Paard blijft wat mager op de flanken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 20:44

Vorig jaar is door een blessure en stress mijn paard flink afgevallen. Na de zomer op het veld en daarna boxrust (andere issue) en flink voeren gedurende de winter is ze weer redelijk aangekomen.
Ik ben haar weer aan het trainen, begint rustig weer spieren aan te maken. Echter bij haar flanken blijft het achter.
Merrie is ondertussen 21 jaar. Ik twijfel nu of het ouderdom is en dat ik het moet accepteren dat dit het nu is of toch iets kan aanpassen. Iemand ervaring en tips? Standaard dingen zijn gecheckt, bloed, wormen, tanden, onbeperkt hooi en 24/7 buiten. Voer marstall Rice pellets, senior muesli en wiesencobs. Arbeid is licht dressuur en buiten in beetje heuvelachtig gebied.

Edit: paard eet goed, heeft deken op, gewicht is fbijgekomen maar de flanken blijven achter.
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 08-02-24 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:50

nou oud paard dus dun is eigenlijk niet normaal hoor en 21 is nog niet super oud.
eet je paard echt wel de hele dag door hooi?
zie je ook dat het echt gekauwd en doorgeslikt word en heeft je paard rustig de tijd om te eten?
misschien moet je juist wat meer van je wiesencobs geven?
die geef ik ook,is goed voer

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:51

Een ouder paard hoeft niet mager te worden (kan wel ).24/7 buiten in de winter is zwaar veel bewegen en de kou.Een deken of ‘s nachts op stal zetten zou ik doen.Het is een misverstand dat paarden hun stal als een gevangenis zien vind ik.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 21:04

Paard eet voldoende en eet goed. Ze is op de buik niet meer mager, zit mooi randje vet op. Kont is ook goed bijgetrokken, het is puur de flank die achter blijft. Ze heeft een deken, ‘s nachts op stal ga ik niet doen.

Mbt hoeveelheid voer: ze krijgt al veel, dus ik wil dit niet verder verhogen. Het gaat mij puur omdat de flanken achterblijven.

Ik heb ook de veearts laten checken of ze niet opgetrokken stond of te knijpen. Dat was ook niet het geval.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:24

Krijgt ze ook genoeg eiwit? Kan het zijn dat er in het voer niet zoveel eiwit zit? Alles wat ik lees is een beetje hooi en granenachtig en niet zoveel eiwit.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 21:53

Kimddddd schreef:
Krijgt ze ook genoeg eiwit? Kan het zijn dat er in het voer niet zoveel eiwit zit? Alles wat ik lees is een beetje hooi en granenachtig en niet zoveel eiwit.


Ja, voldoende eiwit in de muesli en deze is graanvrij. (Geheel voer is graanvrij).

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:11

Wellicht hebben de flanken wat meer tijd nodig? Mijn ruin van 20 was ook enorm afgevallen na verhuizing. Door flink bijvoeren redelijk bijgetrokken. Inmiddels opnieuw verhuisd ivm voorbeleid en nu ook verder aan het aankomen maar flanken bleven het langste schraal maar beginnen nu ook bij te trekken.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 22:12

zafan schreef:
Wellicht hebben de flanken wat meer tijd nodig? Mijn ruin van 20 was ook enorm afgevallen na verhuizing. Door flink bijvoeren redelijk bijgetrokken. Inmiddels opnieuw verhuisd ivm voorbeleid en nu ook verder aan het aankomen maar flanken bleven het langste schraal maar beginnen nu ook bij te trekken.


Dankjewel, hoelang heeft het bij jullie geduurd?

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:17

3 maanden dat ze weer oke was maar wel schraal ook de flanken. Heb hem nu 2 weken terug verhuisd en krijgt nu onbeperkt goed ruwvoer. Zie nu dat de flanken aan het bijtrekken zijn. Ik voerde wel 5 kg (droog gewogen) masters senioren slobber extra.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:25

Pavo Weightlift al geprobeerd?

Celebi
Berichten: 3656
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:33

Mijn 23 jarige valt ook altijd als eerste in bij de flanken als hij afvalt en dat komt ook als laatste weer bij. Maar toen hij 1,5 jaar geleden zo'n 40 kilo te mager stond is hij er uiteindelijk nog mooi doorheen gekomen en is nu weer fijn rond de 400 kilo en perfect op gewicht.

Goed ruwvoer met voldoende voedingsstoffen en dat aangevuld met wat 18 plus muesli en Fibrebeet was hier de truc. Als hij nu iets invalt door mindere kwaliteit ruwvoer, de wat schraal wordende weide of een vakantie met hem dan doet een beetje extra Fibrebeet voldoende. Ik moet er wel snel bij zijn, want als hij eenmaal invalt duurt het ook weer even voordat het eraan zit.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:33

Karlijnxxx schreef:
Vorig jaar is door een blessure en stress mijn paard flink afgevallen. Na de zomer op het veld en daarna boxrust (andere issue) en flink voeren gedurende de winter is ze weer redelijk aangekomen.
Ik ben haar weer aan het trainen, begint rustig weer spieren aan te maken. Echter bij haar flanken blijft het achter.
Merrie is ondertussen 21 jaar. Ik twijfel nu of het ouderdom is en dat ik het moet accepteren dat dit het nu is of toch iets kan aanpassen. Iemand ervaring en tips? Standaard dingen zijn gecheckt, bloed, wormen, tanden, onbeperkt hooi en 24/7 buiten. Voer marstall Rice pellets, senior muesli en wiesencobs. Arbeid is licht dressuur en buiten in beetje heuvelachtig gebied.

Edit: paard eet goed, heeft deken op, gewicht is fbijgekomen maar de flanken blijven achter.


Sinds hoe lang heb je haar weer opgepakt? Het kan wel even duren voordat er weer wat meer spieren op komen.
Je zou evt. iets gezonds als Coolstance Copra kunnen bijvoeren. Maar als ze verder niet ribbig is, en de bovenlijn is wel bespierd, dan zou ik me er niet zo heel druk over maken.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:44

Bij de flanken is wel vaak een eiwit tekort. Sommige paarden nemen die ook minder makkelijk op als ze ouder worden.

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 11:14

Bedankt voor je reactie Lindsey. Helaas is dit soort voer met kokos niet te vinden hier. SparlingApp, ik voer al flink wat eiwit. Marie: Pavo kan ik hier niet krijgen. Ik heb vnl de keuze uit het Marstall assortiment.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paard blijft wat mager op de flanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:22

Kan het zijn dat andere paarden het hooi voor haar/zijn neus opeten? itt wat sparkingapp zegt, wordt een paard mijns inziens mager bij de flanken veroorzaakt door te weinig buikvulling...? (Maar mn enige kennis is de ervaring met mn eigen paarden, ben geen deskundige..) Dan zou grasbrokken een goede optie zijn, maar volgens mij geef je dat al toch?

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 15:09

monnette1 schreef:
Kan het zijn dat andere paarden het hooi voor haar/zijn neus opeten? itt wat sparkingapp zegt, wordt een paard mijns inziens mager bij de flanken veroorzaakt door te weinig buikvulling...? (Maar mn enige kennis is de ervaring met mn eigen paarden, ben geen deskundige..) Dan zou grasbrokken een goede optie zijn, maar volgens mij geef je dat al toch?


Er is altijd hooi en ze eet voldoende. Het is echt de flanken, niet de buik. Helaas met de wintervacht is een foto maken niet handig (te weinig diepte zichtbaar).
Maar ik denk dat het toch nog even afwachten is en door trainen.