijsver ... -speeksel/

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 09:16

Hangt er vanaf of je een feeder bent of niet :+

Jonge paarden doen het meestal gewoon prima op een rantsoen van onbeperkt ruwvoer (armer of rijker afgestemd op type paard, een engels volbloed zal meestal iets rijker nodig hebben, waar een koudbloed het af kan met armer voer) en een vitamine brok. Ik ben zelf fan van de Lexa vitaminebrokjes, ik geef altijd de winter cob of de weide cobs omdat je die als een snoepje uit de hand kan voeren en je niet moet klooien met emmers etc.
Ze hebben echter ook een variant voor jonge paarden die dan mss nog iets meer afgestemd is.

Ikzelf ben een feeder. Daarmee bedoel ik dat ik ze graag een bak voer geef. De gemiddelde balancer of vitaminebrok is zo weinig in hoeveelheid, dat het wat stom is om dat in een bakje te voeren en uit de hand is te klunzerig.

Ik geef dan graag geweekte bietenpulp met de balancer erin, en een halfje simpele meusli.
Als je liever niet wil weken is de hartog comfort mix een erg fijne voeding. Bestaat uit een grasmengsel met een balancer, moet je wel redelijke hoeveelheden geven als je dit compleet geeft, maar als je er een vitaminebrok bij geeft heb je voldoende aan een grote hand met het brokje erbij.
Zijn ze ook lekker lang mee bezig.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 09:56

Het gaat om een Shire jaarling die wat aan de schrale kant is en nog best een stuk de hoogte in moet, nu valt er geen gras te eten en krijgt hij hooi en dan de pavo podo grow gevoerd.

DuoPenotti

Berichten: 29545
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:02

Ik heb tot de 1 een opfokbrok gevoerd.
Daarna vitamine korrels.
Hetzelfde voor de KWPNer als de tinkers.
Maar hier stonden ze wel hele dagen op gras, ook in de winter. Met uiteraard daar nog onbeperkt hooi bij.

Denk dat je met onbeperkt hooi en podo grow wel goed zit :j

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:13

Ik heb tot 3 jaar een balancer en een halve schep Vitalbix Breed & Grow gevoerd, naast rijk hooi. In de winter vulde ik dat aan met wat eiwitrijker spul, zoals luzernebrok, fibrebeet, lijnzaad en/of Marstall Bergwiesen mash.
Zij (paint) had dit duidelijk nodig. Op suikers en granen deed ze het niet zo best (slappe mest en mestwater), dus die heb ik zoveel mogelijk vermeden.

Maar vooral je hooi is belangrijk. Ik heb een analyse laten doen, om dat kijken wat er in zit en wat er dan aan aanvulling nog nodig was.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:21

Oh, let op met grote rassen en een veulenbrok.

Die veulenbroks, net zoals puppy korrels, zijn erop gemaakt dat een jong paard goed en snel groeit.
Bij honden heb je verschillen tussen de mini's (meer energie etc), en maxi's (minder energie en bepaalde inhouden minder zodat ze trager groeien.)

bij paarden heb je dat verschil in voeders niet. Een shire die snel de hoogte inschiet wordt schraal, maar kan je ook meer problemen met gewrichten krijgen.

Deze zou ik op onbeperkt goed hooi zetten, een halve emmer hartog, https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... en/comfort
een lexa vitaminebrok voor jonge paarden.
https://www.lexa-pferdefutter.de/p/juni ... ral/162045
Kan je ev aanvullen met een schep geweekte bietenpulp (ruwvoer en dus buikvulling) en iets met meer eiwit (let op met luzerne, sokkenpaarden hebben vaak jeuk door luzerne). Ik gebruikte sojaschroot, meer erwtenisolaat oid zou nog beter zijn.

Bietenpulp kan en mag je altijd geven, is een goede calciumbron, ruwvoervervanger, en geeft extra vocht in het rantsoen. ik geloof dat je tot 3 kilo droog gewogen niet hoeft aan te vullen, en dan heb je al anderhalve emmer extra voer.
Ik geef meestal 250 gram droog gewogen, dit geeft een grote schep geweekt, samen met de comfortmix (veel volume, weinig gewicht) heb je een mooie emmer voer. De Vitamientjes zorgen voor alles dat die verder nog nodig heeft.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voer je een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:27

De grasbrok van Hartog is een goede vervanger voor de luzernebrok. Die heeft maar 1% minder eiwit. Of esparcette, maar dat is ook een vlinderbloemige, dus kan ook voor dezelfde reactie zorgen als op luzerne.
Hier juist weer veel reactie op sojaschroot (jeuk, mestwater of zelfs diarree).
Wel eens met je opmerking over veulenbrok. Een soort pokon voor paarden. Te snel groeien is bij grote rassen niet goed.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 10:48

Daihyo schreef:
De grasbrok van Hartog is een goede vervanger voor de luzernebrok. Die heeft maar 1% minder eiwit. Of esparcette, maar dat is ook een vlinderbloemige, dus kan ook voor dezelfde reactie zorgen als op luzerne.
Hier juist weer veel reactie op sojaschroot (jeuk, mestwater of zelfs diarree).
Wel eens met je opmerking over veulenbrok. Een soort pokon voor paarden. Te snel groeien is bij grote rassen niet goed.

over sojaschroot hoor ik idd ook dingen over hormonenbalansen die niet meer goed zouden zijn etc.
Als het niet nodig is zou ik het ook niet persé gaan voeren, of als de mogelijkheid er is idd kijken voor een erwtenisolaat.
Als het echter op te vangen is met een goede grasbrok is dat wel preferabel.

Jonge paarden mogen wat schraal staan, ik gok dus dat het met hooi, ev een grasbrok/comfortmix/pulp en een vitaminebrok lekker los loopt.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:01

Zeker :j
Goed en veel hooi (of gras in de tijd van het jaar) is de basis, vitamines de aanvulling op tekorten, calcium voor een sterk skelet en eiwit voor de ontwikkeling van de spieren.
En hoe je dat aanvult, dat is kijken wat past bij je paard. Suikers en granen zou ik proberen te vermijden, maar verder is het toch uitzoeken waar je paard het goed op doet.

SweetAngell
Berichten: 8
Geregistreerd: 27-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 12:34

Charaz schreef:
Onze jaarling krijgt nu de Pavo grow voor jonge paarden, tot welke leeftijd geven jullie jonge paardenvoer en welke ?


Vital biks,multi vitamines, wortels en muesli