Te lang zonder ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:13

Wij staan op een pensionstal, maar er is 1 ding waar we ons zorgen over maken.
De paarden gaan overdag buiten, en komen rond 16u terug binnen. Ze krijgen dan hun hooiberg voor de nacht en soms ook hun krachtvoer al. Onze pony begint aan haar hooi, en stopt pas met eten wanneer het op is. Vaak is dat al na 2u of 3u, dus om 18u à 19u. Ze krijgen ‘s morgen hun eten rond 8u, dus ze staat heel lang zonder ruwvoer. De andere paarden staan op stro dus hebben nog een knabbeltje voor de nacht, onze pony staat op hout krullen dus ze heeft niks meer om te knabbelen.
Ze eet haar hooi uit een er met mazen van 3cm x3 cm.
Heeft er iemand tips om haar langer van ruwvoer te voorzien?
Ze krijgt zeker genoeg eten, want ze staat zelfs iets te dik. Maar het zou meer verspreid moeten gegeven worden. De staleigenaar staat niet open om ‘s avonds nog een portie te geven zodat ze meer verdeeld zijn en ik kan niet elke avond zelf gaan opvolgen mijn werk.
Laatst bijgewerkt door BVLJ op 02-02-24 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:14

Jeetje wat ouderwets.. Ik zou me ook zorgen maken inderdaad..
Is er een mogelijkheid om het in een slowfeeder te doen?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:27

_Tristan schreef:
Jeetje wat ouderwets.. Ik zou me ook zorgen maken inderdaad..
Is er een mogelijkheid om het in een slowfeeder te doen?


Wat bedoel je juist met een slingerde? Een bak dan? Want het is wel een slowfeeder net dat ze hangen heeft.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:33

dan zorg je dat ze er nog een slowfeeder bij krijgt. Of je zoekt een andere stal

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:34

Met een slowfeeder bedoel ik inderdaad een slowfeed net of bak bijvoorbeeld, waardoor ze langzamer eten.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:44

Kinke schreef:
dan zorg je dat ze er nog een slowfeeder bij krijgt. Of je zoekt een andere stal


De hoeveelheid hooi die ze krijgt over 24u is wel genoeg, dus een extra slowfeeder is niet echt een optie. Onze pony stopt helaas niet met eten voor alles op is.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:46

Kan je in plaats van alleen hooi niet een mengsel van hooi en stro voeren? Dat is minder rijk en ze eten het vaak ook minder snel op. Zeker in een net kan het flink volproppen met stro en een beetje hooi erbij voor het idee (er van uitgaande dat ze buiten wel gewoon hooi kan eten)

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:47

Slowfeeder hooi/stro gaan aanbieden? Meer knabbel en vulling? Slowfeeder met kleinere mazen?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 17:48

Lijsken schreef:
Kan je in plaats van alleen hooi niet een mengsel van hooi en stro voeren? Dat is minder rijk en ze eten het vaak ook minder snel op. Zeker in een net kan het flink volproppen met stro en een beetje hooi erbij voor het idee (er van uitgaande dat ze buiten wel gewoon hooi kan eten)


Buiten eet ze inderdaad ook wel hooi.
Ik heb er nu de laatste dagen wat stro bij in gedaan, maar ik heb nog geen idee of ze dat ineens mee opeet. Ik ben er ‘‘s avonds niet meer geweest.
Ik was ook al aan het denken om een hooibal te vullen met stro als extraatje?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:55

Ik heb deze bal die ik vul met allerhande gezonde brokjes en snoepjes, mijn pony vindt hem fantastisch en het bied best lang afleiding. Misschien dat het helpt om de slowfeeder niet in één keer leeg te trekken. En is het niet mogelijk dat een stalgenoot bv wat luzerne of ander ruwvoer uit pak geeft tussendoor. Bv hier en daar een schepje? Of dat je dat ook in een soort voerbal constructie probeert te doen?

https://www.agradi.nl/likit-voederrolba ... dmEALw_wcB

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 18:00

Shalimar schreef:
Ik heb deze bal die ik vul met allerhande gezonde brokjes en snoepjes, mijn pony vindt hem fantastisch en het bied best lang afleiding. Misschien dat het helpt om de slowfeeder niet in één keer leeg te trekken. En is het niet mogelijk dat een stalgenoot bv wat luzerne of ander ruwvoer uit pak geeft tussendoor. Bv hier en daar een schepje? Of dat je dat ook in een soort voerbal constructie probeert te doen?

https://www.agradi.nl/likit-voederrolba ... dmEALw_wcB



Die bal lijkt inderdaad wel wat, ga ik zeker eens voor kijken! Dankjewel voor de tip. Wat doe je daar dan zoal in?
Iedereen komt bij ons op stal bijna dagelijks overdag. Tegen 17u ongeveer is iedereen geweest.
Ik ga soms ‘s avonds nog terug als mijn dochter gaat rijden.
Laatst bijgewerkt door BVLJ op 02-02-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:06

Zelf hooinet nog eens vullen als je ‘‘s avonds komt?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 18:10

Change3x schreef:
Zelf hooinet nog eens vullen als je ‘‘s avonds komt?


De dagen dat ik ‘s avonds ga doe ik dat inderdaad. Maar dat is max 3x/week. De andere dagen kan ik ‘‘s avonds niet gaan door mijn werk.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:13

Ik doe er een mix van vitalbix vitamine brokjes en die kleine vitalbix snoepjes in (de grotere kunnen er niet uit), een beetje gewone biks en muesli, en alles eigenlijk wat past (of in stukjes gesneden) erbij kan en niet hoog is in suiker/zetmeel.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 18:14

Shalimar schreef:
Ik doe er een mix van vitalbix vitamine brokjes en die kleine vitalbix snoepjes in (de grotere kunnen er niet uit), een beetje gewone biks en muesli, en alles eigenlijk wat past (of in stukjes gesneden) erbij kan en niet hoog is in suiker/zetmeel.


En wat heb jij al stalstrooisel? Onze pony staan vanwege astma op houtkrullen. Dan gaat alles wel tussen de krullen vallen uit de bal denk ik.
Laatst bijgewerkt door BVLJ op 02-02-24 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:19

Misschien is er iets te regelen dat de berg hooi van 1600 uur in 2 delen wordt gegeven, dus dat er later op de avond nog een deel wordt gegeven? Ben je zelf in de avond nog op stal dat je dat kan doen?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 18:21

Veronica2 schreef:
Misschien is er iets te regelen dat de berg hooi van 1600 uur in 2 delen wordt gegeven, dus dat er later op de avond nog een deel wordt gegeven? Ben je zelf in de avond nog op stal dat je dat kan doen?


Dat heb ik al gevraagd, maar doen ze niet
De dagen dat ik er ‘s avonds ben doe ik dat idd. Maar ik ben er max 3x/week in de avond.
Laatst bijgewerkt door BVLJ op 02-02-24 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:26

En de rest van de pension klanten vind dit prima ondanks hun stro stal?

Hoeveel mensen staan er. Zodat er roulerend in de avond nog een net gegeven kan worden door de klanten.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 18:42

DuoPenotti schreef:
En de rest van de pension klanten vind dit prima ondanks hun stro stal?

Hoeveel mensen staan er. Zodat er roulerend in de avond nog een net gegeven kan worden door de klanten.


We staan er met 7 pensionklanten, maar we mogen zelf de hooinetten niet vullen, dat doet de eigenaar.
De andere klanten vinden het ook lang, maar hun paardjes hebben inderdaad nog het stro.
Bij ons in de buurt is het heel moeilijk een een betaalbare goede stal te vinden. Enkele van de klanten staan al op de zoveelste stal in een korte periode. En voor de rest zijn we wel allemaal heel tevreden van deze stal.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:55

Kan je misschien zelf aan (goed!) graszaadhooi komen en hiervan een onbeperkt net ophangen?

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:03

Als de pensionhouder niks wil en je niet op je medepensioner terug kan vallen blijft er weinig over. Shires heeft netten met 2,5 maas. En dan zelf hooi kopen en ophangen.

Je pony eet alles direct op omdat ze weet dat op op is.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:25

Als het na 2 uurtjes knabbelen op is, is het niet genoeg en aangezien je 's avonds\'s nachts niet nog eens erheen kan lijkt me dat meer hooi de oplossing is. Paarden kunnen ook voedselnijd krijgen, als er altijd genoeg ligt, dan eten ze ook niet zo veel, het kan best dat ze uiteindelijk het hooi zelfs wat laat staan als ze eenmaal genoeg krijgt. Ik zou zelf wat pakjes hooi kopen, vragen of je die daar mag opbergen en zelf een extra net erin hangen die dag, of klaar hangen dat de staleigenaar dat even wilt doen.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:32

Anastasia24 schreef:
Als het na 2 uurtjes knabbelen op is, is het niet genoeg en aangezien je 's avonds\'s nachts niet nog eens erheen kan lijkt me dat meer hooi de oplossing is. Paarden kunnen ook voedselnijd krijgen, als er altijd genoeg ligt, dan eten ze ook niet zo veel, het kan best dat ze uiteindelijk het hooi zelfs wat laat staan als ze eenmaal genoeg krijgt. Ik zou zelf wat pakjes hooi kopen, vragen of je die daar mag opbergen en zelf een extra net erin hangen die dag, of klaar hangen dat de staleigenaar dat even wilt doen.

dat is echt klinklare onzin.

Er zijn zat paarden die echt niet stoppen met eten ook niet als er altijd eten ligt. Die eten zich dood.

Als je mijn paard onbeperkt verstrekt dan vreet die 25 kg per dag weg en wordt mega obese.

Ik zou 2 netten van 2,5 nemen en over elkaar heen doen ts. Dan verlengt de tijd meestal aanzienlijk.

En hoeveel tijd zit er tussen de andere porties? Is het een optie andere porties wat te minderen? Zodat je juist snachts wat meer kan geven?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:33

BVLJ schreef:
DuoPenotti schreef:
En de rest van de pension klanten vind dit prima ondanks hun stro stal?

Hoeveel mensen staan er. Zodat er roulerend in de avond nog een net gegeven kan worden door de klanten.


We staan er met 7 pensionklanten, maar we mogen zelf de hooinetten niet vullen, dat doet de eigenaar.
De andere klanten vinden het ook lang, maar hun paardjes hebben inderdaad nog het stro.
Bij ons in de buurt is het heel moeilijk een een betaalbare goede stal te vinden. Enkele van de klanten staan al op de zoveelste stal in een korte periode. En voor de rest zijn we wel allemaal heel tevreden van deze stal.


Daar hoort deze dan ook niet bij helaas, want met dit voerbeleid kan ik het geen goede stal noemen :(

Dan toch maar zelf er elke avond heen, of iemand van je familie/vrienden vragen om te gaan als je zelf niet kunt?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:35

De mijne staat op gehakseld stro met langstro. Ja het valt op de grond maar juist het zoeken en eruit frummelen houdt ze extra lang bezig. Ik gooi bv ook nog wel eens een handje door het hooi. Dan is het net een speurhond. Maar de mijne krijgt zijn hooi (onbeperkt) los in een bak dus dat is anders dan bij jou. Ik doe het meer voor de leuk. Ik doe er trouwens ook nog lijnzaadbrok in van Van Gorp. Die past nét door de gaatjes, dus daar is hij langer mee bezig dan met de kleinere brokjes. Ik wilde er een tijdje terug mee stoppen want mijn stalhouder gooit de bal met de laatste ronde van 23 uur in de stal en mijn pony is toch al heel erg goed voorzien in vanalles. Vond het een beetje extra werk en ook een beetje penny van mezelf om ook dit nog weer erbij te willen naast wat ze toch al doen voor me. Maar de stalhouder vond het zielig en geen goed idee want hij staat hem 's avonds al reikhalzend op te wachten :') oke dan houden we het er natuurlijk in haha, penny for life... Ik kom er nooit meer vanaf.

En kun je niet wat stro door je hooi doen trouwens, voor de knabbel.