Ervaring Equilin voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 15:36

Heeft er hier iemand ervaring met Equilin voer?

Welke lijn van Equilin geef je waarom, hoe lang al en wat is je ervaring?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:44

Ik geef de balancer en de sportpony's krijgen de basic er bij.

Ik heb verschillende vitamine brokjes geprobeerd maar er was altijd wel iets.
Van Marstal force gingen ze zand eten, van vitalbix waren ze niet voor uit te krijgen zo traag, Pavo vital en Subli mineralenbikkels zaten ze net niet mooi in hun vacht naar mijn zin.

Op Equilin lopen ze vrolijk tot het ZZ, fluitend mendurance wedstrijden tot 30 kilometer, samengestelde menwedstrijd enzo.

Ik denk dat ik het nu een jaar of 2 voer, en dus dik tevreden.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:01

Hier ook dik tevreden. Ze zitten super in hun vacht, zelfs het paard dat voorheen heel slecht in het haar zat.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:05

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb nu marstal force maar dat vindt ze niet zo lekker…

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:39

Ik heb het een paar jaar gevoerd aan mijn merrie. De Balancer dan. Mijn ruin deed het er niet goed op. Dus die ging terug naar Marstall Force.

Mijn merrie heeft echter lastige darmen en in Equilin zit zonnebloem verwerkt. Dat werkt ontstekingsbevorderend begreep ik later. Daarom heb ik dat onlangs afgebouwd en ben ik over op (durf het bijna niet te zeggen) Pavo Vital. Dat schijnt een heel volwaardige brok te zijn, zonder zonnebloem extracten of pitten. Mijn ruin gaat ook over als de Marstall op is.

Overigens is mijn merrie voor het eerst in jaren geheel mest water vrij. Toevallig min of meer gelijktijdig een nieuwe hooileverancier gekregen. Dus een exacte verklaring (vital of hooi of de combi) heb ik niet.
Bijkomend voordeel is dat mijn portemonnee er blijer van wordt haha.

Waarom wil je Equilin TS?

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:55

Ik voer sinds vorig jaar maart de Basic en de Balancer en ik ben zeer tevreden.
Ben van aanvullende vitamine E supplementen af, de hoefkwaliteit is enorm verbeterd en paard zit super glimmend in zijn vel, zonder nog een sprankje jeuk te bespeuren, dat was hiervoor niet altijd het geval.

Ik ben echt heel tevreden over dit voer.

Mijn paard kwam van jaren Pavo Vital, waarvan die ineens explosief ontvlambaar werd, en een klein jaar Marstal Force daarna, wat hij echter nooit graag gegeten heeft.
Met name op die laatste is zijn hoefkwaliteit dramatisch achteruit gegaan. maar nu, 11 maanden verder zijn zijn hoeven juist beter dan ik ze ooit gezien heb.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:15

Dennis schreef:
Ik geef de balancer en de sportpony's krijgen de basic er bij.

Ik heb verschillende vitamine brokjes geprobeerd maar er was altijd wel iets.
Van Marstal force gingen ze zand eten, van vitalbix waren ze niet voor uit te krijgen zo traag, Pavo vital en Subli mineralenbikkels zaten ze net niet mooi in hun vacht naar mijn zin.

Op Equilin lopen ze vrolijk tot het ZZ, fluitend mendurance wedstrijden tot 30 kilometer, samengestelde menwedstrijd enzo.

Ik denk dat ik het nu een jaar of 2 voer, en dus dik tevreden.


Geef je verder nog iets bij naast de basic voor de sportpony's?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:07

Allemaal een handje lucernebrok of losse Lucerne (beide heb ik in huis voor mijn bejaarden die wel een beetje extra krijgen) omdat het wel een heel banketstaaf beetje in een voerbak is.
En ruim hooi. Niet eens onbeperkt, dan zouden ze uit elkaar ploffen.

Ze zijn hier fitter op dan toen ik nog gewoon krachtvoer gaf. Houden het werk beter vol, en verschieten hun kruid niet door heet te beginnen.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:16

Ik voer al een aantal jaar Equilin zowel de grow als balancer, heel tevreden over. 2 nieuwe pony's erbij, de ene stond bij de fokker op vitalbix grow en breed. Toen hij hier kwam meteen over op Equilin grow en zowel zijn vacht als hoefkwaliteit zijn erg verbeterd.
De ander kreeg niets bijgevoerd bij de vorige eigenaar en zat slecht in zijn vacht en had flinke jeuk. Ook hem meteen op Equilin gezet, maar dan de balancer. Ook zijn vacht is super mooi geworden, diep zwart en hoefkwaliteit flink verbeterd.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:05

Dennis schreef:
Allemaal een handje lucernebrok of losse Lucerne (beide heb ik in huis voor mijn bejaarden die wel een beetje extra krijgen) omdat het wel een heel banketstaaf beetje in een voerbak is.
En ruim hooi. Niet eens onbeperkt, dan zouden ze uit elkaar ploffen.

Ze zijn hier fitter op dan toen ik nog gewoon krachtvoer gaf. Houden het werk beter vol, en verschieten hun kruid niet door heet te beginnen.



Dank je voor je antwoord. Ik heb de basic besteld om te gaan proberen. Aanvullen met luzerne was ik sowieso al van plan.
Op aanraden van de dierenarts voer ik al de balancer. Ik hoor van iedereen dat het zo duur is maar als ik kijk wat ik aan brok en supplementen moest geven dan kom ik denk ik goedkoper uit :=

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:29

Olympia96 schreef:
Ik heb het een paar jaar gevoerd aan mijn merrie. De Balancer dan. Mijn ruin deed het er niet goed op. Dus die ging terug naar Marstall Force.

Mijn merrie heeft echter lastige darmen en in Equilin zit zonnebloem verwerkt. Dat werkt ontstekingsbevorderend begreep ik later. Daarom heb ik dat onlangs afgebouwd en ben ik over op (durf het bijna niet te zeggen) Pavo Vital. Dat schijnt een heel volwaardige brok te zijn, zonder zonnebloem extracten of pitten. Mijn ruin gaat ook over als de Marstall op is.

Overigens is mijn merrie voor het eerst in jaren geheel mest water vrij. Toevallig min of meer gelijktijdig een nieuwe hooileverancier gekregen. Dus een exacte verklaring (vital of hooi of de combi) heb ik niet.
Bijkomend voordeel is dat mijn portemonnee er blijer van wordt haha.

Waarom wil je Equilin TS?


Advies van de dierenarts na een maagzweer diagnose; momenteel behandeld met omeprazol. Dierenarts adviseerde dit om de maag rustiger te houden, nu geef ik breed en grow van vitalbix.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:30

Marije_jiplover schreef:
Ik voer sinds vorig jaar maart de Basic en de Balancer en ik ben zeer tevreden.
Ben van aanvullende vitamine E supplementen af, de hoefkwaliteit is enorm verbeterd en paard zit super glimmend in zijn vel, zonder nog een sprankje jeuk te bespeuren, dat was hiervoor niet altijd het geval.

Ik ben echt heel tevreden over dit voer.

Mijn paard kwam van jaren Pavo Vital, waarvan die ineens explosief ontvlambaar werd, en een klein jaar Marstal Force daarna, wat hij echter nooit graag gegeten heeft.
Met name op die laatste is zijn hoefkwaliteit dramatisch achteruit gegaan. maar nu, 11 maanden verder zijn zijn hoeven juist beter dan ik ze ooit gezien heb.


Op welke manier hoeven beter? Minder brokkelig; minder/geen rotstraal of wat anders?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:31

Dee_Es schreef:
Dennis schreef:
Allemaal een handje lucernebrok of losse Lucerne (beide heb ik in huis voor mijn bejaarden die wel een beetje extra krijgen) omdat het wel een heel banketstaaf beetje in een voerbak is.
En ruim hooi. Niet eens onbeperkt, dan zouden ze uit elkaar ploffen.

Ze zijn hier fitter op dan toen ik nog gewoon krachtvoer gaf. Houden het werk beter vol, en verschieten hun kruid niet door heet te beginnen.



Dank je voor je antwoord. Ik heb de basic besteld om te gaan proberen. Aanvullen met luzerne was ik sowieso al van plan.
Op aanraden van de dierenarts voer ik al de balancer. Ik hoor van iedereen dat het zo duur is maar als ik kijk wat ik aan brok en supplementen moest geven dan kom ik denk ik goedkoper uit :=


Ja precies; je geeft qua hoeveelheid niet zo veel dus relatief valt het dan mee.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:32

Zijn er hier ook mensen met een volbloed op dit voer? Ik vraag mij af of ik hem hiermee op gewicht houd; dat is al langer een issue. Hebben jullie ervaring met te magere paarden op dit voer?

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:41

Vitaminebrok is aanvullend, het is een balancer met vitamines en mineralen, indien het hooi niet voldoende voedingsstoffen (meer) bevat en er geen gras meer gegeten wordt. Onder andere door opslag en manier van opslaan (in folie of op een hooizolder oid) verdwijnen langzaam sommige vitamines (oxideren of fermenteren) Onder andere Vitamine E is meestal na een paar maanden opslaan wel verdwenen en moet aangevuld worden.
Vitaminebrok is dus niet bedoeld om je paard op gewicht te houden; maar als aanvulling op het ruwvoer. Het beste is om, mits er voldoende hooi/ruwvoer gegeven wordt, het ruwvoer te laten testen als een paard te dik of te mager blijft.
Er zijn andere bijvoeders die zorgen dat een paard goed op gewicht kan blijven. Coolstance copra, luzerne (als dat verdragen wordt) etc.
Een gezonde darmflora zorgt trouwens ook voor goede opname van mineralen/vitamines.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:45

Lindsey_99 schreef:
Vitaminebrok is aanvullend, het is een balancer met vitamines en mineralen, indien het hooi niet voldoende voedingsstoffen (meer) bevat en er geen gras meer gegeten wordt. Onder andere door opslag en manier van opslaan (in folie of op een hooizolder oid) verdwijnen langzaam sommige vitamines (oxideren of fermenteren) Onder andere Vitamine E is meestal na een paar maanden opslaan wel verdwenen en moet aangevuld worden.
Vitaminebrok is dus niet bedoeld om je paard op gewicht te houden; maar als aanvulling op het ruwvoer. Het beste is om, mits er voldoende hooi/ruwvoer gegeven wordt, het ruwvoer te laten testen als een paard te dik of te mager blijft.
Er zijn andere bijvoeders die zorgen dat een paard goed op gewicht kan blijven. Coolstance copra, luzerne (als dat verdragen wordt) etc.
Een gezonde darmflora zorgt trouwens ook voor goede opname van mineralen/vitamines.


Coolstance heb ik vaker gehoord, maar lastig verkrijgbaar of je moet online weer bestellen met verzendkosten. Heb je tips waar je dat handiger kan verkrijgen zonder verzendkosten?

Equilin heeft meer dan enkel een balancer hoor, ze hebben ook basics. Luzerne deed bij ons niets, lang 2 kg per dag gegeven en ivm maagzweren mag hij dit niet (meer).

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:49

Bij een fourage in de buurt bij ons is alles te bestellen. Ik weet niet of er bij jou in de buurt eentje zit?
Als een paard te mager blijft is het aan te raden het ruwvoer te laten testen en gericht bij te voeren. De afgelopen jaren is hooi erg wisselend in voedingswaarde door het rare weer.

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:12

Hier de Equillin comfort gegeven aan mijn inmiddels overleden merrie. Die had altijd last van de buik en deed het hier goed op!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:00

De hoeven van mijn haf waren in geheel slecht van kwaliteit.
De nagels hechten er nauwelijks nog in, leek wel spons, aldus mijn hoefsmid.
Zonder ijzers was helemaal geen optie, want dan scheurden en brokkelden ze gewoon af waar je bij stond.

En nu is het, in een jaar tijd, weer helemaal zoals het hoort.
Stevig hoorn, waarbij de ijzers gewoon weer goed vast blijven zitten en ik zelfs aan het overwegen ben om ze er achter weer eens een tijdje af te laten, zo goed is de hoefkwaliteit geworden.
Oh en ze groeien ook weer, wat ook wel heel fijn is.

Grappig genoeg merk ik ook aan de zwilwratten dat er iets veranderd is in de hoor groei, want ook die moet ik vaker even bijhouden, wat ik het hele jaar op Marstal Force niet gedaan heb.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:56

Ik heb de equilin immuno gevoerd aan mijn volbloed, maar dat is intussen wel 10 jaar geleden. Nu voerde ik het met een reden, namelijk een grote wond op het achterbeen en was het bedoeld als extra ondersteuning bij de genezing. Ik voerde hier dus nog veel hooi bij en 2 kilo sportbrok. En met stalrust bleef ze op gewicht :+. Nu was de kwaliteit van het hooi minder goed dan op mijn huidige stal. Ik vond het te duur om het te blijven geven om eerlijk te zijn en ook zeker niet voldoende als enig voer.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:50

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:40

Een balancer gaat niks doen om een paard op gewicht te houden, daarvoor is het te weinig. Daar heb je en ruwvoer voor nodig, maar soms ook gewoon iets wat het lijf genoeg energie/brandstof geeft. Je ziet het vaker dat bepaalde types dus niet genoeg hebben aan ruwvoer en een balancer, maar nog wat voer nodig hebben wat die energie of eigenlijk het gewicht levert.

Je kan ook Equi-jewel gaan geven. Dat is speciaal geformuleerd voor volbloeden juist.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 16:28

MyWishMax schreef:
Een balancer gaat niks doen om een paard op gewicht te houden, daarvoor is het te weinig. Daar heb je en ruwvoer voor nodig, maar soms ook gewoon iets wat het lijf genoeg energie/brandstof geeft. Je ziet het vaker dat bepaalde types dus niet genoeg hebben aan ruwvoer en een balancer, maar nog wat voer nodig hebben wat die energie of eigenlijk het gewicht levert.

Je kan ook Equi-jewel gaan geven. Dat is speciaal geformuleerd voor volbloeden juist.


Weet je nog een ander alternatief; Equi-jewel zit erg hoog in suiker en zetmeel, dat geef ik beiden liever niet.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ervaring Equilin voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:39

Ik heb het 3/4 jaar gevoerd aan alle 4 mijn paarden en ik vind het echt de beste balancer tot nu toe. Ik voerde het in combinatie met de basic. Aanvullend voerde ik de ruwvoermixen van Agrobs en dat alles bij elkaar vond ik toch wel duur.

Nu voer ik sinds een paar maanden Equifit en daar ben ik tot nu toe tevreden over. Weer een complete voeding is toch wel fijn.

Bij Equilin hoefde ik trouwens geen extra supplementen bij te voeren.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:32

Miss_Mii21 schreef:
MyWishMax schreef:
Een balancer gaat niks doen om een paard op gewicht te houden, daarvoor is het te weinig. Daar heb je en ruwvoer voor nodig, maar soms ook gewoon iets wat het lijf genoeg energie/brandstof geeft. Je ziet het vaker dat bepaalde types dus niet genoeg hebben aan ruwvoer en een balancer, maar nog wat voer nodig hebben wat die energie of eigenlijk het gewicht levert.

Je kan ook Equi-jewel gaan geven. Dat is speciaal geformuleerd voor volbloeden juist.


Weet je nog een ander alternatief; Equi-jewel zit erg hoog in suiker en zetmeel, dat geef ik beiden liever niet.


Je moet wel naar de verhouding kijken van hoeveel je voert. Sommige dingen met lagere percentages voer je feitelijk meer suiker en zetmeel, omdat je sowieso meer moet voeren daarvan.
Net als dat hooi flink hoog in suikers kan zijn en omdat ze daarvan zoveel eten is dat een veel grotere 'boosdoener' qua suikers. Zelfs met lagere % trouwens.

En nee, ik weet geen ander voer met lagere percentages speciaal voor volbloeden ontwikkeld. Niet in Nederland iig en niet wat door zo'n bedrijf is ontwikkeld wat enorm veel wetenschappelijk onderzoek doet juist speciaal naar Engels volbloeden. Met toevoegingen speciaal voor maag enzovoorts, expres om maagzweren te voorkomen. Daarom vond ik het zo interessant om te melden. Plus dat je er weinig van geeft dus die suikers en zetmeel er helemaal niet toe doen eigenlijk. Zoals ik hierboven al zei is de kans groot dat er meer in het hooi zit en alle andere dingen die je bij wilt voeren, omdat het aantal kilo's veel groter is.
Hiermee weet ik dat er resultaten behaald zijn bij andere volbloeden met nog geen halve kilo per dag namelijk.

Maar wat vind jij hoog qua zetmeel? Want ik weet niet beter als dat ze qua gewicht juist weinig zetmeel binnen krijgen hiermee. Daar moet je naar kijken, niet alleen percentages.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 05-02-24 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt