Paard eet kruiden niet. Tips?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Paard eet kruiden niet. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 22:01

Hoi ik wilde mijn paard graag wat ondersteuning bieden door wat kruiden te voeren.
Ik heb weegbree, kleefkruid brandnetel en fenegriek besteld. Ik geef nu de weegbree maar hij laat helaas zijn eten liggen :( Ik dacht er goed aan te doen om hem wat gezonds aan te bieden. Fenegriek en kleefkruid gaat ook al met moeite. Iemand nog tips?? Ik hoor wel eens dat paarden bepaalde kruiden niet eten omdat ze er geen behoefte aan hebben, maar is dit nou een feit of fabel? Fruit ( appel, manderijn, banaan) en peen eet hij wel heel erg graag

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Paard eet kruiden niet. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:32

Ik volg even. Ik had voor die van mij ook kruiden (gehakseld) gekocht, maar hij vind het na een paar keer al niet meer lekker en laat daardoor zijn brokjes ook liggen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:35

Hieperdi schreef:
Ik hoor wel eens dat paarden bepaalde kruiden niet eten omdat ze er geen behoefte aan hebben, maar is dit nou een feit of fabel? Fruit ( appel, manderijn, banaan) en peen eet hij wel heel erg graag


Als paarden de keuze krijgen eten ze het liefste veel suikerrijke rommel, net als kinderen, ik geloof er niet zo in dat ze eten wat ze nodig hebben.

Ik zou de kruiden mengen met iets dat ze wel lust, eventueel er een slobber van maken

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:36

Het beste is om kruiden gedoseerd te introduceren. Niet te veel maar opbouwen, en ook niet dagelijks. Af en toe is ook prima. Afwisseling en mengen met wat lekkers scheelt al.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:39

De ervaring die ik heb met mijn oude tinker is dat hij alleen at waar hij behoefte aan had. Ik vermoed instinct. Waar hij de ene dag de wilgentakken en riet wegknabbelde kon het de dag erop de rozenbottel en de zeewier zijn. Alsof hij heel gericht wist wat hij nodig had. Ook de verschillende zoutblokken werden selectief gebruikt. De jonge was iets minder selectief maar at meestal ook gericht dingen

MissyNr1
Berichten: 134
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Paard eet kruiden niet. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:05

Ik doe Kurasyn curcumine door haar voer. Duur spul maar ik geloof wel in de werking. En het smaakt toevallig zoet (minder goed dan, maar ok), de kruiden plakken er aan vast en ze eet zo alles op als ik ze door haar voer meng

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:31

karuna schreef:
De ervaring die ik heb met mijn oude tinker is dat hij alleen at waar hij behoefte aan had. Ik vermoed instinct. Waar hij de ene dag de wilgentakken en riet wegknabbelde kon het de dag erop de rozenbottel en de zeewier zijn. Alsof hij heel gericht wist wat hij nodig had. Ook de verschillende zoutblokken werden selectief gebruikt. De jonge was iets minder selectief maar at meestal ook gericht dingen

Deze ervaring heb ik ook, maar daar waar ze verse kleefkruid graag at, ging de gedroogde versie er echt niet in. Heb het wel eens op dezelfde dag getest. Eerst gedroogd, die wilde ze niet. Toen vers, die wilde ze wel.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 08:51

Ja iedereen zegt wat anders. Weegbree leek mij een fijne tijdelijke aanvulling voor hem maar hij trekt echt zijn neus ervoor op evenals rozenbottels kleefkruid kamille zeewier etc.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Re: Paard eet kruiden niet. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 08:57

Ik krijg zo’n beetje alles er wel in met een beetje slueslimix en warm water.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 09:02

lies schreef:
Ik krijg zo’n beetje alles er wel in met een beetje slueslimix en warm water.

Slueslimix eet hij niet meer. Daar ben ik al een jaar mee gestopt. Op t begin at hij t goed maar na een maanden niet meer. De nutrimash gaat goed voor supplementen maar als ik daar dus de kruiden doorheen doen dan moet die het allemaal niet meer -O-

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:41

Hieperdi schreef:
Hoi ik wilde mijn paard graag wat ondersteuning bieden door wat kruiden te voeren.
Ik heb weegbree, kleefkruid brandnetel en fenegriek besteld. Ik geef nu de weegbree maar hij laat helaas zijn eten liggen :( Ik dacht er goed aan te doen om hem wat gezonds aan te bieden. Fenegriek en kleefkruid gaat ook al met moeite. Iemand nog tips?? Ik hoor wel eens dat paarden bepaalde kruiden niet eten omdat ze er geen behoefte aan hebben, maar is dit nou een feit of fabel? Fruit ( appel, manderijn, banaan) en peen eet hij wel heel erg graag



Ook paarden zijn verzot opzoetigheid.
Kruiden smaken niet altijd lekker waardoor ze dit laten liggen
Fenegriek is een hoestmiddel.
Wat is de reden voor ondersteuning?

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 10:47

Morganlefay schreef:
Hieperdi schreef:
Hoi ik wilde mijn paard graag wat ondersteuning bieden door wat kruiden te voeren.
Ik heb weegbree, kleefkruid brandnetel en fenegriek besteld. Ik geef nu de weegbree maar hij laat helaas zijn eten liggen :( Ik dacht er goed aan te doen om hem wat gezonds aan te bieden. Fenegriek en kleefkruid gaat ook al met moeite. Iemand nog tips?? Ik hoor wel eens dat paarden bepaalde kruiden niet eten omdat ze er geen behoefte aan hebben, maar is dit nou een feit of fabel? Fruit ( appel, manderijn, banaan) en peen eet hij wel heel erg graag



Ook paarden zijn verzot opzoetigheid.
Kruiden smaken niet altijd lekker waardoor ze dit laten liggen
Fenegriek is een hoestmiddel.
Wat is de reden voor ondersteuning?


Vanwege zijn gevoelige luchtwegen en in de zomer wat eczeem

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:58

Hilary schreef:
karuna schreef:
De ervaring die ik heb met mijn oude tinker is dat hij alleen at waar hij behoefte aan had. Ik vermoed instinct. Waar hij de ene dag de wilgentakken en riet wegknabbelde kon het de dag erop de rozenbottel en de zeewier zijn. Alsof hij heel gericht wist wat hij nodig had. Ook de verschillende zoutblokken werden selectief gebruikt. De jonge was iets minder selectief maar at meestal ook gericht dingen

Deze ervaring heb ik ook, maar daar waar ze verse kleefkruid graag at, ging de gedroogde versie er echt niet in. Heb het wel eens op dezelfde dag getest. Eerst gedroogd, die wilde ze niet. Toen vers, die wilde ze wel.

Dit is ook mijn ervaring. Weliswaar heb ik maar twee paarden gehad maar allebei hadden ze op dezelfde dagen helemaal geen of juist extreem veel belangstelling voor paardebloemen. Dat was afhankelijk van of het wel of niet zonnig was en wisselde per dag. Mijn ruin verslond rozenbottels, maar alleen in de winter. Mijn merrie moest er niets van hebben. Zij wilde graag meidoornblaadjes in het voorjaar, en wat later in het jaar frambozenblaadjes (maar alleen vers, niet gedroogd).
Het enige wat er zo'n beetje jaarrond goed in ging was brandnetel. Maar altijd vers. Enige wat ik in gedroogde vorm naar binnen kreeg was berkenblad.

Die planten groeien ook allemaal op het juiste moment. In het voorjaar heeft bij voorbeeld de lever wat extra ondersteuning nodig. En dan zijn er veel paardebloemen. Daarna komt er jong riet, distels, weegbree enz enz enz. De natuur groeit mee met de wisselende behoeften van het paard, want een paardenlijf heeft in verschillende seizoenen verschillende planten nodig.

Mijn tips:
- geef seizoensvoer. Het is nu winter, dus dan ben je eigenlijk aangewezen op rozenbottels en eventueel wat wilgen- of berkenbast als je paard daar belangstelling in heeft.
- bied het apart aan. Ik meng kruiden en planten nooit onder het voer, uitgezonderd gedroogd berkenblad omdat dat zo klein is. Je wil dat ze hun normale brokken gewoon blijven eten en dat ze naar behoefte andere spullen kunnen pakken. Met planten als riet, wilde peen of distels legde ik die gewoon voor ze neer, zelfde als met wilgentakken. Brandnetels trouwens ook: regelmatig stond mijn ruin vlak naast mij wanneer ik die knipte en wilde ze meteen eten. En werd dan boos omdat het prikte aan zijn smoeltje.
Kleinere planten, zoals paardebloemen, kun je uit de hand voeren. Bij paardebloemen kun je het beste proberen zo veel mogelijk van de wortel te pakken te krijgen. Die is het gezondst.

Wilgentakken
Afbeelding

Riet en kleine disteltjes (hij kon het niet allemaal tegelijk opeten daarom was hij er op gaan staan :Y) )
Afbeelding

Distel
Afbeelding

Weg distel
Afbeelding

Gewone weegbree
Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk is het optimaal als je veel verschillende grassoorten in je hooi hebt
Afbeelding

En in je wei
Afbeelding

Afbeelding

En dingen als kleefkruid of bramenstruiken in je wei is ook fijn, dan kunnen ze het gewoon zelf pakken. Hoe meer verschillende soorten er al in het ruwvoer zitten hoe minder je hoeft aan te vullen met krachtvoer en kruiden die je ergens moet gaan halen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-02-24 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:13

Vaak zijn gedroogde planten bitter.
Weegbree vinden veel paarden sowieso al niet lekker, zelfs mijn konijnen vinden het niet ze hachelen.

Bespaar je het geld en zet ze op een arme weide of ga ergens aan de hand grazen. Daar staat vaak volop weegbree en aanverwanten.
Kleefkruid kun je zelf plukken in het voorjaar en idem voor brandnetels. Na 1 dag drogen is de brand eraf maar nog niet bruin gedroogd, dan vinden ze het vaak wel lekker, vooral als je als hele stengel het over het hooi gooit.

Indien ze het niet willen: gewoon een goed voer heeft alle mineralen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:16

Brandnetels kun je na een kwartiertje ook al wel voeren :)

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:09

Het kost wat meer tijd en moeite, maar ik droog in de zomer mijn eigen kruiden voor de winter en mijn paard smult er van. Is wat groffer dan de kruiden die je koopt. Ze eet dat dus erg graag, hoef het niet eens te mengen door voer.

Ik droog zelf: kleefkruid, fluitenkruid, brandnetel, kamille, weegbree, goudsbloem, kaasjeskruid, duizendblad, paardenbloem.

Het drogen doe ik gewoon in de zon trouwens.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:25

Koper schreef:
Brandnetels kun je na een kwartiertje ook al wel voeren :)


Mijne wil het vers eten, dus mag helemaal niet plukken :') Die eet de jonge toppen graag en nooit last van de brand blijkbaar.

Het zelf kiezen wat ze eten zie ik alleen bij verse opties die los aangeboden worden. Niet me gedroogde kruiden en niet dus door elkaar in de voerbak. Wat er gezegd wordt, die gedroogde zijn vaak ook niet lekker.

Als ik wat qua kruiden of planten geef is het dus wel wanneer het in het seizoen is. En als ik eens een gedroogde variant wil geven die gegeten MOET worden is het er 1 tegelijk in een slobber.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:28

Kleefkruid doen ze vers een moord voor. Op elkaar dan. Maakt niet uit hoeveel ik geef, het gaat er allemaal in. Maarrrrr als ze het zelf kunnen plukken eten ze een beetje en gaan dan weer verder hapje stapje en de moordneigingen zijn er ook niet.

Brandnetels eten ze zelf niet, wel als ik ze pluk en idd na een kwartiertje de brand eraf is, gaat het helemaal schoon op.

Als je per se wilt dat hij dat eet, appelmoes erdoor doen.

Wat bij mij fijn helpt om bepaalde supplementen te voeren is in likemmers. Ik heb een lik snackbar op dit moment met 4 emmers verschillende mineralen, zouten, supplementen en kruidenlikkers. Zijn ze verzot op! Alleen de zink-steen op dit moment niet. Maar het gaat bij vlagen welke ze lekker vinden. Bij Kramer kun je emmers kopen met likdingen.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 13:08

@koper
Ja dat snap ik maar ik heb geen zeggenschap op de wei(beheer). Rozenbottels vind hij heel erg vies die spuwt hij eruit of het nou najaar winter of voorjaar is. Frambozenblaadjes etc heb ik helaas niet %) maar hem kennende zal hij dat ook wel niet eten haha

Het enige wat hij lekker vind zijn brokken slobber peen en wat fruit haha.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard eet kruiden niet. Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:11

Fenegriek kan je wel door de slobber doen, dat wordt normaal goed gegeten.

Als je voor eczeem wilt ondersteunen kan je naar druppel van Puur kijken, die kan je op een broodje oid geven, of rechtstreeks in de mond. De resultaten daarvan verschillen, zoals bij alles, per paard.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:14

Hieperdi schreef:
@koper
Ja dat snap ik maar ik heb geen zeggenschap op de wei(beheer). Rozenbottels vind hij heel erg vies die spuwt hij eruit of het nou najaar winter of voorjaar is. Frambozenblaadjes etc heb ik helaas niet %) maar hem kennende zal hij dat ook wel niet eten haha

Het enige wat hij lekker vind zijn brokken slobber peen en wat fruit haha.

Waar staat je paard en hoe kom je daar? Ik ging bij voorbeeld per fiets naar de wei en onderweg stapte ik af om van alles voor ze te plukken. Met frambozenblaadjes is dat inderdaad wat ingewikkelder maar ik had buren die struiken hadden staan O:)

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 13:18

Koper schreef:
Hieperdi schreef:
@koper
Ja dat snap ik maar ik heb geen zeggenschap op de wei(beheer). Rozenbottels vind hij heel erg vies die spuwt hij eruit of het nou najaar winter of voorjaar is. Frambozenblaadjes etc heb ik helaas niet %) maar hem kennende zal hij dat ook wel niet eten haha

Het enige wat hij lekker vind zijn brokken slobber peen en wat fruit haha.

Waar staat je paard en hoe kom je daar? Ik ging bij voorbeeld per fiets naar de wei en onderweg stapte ik af om van alles voor ze te plukken. Met frambozenblaadjes is dat inderdaad wat ingewikkelder maar ik had buren die struiken hadden staan O:)

Ik ga er altijd met de auto heen en heb ook niet heel veel verstand van kruiden hoe welke eruit zien etc :') Ik wil gewoon dat hij zijn gezonde prakkie op gaat eten :') Maarja vergaande hoop ben ik bang met hem.

Hieperdi
Berichten: 2546
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 13:19

MarliesV schreef:
Fenegriek kan je wel door de slobber doen, dat wordt normaal goed gegeten.

Als je voor eczeem wilt ondersteunen kan je naar druppel van Puur kijken, die kan je op een broodje oid geven, of rechtstreeks in de mond. De resultaten daarvan verschillen, zoals bij alles, per paard.

Oke thnkx zal eens ernaar kijken

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:30

Hieperdi schreef:
Ik ga er altijd met de auto heen en heb ook niet heel veel verstand van kruiden hoe welke eruit zien etc :') Ik wil gewoon dat hij zijn gezonde prakkie op gaat eten :') Maarja vergaande hoop ben ik bang met hem.

Hij is het niet met je eens :P

Kun je de spullen die je wil geven op een andere manier aanbieden, of iets zoeken wat een zelfde werking heeft en wat hij wel lust?

Britta31

Berichten: 13143
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:56

Is het om de weerstand te verhogen?Probeer dan eens Echinaforce druppels.Gewoon die voor mensen.De weerstand van mijn ruin is zoveel beter geworden.