Te lang zonder ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:07

Is het ook nog nat als het gegeven wordt? Want hier op stal zag ik bij de flinke eters dat ze het hooi opeens niet meer op kregen overdag buiten als het net helemaal nat geregend was. Dan bleek het met kleine mazen toch opeens erg lastig. Maar als je al nat voert haalt die tip niet zoveel meer uit helaas.

Je zou met weken ook nog invloed kunnen hebben op de voedingswaarde van je hooi trouwens. Als je het langer werkt gaat er wat meer verloren en kun je wellicht iets meer voeren zonder dat je paard dikker wordt. Of je paard krijgt net even iets minder binnen bij hetzelfde aantal kilo's. Wellicht valt daar dan nog wat winst voor je te behalen in het huidige management?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 21:09

Celebi schreef:
Is het ook nog nat als het gegeven wordt? Want hier op stal zag ik bij de flinke eters dat ze het hooi opeens niet meer op kregen overdag buiten als het net helemaal nat geregend was. Dan bleek het met kleine mazen toch opeens erg lastig. Maar als je al nat voert haalt die tip niet zoveel meer uit helaas.

Je zou met weken ook nog invloed kunnen hebben op de voedingswaarde van je hooi trouwens. Als je het langer werkt gaat er wat meer verloren en kun je wellicht iets meer voeren zonder dat je paard dikker wordt. Of je paard krijgt net even iets minder binnen bij hetzelfde aantal kilo's. Wellicht valt daar dan nog wat winst voor je te behalen in het huidige management?


Het hooi wordt idd geweekt, gewoon nat maken of stomen was niet meer genoeg voor haar astma. Nu het geweekt wordt doet ze het qua astma super goed.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:11

Fijn dat het werkt! Maar helaas valt daar dan niet meer extra winst te behalen in deze puzzel. :(

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:13

Nee precies. Jammer

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:06

En kun je met andere pensionners niet een soort roulatie afspreken om 's avonds nog een keer hooi te geven?

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 00:23

BVLJ schreef:
Celebi schreef:
Is het ook nog nat als het gegeven wordt? Want hier op stal zag ik bij de flinke eters dat ze het hooi opeens niet meer op kregen overdag buiten als het net helemaal nat geregend was. Dan bleek het met kleine mazen toch opeens erg lastig. Maar als je al nat voert haalt die tip niet zoveel meer uit helaas.

Je zou met weken ook nog invloed kunnen hebben op de voedingswaarde van je hooi trouwens. Als je het langer werkt gaat er wat meer verloren en kun je wellicht iets meer voeren zonder dat je paard dikker wordt. Of je paard krijgt net even iets minder binnen bij hetzelfde aantal kilo's. Wellicht valt daar dan nog wat winst voor je te behalen in het huidige management?


Het hooi wordt idd geweekt, gewoon nat maken of stomen was niet meer genoeg voor haar astma. Nu het geweekt wordt doet ze het qua astma super goed.

Wat er zo uit je berichten op de maken is, doe je er zelf al wel alles aan en is je stalhouder ook de kwaadste niet. Misschien kun je toch een manier vinden dat jijzelf of iemand anders in de avond nog een deel van het hooi geeft. Dat is volgens mij het enige waar je nog naar kan kijken en wie weet gaat het ook wel gewoon goed en krijgt ze er verder geen andere klachten bij. Je denkt er in elk geval goed over na en je waardeert wat er op stal voor je pony wordt gedaan en meegedacht.

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 01:24

_Tristan schreef:
Jeetje wat ouderwets.. Ik zou me ook zorgen maken inderdaad..
Is er een mogelijkheid om het in een slowfeeder te doen?

Ouderwets? Nieuwe fratsen zijn het. Zo weinig ruwvoer geven maar wel brokken. Vroeger kregen de paarden een paardenkrib vol hooi met een berg erop, kijk maar eens hoe die bakken er toen uit zagen daar kwamen ze de nacht wel mee door. Het laatst werden ze gevoerd om 11. 00 en vaak s morgens om 6.00 uur al weer en in de zomer dag en nacht op het land.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 09:36

UPDATE:
Het dubbele net werkt fantastisch. Ze doet nu ongeveer 6u over haar hooinet, en 1 à 2 uurtjes over de hooibal.
Ik meng stro tussen het het hooi, zodat de hoeveelheid meer is. Het zit dan zowel in het net als in de bal goed op elkaar gepropt.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:51

Wat fijn!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:06

Dat is goed nieuws!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:08

Fijn, iedereen blij +:)+

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:07

Dat is fijn! Eet ze het stro ook allemaal op? Want de mijne speelde het hier dan klaar - toen ze nog stro mocht, nog niet zo verstoppingsgevoelig toen - om enkel de strootjes te laten zitten en het hooi tot het laatste sprietje op te eten :)

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 18:12

hwn schreef:
Dat is fijn! Eet ze het stro ook allemaal op? Want de mijne speelde het hier dan klaar - toen ze nog stro mocht, nog niet zo verstoppingsgevoelig toen - om enkel de strootjes te laten zitten en het hooi tot het laatste sprietje op te eten :)


Ik vind hier en daar een sprietje stro tussen haar krollen, maar het net is mooi leeg

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:57

Ik zie dat je al een oplossing hebt. Maar ik wil nog wat anders aanstippen: veel paarden blijven hooi eten als ze niet voldoende voedingsstoffen, met name eiwitten, binnen krijgen.
Is het hooi geanalyseerd?
Mijn vraatzuchtige haflinger bleef ook eten, zeker toen ik arm hooi had. Door een eiwitrijke grasbrok bij te voeren, had hij minder honger en stopte hij vaker met eten. Plus dat eiwit sneller een verzadigd gevoel geef.
Inmiddels heb ik suikerarm hooi, maar wel hoog in eiwit. Ik merk echt verschil in eetgedrag.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 14:27

BVLJ schreef:
UPDATE:
Het dubbele net werkt fantastisch. Ze doet nu ongeveer 6u over haar hooinet, en 1 à 2 uurtjes over de hooibal.
Ik meng stro tussen het het hooi, zodat de hoeveelheid meer is. Het zit dan zowel in het net als in de bal goed op elkaar gepropt.


Super dat de simpele oplossing al afdoende werkt! *\o/*