Te lang zonder ruwvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:23

Dit probleem heb ik ook gehad, op meerdere stallen helaas. En volgens mij is de enige oplossing een automatische hooibak op timer.
Dus dat de bak 20 min per uur open is bijvoorbeeld.
Ik heb ook vanalles geprobeerd, hooinetten, waar de stalhouder het hooi grotendeels weer uithaalt achter je rug. Zelf hooi bijkopen en voeren (werd er ook weer uitgehaald door de stalhouder, of niet gegeven op verzoek of ze gingen moeilijk doen over geen ruimte voor opslag 'als iedereen dat gaat doen') stalgenoten vragen die laat nog kwamen om nog te voeren (maar was allemaal stiekem want mocht niet van stalhouder).
Uiteindelijk ben ik alles zelf gaan doen en inmiddels 4 jaar zelfstandig en hebben mn paarden nooit meer hooi tekort gehad.
Mocht ik om wat voor reden ook weer op pension moeten zou ik een elektrische hooibak overwegen.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 23:24

Wintu schreef:
Ik zou ook twee netten over elkaar heen doen. Is de gemakkelijkste optie momenteel.


Ga ik zeker morgen in orde maken. Ik ga er sowieso ook stro bijdoen en een bal halen. Dat gaat allemaal toch al wel wat schelen denk ik. En ik denk ook de porties van overdag wat minderen en voor de nacht wat meer.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:35

Wat is het toch wat met die pensionstallen, hier in de buurt is geen enkele pensionstal waar ik mijn paard neer zou willen zetten. En nee ik heb niet veel eisen, ik verwacht maar 2 dingen en dat is voldoende ruwvoer en veel naar buiten. Hier in de omgeving is dat erg lastig....

Ik heb daarom besloten om alles in eigen beheer te nemen, ik bepaal zelf hoelang ze naar buiten gaan hoeveel hooi ik voer en wanneer. En ik snap heel goed dat dit lang niet voor iedereen kan ivm werk maar het geeft wel heel veel rust!

Wat jij nu op dit moment kan doen? Ik denk niks.... Je paard eet al uit een slowfeeder maar daar worden ze ook super handig in dus die is ook nog best snel leeg. Als de stal eigenaar niets wil doen dan houd het cru gezegd gewoon op. Dan moet je een andere plek zoeken of dealen met wat aangeboden word.

Veel succes. :)
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 02-02-24 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

amorthistT
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-01-15
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 23:36

Ik zou niet te veel stro geven. Denk dat je beter kan focussen op het hooi

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 09:16

Als je wat budget hebt kun je de Feedingmaster overwegen, dan is je probleem opgelost.

Het is ook wel erg lastig op een ontoereikende stal, en wanneer je er zelf maar 3 keer per week bent.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 09:54

Ninx schreef:
Als je wat budget hebt kun je de Feedingmaster overwegen, dan is je probleem opgelost.

Het is ook wel erg lastig op een ontoereikende stal, en wanneer je er zelf maar 3 keer per week bent.


Iets op elektriciteit is geen mogelijkheid vrees ik. Ze staat op een stuk van de stalling waar geen elektriciteit ligt. Ze staat daar omdat het een buitenstaan is, omwille van haar astma.
Ik ben er wel alle dagen, alleen op maandag, dinsdag en donderdag in de avond. De andere dagen ga ik in de voormiddag.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:03

Nat hooi kunnen ze soms ook lastiger eten uit een net. Wellicht kun je als je er bent het net (als het er dan al hangt) even onder dompelen?

Aanvullen met armer ruwvoer zoals graszaadhooi of wat stro lijkt me ook handig in dit geval. Heb je enig idee hoeveel kilo je paard eet op een dag? Als het te weinig kilo's zijn maar je paard wordt er wel te dik van zou je sowieso misschien armer ruwvoer kunnen gebruiken. Als de kilo's wel goed zijn moet je ook echt proberen nog wat te vertragen met eten door een extra net of misschien nat gemaakt ruwvoer.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 10:59

Petrichor schreef:
Wat is het toch wat met die pensionstallen, hier in de buurt is geen enkele pensionstal waar ik mijn paard neer zou willen zetten. En nee ik heb niet veel eisen, ik verwacht maar 2 dingen en dat is voldoende ruwvoer en veel naar buiten. Hier in de omgeving is dat erg lastig....


Is het de schuld van de pensionstal?

1. Ik lees dat het een pony is te dik is en zijn ruwvoer binnen 2-3 uur naar binnen schrokt. Een voerportie extra zou dus niet echt iets uitmaken. Stel dat de stalhouder de laatste portie over twee voerbeurten verdeelt dan is de pony telkens na 1-1,5 uur klaar. Dan mag de stalhouder nog om 22u een netje ophangen, om halftwaalf ten laatste is die leeg.

2. De pony krijgt genoeg ruwvoer, want staat zelfs iets te dik. Nog meer voeren is dus eigenlijk geen optie.

3. Tot slot zet de stalhouder de paarden standaard op stro om ervoor te zorgen dat ze dus in de nacht nog wat te knabbelen hebben.

Ik zie niet in wat de stalhouder verkeerd doet qua ruwvoerbeleid?

TS zit helaas met een moeilijkere pony qua gewicht en allergie en dan word je rol als paardeneigenaar ineens belangrijker. Dan ga je zelf meer moeten doen en voorzien want de basiszorg die de stalhouder aanbiedt is niet meer voldoende. Evt. een andere stal zoeken, maarja, op andere stallen wordt ook gewoon moet voerbeurten gewerkt en ga je dus ook een pony hebben die alles op een paar uur tijd naar binnen schrokt. Of ze werken met onbeperkt hooi, maar dat lijkt me dan voor het gewicht dat nu al aan de hoge kant zit, geen goed idee.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 11:03

Gini schreef:
Petrichor schreef:
Wat is het toch wat met die pensionstallen, hier in de buurt is geen enkele pensionstal waar ik mijn paard neer zou willen zetten. En nee ik heb niet veel eisen, ik verwacht maar 2 dingen en dat is voldoende ruwvoer en veel naar buiten. Hier in de omgeving is dat erg lastig....


Is het de schuld van de pensionstal?

1. Ik lees dat het een pony is te dik is en zijn ruwvoer binnen 2 uur naar binnen schrokt. Een voerportie extra zou dus niet echt iets uitmaken. Stel dat de stalhouder de laatste portie over twee voerbeurten verdeeld dan is de pony telkens na 1-1,5 uur klaar. Dan mag de stalhouder nog om 22u een netje ophangen, om halftwaalf ten laatste is die leeg.

2. Dan zou je nog kunnen stellen dat de pony te weinig in kilo krijgt, maar dan komt dan niet overeen met de dikkere staat waarin de pony zich bevindt. Een paar keer de hooinetten effectief wegen kan hier uitsluitsel bieden.

3. Tot slot zet de stalhouder de paarden standaard op stro om ervoor te zorgen dat ze dus in de nacht nog wat te knabbelen hebben.

Ik zie niet in wat de stalhouder verkeerd doet?

TS zit helaas met een moeilijkere pony qua gewicht en allergie en dan word je rol als paardeneigenaar ineens belangrijker. Dan ga je zelf meer moeten doen en voorzien want de basiszorg die de stalhouder aanbiedt is niet meer voldoende. Evt. een andere stal zoeken, maarja, op andere stallen wordt ook gewoon moet voerbeurten gewerkt en ga je dus ook een pony hebben die alles op een paar uur tijd naar binnen schrokt. Of ze werken met onbeperkt hooi, maar dat lijkt me dan voor het gewicht dat nu al aan de hoge kant zit, geen goed idee.


Wij staan zeker niet op een slechte pensionstal. Ik weet dat onze pony schrokt en blijft eten tot alles op is. Daar om zoek ik ook naar oplossingen om ze minder lang zonder ruwvoer te zetten.
Idealer voor ons zou zijn dat er op 16u als ze binnen komen maar een deel hooi krijgt, en later op de avond Vb om 20u of 21u haar krachtvoer en de rest van haar hooi. Dat zou nog niet iedere zijn maar toch al wat uren schelen.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:12

Het was ook zeker niet als kritiek op jou bedoeld, TS, ik vind dat je heel netjes en duidelijk bent. Ik snap jouw hulpvraag dus zeker ook. Maar de reacties die de pensionhouder afkraken vind ik in dit geval niet eerlijk.

In het ideale geval zou er inderdaad nog om 20u een voerbeurt zijn, dat zeker. Is er een reden waarom de stalhouder dit niet wil doen? Misschien ook met werk, kinderen, al een hele dag op stal bezig geweest?
Is het schema 's winters en 's zomers hetzelfde?

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 11:19

Gini schreef:
Het was ook zeker niet als kritiek op jou bedoeld, TS, ik vind dat je heel netjes en duidelijk bent. Ik snap jouw hulpvraag dus zeker ook. Maar de reacties die de pensionhouder afkraken vind ik in dit geval niet eerlijk.

In het ideale geval zou er inderdaad nog om 20u een voerbeurt zijn, dat zeker. Is er een reden waarom de stalhouder dit niet wil doen? Misschien ook met werk, kinderen, al een hele dag op stal bezig geweest?
Is het schema 's winters en 's zomers hetzelfde?


In de zomer staan ze langer buiten dan in de winter.
Ik denk dat de reden is dat ze overdag al het werk willen doen en de avond binnen bij hun gezin willen zijn.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:20

Eens met Gini, om dit nu meteen een slechte stal te noemen gaat wat ver, en hoeft niet in 1 adem genoemd te worden met plekken ‘waar dingen achter je rug om gebeuren ‘. Beetje stemmingmakerij in sommige reacties aan TS. Het is gewoon lastig met paarden die alles snel naar binnen bunkeren. Het systeem van 1 grote hoeveelheid hooi voor de nacht werkt voor veel paarden prima om niet lang zonder te staan, mits ze rustig eten en even stoppen als ze geen honger meer hebben.

Alsnog staat dit paard te lang zonder en hoop ik dat je met de tips wat verschil kan maken TS!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:27

Hier krijgen de paarden standaard hun portie hooi en daarnaast een grote ronde baal stro die ze onbeperkt kunnen opeten.

Werkt prima, hier allemaal koudbloeden en ideaal is hier dat ze in de winter wat vermageren zodat ze in de zomer volop in de weide kunnen.

Lukt prima hier.

Het stro bouw je wel beter op, maar eens ze het gewoon zijn, loopt dat hier (20 stuks), prima.

Ik stro zit er heel weinig, is vooral buikvulling zodat ze geen leeg spijsverteringskanaal krijgen.

Al de rest zal amper iets uithalen qua tijd denk ik.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:30

Precies, het is niet meteen een slechte stal, omdat dit paard het er niet goed op doet. En die andere stallen uit die voorbeelden hebben hier toch niks mee te maken? Er wordt hier niet gelogen of wat je dan als nare ervaring hebt gehad.

Mijn vorige kreeg op 1 stal om 17 of 18 uur een grote berg ruwvoer. Die kreeg zelfs maar 2 keer per dag ruwvoer, maar dat was en genoeg en paard at gewoon op normaal tempo met pauzes, dus stond bijna niet zonder. Of maximaal een of 2 uur, maar alsnog op stro, dus nooit echt zonder.

Mijn huidige eet ook het liefst alles snel op, maar staat op stro en meer voerbeurten. Wel minder snel als die van ts en voor de mijne wad de buitembox genoeg om wel om stro te kunnen blijven staan gelukkig.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:40

Gaat je stalhouder niet s’avonds nog een keer de paarden checken?
Op mijn stal krijgen de paarden juist tussen 21 en 22 uur hun laatste ruwvoer beurt, omdat de stalhouder dan meteen alle paarden nog een keer bekijkt voordat ze gaan slapen.

BVLJ
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 11:49

Ineke2 schreef:
Gaat je stalhouder niet s’avonds nog een keer de paarden checken?
Op mijn stal krijgen de paarden juist tussen 21 en 22 uur hun laatste ruwvoer beurt, omdat de stalhouder dan meteen alle paarden nog een keer bekijkt voordat ze gaan slapen.


Checken doen ze nog wel voor ze afsluiten. Maar ik denk dat ze dan niet meer met het hooi willen zitten om dat in de netten te stoppen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 11:57

Is het te overleggen als je zelf een net gevul klaarlegt? Dat ze die dan alleen maar hoeven op te hangen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:08

LadyFiesta schreef:
Eens met Gini, om dit nu meteen een slechte stal te noemen gaat wat ver, en hoeft niet in 1 adem genoemd te worden met plekken ‘waar dingen achter je rug om gebeuren ‘. Beetje stemmingmakerij in sommige reacties aan TS. Het is gewoon lastig met paarden die alles snel naar binnen bunkeren. Het systeem van 1 grote hoeveelheid hooi voor de nacht werkt voor veel paarden prima om niet lang zonder te staan, mits ze rustig eten en even stoppen als ze geen honger meer hebben.

Alsnog staat dit paard te lang zonder en hoop ik dat je met de tips wat verschil kan maken TS!



Ik heb het ook geen slechte stal genoemd, maar vind wel het voerbeleid slecht.
Een paard hoort niet ruim twaalf uur zonder eten te staan, wat de oorzaak daarvan ook is.
Als stalhouder werk je met levende dieren en die hebben ook individuele zorgbehoeftes soms.
Het is niet zo dat er van hem gevraagd wordt om vier keer daags medicijnen te geven ofzo, maar even een netje ophangen tijdens de ronde moet toch te doen zijn?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:13

Het voerbeleid van de stalhouder is ook zodanig dat paarden niet zonder ruwvoer staan.
Echter is de pony van TS helaas allergisch waardoor een bepaald luik binnen dat voerbeleid niet meer bij TS en de pony past. Dat is jammer en heeft een oplossing nodig, maar maakt het voerbeleid van de stalhouder Individuele zorg is inderdaad een fijne extra als een stalhouder dat wil doen, dat ga ik niet ontkennen. Maar omgekeerd is een stalhouder niet meteen 'slecht' wanneer die dat niet ziet zitten omdat die naast de pensionstal ook nog wel wat andere borden hoog te houden heeft.
Laatst bijgewerkt door Gini op 03-02-24 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:16

Tjonge...
Dan vind ik zijn starre houding ten opzichte van het inspelen op/tegemoet komen in de individuele voerbehoeftes van één van zijn klanten slecht.
Zo beter verwoord?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Te lang zonder ruwvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:24

Dat vind ik inderdaad beter verwoord. En ben ik voor een deel ook wel met je eens.
Als paardeneigenaren gaan we goed op dat luik van individuele zorg, ik vind dat ook fijn en nodig. Aan de kant van de stalhouder snap ik dat je daar goed grenzen in moet bewaken.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:53

Gini schreef:
Dat vind ik inderdaad beter verwoord. En ben ik voor een deel ook wel met je eens.
Als paardeneigenaren gaan we goed op dat luik van individuele zorg, ik vind dat ook fijn en nodig. Aan de kant van de stalhouder snap ik dat je daar goed grenzen in moet bewaken.


En dat ben ik ook weer met jou eens.
Het blijft een pensionstal, geen privékliniek, vandaar mijn voorbeeld ook met het toedienen van medicatie.
Maar als je toch nog even een blik in die stal werpt, waarom dan geen hooinet ;)?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:33

Kan een paard zo snel eten dat die een berg hooi (genoeg voor de hele nacht) opslokt in 2 uurtjes? Dan heb je wel een heel snelle stofzuiger. Is het niet gewoon te weinig hooi? Is het hooi of kuil?

Ik ken je paard niet natuurlijk, maar de meeste paarden schrokken omdat ze geleerd hebben te weinig te eten te krijgen. Dus natuurlijkerwijs gaan ze dan heel snel eten. Onbeperkt ruwvoer zou dit op kunnen lossen, uitzonderingen daar gelaten, en als je paard dit nog niet zolang doet. Als het al een hele tijd zo gaat is het moeilijk om het eruit te krijgen.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 13:47

Onbeperkt hooi zorgt heel vaak voor obesitas paarden niet voor niks dat 55 % van de Nederlandse paarden veel te dik is...

Onbeperkt ruwvoer aanbieden in de vorm van stro is wat anders.. dat kan prima.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:03

Spenk schreef:
Is het te overleggen als je zelf een net gevul klaarlegt? Dat ze die dan alleen maar hoeven op te hangen.

Dit vind ik ook.
Er staan 7 paarden binnen 10 minuten ben je klaar.
Je ziet meteen of ze goed willen eten wat meteen een indicatie is hoe het met ze gaat.


Want voor de andere paarden is het net zo goed lang. Ondanks hun stro.

Nee begrijp zulke mensen niet.