Wat voer ik veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Wat voer ik veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 17:58

Hallo,

Vrijdag komen 2 veulens onze kudde versterken. Nu ben ik zelf echt totaal niet thuis in wat je veulens kan voeren. Ik ben zelf erg van less is more maar wil wel dat ze genoeg voedingstoffen binnen krijgen om te groeien. Ik werk ook graag met kruiden etc. Zijn er meer mensen met een veulen, zo ja wat voeren jullie? Ik zoek eigenlijk iets wat zonder tarwe en melassevrij.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voer ik veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:12

Hoe oud zijn ze? Welk ras?
Veulens moeten groeien - onze KWPN veulens krijgen hun eerste winter onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en daarnaast veulenbrok. Voldoende vitaminen en mineralen zijn van levensbelang, zeker als je kijkt naar kans op OCD.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Wat voer ik veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 18:31

1 is 7 maanden en de andere 10 maanden. De vader is een gewoon rijpaard (kwpn achtig) en de moeder van de ene is een ijslander en van de andere een trekpaard.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wat voer ik veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:59

Goed ruwvoer waar ook wat in zit.

Verder vul ik in de eerste winter na afspenen wel flink bij met een brok voor de leeftijd. De winter er na krijgen ze minder brok maar nog steeds veel ruwvoer..

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat voer ik veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 00:08

Het verschilt enorm per ras en type. De 1 heeft al teveel aan onbeperkt hooi terwijl de ander echt calorieën uit krachtvoer nodig heeft. Soms is er nauwelijks tegenaan te voeren, mn bij de hard groeiende grote warmbloeden zie je dat. Wees vooral open minded en kijk naar je dieren.