Merrie word dik van lucht..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:38

Hi allemaal,

Mijn Shetlander MOET afvallen, dat zei mijn veearts.. teminste niet te hard gaan afvallen maar er moet wel iets af. Het probleem is.. ze krijgt al arm hooi onverpakt en in slowfeeding en een vitalbix balancer met beetje fiber mix. Meer krijgt ze niet. Ze staat op een paddock paradise maar nog te zwaar.. ook heeft ze soms last van mestwater. Wel normale ontlasting heeft ze maar er komt soms een beetje mestwater naar buiten. Op advies van de veearts geef ik haar nu voor langere tijd een goede psylliumzaad kuur.

Iemand goede tips?

Groetjes :)
Laatst bijgewerkt door xLV op 27-11-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:46

Krijgt ze ingepakt of onverpakt hooi?
Onbeperkt of in porties?

Wat voor beweging krijgt ze?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:48

Twiggy2008 schreef:
Krijgt ze ingepakt of onverpakt hooi?
Onbeperkt of in porties?

Wat voor beweging krijgt ze?



Hallo,

Onverpakt hooi (onbeperkt) in slowfeeding en nu kunnen we niet veel doen maar als het droog is doe ik grondwerk en maak weleens een ritje met haar voor de kar :)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:51

Graasmasker op doen. Paddock paradise wekt de suggestie dat ze ook gras krijgt, voor een pony die te dik is en snel aanzet, is onbeperkt hooi al teveel, laat staan in combinatie met gras.

Dus inname beperken, kan ze niet op een paddock of iets dergelijks met een vriendje en dan beperkter worden qua hooi?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 14:52

MarliesV schreef:
Graasmasker op doen. Paddock paradise wekt de suggestie dat ze ook gras krijgt, voor een pony die te dik is en snel aanzet, is onbeperkt hooi al teveel, laat staan in combinatie met gras.

Dus inname beperken, kan ze niet op een paddock of iets dergelijks met een vriendje en dan beperkter worden qua hooi?


Hallo,

Bedankt voor uw reactie. Nee helaas niet... staan in een kudde verband :(. We hebben wel een klein apart stukje maar dat is voor als paarden ziek zijn bijv :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 14:54

Ah, onbeperkt hooi (onverpakt is fijn) dus. Tja, op de één of andere manier zal ze minder hooi moeten krijgen.
Anders gaat afvallen niet lukken op deze manier. Daar is helaas verder geen wondermiddel voor.

Ze wordt niet dik van lucht. Shetlanders zijn van een sober ras en hebben bar weinig nodig. Vaak bewegen ze te weinig en dan dat onbeperkte voer erbij...

Hopelijk wordt ze straks niet bevangen, want dan ben je verder van huis....

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:06

Kan je haar niet naast de fiets mee nemen voor een blokje om

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:08

Twiggy2008 schreef:
Ah, onbeperkt hooi (onverpakt is fijn) dus. Tja, op de één of andere manier zal ze minder hooi moeten krijgen.
Anders gaat afvallen niet lukken op deze manier. Daar is helaas verder geen wondermiddel voor.

Ze wordt niet dik van lucht. Shetlanders zijn van een sober ras en hebben bar weinig nodig. Vaak bewegen ze te weinig en dan dat onbeperkte voer erbij...

Hopelijk wordt ze straks niet bevangen, want dan ben je verder van huis....



Dat dus... en ja van stal verhuizen.. als t moet ja dan moet het.. het is lastig..

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:09

snorkel1986 schreef:
Kan je haar niet naast de fiets mee nemen voor een blokje om


Zou kunnen maar geef ze eigenlijk geregeld al wel beweging.. paar dagen geleden een wandeling van 1u gemaakt en stukjes laten draven..

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:12

Ja, snap dat het een lastig probleem is, hoor. Ik heb zelf jarenlang gepuzzeld met voerbeleid en een insuline resistent paard én heb daarnaast ook een Shetlander, die ik op gewicht wil houden.

Nu bepaal ik alles zelf, maar in groepsverband met onbeperkt hooi voerbeleid is dat niet te doen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:13

is ze wel echt dik? Is ze niet opgeblazen van gas oid? Het mestwater zegt ook dat de spijsvertering niet optimaal is. Zou eerst de oorzaak van het mestwater boven zien te krijgen. En daarin zijn meer opties dan psylium, al is dat vaak wel het 1e wat je probeert.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:15

mystery1980 schreef:
is ze wel echt dik? Is ze niet opgeblazen van gas oid? Het mestwater zegt ook dat de spijsvertering niet optimaal is.


Nee gas is het niet. Veearts heeft daar ookal naar gekeken en ze is echt dik want je voelt de ribben niet.
Ze laat ook geregeld winden dus denk niet dat het dan gas is..
Ze krijgt nu voor langere tijd psylliumzaadkuur.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:16

mystery1980 schreef:
is ze wel echt dik? Is ze niet opgeblazen van gas oid? Het mestwater zegt ook dat de spijsvertering niet optimaal is. Zou eerst de oorzaak van het mestwater boven zien te krijgen. En daarin zijn meer opties dan psylium, al is dat vaak wel het 1e wat je probeert.

Neem aan dat de dierenarts dat heeft gezien?
Maar misschien is het en opgeblazen plus te dik. Want je hebt gewoon een punt, dat mestwater klopt ook niet.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:16

Twiggy2008 schreef:
Ja, snap dat het een lastig probleem is, hoor. Ik heb zelf jarenlang gepuzzeld met voerbeleid en een insuline resistent paard én heb daarnaast ook een Shetlander, die ik op gewicht wil houden.

Nu bepaal ik alles zelf, maar in groepsverband met onbeperkt hooi voerbeleid is dat niet te doen.


Groot gelijk heb je dat je het zelf kan bepalen hihi en indd dat is niet te doen als ze in een kude verband staan..

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:18

DuoPenotti schreef:
mystery1980 schreef:
is ze wel echt dik? Is ze niet opgeblazen van gas oid? Het mestwater zegt ook dat de spijsvertering niet optimaal is. Zou eerst de oorzaak van het mestwater boven zien te krijgen. En daarin zijn meer opties dan psylium, al is dat vaak wel het 1e wat je probeert.

Neem aan dat de dierenarts dat heeft gezien?
Maar misschien is het en opgeblazen plus te dik. Want je hebt gewoon een punt, dat mestwater klopt ook niet.


De veearts die zei dat 9/10 shets met beetje mestwater zand is..
Mijn shet heeft niet overdreven last. Mest is goed alleen er komt soms nog beetje water vrij

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:21

Maar dat is niet goed.... dat mestwater. Geef haar in elk geval eens een zandkuurtje. Heeft de dierenarts niets gezegd of gedaan, aan dat eventuele zand?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:23

Twiggy2008 schreef:
Maar dat is niet goed.... dat mestwater. Geef haar in elk geval eens een zandkuurtje. Heeft de dierenarts niets gezegd of gedaan, aan dat eventuele zand?


Jawel, een zandkuur geven van een maand.
En geef ze iedere maand al voor een week.. een zandkuur.
Moet er langer mee doorgaan zeg maar dus 4 weken ongeveer.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:24

Twiggy2008 schreef:
Maar dat is niet goed.... dat mestwater. Geef haar in elk geval eens een zandkuurtje. Heeft de dierenarts niets gezegd of gedaan, aan dat eventuele zand?

TS geeft al aan dat zij psylliumzaad krijgt.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:25

Hoe zeker ben je dat het zand is? Heb je zand in de mest gevonden? is er in de buik gekeken door de dierenarts?
Denk dat als je al zo regelmatig zandkuur gaf er ook wel een grote kans is dat het iets anders is en dat je wellicht ook verder moet kijken dan dat?
Mestwater kan echt talloze oorzaken hebben.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:33

Brainless schreef:
Twiggy2008 schreef:
Maar dat is niet goed.... dat mestwater. Geef haar in elk geval eens een zandkuurtje. Heeft de dierenarts niets gezegd of gedaan, aan dat eventuele zand?

TS geeft al aan dat zij psylliumzaad krijgt.


Fijn :o , had ik blijkbaar overheen gelezen.

Mestwater kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk, maar wellicht dit eerst even doen.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 15:33

mystery1980 schreef:
Hoe zeker ben je dat het zand is? Heb je zand in de mest gevonden? is er in de buik gekeken door de dierenarts?
Denk dat als je al zo regelmatig zandkuur gaf er ook wel een grote kans is dat het iets anders is en dat je wellicht ook verder moet kijken dan dat?
Mestwater kan echt talloze oorzaken hebben.


Ik ga per dag even de mest goed checken op zand. Ik wel bijna zeker dat dat de oorzaak kan zijn want ze drinkt uit water plassen... en hoppa weer zand komt er mee binnen en er is een stukje wij nog open waarvan het gras al erg kort is... waar ik ook absoluut niet mee eens ben dat die wei nog open staat..

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 15:56

TS, je pony wordt niet dik van lucht, dat is een mooie uitdrukking, maar je pony wordt dik van teveel eten of verkeerd eten.

Armer hooi, inname beperken, meer beweging. Allemaal manieren om te laten afvallen, een combinatie werkt nog steeds het beste.

Aan jou als baasje om daar in om te denken. iIet ik heb wel een uurtje gewandeld met stukjes draf, dus ze krijgt wel beweging. Nee hop voor de wagen er mee en 5x per week aan het werk met dat dier. Ja het regent, gaat niemand dood van.

Benader het eens als een mens: van stilzitten en teveel/ongezond eten wordt je dik. Dus pas je je eetpatroon aan en ga je bewegen. Pony werk exact hetzelfde alleen moet jij het faciliteren.

En trust me, ik weet waar het over gaat. Haflinger die hoefbevangen is geweest door overgewicht. Dan ben je nog veel verder van een oplossing dan nu.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:42

Wat je kunt doen is een graaskorf op doen als je de voeding niet kan beperken. Maar liever zorgen dat ze minder voer binnen krijgt en meer beweging geven.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:30

MarliesV schreef:
TS, je pony wordt niet dik van lucht, dat is een mooie uitdrukking, maar je pony wordt dik van teveel eten of verkeerd eten.

Armer hooi, inname beperken, meer beweging. Allemaal manieren om te laten afvallen, een combinatie werkt nog steeds het beste.

Aan jou als baasje om daar in om te denken. iIet ik heb wel een uurtje gewandeld met stukjes draf, dus ze krijgt wel beweging. Nee hop voor de wagen er mee en 5x per week aan het werk met dat dier. Ja het regent, gaat niemand dood van.

Benader het eens als een mens: van stilzitten en teveel/ongezond eten wordt je dik. Dus pas je je eetpatroon aan en ga je bewegen. Pony werk exact hetzelfde alleen moet jij het faciliteren.

En trust me, ik weet waar het over gaat. Haflinger die hoefbevangen is geweest door overgewicht. Dan ben je nog veel verder van een oplossing dan nu.


Hoho.. je hoeft mij dit niet uit te leggen hoor dat weet ik ook wel! En 5x per week mennen, heb ook nog een leven naast de paarden... misschien mn werk?! En andere dagelijkse dingen.

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 17:31

Elisa2 schreef:
Wat je kunt doen is een graaskorf op doen als je de voeding niet kan beperken. Maar liever zorgen dat ze minder voer binnen krijgt en meer beweging geven.


Ik ga gewoon is kijken naar een goed plan :)