Te lang zonder ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:40

BVLJ schreef:
Change3x schreef:
Zelf hooinet nog eens vullen als je ‘‘s avonds komt?


De dagen dat ik ‘s avonds ga doe ik dat inderdaad. Maar dat is max 3x/week. De andere dagen kan ik ‘‘s avonds niet gaan door mijn werk.


Kan je er geen netje stro naast hangen zo dat ze kan knabbelen en verder zo laten

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 20:01

Spenk schreef:
Anastasia24 schreef:
Als het na 2 uurtjes knabbelen op is, is het niet genoeg en aangezien je 's avonds\'s nachts niet nog eens erheen kan lijkt me dat meer hooi de oplossing is. Paarden kunnen ook voedselnijd krijgen, als er altijd genoeg ligt, dan eten ze ook niet zo veel, het kan best dat ze uiteindelijk het hooi zelfs wat laat staan als ze eenmaal genoeg krijgt. Ik zou zelf wat pakjes hooi kopen, vragen of je die daar mag opbergen en zelf een extra net erin hangen die dag, of klaar hangen dat de staleigenaar dat even wilt doen.

dat is echt klinklare onzin.

Er zijn zat paarden die echt niet stoppen met eten ook niet als er altijd eten ligt. Die eten zich dood.

Als je mijn paard onbeperkt verstrekt dan vreet die 25 kg per dag weg en wordt mega obese.

Ik zou 2 netten van 2,5 nemen en over elkaar heen doen ts. Dan verlengt de tijd meestal aanzienlijk.

En hoeveel tijd zit er tussen de andere porties? Is het een optie andere porties wat te minderen? Zodat je juist snachts wat meer kan geven?



Ja, onze pony is helaas ook zo. We hebben ze een tijdje in eigen beheer gehad, maar ze blijft echt eten. En ik wil ze ook niet nog dikker want dan wordt het ook ingezond.
2 netten over elkaar kan ik idd ook wel proberen.
Overdag krijgt ze ongeveer dezelfde portie als de nacht. Ze krijgt dat dan in 2 keer, de helft in de ochtend en de andere helft op de middag.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 20:04

Stro erbij heb ik de laatste paar dagen al geprobeerd maar ik ben in de avond niet meer geweest om te kijken of ze er dan langer mee doet.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:04

Misschien kan je die porties wat minderen ik ga er vanuit dat er dan wel normale tijden tussen zitten?

Dan kan je de avond portie vergroten zonder dat ze meer krijgt. En dan eventueel standaard een netje met wat stro erbij.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 20:10

Spenk schreef:
Misschien kan je die porties wat minderen ik ga er vanuit dat er dan wel normale tijden tussen zitten?

Dan kan je de avond portie vergroten zonder dat ze meer krijgt. En dan eventueel standaard een netje met wat stro erbij.


Worden ze van stro erg dik?
Een netje stro kan idd. Of ik had ook al aan een hooibal gedacht om te vullen met hooi of stro.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:39

Overmatig stro eten is ongezond en kan (verstoppings)koliek veroorzaken. Pas daar dus wel mee op.

Wij voeren hier een aantal paarden een beetje gerstestro door het hooi gemengd heen.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 20:48

Change3x schreef:
Overmatig stro eten is ongezond en kan (verstoppings)koliek veroorzaken. Pas daar dus wel mee op.

Wij voeren hier een aantal paarden een beetje gerstestro door het hooi gemengd heen.

Voer hier al jaren onbeperkt stro bij ivm met veel etend paard... en ook puppy paard krijgt het nu.
Onbeperkt uit een net stro 2.5x2.5 of 3.0 x 3.0.. ze stoppen echt rest ruwvoer word binnen los aangeboden en buiten los of ook via net ( in de winter) nog nooit verstoppings koliek gehad...

En ja mijn ene paard eet sommige dagen 2 a 3 plakjes per avond :')

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:02

@Snorkel, en ik heb eentje die van gewoon een paar uur rondscharrelen in een schuilstal met stro al gelijk verstoppingskoliek krijgt, dus het ene paard is het andere niet, dus ik zou TS toch aanraden om dit voorzichtig op te bouwen. OK, de mijne is wel erg koliekgevoelig (vooral ook door droog rantsoen omdat ze niet op gras gaat wegens EMS, en heeft al koliekoperatie gehad), maar better safe than sorry.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:02

Het ene paard is het andere niet, ken er meerdere die de tafel op mochten door zo’n verstopping..

Als je even googelt waarschuwen deskundigen en dierenartsen ook voor overmatig stro eten. :j

Ik weet niet of TS op de hoogte is, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:17

Je paardje heeft astma en staat op krullen. Staan de paarden om haar heen op stro? Zo ja dan kun je haar net zo goed ook op stro zetten want het heeft geen enkele nut zo als er evengoed stof van stro+ hooi bij de buurtjes vandaan komen.
Als ze dan weer op stro staat ben je ook van het voer probleem af

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:22

Zo'n bal gaat de tijd echt niet genoeg verlengen, daar past niet zoveel of genoeg in. Iig zeker niet qua hooi. Voor brokjes is het leuk, maar ze kunnen zichzelf ook enorm boos erom maken of zelfs verwonden aan die voerbal voor op de grond.

Dan kan je beter 2 hooinetten over elkaar heen doen zoals genoemd.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:33

Nee dat is ook meer als in alle beetjes helpen. Verwonden aan die bal lukt echt niet hoor. Boos maken is vooral als er iets inzit maar niet uitkomt. Daar heb je natuurlijk zelf de hand in...

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:38

Verwonden lukt juist wel. Daarom waarschuw ik ervoor, want het wordt nog echt lelijk ook als ze zich verwonden.
En het was tegen de TS, alle beetjes helpen, alleen in zo'n geval is het echt maar een heel klein beetje.
Ze kan beter beginnen met extra hooinet. Daar doen ze langer mee en kan meer in. Dan kan je daarna nog eens kijken naar zoiets, maar dat is vooral kort vermaak en geen manier om ze echt langer te laten eten

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:44

En een graasmasker?Dan duurt het een stuk langer voordat het hooi op is.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:46

Britta31 schreef:
En een graasmasker?Dan duurt het een stuk langer voordat het hooi op is.


Een hooinet met graasmasker is echt paardje pesten. Vooral als de mazen al zo klein zijn.

Het mentale gedeelte is ook echt belangrijk, je wil je paard niet gefrustreerd en gestresst hebben doordat ze niet bij hun eten kunnen.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 21:47

Hooibak kopen met een kloksysteem zal dan je enige echte oplossing zijn.
Dit is een systeem wat om de zoveel tijd open en dicht gaat.
Als de stalhouder niet het wilt verdelen kwa tijd en je zelf niks kunt doen hierin.

Uiteraard kleinere mazen en moeilijker ophangen en stro aanbieden kan het wat helpen.
Echter gaat je paard misschien dan tot 2100 met zijn hooi doen en zit het nog steeds heel lang zonder.

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:00

MyWishMax schreef:
Verwonden lukt juist wel. Daarom waarschuw ik ervoor, want het wordt nog echt lelijk ook als ze zich verwonden.
En het was tegen de TS, alle beetjes helpen, alleen in zo'n geval is het echt maar een heel klein beetje.
Ze kan beter beginnen met extra hooinet. Daar doen ze langer mee en kan meer in. Dan kan je daarna nog eens kijken naar zoiets, maar dat is vooral kort vermaak en geen manier om ze echt langer te laten eten


Het is toch niet of dit, of dat. Ik zit op de lijn en, en. En aangezien ik inmiddels een jaar persoonlijk ervaring met die bal heb, zal ik toch wel een beetje weten hoe het werkt... Dus, alle beetjes helpen, extra of dubbel hooinet, stro erbij, voerbal, etc. Ben je toch zo een eind op weg.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:09

Ik zou kijken voor graszaadhooi voor erbij. Mijn ponys vinden dat aanzienlijk minder lekker dan gewoon hooi dus ze eten het enkel als ze honger hebben. Vooral mijn shet blijft door vreten, maar graszaadhooi doet hij aanzienlijk langer mee

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:14

Kun je niks klaar hangen, een slowfeeder dat de stalhouder het er maar in hoeft te hangen.
Blijft een lastig ding op sommige stallen dat ruwvoer.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:15

Plak stro in een hooinet. Heeft ze wat extra te knabbelen. Vaak niet het meest aantrekkelijke om te eten dus pakken ze later.
En dan heb je 3 dagen in de week dat je het meer naar wens kan doen als je er bent en de andere 4 dagen dan niet.
Je pony staat nog steeds wat te dik, als ze verder gezond is zou ik er ook niet te paniekerig over doen. Gewoon die beurt verlengen met stro.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:16

Ik zou er nog een hooinet omheen doen. Hier heb ik ook een tijdje 2 hooinetten over elkaar gehad en dat verlengde de tijd echt aanzienlijk. Ze hadden er echt veel moeite mee.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:20

Vragen inderdaad of je zelf graszaadhooi mag kopen en dat in een 2de net erbij geven.
Dit eventueel samen met een ander stalgenootje zodat jullie bij elkaars paarden de netten s’avonds kunnen vullen en ophangen. Dan heeft de stalhouder er geen extra werk van.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 22:31

Sanniej_ schreef:
Hooibak kopen met een kloksysteem zal dan je enige echte oplossing zijn.
Dit is een systeem wat om de zoveel tijd open en dicht gaat.
Als de stalhouder niet het wilt verdelen kwa tijd en je zelf niks kunt doen hierin.

Uiteraard kleinere mazen en moeilijker ophangen en stro aanbieden kan het wat helpen.
Echter gaat je paard misschien dan tot 2100 met zijn hooi doen en zit het nog steeds heel lang zonder.


Ja, dan is een Feedingmaster of Haybutler inderdaad een oplossing, maar wel een hele dure (+1000 euro). @TS, ik weet niet hoe hoog je stal is? Bij Paddocktweaks verkopen ze nu ook de Hayfall, waarmee je een hooinet kan ophangen en deze na een bepaalde tijd naar beneden kan laten vallen. Natuurlijk geen oplossing als je plafond maar 2m hoog is, dan kunnen ze er zo bij. https://paddocktweaks.nl/product/hayfall/

En ik begrijp je probleem, heb er hier ook eentje dat veel te snel eet, niet op stro mag wegens koliekgevoeligheid, niet onbeperkt mag door EMS en overgewicht, maar gelukkig krijgt ze geen last van de iets te lange nachten in de winter (vroeger was er nog geen sprake van onbeperkt, en ik denk dat daardoor mijn paarden allemaal behoorlijk lange liggende slaappauzes houden 's nachts, ik heb ze alle 3 al behoorlijk lang). En mocht ze wel last krijgen, dan geef ik liever iets bij voor de maag dan een chronisch hoefbevangen paard of een fatale koliek riskeren. Helaas werkt de ideale theorie niet voor ieder paard, je kan maar je best doen. Maar van 16u tot 8u is inderdaad wel heel lang, ik voeder hier nog rond 21u.

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:13

Wist je toen je je paard er neerzette al dat het zo was of is het je anders verteld door de staleigenaar qua voeren.

In het eerste geval is dit het stalbeleid waar je zelf voor hebt gekozen en zelf evt ook dagelijks voor evt toevoeging zult moeten zorgen. Als dat niet past qua je werktijden is de stalling niet passend genoeg naar je eisen wellicht.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:19

Ik zou ook twee netten over elkaar heen doen. Is de gemakkelijkste optie momenteel.