Graszaadhooi in midibalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 14:10

Beste Blokkers,

Ik ben al een tijdje aan het puzzelen met de voeding van mijn 5 IJslander kruisingen. Helaas hebben ze een klein beetje verschillende voedingsbehoeften. Uiteindelijk bedacht ik me dat graszaadhooi wel een goede zou zijn om toe te voegen aan het assortiment.

Nu zit er een adder onder het gras, ik moet door hoest problemen voordroog voeren en dus dan ook eventueel graszaadhooi verpakt zien te vinden. Nu is mijn vraag, bestaat dat? En dan nog een vraag, is het ook in midibalen te krijgen?
Dan natuurlijk de grootste hamvraag, waar haal ik het vandaan?

Ik zit zelf in Noord Holland Bakkum. Het liefst heb ik natuurlijk goed en betrouwbare voeding maar ook leverancier. Ook nog wel handig te vermelden, ik heb geen groot materieel, ik doe alles met de hand.
Hopelijk hebben jullie de gouden tip! :)
Ps ik heb al op Marktplaats etc gekeken

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:42

Ik vermoed dat dat niet bestaat. Om graszaad te oogsten, moet het gras hooidroog te zijn. Anders kun je het niet dorsen (dan vallen de zaden er niet uit). Hooidroog gras wordt over het algemeen niet meer in plastic gewikkeld, waarom zou je.

Enige kans die je - denk ik - zou hebben is rechtstreeks contact zoeken met een graszaadkweker en vragen of hij volgend jaar een deel wil wikkelen. En dan is het maar de vraag of dat niet alsnog stoffig de balen in gaat, en je stofprobleem er dus niet mee wordt opgelost.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:19

Graszaad hooi is na gebruik (het zaad eruit) heel droog, als ze die overpakken in midibaaltjes (wordt wel gedaan) is het alsnog heel droog en wat stoffig, hetzelfde als je een grote baal (450 kilo) niet ingepakt koopt.
Heb er vorig jaar een paar gehaald ter overbrugging maar die zijn echt niet minder stoffig.

paars

Berichten: 5578
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:21

Heb je al eens gekeken naar rietzwenk hooi? Dat is iig minder stoffig (al vond ik goede kwaliteit graszaadhooi ook niet stoffig).

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:30

paars schreef:
Heb je al eens gekeken naar rietzwenk hooi? Dat is iig minder stoffig (al vond ik goede kwaliteit graszaadhooi ook niet stoffig).

Rietzwenk is graszaadhooi, net zoals roodzwenk en veldbeemd.

paars

Berichten: 5578
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:44

Ja…klopt, is allemaal graszaadhooi. Ging mij erom dat rietzwenk vaak minder stoffig is als het ’gewone’ graszaadhooi wat toch nog vaak van Engels raaigras is.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 12:41

Ah oké! Wat een fijne feedback! Hier kan ik wat mee, mocht iemand nog meer ideeën hebben brand los! *\o/*

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:20

ik heb van de week op midibalen gereageerd in klaaswaal. balen in folie met analyse

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Graszaadhooi in midibalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 21:27

Ah dus ze bestaan wel