Voer magere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 16:37

Beste bokkers,
Door verhuizing van mijn pony en een nieuwe kudde is hij helaas afgevallen.
De dierenarts is geweest en hij krijgt momenteel medicatie voor maagzweren.
Ik ben op zoek hoe ik hem het beste op een gezonde manier kan laten aankomen.
Hij heeft een allergie voor luzerne wat de zoektocht lastiger maakt.
Hij krijgt nu sinds 3 weken meer voer dan voorheen.
Pony weegt ongeveer 350 kg. Kleine d pony.

Hij krijgt momenteel:
- agrobs alpengrunn muesli 400 gram
- mijten bodybuilder 100 gram
- lijnzaad olie 15 ml
- agrobs nutral mineral 60 gram.

Ik vind het lastig hoeveel ik mag voeren.. als iemand tips heeft heel graag!

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:56

Krijgt hij onbeperkt goed ruwvoer? Dat is het echt het allerbelangrijkste, vooral bij maagzweren. Zonder dit kom je nergens.

Daarnaast vind ik fibrebeet en seniores priores fijn, ook om in grotere hoeveelheden te geven.

capopjekop

Berichten: 30660
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:59

Hoeveel ruwvoer krijgt hij en wat voor kwaliteit is het. Ruwvoer is altijd de basis.

Verder zou ik het even aankijken. Ze komen niet binnen 3 weken aan

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:06

Onbeperkt goed ruwvoer en warme deken als hij dat nog niet heeft, dan hoeft hij iig geen energie te stoppen in wam blijven. Senioris prioris en pietenpulp samen weken en voeren, eten ze goed en komen ze ook goed van aan.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 17:32

Hij heeft 200 gram op liggen met hals en is in oktober jachtmodel geschoren. Dus inmiddels weer wat haar.
Staat 24/7 buiten in een gemengde kudde met 24/7 beschikking over hooi over meerdere voerpunten verdeeld en het hooi is getest en armer in suiker

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:38

kan hij nu wel goed en rustig eten?
ik zou het met wat je nu geeft ook even aankijken, beter dat ze wat langzamer bij komen dan te snel.

als je wel iets extra wil gaan geven dan kun je kijken naar een grasbrok voor erbij?
Hartog heeft een goede

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:48

Ik zou er een dikkere deken opleggen, en inderdaad eens observeren of hij inderdaad onbeperkt kan eten of dat hij er niet bij kan komen of dat anderen het allemaal opeten.
Dat het meerdere voerplekken zijn is fijn maar hij moet wel aan "de beurt komen"
Ik heb 5 paarden in mijn kudde en 9 voerplekken, zodat ieder dier kan eten.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 18:28

Hij komt zeker aan de beurt. Hij staat bij de andere lagere in de rang bij een hooipunt en ik zie als ik kom hem eigenlijk altijd eten. De staleigenaresse houd hem ook goed in de gaten en zie hem ook bij het hooi staan bij de andere

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:31

3 weken is nog niet heel lang om een groot verschil te kunnen verwachten, wel zou je iets van een verbetering mogen zien. Daarnaast wat voor werk en hoevaak per week doet je pony?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:32

ja dan zou ik het toch ook vooral tijd geven.
je kunt eventueel de bodybuilder nog wat omhoog doen naar 250 gram.
ik heb een D pony gehad die het ook kreeg,maar die kreeg dus wat meer.
zo rond de 300 gram.

pillow
Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:35

Een dikkere deken is echt niet nodig, zo koud is het niet en hij heeft de vacht nog. Ik vindt de hoeveelheid krachtvoer erg weinig als hij moet groeien. Bietenpulp is goed om ze dikker te krijgen. Zijn de andere paarden wel in goede conditie? Hooi kan ook te arm zijn.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:45

Afbeelding

Weet niet waar je woont TS maar hier was het rond vriespunt, mijn volbloed ongeschoren maar weinig vacht heeft nu een 300 grams op anders levert hij ook gewicht in.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:46

Waarom zou je geen dikkere deken opdoen als het hem kan helpen? 200 gr en deel geschoren is niet super warm, zeker als ze geen schuilgelegenheid hebben tegen de wind.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 18:51

Andere paarden zijn in goede conditie, hij staat nu onder zijn 200 grams echt wel lekker warm. Ze hebben ook schuilmogelijkheden. Qua werk staat het op een lager. Max 3 x per weer licht recreatief werk.

Daihyo

Berichten: 88059
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:51

Kun je slobber bij geven? Kijk dan eens voor Coolstance Copra, Marstall Bergwiesen mash, Myo protein flakes, grasbrok van Hartog.
Allemaal wat hoger in eiwit en de Coolstance Copra ook in vetten.
Bietenpulp is vooral buikvulling, dat zet niet aan.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 18:57

Ja ik kan slobber bijvoeren. Heb laatst al gekeken naar Pavo slobber mash.. zou dat een goede optie zijn?

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:14

Even de tijd geven gezien je zijn menu al opgehoogt had en werk na beneden

Daihyo

Berichten: 88059
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:21

Yenni schreef:
Ja ik kan slobber bijvoeren. Heb laatst al gekeken naar Pavo slobber mash.. zou dat een goede optie zijn?

Haver, tarwe en gerst zijn geen paardenvoer. Veel paarden kunnen daar niet goed tegen en daarom niet zo’n goede optie :n

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:25

Hier juist hele fijne ervaring met bietenpulp. Zeker bij een paard welke ook maagpatient is een hele veilige manier om extra bij te voeren. Bietenpulp heeft namelijk een hele hoge energie dichtheid vanuit oplosbare vezels. Alleen komt de energie pas vrij bij de vertering in de blinde darm van het paard. Ik zou pavo slobber niet gelijk aanraden.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 19:27

Bedankt voor de fijne reacties. Wil het voer wat ik nu heb liever eerst opmaken want de ton zit nog aardig vol... wel hele goede opties voor daarna. Hoeveel zou ik hem mogen voeren? Pony weegt ongeveer 350 kg en het voer wat ik nu geef stelt 100 -500 gram per 100 kg lichaams gewicht. Hij krijgt nu 400 gram daarvan. Hoeveel zouden jullie daarvan geven?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:46

Voerfabrikanten geven idd veel aan. Dan zou je paars 3kg soms 4kg krachtvoer per dag moeten krijgen.
Alleen... Goed ruwvoer is belangrijker dan meer krachtvoer.

Mijn draver is lange tijd mager geweest. Vond maar niet de juiste combinatie in voer.

Uiteindelijk is hij netjes bijgekomen door eiwitrijk ruwvoer icm 2x per dag 1 schep draversbrok. 1 schep is +- 500gr dus 1 kg per dag ik deed er wel luzerne onder en vitamine E olie.
Door die combinatie zag ik binnen 1,5 week al verschil

Celebi
Berichten: 3685
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:07

Uitkijken met arm ruwvoer in ieder geval. Sommige paarden doen het daar echt niet goed op, zeker als ze al aan de magere kant zijn. Bij heel arm ruwvoer kun je er bijna niet tegenop voeren. Bij een beetje armer hooi kan dat gelukkig nog wel.

Mijn vorige DA zei me voor het aankomen dat olie het beste was. Daar halen paarden het meeste energie uit. Ze mogen best veel hebben per dag, dus vanaf nu iedere dag een goede scheut extra lijnzaadolie door je huidige voer kan enorm helpen. Even voor het idee, die DA zei me dat je ongeveer 500 ml per dag kon geven en dat het daarna aan alle kanten pas uit je paard loopt zegmaar. Dat is natuurlijk enorm veel, maar even om aan te geven dat je marge blijkbaar best hoog is. Zou dus die 15 ml zeker ophogen. Ik heb het op een gegeven moment niet meer afgemeten maar ik gaf denk ik zeker minimaal 50/80 ml per dag aan mijn kleine D pony. Misschien soms iets meer. Verder gaf ik een hele schep Fibrebeet voor de eiwitten en nog een hele schep 18 plus muesli voor de energie. Ik heb ook een tijdje sojaschroot bijgevoerd maar dat heb ik niet heel lang gedaan omdat ik uiteindelijk verhuisd ben en toen overging naar rijk voordroog en dus opeens kon stoppen met voeren. Maar met bovenstaand rantsoen ben ik van 360kg (echt veel te mager) naar 380kg gegaan (net te mager nog) en nu is hij perfect op 400kg en krijgt hij naast onbeperkt voordroog alleen nog een halfje tot driekwart schep muesli en 30 ml olie en soms een halfje Fibrebeet.

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:18

Onbeperkt ruwvoer is het beste en wat je verder bijvoert is prima. Eventueel zou je wat geweekte bietenpulp erbij kunnen geven, of grasbrok geweekt.
Niet te snel willen met gewicht toename, rustig tempo is voor paarden gezonder.
Zodra het grasseizoen weer aanbreekt zitten de kilo's er snel genoeg aan.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:21

Speedibeet en fibrebeet zijn echt super.

Je zou hem ook nog een hals van 0 of 50 gram kunnen opleggen voor de warmte, mocht hij dat nog niet hebben.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:27

Wij gaven speedibeet en zonnebloemolie op advies vd dierenarts