Ervaring Equilin voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lletam

Berichten: 577
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:48

Equilin heeft meer dan enkel een balancer hoor, ze hebben ook basics. Luzerne deed bij ons niets, lang 2 kg per dag gegeven en ivm maagzweren mag hij dit niet (meer).[/quote]

Waarom mag hij geen luzerne meer, wat is het verband met maagzweren?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 02:24

Lucerne kan belastend zijn voor de maag, omdat het vrij stekelig is. Zover ik weet (maar ik ben geen expert) mogen lucerne brokjes bijv wel, dat zit ook in veel soorten voer verwerkt.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 09:37

lletam schreef:
Equilin heeft meer dan enkel een balancer hoor, ze hebben ook basics. Luzerne deed bij ons niets, lang 2 kg per dag gegeven en ivm maagzweren mag hij dit niet (meer).


Waarom mag hij geen luzerne meer, wat is het verband met maagzweren?[/quote]

De structuur zou te prikkelig zijn, waardoor ik dit niet mag geven. In brokvorm zou wel kunnen, heb een tijdje 2 kg luzernebrok gegeven per dag maar daar zag ik niks bij gebeuren.
Ik heb nu indd ook een pak van de basic liggen van Equilin, maar denk dat ik m'n paard daarmee niet op gewicht houd.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:39

De basic is een aanvullende balancer, daar voeg je niet veel meer calorieën of eiwitten mee toe aan het dieet.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:48

Daarom raadde ik dat andere voer aan. Dat is dus wel om aan te komen, zonder kilo's te voeren en speciaal ontwikkeld om maagzweren te voorkomen bij volbloeden.
Plus die suiker en zetmeel waar je zo bang voor bent voer je juist heel weinig van, omdat je zo weinig hoeft te voeren en het wel resultaat geeft.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:27

Toch zit in de equi jewel ook maar 12,5% eiwit zo ik het zie, of kijk ik verkeerd :o. En 18% vet. Op zich vind ik 9% suiker niet zo schokkend idd, maar ik denk wel dat er goedkopere manieren zijn om vet en eiwit bij te voeren :o.
Je kunt misschien de equilin als basis doen. Dan zijn de vitaminen afgedekt. En dan op zoek naar een andere bron voor eiwit en vet en om op gewicht te blijven. Dan zou ik vooral kijken naar ruwvoervervangers zodat de maag minder belast wordt.
Bijv esparcette, sojaschroot, een eiwit isolaat in combi met lijnzaadolie bijv. Of een slobber bijv met extra olie erdoor.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:31

Hier een super tevreden paard op equilin. Eerst de balancer en immuno. Nu de balancer en de basic. De enige die ze zo eet met een klein handje luzerne en een kopje slueslimix.
Ze glimt tegen me aan.
Ik ben echt super tevreden

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 09:22

Even een vraagje. Ze adviseren het te geven met evt luzerne, bietenpulp of groene muesli.
Wat bedoelen ze met groene muesli?

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-24 12:20

chery schreef:
Even een vraagje. Ze adviseren het te geven met evt luzerne, bietenpulp of groene muesli.
Wat bedoelen ze met groene muesli?
Goede vraag, zegt mij zo ook even niets, zou ik even navragen bij degene die je dat adviseerde.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:27

Miss_Mii21 schreef:
chery schreef:
Even een vraagje. Ze adviseren het te geven met evt luzerne, bietenpulp of groene muesli.
Wat bedoelen ze met groene muesli?
Goede vraag, zegt mij zo ook even niets, zou ik even navragen bij degene die je dat adviseerde.

Staat bij de adviezen van equilin

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:29

Ik zou zeggen vraag het Equilin zelf, maar ik vermoed dat ze met groene muesli de ruwvoermixen bedoelen, zoals bijvoorbeeld Agrobs Alphengrun muesli.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:49

Mijn paarden staan alweer een tijdje op de Equilin balancer. Erg tevreden over, paarden staan goed in hun vacht en hoeven. Hiervoor voerde ik de vitalbix balancer.

chery

Berichten: 1846
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:18

Ghazella schreef:
Mijn paarden staan alweer een tijdje op de Equilin balancer. Erg tevreden over, paarden staan goed in hun vacht en hoeven. Hiervoor voerde ik de vitalbix balancer.

Hier 1 ook al bijna een jaar op de balancer en de basic.
Super tevreden.
En 1 net overgezet op de equilin, maar eerst kuur met balancer en comfort.
Maar die moet ik wel wat erbij voeren ivm enorm groot schraal paard.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:40

Ik heb die van mij ook een jaar op Equilin staan nu.
Ben nu bezig met een kuur Immuno, normaal voer ik de Basic met balancer.
Maar ivm de pollenallergie nu in het voorjaar een kuur Immuno en dan weer terug naar de Basic.