Merrie word dik van lucht..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:02

Een shet op onbeperkt voer is zowat altijd een slecht plan. En een uurtje stappen 1-2 keer per week valt niet eens onder beweging.
Wil je voldoende beweging kunnen geven om tegen onbeperkt te kunnen, dan ben je net als Marlies zegt toch al snel minstens 5x per week bezig met intensief werk, denk aan tochten van 2-3 uur.
Onze haflinger vroeger werd 6x per week een uur licht recreatief gereden en was nog obees. Alleen voerbeperking heeft toen geholpen.
Dus idd graasmasker of verhuizen, ‘t is niet moeilijker dan dat.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:42

Stoppen met onbeperkt hooi. Het klinkt leuk, onbeperkt hooi maar werkt niet voor oa dit type pony’s. Die vreten zich letterlijk dood. Dus zorg dat de pony niet onbeperkt hooi heeft, maar gewogen porties krijgt naar wat ze maximaal mag. Minder dan je denkt waarschijnlijk.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 18:55

Hier ook shetten op onbeperkt hooi, zelfs verpakt en dat gaat prima. Sleutel tot succes, genoeg beweging en bij voorkeur ook voldoende intensief.

Intensief bewegen kan door een aantal keer per week te mennen en dan, mits conditie het toelaat, lekker stevig doordraven. In de zomer streven wij naar ongeveer om de dag mennen, afwisselend in de wei en een blokje naar buiten van 7 tot 10 km, voornamelijk in draf.

Mennen kan worden afgewisseld met fietsen, longeren, wandeling op stevig staptempo. Als je zelf geen tijd hebt eventueel een verzorger erbij zoeken die enkele keren pw fysiek wat vraagt van de pony.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:15

xLV schreef:
MarliesV schreef:
TS, je pony wordt niet dik van lucht, dat is een mooie uitdrukking, maar je pony wordt dik van teveel eten of verkeerd eten.

Armer hooi, inname beperken, meer beweging. Allemaal manieren om te laten afvallen, een combinatie werkt nog steeds het beste.

Aan jou als baasje om daar in om te denken. iIet ik heb wel een uurtje gewandeld met stukjes draf, dus ze krijgt wel beweging. Nee hop voor de wagen er mee en 5x per week aan het werk met dat dier. Ja het regent, gaat niemand dood van.

Benader het eens als een mens: van stilzitten en teveel/ongezond eten wordt je dik. Dus pas je je eetpatroon aan en ga je bewegen. Pony werk exact hetzelfde alleen moet jij het faciliteren.

En trust me, ik weet waar het over gaat. Haflinger die hoefbevangen is geweest door overgewicht. Dan ben je nog veel verder van een oplossing dan nu.


Hoho.. je hoeft mij dit niet uit te leggen hoor dat weet ik ook wel! En 5x per week mennen, heb ook nog een leven naast de paarden... misschien mn werk?! En andere dagelijkse dingen.


Nee dat snap ik. Helemaal in deze tijd van het jaar is dat lastig.

Maar een uurtje wandelen vervangen door een uur voor de wagen is natuurlijk wel een optie.

Daarnaast inname beperken, dus idd graasmasker, aantal uren per dag alleen met arm hooi/stro. Toch op zoek naar een andere plek.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 21:27

Dus je hebt een pony, welke nu jouw verantwoordelijkheid is. Qua gezondheid afhankelijk is van jou. En dan wordt (terecht) benoemd dat hij te weinig beweegt, en zeg je gewoon “geen tijd”. Echt, ik ben even verbaasd.

Creatief denken (verzorger, tijd efficiënter plannen) of je prioriteiten verleggen (ipv ‘s avonds op de bank, verlichting op de kar/fiets en pony en gaan met die banaan. Wellicht ‘s ochtends eerder eruit) , zou je sieren als eigenaar.

Andere oplossingen zoals een graaskorf of op dieet (van stal verhuizen) worden min of meer van tafel geveegd. Zou hier ook gebeuren, omdat ik vind dat die op ander vlak het welzijn aantasten.

Maar niks doen is echt geen optie. Gewoon echt niet. Vroeg of laat zal deze pony problemen krijgen op deze manier. Wil je daar schuld aan hebben?

Wat is je doel eigenlijk met dit topic? Lucht Zero bestaat niet echt…

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Merrie word dik van lucht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:06

Ik ken het probleem. Alleen ik heb de grote variant. Heb een Tinker/Fell/Huzule (ras onbekend maar wordt op 1 van deze 3 of een kruising daar tussen geschat)

Toen zij nog in de manegelessen meeliep krijg ze kuil en 3x 1/4 best suikerrijk brok. Op een gegeven moment is ze overgezet naar voordroog met stro in een net. Nadat ik haar had gekocht heb ik het brok eruit gegooid en op een muesli gezet voor sobere rassen. Ook is ze flink omhoog gegaan in haar bewegingsschema. In juni was dit wat ze per week liep:
Maandag: vrij
Dinsdag: lease onder het zadel, 1 uur les
Woensdag: 2 uur in de manegelessen, onder het zadel
Donderdag:1 uur in de manegelessen, onder het zadel
Vrijdag: rijden / longeren door mij of de lease klant
Zaterdag: Dagtocht met de menwagen. Meestal 20 a 25 km
Zondag: 2 uurs buitenrit voorrijden met de menwagen. 1ne week met stap/draf/galop, andere week stap/draf

Toen kwam ze mooi vlot op gewicht. Nu is ze echter weer aan het aankomen. Ze krijgen tegenwoordig onbeperkt ruwvoer (goede kwaliteit hooi) en ze heeft zoveel dat vol raakt. En in combinatie dat ze geen manegelessen meer loopt is haar arbeid ook naar beneden gegaan. Tja, veel eten en weinig werk = aankomen. Dus nu moet ze weer meer werk hebben (elke dag minimaal een uur rijden, en voor intensief met veel overgangen en tempowisselingen) en ik ga weer haar meer voor de wagen laten lopen. En ik het het ruwvoer op stal beperkt. Hier krijgt ze nog maar een halve ruif gevuld. Op de paddock 2x per dag een groot net a 6 a 8 kg per keer.

Mocht dit niet voldoende helpen gaat ze in de netten een combinatie hooi/stro krijgen.


Lang verhaal kort TS: Grasmasker om, zodat ze zich minder vol kan stoppen en meer beweging. Naast de fiets werd al genoemd, super want dan kan je ook flink draven. Wandelen doet net niks of je moet flink interval training doen met haar. Ga ook aan de hand balkjes draven. Vrijspringen. Longeren. Meer met de wagen op stap. En dit kost tijd. Ze zal gewoon minimaal een uur per dag flink actief aan het werk moeten. Als ze ziek worden van haar overgewicht ben je verder van huis.